Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

booster vraag door Martin Domburg
Vandaag om 00:33:22
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 00:04:18
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door jandcargo
06 August 2025, 23:55:24
't Boemeltje door MOVisser
06 August 2025, 22:56:43
Göhrener Viaduct door MOVisser
06 August 2025, 22:53:48
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Terugverende koppeling door phdirk
06 August 2025, 22:23:02
Update: baan in de tropen door Arjen52
06 August 2025, 22:21:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
06 August 2025, 22:12:23
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
Met welke tang knip je verenstaal? door Ronaldk
06 August 2025, 21:50:59
Wat was jullie allereerste loc? door Frans v H
06 August 2025, 21:18:25
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
06 August 2025, 21:15:19
US diorama in H0 door 741230
06 August 2025, 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
06 August 2025, 21:06:11
De fabriek - Spoor 0 door Huup
06 August 2025, 20:48:34
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
06 August 2025, 20:14:08
Grootspoor in Frankrijk door Benjamin92
06 August 2025, 20:11:12
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
06 August 2025, 19:21:26
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
06 August 2025, 18:38:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
06 August 2025, 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
06 August 2025, 15:33:50
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
06 August 2025, 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
06 August 2025, 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
06 August 2025, 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
06 August 2025, 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
06 August 2025, 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
06 August 2025, 12:22:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
06 August 2025, 11:09:35
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
06 August 2025, 10:46:10

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1183540 keer)

meino

• Offline Offline
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #5055 Gepost op: 23 February 2024, 23:43:50 »
Ik schrik, begrijp ik het goed dat je 12V op de drukknop hebt? dus die 12V staat dan ook op de pin van de Arduino. Dat is vragen om problemen. Die pin mag je geen hogere voltage dan 5V geven.

Van het internet:
So assuming a standard Uno board that uses a nominal +5.0 vdc Vcc supply then the absolute maximum allowed digital input pin positive voltage would be +5.5. Any voltage higher then that would activate the internal positive clamping protection diode resulting in high current draw and pin damage.

Groet Meino

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #5056 Gepost op: 24 February 2024, 02:22:59 »
Nee, ik heb geen 12V op de drukknop. Het enige gemeenschappelijke is de 0V. Bij de arduino zit een 7805 die de arduino met 5v voedt. Een pin met PULLUP ingesteld zit met een laaaaaaaange draad aan een drukknop. Die drukknop zit aan de 0V.

De 0V zou hetzelfde moeten zijn. En als de weerstand van de draad verwaarloosbaar is zou het spanningsverschil over de open drukknop richting 5V moeten gaan. Wat m'n multimeter aangaf was ergens rond de 4V Volgens mij wel 3.7 ofzo. Huh? Ik heb echt rare waardes gezien. De 12V was daar aan het "eindpunt" tot 10.7 ofzo gedaald. Terwijl ik de "ringleiding" uit dik luidsprekerdraad heb gemaakt. (Behalve het laatste metertje, maar goed).

Ik heb vanaf de trafo op meerdere punten de 12V gemeten. Vanwege aftakkingen zit er af en toe een kroonsteen, dus dan kan je lekker meten. Redelijk aan het begin ging het al eens met 0.5 V omlaag over een meter of anderhalf. Raaaaaaaar.

Heb jij alle bedrading gebundeld

Hier vraag ik me af of hier een spijker op z'n kop wordt geslagen. Ik heb alles parallel lopen. Uiteindelijk moet het "om" een deuropening heen, dus een bundel draden loopt daar bovenlangs. En onder de groot deel van de lengte van de baan heb ik alles ook ongeveer naast elkaar lopen.
"Alles" is in dit geval de 12V gelijkstroom, de 24V richting de ledstrips en de digitale stroom voor de rails.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

meino

• Offline Offline
« Reactie #5057 Gepost op: 24 February 2024, 10:37:53 »
Reinout

