Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2) door spoorijzer
Vandaag om 12:07:06
Frans loodsje et cetera door Eric B
Vandaag om 11:32:34
Spoor 1 nem of finescale door sncf231e
Vandaag om 11:32:01
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 11:28:17
Boek over de oorsprong NS 500/600 door VAM65
Vandaag om 11:19:11
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 11:17:53
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:11:58
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:00:48
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 10:23:14
Rheinburg, TP V/VI door W. Thomas
Vandaag om 10:09:19
Iemand ervaring met deze ali express lok printplaten? door schipcas
Vandaag om 10:06:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door jan47
Vandaag om 09:50:55
Station Roodeschool door aad52
Vandaag om 09:39:24
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen. door Jelmer
Vandaag om 09:26:52
Raadplaatje door RikM
Vandaag om 09:11:32
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 08:46:39
Nachttreinen Oost Europa door laurent
Vandaag om 08:29:49
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:12:27
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Bob R.
Vandaag om 08:06:17
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door Ronald Halma
Vandaag om 05:02:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door ArjanB
Vandaag om 00:20:54
Heroplage Artitec Plan W? door KNed
14 July 2025, 23:54:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
14 July 2025, 23:19:54
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door Paulus
14 July 2025, 21:23:06
Spoor- en tramweg parafernalia door gdh
14 July 2025, 21:17:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
14 July 2025, 20:46:27
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
14 July 2025, 20:31:02
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
14 July 2025, 19:49:49
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door timtrein
14 July 2025, 19:23:18
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
14 July 2025, 19:22:52
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1177884 keer)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4974
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4560 Gepost op: 08 February 2022, 07:59:41 »
Die luchtvervuiling: ik las ergens dat dat vooral op zwavel betrekking had.

De grootste zwavelbron zal vooral SOx zijn die ontstaat bij verbranding van oa kolen. Voeg regen toe en voila: zwavelzuur. En concentraties zullen het hoogst zijn dicht op de bron. Nou zal depot Mayen-Ost in de omgeving niet de grootste bron van SOx zijn geweest toentertijd, maar 'k denk wel een aanzienlijke. Vandaar mijn gedachtegang. Daarnaast verwacht ik dat je in een depot nog wel eens een ontsporing hebt en dat daarom hout ook de voorkeur zou hebben..  Die drek en olie verlengen de levensduur van hout en staal denk ik alleen maar ;D Afijn; blijkbaar de goedkoopste optie gegeven de voorwaarden.
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4052
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4561 Gepost op: 08 February 2022, 08:57:04 »
Zure regen is een klimaatprobleem, geen lokaal probleem. In het Bw wordt weinig gestookt, de treinen stoken kolen bij het rijden en dat is relatief gezien miniem. Zie voor de zure regen de kaart hier. Zure regen in de Eifel ligt (lag) aan het stoken in Lorraine, Saar/Moezel, Luis bassin, maar ook van staalindustire verder weg als Ruhrgebied, NL, Borinage, Pas de Calais etc. Met alle maatregelen tegen zure regen zijn de bedreigingen voor de Stahlschwellen enorm afgenomen ;-) Aan de andere kant zou een opwaardering/reactivering van de Eifelquerbahn wel eens het einde betekenen van veel gedeelten met Stahlschwellen aldaar.

dirkjan

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4974
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4562 Gepost op: 08 February 2022, 09:49:05 »
Zure regen is een klimaatprobleem, geen lokaal probleem. In het Bw wordt weinig gestookt, de treinen stoken kolen bij het rijden en dat is relatief ..

Met alle maatregelen tegen zure regen zijn de bedreigingen voor de Stahlschwellen enorm afgenomen ;-)

Als stoomtreinen (tussen stations rijden) rijden stoten ze wellicht meer uit, maar verspreiden ze het ook lekker; in een BW naast een station waar ook nog eens lekker wordt aangezet, zal dit minder gebeuren. Het verlagen van zwavelgehalte in brandstoffen heeft bijgedrage aan aanzienlijke erlaging van concentraties in verbrandingsgassen, mijns inziens ook lokaal. Of het locatie-effect significant is; die kaart zou juist voor lokale effecten pleiten aangezien bepaalde meetstations consequent hoger of lager zijn.

