Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Pauldg
Vandaag om 22:15:04
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 22:04:19
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
Vandaag om 22:00:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MathynK
Vandaag om 21:59:16
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:47:59
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Eric B
Vandaag om 21:46:40
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:46:22
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 21:17:04
Fleischmania Nostalgia door Noordernet
Vandaag om 21:08:27
Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan door Noordster
Vandaag om 20:32:24
Crème daken mitropa rijtuigen epoche 2 door Stefan88
Vandaag om 20:31:18
Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 20:27:44
Line-up foto's van modellen door Jeroen95
Vandaag om 20:12:18
Digitaal-delta door Biesje
Vandaag om 20:07:34
Minibaan Visserskaai H0 door NS264
Vandaag om 19:59:28
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door bask185
Vandaag om 19:58:39
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 19:30:50
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Gerrit H
Vandaag om 19:17:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:16:31
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 18:53:13
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:52:43
TAMS PZS-2.2 door bask185
Vandaag om 18:49:53
Retrobahn goes to the States: Bergamot Creek door hervé
Vandaag om 18:28:25
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door maartenvdb
Vandaag om 18:23:36
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door Biesje
Vandaag om 16:55:39
Bf Kibronn door Jelmer
Vandaag om 16:51:50
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric B
Vandaag om 15:58:10
Schroefkoppeling voor H0. door Bahn-AG
Vandaag om 14:58:20
Had de NS4903 rangeerlicht? door marco
Vandaag om 14:31:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:24:31
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1220886 keer)

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3364
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4920 Gepost op: 27 August 2023, 07:10:46 »
Dit is wel te beschouwen als metamorphose! En snel doorgebouwd. De sfeer:  (y)

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

741230

  • Offline Offline
  • Berichten: 2038
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4921 Gepost op: 27 August 2023, 08:24:08 »
Goed bezig.  (y)
Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7759
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4922 Gepost op: 27 August 2023, 20:44:20 »
Gisteren heb ik een begin gemaakt met de perrons.



Als eerste een opening gesneden in de 3mm blauwe isolatielaag. Netjes op 2cm van het midden van het spoor. Daar kan dan de perronrand in vallen. 10mm hoog, dan wordt met met 3mm isolatielaag en 4mm biels+rails een perron van 3mm. Past prima bij de 25cm die ik in het echt heb gemeten.



De perronrand van grijs geschilderd foamboard met een plaatje architectenkarton van 5mm dik ertegenaan. Bij het middenperron heb ik het deels afgeschuind. Voor het idee heb ik er een setje Umbaurijtuigen bij gezet.



Beginnetje met wat kleur erop om te voorkomen dat er wit doorheen schijnt. De kleur had ik sowieso nodig om de bovenkant van de perronrand te schilderen.

Vandaag heb ik me met de andere helft van het station beziggehouden. Hier moet het stationsgebouw komen en da's nogal wat extra uitzoekwerk.



Hoofdprobleem is dat het stationsgebouw te breed is. Het steekt aan de voorkant over. In de oude situatie, toen ik de segmenten nog niet met 5cm verbreed had, had ik alleen de keuze om het stationsgebouw "door te snijden" en een goed interieur te bouwen. Veel werk... Deels wel leuk, maar ergens ook een gimmick. Nu het breder is miste er eigenlijk nog maar een centimeter of 2 à 3. Daarmee was het een mogelijkheid om het stationsgebouw helemaal te bouwen en een stukje uit te laten steken. Later heb ik wel een beschermingsplaat nodig om te voorkomen dat het gebouw wordt gemold als de was wordt opgehangen op de voorzolder.

Enfin, hierboven zie je dat ik aan de voorkant een stuk uit de omhoogstaande rand heb gezaagd.



En hierboven ligt de 9mm dikke multiplexplaat voor het stationsgebouw op z'n plek. Aan de voorkant moet ik 'em nog bijzagen. Benieuwd hoe het uiteindelijk overkomt!