Er zijn twee verschillende problemen, nl de voltage drop over de 12v en de voltagedrop over de 5V. Die 12V die naar 10-11v gaat, wat wordt daar door gevoed? En je hebt het over een voltage drop van een 0,5v. Is dat in de 12V leiding? Je hebt het over luidsprekersnoer, 0,75M2? of is het dunner. Als het 0,75MM2 is, dan kan ik me haast niet voorstellen dat het draad een dergelijke voltage afname zou leiden (mits de draad niet inwendig ergens onderbroken is). Ik heb op een plek van mijn baan over een lengte van 2,5M een 5v leiding aangelegd met 0,25MM2 draad en daar heb ik geen significante voltage afname op (op het eindpunt meet ik 4,95V) en daar voedt ik 2 Arduino's, bezetmelders en 6 servo's mee zonder problemen. En die voltage drop over de 5V van de schakelaar zou geen probleem mogen zijn want dit is wat er is gedefinieerd voor een input op een digitale pin:
Anything below 1V will be considered low, anything above 1.8V is guaranteed to be. Digital Inputs have two states: Low and High. These states, called logic levels, refer to the voltage on the input being measured

Dus zolang de spanning boven de 1.8V is zou de output LOW zijn (als je INPUT_PULLUP hebt) en HIGH als de spanning onder de 1V zakt.

Groet Meino

Priegelman

• Offline Offline
« Reactie #5058 Gepost op: 26 February 2024, 00:50:55 »
Nee, ik heb geen 12V op de drukknop. Het enige gemeenschappelijke is de 0V.
...
De 0V zou hetzelfde moeten zijn. En als de weerstand van de draad verwaarloosbaar is zou het spanningsverschil over de open drukknop richting 5V moeten gaan. Wat m'n multimeter aangaf was ergens rond de 4V Volgens mij wel 3.7 ofzo. Huh? Ik heb echt rare waardes gezien. De 12V was daar aan het "eindpunt" tot 10.7 ofzo gedaald. Terwijl ik de "ringleiding" uit dik luidsprekerdraad heb gemaakt. (Behalve het laatste metertje, maar goed).

Ik heb vanaf de trafo op meerdere punten de 12V gemeten. Vanwege aftakkingen zit er af en toe een kroonsteen, dus dan kan je lekker meten. Redelijk aan het begin ging het al eens met 0.5 V omlaag over een meter of anderhalf. Raaaaaaaar.

Hier vraag ik me af of hier een spijker op z'n kop wordt geslagen. Ik heb alles parallel lopen. Uiteindelijk moet het "om" een deuropening heen, dus een bundel draden loopt daar bovenlangs. En onder de groot deel van de lengte van de baan heb ik alles ook ongeveer naast elkaar lopen.
"Alles" is in dit geval de 12V gelijkstroom, de 24V richting de ledstrips en de digitale stroom voor de rails.

Reinout
5V op de drukknop dus, gelukkig maar.

Je hebt aan zowel de 12V- zijde als de 5V-zijde forse spanningsval. Er maakt iets niet goed verbinding of de draad is te dun voor de stroom die er loopt.

Dat de bedrading over grote afstand vlakbij elkaar ligt is goed, dat helpt om storingen te voorkomen.

...
En als de weerstand van de draad verwaarloosbaar is zou het spanningsverschil over de open drukknop richting 5V moeten gaan. Wat m'n multimeter aangaf was ergens rond de 4V Volgens mij wel 3.7 ofzo. Huh? Ik heb echt rare waardes gezien.
...
Als die drukknop niet ingedrukt is zou er geen stroom moeten kunnen lopen door de draad van die knop. Als er geen stroom kan lopen kan er geen spanningsval zijn maar die is er blijkbaar wel. En bij een kleine stroom is een spanningsval van 1-1,3V wel erg veel, hier klopt iets niet.
Zoiets kan de werking van de vorige infraroodsensor natuurlijk ook verstoord hebben als hetzelfde zich daar voordoet. Het geconstateerde probleem kan hiervan het gevolg zijn.

Heb je de mogelijkheid om vlakbij de Arduino te meten hoeveel stroom er richting (niet ingedrukte en wel ingedrukte) knop loopt?
Kan je de voedingsspanning van de infraroodsensor meten en kijken wat de invloed van het bedienen van de drukknop is op de voedingsspanning van de infraroodsensor?