En over lokaal:

"De Britse scheikundige Robert Angus Smith was een van de eersten die onderzoek deed naar de effecten van de industrie op de ombeving. Hij onderzocht de samenstelling van regenwater rondom Manchester, dat in die tijd een van de belangrijkste industriele centra van Groot-Brittannië was. Daar ontdekte Smith dat het regenwater rond de stad veel zuurder was dan normaal en legde een verband met de industrie in de stad. "

Wellicht dat hij niet verder de stad heeft gemeten, maar dan heb je geen referentie  :angel: Bovendien, als het klopt en globaal zou zijn geweest, zouden nergens stalen biels of andere constructies gebruikt kunnen worden. Wellicht is dat het ook geweest en kan je bruggen goed coaten, maar biels niet... Dit vraagt om meer onderzoek!

En op de letter; of SOx een klimaatprobleem is.. Volgens mij is het officieel geen broeikasgas. Zure regen heeft een indirect gevolg op klimaat omdat het bodem aantast en daarmee bodembedekking. Waterdamp is trouwens wel een broeikasgas  ;D

EDIT: en natuurlijk zal het niet alleen het BW geweest zijn, maar mijn punt was als je ze zelfs daar ziet, is dat effect blijkbaar of heel lokaal of niet zo groot... Of er is een ander verband dan aantasting door luchtverontreiniging!
« Laatst bewerkt op: 08 February 2022, 12:01:39 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4052
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4563 Gepost op: 08 February 2022, 10:30:38 »
manmanman wat een zelfingenomenheid. Ik ben klaar met jou

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4974
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4564 Gepost op: 08 February 2022, 10:40:12 »
Ik snap het niet ??? Ik zeg iets, jij zegt iets. En we proberen het allebei te onderbouwen met veronderstelde feiten..?

Maar ik zal er niet op doorgaan in Reinouts draadje..
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1920
    • Flickr pagina
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4565 Gepost op: 08 February 2022, 10:43:58 »
Ik vind de vergelijk van een stoomtrein en industrie wel wat ver gaan...

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4974
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4566 Gepost op: 08 February 2022, 10:46:23 »
Ik ga er niet op door  :angel: (en voor de duidelijkheid; anderen mogen er uiteraard wel op doorgaan! Als ze daar behoefte aan hebben.. geen oordeel! Zucht. Dit is niet te doen... haha)
« Laatst bewerkt op: 08 February 2022, 10:48:40 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7750
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4567 Gepost op: 08 February 2022, 10:55:05 »
(Hm, vier nieuwe berichtjes terwijl ik aan het typen ben :) )

In de tijd van zure regen had men het dacht ik niet over klimaatproblemen, maar eerder over milieuproblemen. In de jaren 80 begon ik het nieuws te volgen en toen kwam het wel eens langs. In een vakantie in de Harz vielen me op veel plekken in het bos de meetkastjes op waarmee de verzuring werd gemeten. Dat maakte toen best wel indruk op mij. In Duitsland waren ze er qua meetapparatuur meer mee bezig dan Nederland (denk ik; puur afgaande op mijn herinnering).

Een verband tussen specifiek SO2 en stalen dwarsliggers kan ik nu niet zo snel meer vinden. Wel in dit artikel op pagina 104:

Citaat
In Industriegegenden neigen die Stahlschwellen durch che-
mische Einflüsse in der Luft stark zum Rosten und erreichen in-
folgedessen keine lange Lebensdauer. Das gleiche gilt für Gegenden
mit ständig feuchter und salzhaltiger Luft (in der Nähe der See).

Dus meer in het algemeen chemische invloeden. Daar weet ik te weinig vanaf. Weet iemand of zwavel(zuur) het belangrijkste/waarschijnlijkste probleem is?

