Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Miniature Holland
Vandaag om 14:56:14
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Lobomotion69
Vandaag om 14:45:44
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Spoor- en tramweg parafernalia door Rob Ellerman
Vandaag om 14:05:02
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 13:54:31
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 13:53:03
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 13:47:18
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 13:47:06
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
De Projecten van RetroJack door NS264
Vandaag om 13:39:13
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 13:36:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:55:16
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:50:21
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 11:39:38
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 11:13:19
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 11:04:36
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door thevandijks
Vandaag om 10:38:13
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 07:58:41
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1178838 keer)

Jelmer

• Offline Offline
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4905 Gepost op: 27 June 2023, 14:04:31 »
Weer leuke updates om te zien Reinout.

En ook over de miljoen views heen  (y)

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #4906 Gepost op: 27 June 2023, 17:20:58 »
Een miljoen: grappig. Ik let nooit op die views, dus ik had het zelf niet door.
Qua aantal views en bijdragen nummer 6 bij banen/diorama's. Kennelijk is het interessant om houtlijm te zien drogen :)

Update: hmmmm, die zesde plek klopt denk ik niet. De sorteerfunctie werkt alleen op de items die zichbaar zijn op de pagina. (Klopt toch wel.)

Reinout
« Laatst bewerkt op: 27 June 2023, 21:51:23 door Reinout van Rees »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #4907 Gepost op: 27 June 2023, 22:06:51 »
Alles weer even losjes op z'n plek gelegd of het past:

Grotendeels past het. Ergens drie millimeter eraf, dat is het wel. Erachter gekomen dat op één plek m'n boutje+moertje idee om twee modules te verbinden nog wat lastiger was dan gedacht, daar moet ik meer ruimte vrijhouden om er überhaupt bij te kunnen met m'n vingers omdat er precies op die plek een wisselaandrijving in de weg zit. Tja.

Bij de pijl heb ik een bedieningspaneeltje geklust voor de drie verlichtingsschakelaars van het station ("avond" voor de straatlantaarns enzo, eentje voor de 1e verdieping van het stationsgebouw en eentje voor het kantoorgedeelte van het stationsgebouw).

De horizontale latten die ik er aan de voorkant tegenaan geplakt hebt sluiten vertikaal gezien niet netjes op elkaar aan. Dat is prima, dat is uiteindelijk toch niet zichbaar.

Reinout

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #4908 Gepost op: 02 July 2023, 21:30:31 »
Afgelopen paar dagen heb ik steeds 's avonds weer wat gezaagd of gelijmd. Dat kan dan op z'n gemakje drogen. En vandaag heb ik me een uur of zes met de Berenbach-modules beziggehouden.

Pfff, zie foto hierboven. Kaarsrecht en goed op elkaar aansluitend is anders... Sommige dingen heb ik erg netjes kunnen doen en andere zaken is meer houtje-touwtje ter-plekke-kijken-want-er-kan. Uiteindelijk komt het allemaal wel goed, hoewel het soms netter kan.

Afdekplaatje (rechts) voor over het slot (links nog een "kale").

Zijpaneel tegen de module aan.

Ik weet niet hoe goed het te zien is op de foto hierboven, maar ik had op de module aantekeningen gemaakt ("+7"), wat dan betekende dat ik op die plek de modulerand 7mm boven de bovenkant van de lat uit wil laten steken.
Met een potlood een lijntje getrokken langs die bovenkant van de lat, de aantekeningen overgenomen en....

... aan de hand daarvan een lijn getekend ...

... waarlangs ik het heb afgezaagd. Beetje gokken hoe hoog ik het landschap op sommige plekken wil hebben qua weg of stoep. En verder een beetje hoogtevariatie erin omdat dat leuker staat. Het is geen vlak polderlandschap en die indruk krijg je wat snel met een verder keurig horizontaal liggend stationsemplacement.

Met wat hulplijnen is het gelukt om de gaten op de juiste plek te krijgen. Ik heb hiervoor een "multitool" gebruikt.

Boven op zolder vastgelijmd. Allemaal verftubes als gewicht. En een viertal spijkertjes om het netjes op z'n plek te houden.
Wel kreeg ik de indruk dat het toch wat minder mooi stond dat ik geen "zijwanden" aan de binnenkant van de gaten had gepland. Ik moet nog kijken of ik daar wat aan doe.

Voor de tweede module heb ik in ieder geval wat "zijwanden" aangebracht voordat ik de boel vastlijmde.