Reinout

Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Krokodil68

  • Offline Offline
  • Berichten: 497
    • Mijn levenswerk
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4923 Gepost op: 28 August 2023, 10:02:30 »
Bijzagen? Dat wil ik zien. Dan heb ik een hoop minder afvalhout, (Knipoog)

Hoe lang ben je met deze module hier nu mee bezig?
Toch fijn dat het niet zo verzengend warm is, krijg je tenminste wat gedaan, hoewel ik denk dat het koud is op jou zolder, want jij werkt je warm!!!


groet Jeroen

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7759
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4924 Gepost op: 28 August 2023, 17:07:07 »
Jeroen: sinds half juni heb ik de modules los en "in behandeling". Af en toe wat in de avonduren, af en toe een dagje in het weekend. En als ik me goed herinner ook een tweetal vrije dagen. Dus... al best wat tijd.

En het zijn best veel diverse dingen die je zo te doen hebt. Wat dat betreft moet een baan ook niet te groot zijn, anders krijg je 'em nooit af. Mijn formaat baan is al een heel aardige kluif. En dan moet ik er ook nog aan toe komen materieel te vervuilen en loks te digitaliseren :)

Qua "bijzagen": die opmerking komt wel vaker langs :) Het intrigeert me... ik heb er de hele dag door af en toe wat naar gezocht. Bijsnijden/afsnijden zou je hetzelfde verwachten. Maar bijsnijden komt veel vaker voor. Ook in contexten waar er toch echt ergens wat af gaat. Tot m'n verbazing vond ik geen pagina bij "onze taal" over dit probleem.

Ik krijg toch de indruk dat je "bijzagen" best kan gebruiken in de zin van iets eraf zagen. Taal is interessant. Als iemand nog een goede bron weet? Mag van mij gewoon off-topic in dit draadje ;)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Krokodil68

  • Offline Offline
  • Berichten: 497
    • Mijn levenswerk
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4925 Gepost op: 28 August 2023, 17:39:25 »
Bijzagen als in bijwerken dus.
Ik weet het. Vandaar ook de (knipoog)

Maar je baan ziet er geweldig uit, zekers als ik me niet vergis dat het je eerste baan is.

Wat heb je nog op de planning staan?

Dienstregeling? Als je zo ver in de detaillering gaat als jij mag dat ook best.
jij bent volgens mij afgestapt van prototype freelancing en overgegaan op stoïcijns nabouwen.


Succes!!!


Groet Jeroen


Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7759
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4926 Gepost op: 28 August 2023, 22:36:17 »
Ik heb tussen 12 en 20 jaar oud wel wat geklust. Beetje ballasten, beetje huisjes lijmen, beetje ijslands mos, beetje zakjes groen. Dat soort spul. Daarna een hele tijd niets en nu deze als eerste echte "volwassen" baan.

Dienstregeling? Ja, gaat er wel komen. Er zit al een halve provisorisch in m'n hoofd als ik wat aan het rijden ben. En netjes iets met vrachtkaarten. En m'n materieel allemaal netjes verouderen. En zorgen dat m'n vijf 50'ers allemaal anders zijn en enigszins lijken op wat er rond 1970 aan loks in Mayen gehuisvest waren. Enz. Enz. nog jaren werk.



Bovenstaande heb ik vanavond gedaan. Ik het wat van het houten plankje afgezaagd :) En de sleuven voor de perronranden ingesneden, de perrons zelf op maat gemaakt en het hele zwikkie vastgelijmd.

Het grote witte vlak rechtsvoor: daar loopt het perron door naast het stationsgebouw. Geasfalteerd, net zoals het perron. Eigenlijk best een grote, loze ruimte. Het enige dat ik er op foto's heb zien staan is een auto van iemand die in het station werkte. Sowieso komen er een paar flinke kale plekken waar niet meer dan wat wild gras en struikjes groeien. Benieuwd hoe het er uiteindelijk uit komt te zien!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Krokodil68

  • Offline Offline
  • Berichten: 497
    • Mijn levenswerk
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4927 Gepost op: 29 August 2023, 12:00:13 »
OP dat plankje komt het stations gebouw?

