Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vreemd probleem door Ruud Teunissen
Vandaag om 00:30:49
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
Vandaag om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi door Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19
booster vraag door Hasenwald
05 August 2025, 23:37:13
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
05 August 2025, 23:31:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
05 August 2025, 22:30:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
05 August 2025, 22:20:51
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
05 August 2025, 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
05 August 2025, 21:40:36
Wat was jullie allereerste loc? door Bahn-AG
05 August 2025, 21:10:02
Her-(her-)beginnen door Overet
05 August 2025, 21:06:51
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
05 August 2025, 20:57:06
Terugverende koppeling door phdirk
05 August 2025, 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
05 August 2025, 20:24:48
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
05 August 2025, 20:17:43
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
05 August 2025, 20:09:59
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
05 August 2025, 19:58:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
05 August 2025, 19:53:30
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
05 August 2025, 19:33:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
05 August 2025, 19:29:14
Trix DXI van DC naar AC door hmmglaser
05 August 2025, 19:27:03
Vitrinekast door Scratchbuilt
05 August 2025, 18:44:53
MoBaBro.de door henk
05 August 2025, 17:54:00
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Tedo
05 August 2025, 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Tedo
05 August 2025, 17:41:37
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
05 August 2025, 17:30:20
Station Arnhem jaren '80' door Niels B
05 August 2025, 17:26:13
US diorama in H0 door Frank 123
05 August 2025, 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
05 August 2025, 16:57:56
Bauarbeiten im gange door 741230
05 August 2025, 16:20:35

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1183307 keer)

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #5040 Gepost op: 16 February 2024, 13:22:47 »
Tijgernootje: wordt zoals Stefan zegt in het filmpje uitgelegd.
Wolter: inderdaad benieuwd hoe dat qua Engels op het Duitse forum gaat. Ik heb het op stummi als "neudeutsch" aangekondigd :) Ik zit met filmpjes vaak te rommelen qua tekst. Tot nu toe vaak NL of DE met dan in de "ondertiteling" wat uitleg. Op zich zou Engels redelijk universeel moeten zijn...

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

basjuh1981

• Offline Offline
  • DB Tijdperk III
« Reactie #5041 Gepost op: 16 February 2024, 14:38:34 »
Er zijn meer mensen die Chinees spreken dan Engels ;)

Ik doe mijn teksten ook in het Engels. En dan maak ik als ondertiteling in het Nederlands en Duits beschikbaar. Gesproken tekst is wat lastiger, maar moet wel te doen zijn.
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Scratchbuilt

• Offline Offline
« Reactie #5042 Gepost op: 16 February 2024, 23:35:10 »
Sorry, maar daar slaan jullie de plank behoorlijk mis. Duiters spreken over het algemeen goed Engels. Vroeger toen Nederlandse kindertjes nog voor het eerst met vreemde talen te maken kregen in de brugklas kregen Duitse kindertjes reeds Engels op school. Als kind van 7 of 8 jaar logeerde ik wel eens bij mijn neefje in het Teutoburgerwoud en die liet me wel eens zijn leerboekje Engels zien. Dat was voor mij toen nog hetzelfde als Grieks.

Internationaal kan men met Duits net zo weinig beginnen als wij met Nederlands. Bovendien was alles wat Duits was in mijn jeugd nog een vies woord, dankzij de Nederlandse geschiedvervalsing omtrend WWII. (dikke lagen boter op ons hoofd) Zelfs nu nog vind niemand het erg als iemand steenkoolduits praat, sterker nog, het wordt als een daad van postuum verzet gezien om vooral geen Duits te verstaan of spreken. Daarbij is Duitsland na Frankrijk nog steeds het meest favoriete vakantieland voor ons Hollanders want het bier en de benzine is daar goedkoper.... Hypocriet.

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Noordernet

• Offline Offline
  • Bricolage français.
« Reactie #5043 Gepost op: 17 February 2024, 09:38:28 »
Wat jij schrijft, Albert, klopt wel.
Onlangs vroeg een autorijdend stel van circa 35 jaar ons de weg. In zeer keurig, (in mijn oren) accentloos Engels. Toen de auto wegreed zagen we een Duitse nummerplaat. Tot onze verbazing …

Wolter

Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #5044 Gepost op: 18 February 2024, 11:54:31 »
Logisch redenerend lijkt het me ook geen probleem, maar m'n gevoel twijfelde een beetje. Ik ben denk ik zelf gewoon teveel gewend modelspoorfilmpjes in het Duits te bekijken :D

Albert: ik merk dat ik persoonlijk wat kriebelig wordt van kreten als geschiedvervalsing. Nederland was misschien iets te tevreden met zichzelf vlak na de oorlog (en op NL was elders ook wel terecht wat aan te merken), maar een beetje gemopper richting de buren over vijf jaar bezetting lijkt me ook niet raar :)

Laatst heb ik als moderator wel een bericht weggehaald waar ik nu gelijk weer aan moet denken. Een Duitser vroeg in prima Nederlands om wat info over een tentoonstelling, maar gebruikte één Duits woord. Iemand reageerde daarop met "jullie hebben de oorlog verloren, hoor!"...
Dan schaam je je toch een beetje voor het gedrag van je mede-Nederlander...