...
dit is wat er is gedefinieerd voor een input op een digitale pin:
Anything below 1V will be considered low, anything above 1.8V is guaranteed to be. Digital Inputs have two states: Low and High. These states, called logic levels, refer to the voltage on the input being measured

Dus zolang de spanning boven de 1.8V is zou de output LOW zijn (als je INPUT_PULLUP hebt) en HIGH als de spanning onder de 1V zakt.
...
Weet jij zeker dat het niet andersom is?

Benelux795

• Offline Offline
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
« Reactie #5059 Gepost op: 26 February 2024, 08:51:42 »
Uiteindelijk moet het "om" een deuropening heen, dus een bundel draden loopt daar bovenlangs.

Loopt er langs de deur ook 220V naar een lichtknop of stopcontact? Ik heb een LED buitenlamp die dimt als de ijskast aan slaat, omdat de kabel naar de schakelaar uit m'n hoofd 1,5m parallel loopt met de draad naar de ijskast  :D

PS laag voltage gelijkstroom doet volgens mij niet zo veel mbt interferentie.
« Laatst bewerkt op: 26 February 2024, 09:38:37 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

meino

• Offline Offline
« Reactie #5060 Gepost op: 26 February 2024, 10:28:26 »
Weet jij zeker dat het niet andersom is?

Ik weet dit zeker, dit is een groot verschil tussen INPUT en INPUT_PULLUP. Zie weer een stukje documentatie:
Properties of Pins Configured as INPUT_PULLUP These built-in pullup resistors are accessed by setting the pinMode() as INPUT_PULLUP. This effectively inverts the behavior of the INPUT mode, where HIGH means the sensor is off, and LOW means the sensor is on. The value of this pullup depends on the microcontroller used.

Waarom dit bewust zo gedaan is, is mij niet duidelijk, alhoewel ik wel vermoedens heb, maar dat heeft te maken met de specifiek situatie in het gebruik, HIGH betekend er is iets geactiveerd en LOW betekend niet actief. Bij een digitale bron (INPUT) betekend meestal dat actief er 5V op de pin gezet wordt. Bij een drukknop wordt het signaal meestal naar aarde (0v) getrokken, dus daar is HIGH 0v. In dat laatste geval moet de Arduino 5V spanning op de pin zetten om het te laten werken, vandaar de pullup weerstand die daar voor zorgt. Eigenlijk zijn de termen HIGH en LOW verwarrend.

Groet Meino

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #5061 Gepost op: 28 February 2024, 02:28:21 »
Het is in ieder geval netjes INPUT_PULLUP, dat kan ik garanderen :)
Ik zal binnenkort nog eens netjes alles doormeten, want de "het is raar", daar ben ik het helemaal mee eens. En ook dat dit soort grote spanningsvallen niet voor zouden moeten komen. Ik zal de luidsprekerdraaddiameter ook nazoeken, maar het valt gegarandeerd onder "best wel lomp dik genoeg".

Ik doe niets raars, volgens mij, dus ik ben erg verbaasd over m'n rare metingen.
Ik ben programmeur, dus ik ben eraan gewend dat als er iets onmogelijks gebeurd dat desondanks toch gebeurd, dat je nog eens een extra keer extra rustig en extra secuur en extra onbevooroordeeld alles moet meten.

Wat aan de 12V hangt is verder niet wereldschokkend. Een kwart ampère ofzo. Vijf arduino's (2 uno, 1 mega, 2 nano), 6 relais, handjevol straatlantaarns, paar ledjes.

Reinout

Falkenberg

• Offline Offline
« Reactie #5062 Gepost op: 28 February 2024, 09:14:57 »
De 0V zou hetzelfde moeten zijn.
Dat is niet gegarandeerd. Je GND kan ook hoger komen te liggen en meet je hetzelfde

Benelux795

• Offline Offline
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
« Reactie #5063 Gepost op: 28 February 2024, 09:26:11 »
Loopt er langs de deur ook 220V naar een lichtknop of stopcontact?

Maar dit was het niet..? Ben wel benieuwd; is niet onmogelijk.

