Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:22:52
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 19:22:38
Fleischmann Anna ombouw. door klusser
Vandaag om 19:19:58
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 19:16:32
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:15:29
Wat was jullie allereerste loc? door puntenglijder
Vandaag om 18:56:41
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 18:47:26
Sfeer op je modelbaan door BartvD
Vandaag om 18:20:18
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 18:00:40
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 17:23:54
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 17:21:35
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 16:57:23
Aachenau West door wob
Vandaag om 16:54:23
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Ronaldk
Vandaag om 16:45:57
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 16:44:29
booster vraag door hmmglaser
Vandaag om 16:12:55
Leuke film over spoorwegbouw 1949 door Vislijn
Vandaag om 16:12:02
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:06:45
The Summer of 69 door Ronald Halma
Vandaag om 14:22:40
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:31:50
't Boemeltje door Sam
Vandaag om 13:26:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
Vandaag om 13:22:05
Met welke tang knip je verenstaal? door Montanbahn
Vandaag om 13:14:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:42:50
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door jan47
Vandaag om 12:41:51
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door ES44C4
Vandaag om 12:20:47
De fabriek - Spoor 0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:52:05
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Jeronimos
Vandaag om 11:42:25
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 10:41:52
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door Hans Reints
Vandaag om 10:30:51
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1183948 keer)

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #5070 Gepost op: 07 March 2024, 14:25:03 »
Reinout,

Probeer eens een printplaat. Het koperen vlak kun je gebruiken om de rails op vast te solderen. Na het vastzolderen de rails en de printplaat ter hoogte van de scheiding doorzagen en een perfecte stabiele verbinding. Wil je het nog netter hebben, bij de rail club Utrecht hebben ze een zogenaamde overgangs biels gemaakt. Deze is niet zo massief als een printplaat. Ongeveer drie bielsen aan beide kanten van de zaagsnede (indien haaks).

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2114
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #5071 Gepost op: 07 March 2024, 16:25:30 »
citaat : "Ook niet als de rails aan beide kanten netjes op een messing schoef zijn gesoldeerd en daarna zijn doorgezaagd."

Goeie tip Gerard, maar daar lag het kennelijk niet aan.

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #5072 Gepost op: 07 March 2024, 16:27:21 »
Zo'n printplaat-oplossing heb ik in m'n schaduwstation. Daar werkt het prima, maar daar is alles ook haaks op de rand :)
De probleempunten, daar gaat het in het horizontale en vertikale vlak schuin over de rand (en ik heb denk ik nog verkanting ook). Om dat nu nog te wijzigen, dat wordt ellende vrees ik, dus eerst doe ik een raillas-poging.
De overgangsbielzen heb ik van, geloof ik, modulebaan.nl, die heb ik ook al ergens op een rechte overgang na afloop ingebouwd. Hm, ik wàs oorspronkelijk van plan daarmee de rails een paar cm van de overgang op vast te solderen ter bescherming. Hm.... tijdje geleden.... ik dacht dat ik dat ook al ergens toegepast had. Tijd om m'n eigen modelbaan weer eens te inspecteren :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #5073 Gepost op: 07 March 2024, 16:31:53 »
Netjes doorzagen: inderdaad netjes gedaan. Alles gebouwd, doorlopende rails, solderen en vervolgens de slijpschijf erdoor. Schoef of printplaat zou ongeveer hetzelfde resultaat moeten geven.

Maar op m'n zolder (niet super lekker geïsoleerd, meestal geen verwarming aan) werkt het hout merkbaar. Op meerdere plekken moet ik af en toe wat bijstellen. En dat is dodelijk voor zo'n schuine overgang, lijkt me. Bij een haakse verbinding levert wat krimpen of uitzetten een iets grotere of kleinere spleet op. Bij een schuine verbinding liggen de rails in plaats daarvan niet meer recht tegenover elkaar...
=> vandaar dat ik het nu in flexibiliteit zoek.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 1132
  • Fleischmann H0 modelbouwer - RocRail
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #5074 Gepost op: 08 March 2024, 11:07:41 »
Reinout,

Wat je schetst over het werken van het hout komt me helaas heel bekend voor.
Ik heb verbindingen die een hellend schuin vlak kennen.
Met soldeerplaten geen gelukkige wervaringen.
Ook een uit Groot Brittanie overgewaaide horizontale profiel koppeling leverde wel horizontaal stabiliteit maar dan gaat het verticaal weer fout.

