Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1063182 keer)

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 3959
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4320 Gepost op: 22 september 2021, 19:40:57 »
Reinout.

Ik hoop dat ze deze lijn weer gaan reactiveren, ik heb er zelf nog langs gestaan in 2010.
Dit was tijdens 175 jaar Deutschen Eisenbahn.

Ondanks dat het meer dan 11 jaar terug is, nog steeds mooie herinneringen aan.

https://www.youtube.com/watch?v=J6kInawQL8g

https://www.youtube.com/watch?v=_ud3Xa7YMro

https://www.youtube.com/watch?v=ZXIbL5dZ80Q

Als laatste, ook de brug bij Prem.

Kees.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4321 Gepost op: 27 september 2021, 10:19:21 »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4322 Gepost op: 29 september 2021, 22:07:18 »
Vergelijkingsfoto's 1985-2015. Leuk gedaan.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4323 Gepost op: 29 september 2021, 22:24:35 »
Citaat
Zie bijvoorbeeld deze foto.

Wàt een mooie kilometersteen!  ;)

Citaat
Vergelijkingsfoto's 1985-2015. Leuk gedaan.

In een zomer ergens eind zeventiger jaren heb ik met een vriend van me rondgekeken op station Daun. In mijn herinnering was het toch een stukje groter...
De sterkste herinnering is die aan de Schienenbusse daar, en dan met name het schakelen bij het optrekken; dat had ik nog nooit eerder gehoord!

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4324 Gepost op: 30 september 2021, 10:45:20 »
Klopt, Daun had toendertijd twee middenperrons; vier doorgaande sporen. En een van de perrons had zelfs overkapping! Luxe de luxe voor zo'n stationnetje :)

Reinout

Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4325 Gepost op: 03 oktober 2021, 00:19:29 »
Instagram, dus na een tijdje krijg je een irritante inlog-dingus. Maar.... https://www.instagram.com/hoechstweiler_im_modell/ is best leuk. Iemand maakt ook een stukje Eifelquerbahn na. Bonuspunten voor de namen: "Hoechstweiler" en vooral "Ulmerath" (combi van Ulmen en Utzerath).

Rechtstreekse links zouden in ieder geval moeten werken:
- Herkenbaar stationsgebouw
- Houten zelfbouw mechanische hendelinrichting inclusief afhankelijkheid!!!
- Het mechanisme daarvoor

enfin... best leuk. Jammer alleen dat het een beetje op instagram verborgen zit. Dan heeft een forum zoals dit toch echt wel een meerwaarde: alles is gewoon zichtbaar en heeft een URL en je hoeft je er niet voor in te schrijven ofzo!

-------------

Ik heb het "Anlagen design Journal geloof ik al een keertje genoemd. Klein lezenswaardig aan-te-raden tijdschriftje. Inmiddels is deel twee uit:



Het rechtsonder op het plaatje genoemde artikel heeft me best geraakt: In der Leere liegt die Kraft. De kracht zit in de leegte.
Het hoofdpunt dat ik uit het artikel haalde is dat het belangrijk is om leegte op je baan te hebben. Als je bijvoorbeeld twee stations hebt, dan heb je er waarschijnlijk niet 10 schaalkilometers tussen liggen. Dus je hebt er behoefte aan dat de indruk van afstand wordt gewekt. Waar doe je dat beter mee, met een een leeg weiland of met een toeters-en-bellen brandend gebouw met een roedeltje brandweer eromheen?

Rust en leegte, daarmee wek je het beste de illusie dat er afstand is tussen je stations.

Hm.... naast m'n twee Monreal-burchten had ik bij de ingang van m'n schaduwstation nog een derde burcht gepland. Een ruïne weliswaar, en omgeven door bomen, maar toch. Ik vroeg me na het lezen van het artikel ernstig af of het niet iets teveel van het goede was. En of een regulier saai setje bomen niet beter op z'n plek was daar.

Nou, ik denk van wel. Dus ik heb de platte plaat waar het kasteel moest komen maar van een stuk piepschuim voorzien. Later maar eens bijsnijden en met sculptamold in het landschap integreren. Geen kasteel meer!



Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4326 Gepost op: 09 oktober 2021, 13:44:51 »
Hoi Reinout,

De uitgever van ADJ heeft jouw recensie op Stummi inmiddels ook gezien, en je reaktie ook op zijn website geplaatst (bericht van 5 okt):
https://www.jaffas-moba-shop.de/buecher/edition-jaffa-news-1/

Zelf heb ik in September ook een abo genomen. De eerste 2 tijdschriften liggen inmiddels bij mijn ouders in NL op me wachten. Ik moet dus nog even geduld hebben om ze te lezen, maar als het even meezit ben ik volgende maand weer in het vaderland. :)

NB Hoewel ik het genoemde artikel dus nog niet heb gelezen, denk ik dat je een goede keuze hebt gemaakt om de 3e burcht niet te bouwen en inderdaad een gewoon stukje bos(rand) te plaatsen. Juist die hele simpele alledaagse dingen maken een modelbaan juist realistisch.