PS las net ook dit: "Bij een vorige baan eens een 230V kabel naast een STP (shielded ethernetkabel) laten liggen om die netjes boven het systeemplafond weg te werken. Was hooguit een metertje of 7 dat de boel dicht naast elkaar lag, maar je kreeg wel een flinke opdonder als je de stekker van de STP kabel aanraakte (die weer aan de afscherming van de ethernet kabel lag). Bij meting bleek daar ongeveer 100V AC op te staan.;D
« Laatst bewerkt op: 28 February 2024, 09:38:27 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #5064 Gepost op: 29 February 2024, 22:35:02 »
In plaats van een multimeter heb ik vanavond ontspannen multiplex gezaagd en een "sleutelkastje" in elkaar geklust. Daarmee worden de twee sleutels die je bij het rangeren voor een wissel+stopontspoorblok nodig hebt vastgehouden.
Enfin, ik heb er een 4 minuten filmpje van gemaakt. Ietwat provisorisch en de boel valt ook bijna naar beneden omdat het nog niet vast staat en ik de camera met de andere hand vast heb, maar goed :)

<a href="https://www.youtube.com/v/Ayg-HHTk4QQ" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/Ayg-HHTk4QQ</a>

Reinout

meino

• Offline Offline
« Reactie #5065 Gepost op: 01 March 2024, 00:33:39 »
Wat aan de 12V hangt is verder niet wereldschokkend. Een kwart ampère ofzo. Vijf arduino's (2 uno, 1 mega, 2 nano), 6 relais, handjevol straatlantaarns, paar ledjes.

Die Arduino's mogen geen enkel probleem met die lagere spanning van 10,7V hebben. Zolang de spanning boven de 7V blijft is er geen enkel probleem, daar zorgt de voltage regulator op de Arduino wel voor.

Groet Meino
« Laatst bewerkt op: 01 March 2024, 00:35:32 door meino »

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #5066 Gepost op: 01 March 2024, 10:13:02 »
De arduino's hebben allemaal zo'n 7805 ervoor (degene voor de overwegaansturing was de enige waarbij ik het in eerste instantie niet gedaan had "omdat er toch geen servo aan hing").

Reinout

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #5067 Gepost op: 04 March 2024, 18:48:59 »
De aansluiting van het spoor op de klapbrug richting Berenbach was me al een tijdje een doorn in het oog. Afhankelijk van de temperatuur, de luchtvochtigheid en waarschijnlijk de hoeveelheid kauwen in de dakgoot... fluctueerde het nogal. Soms een kartonnetje eronder, soms weer niet. Ook de zijdelingse beweging... de ene maand klopt het, de andere maand wil je weer gaan vijlen of juist een stukje karton ertussen zetten.

Enfin, ik heb nu een poging gewaagd met zo'n hoe-heet-het-vastklik-ding waarvan de onderkant rust op een plaatje multiplex dat ik d.m.v. bouten een beetje kan bijstellen. Net zoals een moduleovergang:

Benieuwd hoe dat in de praktijk bevalt. Op het moment is de overgang in ieder geval véél soepeler dan het de laatste tijd ooit geweest is.

Reinout

Noordernet

• Offline Offline
  • Bricolage français.
« Reactie #5068 Gepost op: 04 March 2024, 20:48:35 »
Met dat snapslot kon het wel eens mooi stabiel zijn.

Leuk trouwens dat je niet huiverig bent om wat probleempjes te delen met de lezersschare.

Groet,
Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #5069 Gepost op: 04 March 2024, 21:15:56 »
"Snapslot": aha! Zo heet het dus.

Ennuh... volgende probleem? De aansluiting van de rails aan de andere kant van het station :D
Modules/segmenten die netjes recht tegen elkaar aan liggen, dan lukt het me best aardig om de boel uitgelijnd te krijgen. Maar ik heb meerdere plekken waar de sporen schuin de segmentscheiding over gaan. En vaak ook nog in een helling. Dàt werkt dus niet lekker. Ook niet als de rails aan beide kanten netjes op een messing schoef zijn gesoldeerd en daarna zijn doorgezaagd.
Op een andere plek heb ik een van de kanten losgesoldeerd en er een raillas op geschoven om de verbinding te maken, dat werkte een stuk beter in dat geval. Hier ook maar eens proberen.

Reinout
« Laatst bewerkt op: 05 March 2024, 21:34:57 door Reinout van Rees. Reden: het/heet »