Ik zie meer heil in het gebruik van een sleuf er onder waarmee je de bielzen oplijnt.
Met een 3D printer realiseren lijkt me haalbaar.
Het idee hieronder.

Zo kwam ik op het idee van een railverbinden die uit 2 delen bestaat.
En waarin een interne verplaatsbare wig zowel de horizontale als vertikale oplijning verzorgt.
De rails zelf aligneren horizontaal doordat er nokken tussen de bielzen zitten die het spoor oplijnen.
Dat is bij flexrail noodzakelijk vermoed ik.
De nokken en tevens de rest van de railverbinder heeft een ballestbed kleur waardoor het niet zo opvallen is.
Je moet natuurlijk wel onder de rail wat uitsparen, maar ik vermoed dat 5 a 6 mm volstaat.



De wig die erin zit verplaats je van boven met een pennetje die in het gat valt.
Ik vermoed dat dit gat een sleuf moet worden om met een pen met haakje te kunnen werken.
Maar dat is uitzoekwerk wanneer het prototype er is.

Ik wil de wig intern kunnen verplaatsen omdat ik modules heb die ik er tussen uit moet kunnen halen.

Eventueel kan je nog gaten voor stelboutjes uitsparen om kleine hoekverschillen bijvoorbeeld door verkanting op te lossen.
Ik ga deze binnenkort eens met OPENSCAD ontwerpen en 3D printen.

Eric
« Laatst bewerkt op: 13 March 2024, 10:59:14 door Eric v C »

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #5075 Gepost op: 08 March 2024, 17:12:46 »
Het kernidee van jouw oplossing is denk ik dat je de rails een beetje flexibel laat en er een uitlijn-constructietje aan de uiteindes van de flexrails maakt i.p.v. dat de uitlijning via de bak zelf gaat? Op zich een aardig idee.

Voor mijn geval zie ik weer zo'n akelig nette haakse hoek in jouw bouwtekening staan :) Maar dat is iets dat met 3D printen flexibel te houden is.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 1132
  • Fleischmann H0 modelbouwer - RocRail
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #5076 Gepost op: 08 March 2024, 17:59:35 »
Klopt Reinout,

Dit principe kan ook in een bocht.
De sleuf moet je wel zo maken dat de wig kan blijven schuiven



Eric

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #5077 Gepost op: 08 March 2024, 21:05:16 »
Ondertussen heb ik in een avondje of drie werk een ellenlange video van 45 minuten gemaakt:

<a href="https://www.youtube.com/v/MhYT2wxuXKc" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/MhYT2wxuXKc</a>

Maar... die tijd is wel nodig om alles uit te leggen rondom de "hebelbank", de sloten, "zugleitbetrieb", treinkruisingen en rangeren. En met wat plaatjes uit de werkelijkheid erbij. Samen met de voorgaande overweg-video heb ik hiermee de techniek van dit slaperige stationnetje denk ik wel voldoende uitgelegd :)

(Ik zou nog uit kunnen leggen hoe ik het qua arduino geregeld heb, maar 'k weet nog niet of ik dat doe).

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 1132
  • Fleischmann H0 modelbouwer - RocRail
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #5078 Gepost op: 09 March 2024, 17:33:36 »
Reinout,

Ik zie meer heil in het gebruik van een sleuf er onder waarmee je de bielzen oplijnd.
Met een 3D printer realiseren lijkt me haalbaar.
Het idee hieronder.


Het verhaal over de flexibele module verbinding gaat verder op https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=96946.msg3222458721#msg3222458721
Ik wil jouw draadje verder niet belasten met die uitwerking.

Eric

RikJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 153
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #5079 Gepost op: 12 March 2024, 21:28:50 »
Reinout,

Ik moest nog even drie kwartier tijd maken om je filmpje te kijken, leuk om te zien hoe je dat hele beveiligingsproces na kan doen  (y).