En hierboven zie je de laatste stand van zaken. Maandag of dinsdag maar eens kijken of het allemaal nog aan elkaar past en of ik nog aanpassingen moet doen. Ik ben in ieder geval weer een flink stuk opgeschoten.

Reinout

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #4909 Gepost op: 21 August 2023, 21:40:15 »
Tijd geleden! Ach, er zat ook een vakantie tussen. Harz inclusief stoomtrein :)

De boel pastte allemaal prima. Ik heb het ook nog hetzelfde grijsbeige geschilderd als de rest van de baan, maar daar heb ik nu geen duidelijke foto van.

Wat ik net voor de vakantie nog voor elkaar heb gekregen is de knipperlichtinstallatie bij de overweg. Hieronder de bouwhandleiding, want zoals je op bovenstaande foto ziet heeft één van de paaltjes een rare constructie. Een met alleen een andreaskruis en eentje met een uitsteeksel met een extra knipperlicht. Het ligt aan de situatie daar ter plekke, met een zijweggetje dat bij de overweg op de hoofdweg uitmondt. (Situatie in Uersfeld, waar ik dit deel van m'n baan van heb afgekeken).

Draadjes van deze Viessmann overweglichtjes zitten in de paal verstopt. Dat is een U-profiel, dus je kan ze er makkelijk uittrekken.
De knipperlichtinstallatie heb ik volgens mij 8 jaar geleden ofzo al gekocht. Ze kwamen uit "Vierheim" als ik het me goed herinner. Daar waren ze niet nodig. Ik zal het nakijken.

Genadeloos onthoofd.

Een stukje van de overgebleven paal heb ik haaks op het restant gelijmd. Beetje met de gedachte dat het spul onderling waarschijnlijk prima te lijmen zou zijn, wat klopte (met zap-a-gap secondenlijm).

Nou, dat is het geworden. De draadjes heb ik later aan de niet zichtbare kant langs de paal gelijmd.

Vaalgroenig kleurtje eraan gegeven. Later ga ik het geheel nog wat realistischer maken met vervuiling.

Viessmann aansturing op een plaatje hout geplakt zodat ik er bijschriften bij kon zetten zodat ik het later nog zou snappen hoe ik het aangesloten heb :)

Zo ziet het er uit op de baan.

En ze knipperen nog ook! Ook de BÜ-Überwachungssignaldingus in de achtergrond doet het, maar daar zie je alleen de achterkant van.
Ik kan het nu alleen nog schakelen met een sleuteltje ("Rangierschalter"), maar dat ga ik binnenkort wat uitbreiden. Dan beschrijf ik het ook wel wat de bedoeling is qua aansturing.

Reinout

d.vanaalst

• Offline Offline
« Reactie #4910 Gepost op: 21 August 2023, 21:53:20 »
Gaaf gedaan Reinout! Weer een vakje afgevinkt naar een complete weergave van de situatie.

Groet Dennis
Groeten Dennis

sneek

• Offline Offline
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
« Reactie #4911 Gepost op: 21 August 2023, 23:55:31 »
Wat mooi gedaan!
Ik gebruik de masten van RST Modellbau, maar ook aangesloten op de Viessmann-aansturing. En omdat mijn baan digitaal wordt aangestuurd wordt het in- en uitschakelen van de overwegbeveiliging geregeld met een Digikeijs schakeldecoder.
Mijn Uberwachungssignale aan beide zijden van de overweg knipperen. In werkelijkheid schijnt alleen dat sein te worden geactiveerd in de rijrichting van de trein. Maar hoe dat voor elkaar te krijgen, daar heb ik nog geen oplossing voor gevonden  ???

niet elke weggebruiker snapt wat zo'n rood licht voor betekenis heeft; gelukkig alleen wat blikschade  ;D
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #4912 Gepost op: 22 August 2023, 00:59:17 »
Die RST dingen zijn moooooooi.
Ik wist niet dat die Überwachungssignalen "richtingsafhankelijk" waren. Ik dacht het eigenlijk van niet? Maar... als ik rond 3:10 in mijn onderstaande video kijk, dan is het knipperlicht van het signaal toch echt uit. Dan is het in ieder geval tegenwoordig richtingsafhankelijk.