Reinout

tuurtje

• Offline Offline
« Reactie #5045 Gepost op: 18 February 2024, 12:03:48 »
Reinout,

Snap je reactie, sta er achter.

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #5046 Gepost op: 18 February 2024, 12:34:59 »
Enfin, ik denk dat ik er verder niet meer over na ga denken en me qua filmpjes gewoon op het Engels ga richten :)

Reinout

puntenglijder

• Offline Offline
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
« Reactie #5047 Gepost op: 18 February 2024, 16:53:24 »
Ah ha.

Dus de EifelBurgenbahn in het Engels.
Dat is net een Amerikaanse film nagesynchroniseerd in het Duits maar dan anders om. ;D

Ik zie het wel. :angel:

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #5048 Gepost op: 18 February 2024, 17:04:03 »
Da's mijn gevoel ook. Ik gebruik hier in dit Nederlandse draadje vaak Duitse termen zoals "Zugleiter" en "Fahrstrasse" omdat ik denk dat dat duidelijk genoeg is. Opeens moet ik het voor zo'n Engelstalig filmpje deels in het Engels gaan vertalen...

Reinout

jerrytrein

• Offline Offline
« Reactie #5049 Gepost op: 18 February 2024, 21:07:14 »
En dan moet je plots een woorden vertaler gebruiken  ;D ;D ;D

Benelux795

• Offline Offline
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
« Reactie #5050 Gepost op: 18 February 2024, 21:20:16 »
Sorry, maar daar slaan jullie de plank behoorlijk mis. Duiters spreken over het algemeen goed Engels.

Mijn ervaring is dat het sterk wisselt; ik ken Duitsers die van de Universiteit komen en weinig tot geen bruikbaar Engels kennen/kunnen, maar in het bedrijfsleven is er altijd wel iemand die Engels spreekt. Het helpt soms wel om Duits te kunnen :) En je hele jeugd nagesynchroniseerde films kijken helpt voor eerdere generaties niet.. Overigens spraak ik laatst een diplomaat die zei dat het een bewuste keuze was om bijvoorbeeld in het hoger onderwijs Duits te spreken, gedachte is dat je op die manier studenten in het latere carriere toch een beetje 'bindt' aan Duitsland. Veel Indiers schijnen in Duitsland te studeren en dus ook Duits te leren; dit levert exclusieve contacten op voor een latere afzetmarkt. Zei aldus de beste man.. 

Maar leuk filmpje  ;D
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #5051 Gepost op: 23 February 2024, 20:38:29 »
Ondanks de goede werking in de video stoorde het een dag later toch weer, de aansturing van de overweg. Nou had ik al infrarood onderbrekingssensors gekocht, die leken me wat betrouwbaarder qua werking. De eerste die ik veranderde deed het prima, bij de tweede liep de aansturing toch niet lekker. Huh? Twee avonden lopen pielen.

- Traditionele trafo door zo'n 12V van een ledstrip vervangen, die blijft wat beter op 12V. Ook wel eens 12.7, maar in ieder geval geen 13.8.
- Alleen laptop eraan, met usb, alles werkt.... Een "Heisenbug", een bug die niet optreedt als je 'em observeert :)
- Laptop eraan, maar ook de reguliere 12 V erop: werkt niet lekker.
- Meer debugging toevoegen.
- Huh? De overweg gaat gelijk na 1 seconde weer uit als ik de knop in het "stationsgebouw" heb ingedrukt?
- Nog meer debugging.
- Hé, als ik de drukknop in het stationsgebouw indruk ("naar nul") gaat de niet-lekker-werkende sensor óók naar nul.
- Alles nagekeken, maar echt geen verbinding...
- De ingang van de drukknop bij de arduino even rechtstreeks met de nul verbinden: dan gaat het wel goed.
- Kabellengte.... Het is met de bochten en een omweg boven de deur langs toch een meter of 6,7 enkele reis richting drukknop. Met een gemeenschappelijke massa en dan dus een draadje terug. Van de 12V is er in de buurt v/d drukknop ook geen 12 meer over, da's eerder 10.7. Toch had ik best dikke draden gebruikt...
- Het laatste metertje is wèl dunne draad. Dikkere ernaast getrokken. Helpt niet.
- Hm, twee draden van het dikkere type los op de grond gelegd en naar de drukknop getrokken. Helpt ook niet.
- Ik heb een relais over bij de arduino. Zo'n twee-relais-kaartje waarvan ik er maar eentje voor het aanzetten v/d overweg nodig heb. Als ik de draad van de drukknop de servo nou eens aan laat sturen en de servoaansluiting dan de nul richting de arduino door laat geven......... Ja, dat werkt.
- Behalve dat de IR detector bij de overweg toch opeens weer nergens op reageert. Ik ben het zat en pak gewoon een nieuwe, ik had er nog eentje over. Die doet het wel goed. Toch bij eerdere experimenten de boel wat beschadigd vermoed ik.