Rik

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #5080 Gepost op: 13 March 2024, 20:52:42 »
Het is nogal een zit, dat filmpje :)
Maar inderdaad leuk om het uiteindelijk uit te kunnen zoeken en op deze manier na te kunnen bouwen. Volgens mij heeft het uitzoekwerk uiteindelijk nog de meeste tijd gekost.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #5081 Gepost op: 18 March 2024, 14:02:29 »
Hoi Reinout,

Leuk filmpje! Heerlijk om te zien hoe je lekker bezig bent met het bedienen van die aansluiting met die BR50. Ik kan hier echt van genieten! Ik kan ook niet wachten tot mijn eigen baantje voldoende gevorderd is om dit soort dingen te gaan doen. Maar dat moet helaas nog even wachten...
Tot het zover is, geniet ik in elk geval van jouw rangeerwerk!  (y)

Edit: Wat ik me nog afvroeg tijdens het kijken: je hebt een "hoofdsleutel" waarmee je het station ontsluit. Die wordt na gedane arbeid meegenomen door de conducteur. Als een volgende goederentrein ook rangeerwerk moet verrichten in Berenbach, heeft die ook een sleutel nodig. Maar ik neem aan dat er voor de veiligheid slechts 1 sleutel van elk station is.
Stel dat hierna een Ng uit Kelberg komt, hoe komt die dan aan die sleutel? Of was de hele dienstregeling zo ingericht dat hier rekening mee werd gehouden?

Groet, Wim
« Laatst bewerkt op: 18 March 2024, 14:06:27 door Wim Hesselink »
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #5082 Gepost op: 18 March 2024, 16:06:49 »
Per lijn zijn er meerdere "Zugführerschlüssel". Je krijgt een genummerd exemplaar mee en moet hem a/h eind v/d lijn weer inleveren.
Vaak was niet niet alleen deze sleutel, maar gelijk ook de sleutels om her en der onderweg de deur van het station open te maken of om de verlichting in te schakelen.

Zie hier een stukje uit de handleiding voor de Zugleitstrecke Mayen-Koblenz:



(De Zugleiter waar je het rechtstreeks kon halen zat kennelijk in het stationsgebouw naast de perrons, de genoemde Fahrdienstleiter zat minuten lopen verderop in z'n seinhuis :) )

Een vergelijkbare tekst is er voor Koblenz Metternich, het station a/d andere kant van deze lijn waar de Zugleitstrecke eindigde. Aan het begin krijg je je sleutelkastje, aan de andere kant van de lijn lever je 'em weer in.

Reinout
« Laatst bewerkt op: 18 March 2024, 16:09:51 door Reinout van Rees »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #5083 Gepost op: 18 March 2024, 16:41:38 »
Voor dat rustige zijlijntje waren er best veel sleutels:



Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #5084 Gepost op: 18 March 2024, 22:00:06 »
Interessant! Bedankt voor de extra info! Maar dat betekent dus dat er 2 Zugführerschlüssel tegelijk in hetzelfde station aanwezig kunnen zijn (bv bij 2 kruisende goederentreinen).

Ik dacht even dat er een potentieel onveilige situatie zou kunnen ontstaan, en dat je het station in "rangeerstand" alsnog zou kunnen verlaten, met de rangeerwissels in de verkeerde stand. Maar dat klopt niet. Er is per station slechts 1 rangeersleutel en dus is er in dat geval altijd 1 trein (met personeel) in het station die voor de veiligheid zorgt. Als ook deze trein wil vertrekken, moeten de rangeerwissels (en Gleissperren) weer in de veilige stand liggen zodat men de Zugführerschlüssel weer kan uitnemen. En dus kunnen er inderdaad meerdere identieke sleutels zijn (blijkbaar 14 voor 'jouw' zijlijn!)

Voor mijn werk als proces ingenieur werk ik soms ook met sleutelsystemen die voor de beveiliging van proces installaties zorgen. Het zoeken naar "what if" scenario's zit dus een beetje ingebakken. :)

Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256