Dat kan je mooi mee naar beneden nemen en aan de keuken tafel of als er nog iets van een beetje zomer komt in de tuin met een flesje gerstenat.. Het blijft afzien natuurlijk.

Ik ben benieuwd naar jou versie van dienstregeling en vrachtkaarten en hoe je hier een toevalsgenerator op los laat.

Succes!!


Groet Jeroen

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7759
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4928 Gepost op: 29 August 2023, 13:46:13 »
Ja, zo'n stationsgebouw is $%^&# veel werk en dat doe ik niet terwijl ik over m'n gaan gebogen sta :) Dat wordt lekker op m'n standaard klusplek gedaan.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7759
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4929 Gepost op: 29 August 2023, 22:16:08 »
De asfaltverf op het perron beviel me niet. Maar de pot met asfaltacryldikkepastamengsel werd wat leeg. En de laag die je ermee smeerde was door de dikte wat dik.
Nou las ik gisteren, toen ik zocht hoe goed het verkrijgbaar was, dat je het eventueel ook een beetje met wat water kon verdunnen om het beter vloeibaar te krijgen. Aha! Dan wordt het
- meer
- hopelijk gladder, wat goed past bij het perron
- dunner smeerbaar
- zuiniger

Nou, klinkt goed! Wat water erbij gedaan, goed geroerd en aangebracht:



Morgen als het droog is maar eens kijken. Het lijkt prima te werken...

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7759
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4930 Gepost op: 30 August 2023, 21:27:53 »
Ik ben niet de enige die lekker aan het klussen is. Kijk maar eens wat er voor m'n huis gebeurd:



Vanavond heb ik de rest van de te asfalteren perrons geasfalteerd:





Hierboven zie je ook wat verftubes staan: ik heb wat restantjes hardboard vastgelijmd om te zorgen dat ik morgen een minder dikke laag sculptamold aan hoef te brengen.

Tot slot heb ik ook nog een drietal gaten opgevuld waar nog een biels moest komen:



Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Krokodil68

  • Offline Offline
  • Berichten: 497
    • Mijn levenswerk
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4931 Gepost op: 30 August 2023, 22:06:53 »
Misschien als je die tip van dat water aan het asfalt toevoegen even bij de wegenbouwer in de keet gaat vertellen dat de kosten dan om laag kunnen. Scheelt volgend jaar toch in een stijging van de gemeente belastingen.


Groet Jeroen

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2604
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4932 Gepost op: 30 August 2023, 23:01:52 »
of even met veger en blik wat verschillende zandjes en zo op vegen en zeven. scheelt weer geld aan strooigoed  ;D
Groetjes, Ferenc

mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7759
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4933 Gepost op: 30 August 2023, 23:34:09 »
Ik denk dat, als ik dat soort modelspoortrucjes op de harde werkers voor m'n huis loslaat, zij vervolgens met de hint komen om met hun gereedschap richting mijn modelbaan te kijken. Hun wals bijvoorbeeld. Dus... ieder z'n technische voorkeuren :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Krokodil68

  • Offline Offline
  • Berichten: 497
    • Mijn levenswerk
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4934 Gepost op: 31 August 2023, 13:25:50 »
Dat lijkt mij inderdaad wijs. Ik zou niet blij zijn als er wederzijdse "diensten" verricht zouden worden. De impact van de infra techneuten met hun machinerieën geeft een hoop meer rotzooi.

Wat een zwaar werk trouwens. En dat met een beetje pech tot hun 70e. Daar zal de politiek nog wel niet over na gedacht hebben. Van je 17e af je rot werken en met een *** pensioen toch nog 1 jaar mogen genieten voor magere hein komt met een beetje pech. Vind ik.


Groet Jeroen