Enfin.... uiteindelijk was de grootste boosdoener de lange afstand richting de drukknop. De arduino kon met de lagere spanning het verschil tussen aan en uit niet goed genoeg meer maken. Blijft wel raar dat dat met de 5v USB voeding dan weer geen probleem was. Misschien reageert de usb dan nauwkeuriger?

Nou, hij doet het tenminste :D

Reinout

Eric v C

• werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Fleischmann H0 modelbouwer - RocRail
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
« Reactie #5052 Gepost op: 23 February 2024, 21:13:46 »
Reinout,

Je verhaal lezende moest ik denken aan de PULLUP weerstand die nodig is om een drukknop stabiel te kunnen uitlezen op een ARDUINO.
Ik weet niet helemaal of je de ARDUINO inderdaad zo gebruikt. Maar wellicht.
In de ARDUINO kun je de PULLUP osoftwarematig ok aanspreken of met een weerstand zelf aan de slag.

(als ik er helemaal naast zit, negeer dit bericht dan gewoon)

Eric

meino

• Offline Offline
« Reactie #5053 Gepost op: 23 February 2024, 22:39:42 »
Daar zat ik ook aan te denken. Als je de pin opent met INPUT_PULLUP wordt er een pullup weerstand geactiveerd. Het punt is dat door de button je de 5v van de pin naar aarde trekt. Maar de hoeveelheid stroom die dat kost is zo klein, dat ik me niet kon voorstellen dat de lengte van de kabel veel invloed daar op heeft.
Nog iets anders, houd ook rekening met bounce van de schakelaar. Op het moment van indrukken zal er een heel korte periode zijn dat de pin nog niet stabiel aan aarde ligt. Dus dan zul je zien dat de pin heel snel van low naar high naar low en weer naar high gaat. Dus pas als de pin gedurende een wat langere tijd stabiel is (zeg 20-40ms) kun je die nieuwe status gebruiken.

Groet Meino
« Laatst bewerkt op: 23 February 2024, 22:44:12 door meino »

Priegelman

• Offline Offline
« Reactie #5054 Gepost op: 23 February 2024, 22:59:29 »
...
- Huh? De overweg gaat gelijk na 1 seconde weer uit als ik de knop in het "stationsgebouw" heb ingedrukt?
...
- Hé, als ik de drukknop in het stationsgebouw indruk ("naar nul") gaat de niet-lekker-werkende sensor óók naar nul.
...
Met een gemeenschappelijke massa en dan dus een draadje terug. Van de 12V is er in de buurt v/d drukknop ook geen 12 meer over, da's eerder 10.7. Toch had ik best dikke draden gebruikt...
...
Als ik de draad van de drukknop de servo nou eens aan laat sturen en de servoaansluiting dan de nul richting de arduino door laat geven......... Ja, dat werkt.

Reinout
Hoi Reinout,

Vervelend dat de storing toch weer terugkomt, fijn dat het weer werkt. Toch heb ik het idee dat de oorzaak niet is weggenomen waardoor de storing toch weer terug kan komen. Bij jouw verhaal vallen bovenstaande zaken op en vraag ik mij het onderstaande af.
  • Zorgt de drukknop voor inschakelen en de sensor voor uitschakelen van de overweg, begrijp ik dat goed?
  • Jij hebt het over 12V, gemeenschappelijke massa en de drukknop, hoe zit dat? Is de knop aangesloten tussen 12V en Arduino of tussen Arduino en massa?
  • Jij zegt dat de sensor niet met de drukknop verbonden is maar deze lijkt er toch op te reageren, ergens lijkt dus toch invloed te zijn. Heb je wel eens de voedingsspanning van de sensor en de voedingsspanning van de Arduino gemeten terwijl de drukknop bediend werd? Er is een gezamelijke massa en een significante spanningsval ergens, daar zouden drukknop en sensor invloed op elkaar kunnen uitoefenen
  • Heb jij alle bedrading gebundeld of liggen voeding, signalen en massa over 'grote' lengte een eind uit elkaar? Anders gezegd, ontstaat er ergens een grote lus van bedrading?

Met name het meten van de spanningen (derde punt) kan inzicht geven in de oorzaak van het probleem.
Ik weet dat je de infraroodsensor wegens verdenking van defect hebt vervangen. Het kan echter zijn dat de huidige sensor net iets beter is waardoor die net geen last heeft van het probleem en de andere net wel. Daarom begin ik er toch over.