Weer wat geleerd :)

Reinout

Wim Vink

• Offline Offline
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
« Reactie #4913 Gepost op: 22 August 2023, 07:14:12 »
1.000.000 hits  (y) (y) (y)
Op naar de 2.000.000.
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

Frank 123

• Offline Offline
« Reactie #4914 Gepost op: 22 August 2023, 13:05:22 »
Mijlpaal 🥳

Dave.......

• Offline Offline
« Reactie #4915 Gepost op: 22 August 2023, 13:39:08 »
Leuk gedaan met die gepimpte overweglampen!
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Priegelman

• Offline Offline
« Reactie #4916 Gepost op: 22 August 2023, 21:31:25 »
...
Ik wist niet dat die Überwachungssignalen "richtingsafhankelijk" waren. Ik dacht het eigenlijk van niet? Maar... als ik rond 3:10 in mijn onderstaande video kijk, dan is het knipperlicht van het signaal toch echt uit. Dan is het in ieder geval tegenwoordig richtingsafhankelijk.
Volgens mij gaan de ex-Dr seinen in biede richtingen aan, of in elk geval kort in de richting waar de trein niet vandaan komt en lang aan de andere kant.

Krokodil68

• Offline Offline
    • Mijn levenswerk
« Reactie #4917 Gepost op: 23 August 2023, 18:32:00 »
Ik zou twee schakelingetjes gebruiken waarbij je met inschakelen ook de andere richting uitschakeld. Zogauw je uitrijd is alles weer in rust. Want met uitrijden moet je toch ook je bomen laten open, of je aki uitschakelen. dus kan dan de ander rijrichting ook weer op "waken"

Ik ben benieuwd naar jullie oplossing. willen jullie dit delen?
Succes!!!

Groet Jeroen

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #4918 Gepost op: 23 August 2023, 18:58:34 »
Zodra ik het werkend heb zal ik het gedetailleerd beschrijven :) M'n planning moet ook rekening houden met de klapbrug die direct naast de overweg begint en en draadjes die boven de deur (waar de klapbrug voor nodig is) langs moeten lopen. Met m'n huidige idee zijn de drie draadjes die nu vrij zijn die ik vroeger voor iets anders bedoeld had precies genoeg om een goede schakeling mee te bakken.

Reinout

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #4919 Gepost op: 26 August 2023, 23:02:07 »
De afgelopen week heb ik steeds 's avonds even een half uurtje of uurtje aan het station gewerkt. Even wat snijden en dan lijmen, dan kan het daarna rustig drogen terwijl ik wat anders doe. Goede manier om steeds een klein beetje voortgang te boeken. Na verloop van tijd is het dan "vanzelf" af :)

Met de schuifmaat bepalen hoe hoog de blauwe ondergrond + rails ook alweer waren. 7mm. Belangrijk voor perronhoogtes enzo.

Zijkant van de verhoogde zijlading. Gemaakt van een of andere foamboard plaat die ik een keer in Houten heb gekocht. Het kasteel is er ook van gemaakt zullen we maar zeggen.

Zijkant van de losweg. Strookje grijs geschilderd foamboard dat ik ooit van iemand heb gekregen.

Uit de muurplaat een inhammetje voor de hendel van het stopontspoorblok.
Die verhoogde zijlading, de losweg en dit inhammetje is allemaal naar voorbeeld van het echte station Uersfeld gemaakt. Ik heb de foto's erbij gehouden. Het patroon van de stenen klopt niet helemaal, maar dat boeit me niet: die kant kan je later vrijwel niet zien. Als het maar ongeveer klopt voor een foto.

Plankje hout en een strook architectenkarton voor de verhoogde zijlading.

Strookjes evergreen om de bovenrand van de muurtjes mee weer te geven.

Plaatje waar later een eenvoudige loods op komt plus de randjes eromheen. Daardoor kan ik het landschap alvast aanleggen en later de loods op z'n grondplaat opbouwen en op z'n plekkie aanbrengen.

Dun plaatje triplex voor de losweg.

Met sculpamold het landschap aangegeven. Ook de bovenkant van de verhoogde zijlading heb ik ermee gedaan.

Dezelfde asfaltacrylpasta die ik bij de overweg voor de weg heb gebruikt heb ik nu ook voor de losweg ingezet.

Woodland scenics turf uit de twee grote bussen die ik voor de hele baan al gebruik ("earth" en "burnt grass") zodat er eenheid qua kleur in de basislaag is. En wat stukjes steenslag, want de boel moet niet helemaal overwoekerd zijn.

Reinout