Wel meen ik te kunnen stellen dat je met een paar stoomloks per dag of met een zijlijn-depot zoals Mayen geen dusdanige lokale problemen kan veroorzaken dat de levensduur van stalen dwarsliggers er merkbaar door achteruit gaat. T.o.v. een paar brakende Ruhrgebiedfabrieken stelt zo'n mager BR50-exemplaar natuurlijk niets voor :)

Wel zag ik nog wat interessants: door de vorm ("omgekeerde badkuip boven op/in het ballast") hebben stalen dwarsliggers veel meer grip. Perfect dus voor bochtige zijlijntjes in heuvellandschap! Eigenlijk zijn deze dwarsliggers dus perfect voor de Eifelquerbahn.
Vaak waren het ook tweedehandsjes van hoofdspoorlijnen. Een reden om ze daar kwijt te willen raken waren automatische detectiesystemen op basis van stroom die loopt als er een trein over een spoor rijdt en de twee rails met elkaar verbindt. Stalen bielzen doen dat ook :)

Reinout
« Laatst bewerkt op: 08 February 2022, 10:59:40 door Reinout van Rees »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4974
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4568 Gepost op: 08 February 2022, 11:31:48 »
... hebben stalen dwarsliggers veel meer grip.

Die kom ik ook vaker tegen. Vaak wordt er wel bij vermeld dan opstoppen daardoor weer lastiger wordt. Afijn, we hebben het weer over spoor  :)

En niet-zwavel gerelateerd; ik heb ooit begrepen dat je bij hogere voltages (zonder goede aarde) eerder zwerfstromen in de bodem krijgt, waardoor stalen objecten langs de spoorlijn harder roesten. Wellicht dat electrificatie ook nog een rol speelt in de keuze hout/staal?
« Laatst bewerkt op: 08 February 2022, 11:43:35 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7750
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4569 Gepost op: 08 February 2022, 12:00:33 »
Opstoppen lastiger: ja, klopt. Bij hout/beton hoef je alleen de steentjes netjes compact onder de dwarsligger te duwen, bij zo'n "omgekeerde badkuip" van een stalen dwarsligger moet je er ook steentjes van onderen "in" krijgen.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4974
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4570 Gepost op: 08 February 2022, 12:06:55 »
Wat zijn eigenlijk de stijgingspercentages in de Eifel? Heb je vast al eerder gezegd...

Ik ga er niet op door  :angel:
Edit op eerdere berichten tellen dan niet mee, toch..?
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 5751
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4571 Gepost op: 08 February 2022, 12:08:35 »
Vaak werden de stalen bielzen gewoon op het ballast geplaatst.

Dan reed men met een zware machine er over, deze drukt dan de biels in het ballast. ;)

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7750
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4572 Gepost op: 08 February 2022, 13:14:18 »
Stijgingspercentage: 3% (of 2.75%). Vooral vanuit Mayen West omhoog naar Monreal, vanuit Daun richting Dockweiler en vanuit Gerolstein het dal uit (uit m'n hoofd).

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1920
    • Flickr pagina
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4573 Gepost op: 08 February 2022, 13:29:26 »
Ik neem aan dat je eerst een basis ballastbed hebt en dat daarna dwarsliggers en rails worden geplaatst. Door het plaatsen van de dwarsliggers komt die ballast vanzelf onder de stalen badkuip.
En stopmachine zorgt niet alleen voor onderstopping van het ballastbed maar ook voor het op juiste hoogte over verkanting houden van het spoor.

Nadeel bij stalen dwarsliggers is inderdaad de retourstroom van een trein. Zeker bij baanvakken met bovenleiding lijkt me dat een uitdaging. Kijk er niet van op dat door deze effecten er ook meer oxidatie ontstaat bij staal nabij het spoor.

Krokodil68

  • Offline Offline
  • Berichten: 491
    • Mijn levenswerk
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4574 Gepost op: 08 February 2022, 17:43:30 »
Reinout, ik ben jaloers, als puko fahrer, is het wat lastiger om met de verschillende soorten rails te rijden. Ik compenseer dat op mijn eigen manier. Maar goed, ik zou als ik jou was zo geod mogelijk het voorbeeld volgen met prototype freelancing in mijn achterhoofd. Dus als het niet naar werkelijkheid was had het zo kunnen zijn.

Wat betreft de bielzen kwestie denk ik ook dat de opvattingen van de op dat moment in controle zijnde manager ook belangrijk waren. Dus wat hij er van vond is wet.

En zwavel zit toch aan lucifers? Discussieer voorzichtig want anders als de boomzitters in Born weg zijn ketenen ze zich aan onze vloot stoomtreinen vast. Motte we niet hebben.

Oja prototype freelancing... waarom geen BR85 op de steigingen?

Groet Jeroen