Groet, Wim

PS bedankt voor de link naar de Eifelquerbahn op Instagram. Inderdaad een forum is fijner (in mijn ogen), maar die houten rijwegvergrendeling is echt geweldig!
« Laatst bewerkt op: 09 oktober 2021, 13:49:13 door Wim Hesselink »
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4327 Gepost op: 09 oktober 2021, 14:11:57 »
Je gebruikt Sculptamold, maar ook zie ik een pak gips liggen.

Gebruik je deze naast elkaar, of door elkaar?. En met onderliggend materiaal als piepschuim kun je qua gewicht toch prima gips gebruiken?

Gr, Bert

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4328 Gepost op: 09 oktober 2021, 19:54:26 »
Wim: bedankt voor de link, ik had nog niet door dat OOK mijn reactie op z'n blog had genoemd. Wel heb ik een mailtje van hem gekregen met een stapeltje vragen over m'n Eifelburgenbahn, want hij ziet er wel een artikeltje in. Ok... :D Benieuwd wat daaruit komt.

Bert: zowel gips als sculptamold zijn prima bruikbaar. En inderdaad, voor het gewicht hoef ik het niet te doen. Voordeel van sculptamold is dat het wat meer bestand is tegen beschadigingen. De vezeltjes die erin zitten maken het minder bros. Ook geeft het wat minder troep als je een gaatje boort, hoewel ook sculptamold dan niet perfect is.

Ik vind sculptamold lekkerder werken dan gips. Enige verwerkings-nadeel is dat het langer duurt om te drogen als je ergens een wat dikkere laag hebt. Maar goed, als m'n voorraad toevallig op is grijp ik vast zonder blikken en blozen naar de plamuur of het gips: het lukt overal wel mee :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4329 Gepost op: 09 oktober 2021, 22:00:56 »
Hoi Reinout,

Dat zou erg leuk zijn om iets van OOK over rangeren op de Eifelburgenbahn te lezen!  (y)

Afgelopen zomer heb ik zijn boek "Rangieren aber richtig" aangeschaft. Bij het lezen van een artikel over een "Übergabe  nach Thurnau" moest ik direct aan jouw baan denken (ik had net een paar dagen eerder een paar van je rangeervideos opnieuw bekeken). Ik ben dan ook erg benieuwd of we binnenkort iets kunnen lezen over "Übergabe nach Kelberg".  :)

Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4330 Gepost op: 09 oktober 2021, 23:26:36 »
Dat boek "rangieren aber richtig" is lekker leesvoer, ja.
Een "Übergabe nach Kelberg" zal het alleen niet worden: dat is geen Übergabe maar een reguliere "Ng", Nahgüterzug :D
Het periodieke uitwisselen van de wagons met Schwerspat/Baryt in Uersfeld, dat is denk ik wel een Üg.

Ik weet nog niet wat het gaat worden qua artikel :) M'n Philippsburg+berg is een mooie "view blocker" volgens de Engelse stijl. Ik heb van Duitsers wel de opmerking gekregen dat geen enkele rechtgeaarde Duitser dat ooit zou doen: je moet de trein zoveel mogelijk zien! Maar zo'n view blocker doet, door de trein een tijdje te verbergen, de baan twee keer zo lang lijken.
Dat soort zaken past prima bij het tijdschrift.

Verder is het een mooi voorbeeld van een "Ringsum an die Wand entlang" (RAWE) baan, die niet alleen als ovaaltje buitenom langs de muur loopt (AWE) maar ook nog iets verder gaat en onder zichzelf duikt (schaduwstation onder kopstation in mijn geval). En da's een van de soorten modelbaan die nogal gepromoot wordt.

Enfin, we zien wel.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4331 Gepost op: 13 oktober 2021, 21:50:05 »
Zo, net even lekker naar de grote kleine treinencompetitie gekeken. Best bevallen.

Bij mezelf kwam er een pakketje buit van marktplaats binnen:



Binnenkort eens station Berenbach-Ulmen onder handen nemen. Ik zit nu nog steeds met m'n vingers aan de wisseltongen (peco systeem) om ze met de hand om te zetten. Dat wordt de eerste keer sinds de bouw dat ik van dàt station de modules losmaak. Benieuwd hoe ik de constructie destijds heb gedaan :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Boertje

  • Offline Offline
  • Berichten: 409
  • Albulisch H0m
    • albulisch.blogspot.com
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4332 Gepost op: 14 oktober 2021, 16:33:03 »
ziet er bekend uit.... ;D
www.eddytrain.com // Albulisch H0m op albulisch.blogspot.com // BMD16N, BMD16N-SD via www.floodland.nl/aim

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4333 Gepost op: 14 oktober 2021, 19:40:26 »
:-)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Krokodil68

  • Offline Offline
  • Berichten: 452
    • Mijn levenswerk
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4334 Gepost op: 14 oktober 2021, 21:53:08 »
hoi,

Ik gebruik ze ook en laat ze op een oude hema trafo lopen. Dan kan je de spanning zover dichtdraaien dat ze bijna geruisloos lopen en mooi langzaam omgaan. Dus niet omgefl!kkerd. Goeie aankoop. Met een paar diodes kan je ze met enkelpolige wissel schakelaars sturen maar ik gebruik dubbel wisselschakelaars meer kabel wel makkelijker. Succes! de contacten zijn ideaal om een inrijsein te koppelen aan een basis instelling van de wissel.


Groet Jeroen