Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Stalen D 4 deurs spoor 0 door Michiel2
Vandaag om 20:40:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 20:40:00
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronaldk
Vandaag om 19:50:20
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:47:23
CIWL type P door grossraumwagen
Vandaag om 19:43:16
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 19:31:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door René 4312
Vandaag om 18:56:50
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:24:53
Piko 1136 van AC naar DC door Remco vM
Vandaag om 18:20:51
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:17:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 16:17:01
Rails roestig verven door jandcargo
Vandaag om 15:57:33
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 15:56:45
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:48:33
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Tedo
Vandaag om 15:44:35
Polderbaan(tje) 0,3m2 door defender
Vandaag om 15:40:19
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 15:36:20
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 15:34:14
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door jandcargo
Vandaag om 14:45:36
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door olaf99
Vandaag om 14:45:31
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 13:42:56
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 13:04:26
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door Jasperr
Vandaag om 12:49:13
Draaischijf digitaal aansturen. door Eenerspoor
Vandaag om 12:11:59
20 jaar BNLS door Hans Reints
Vandaag om 11:42:29
EifelBurgenBahn door meino
Vandaag om 11:09:47
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
Vandaag om 10:52:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:45:05
Gewoon wat busfoto's door Hans Reints
Vandaag om 10:12:38
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 10:05:06
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1172549 keer)

Silver Fox 2512

  • Offline Offline
  • Berichten: 498
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4155 Gepost op: 28 December 2020, 16:01:54 »
Ik ben een beetje verder gaan zoeken op de site van Peter Wiegel. In de DDR gebruikte men vanaf eind jaren 60 voor wegbewijzering het font TGL 12096-1, ook wel GIL genoemd. Dit font, een doorontwikkeling van Gill Sans, komt aardig overeen met de cijfers op de RST paaltjes.

Groeten, Peter

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7746
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4156 Gepost op: 28 December 2020, 18:10:27 »
Ik dacht dat het TGL een versie van DIN was. DIN = West-Duits, dus aan de oostkant moesten ze zelf iets standaardiseren. Maar het leek er wel op.
Nee dus :) Interessant om te lezen.

De paaltjes langs de Eifelquerbahn zullen uit het voor-DDR-tijdperk zijn en het lag heeeeeeeeelemaal west in West-Duitsland, dus die GIL is niets voor mij.

Die RST lijkt perfect op DIN, dus dat zal het wel zijn. Ik weet niet of er nog dat soort paaltjes in de DDR zijn gemaakt? En ik gok dat het voorbeeld voor RST wat ouder is.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

nkob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2053
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4157 Gepost op: 28 December 2020, 18:18:19 »
Er gaat een paaltjes wereld voor me open
dank je Reinout
eens kijken of ze ook in N bestaan
kees

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2789
  • Duitsland TP III/IV
Grt, Ronald.

Silver Fox 2512

  • Offline Offline
  • Berichten: 498
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4159 Gepost op: 28 December 2020, 19:12:20 »
De paaltjes langs de Eifelquerbahn zullen uit het voor-DDR-tijdperk zijn en het lag heeeeeeeeelemaal west in West-Duitsland, dus die GIL is niets voor mij.

Reinout

Dat de Eifelquerbahn in het westen van Duitsland ligt is me bekend. Ik ben vaak op vakantie geweest in de omgeving van Gerolstein in de tijd dat de gehele Eifelquerbahn nog in bedrijf was bij de DB. Dat die paaltjes van voor de jaren 60 zijn was me ook duidelijk. Mij ging het puur om de gelijkenis van de cijfers van dit font met die op de paaltjes. Meer niet.

Welke font uit de DIN familie gebruik je? De klassieke DIN 1451 heeft een andere 6 en 9.

Voor diegene die niet bekend is met de achtergrond van DIN: tijdens de Eerste Wereldoorlog wilde de Duitse strijdkrachten een standaard norm hebben waar alle (wapen-) fabrieken aan moesten voldoen. Om deze reden is in opdracht van het Königlichen Fabrikationsbüro für Artillerie de Normalienauschuß für den Maschinenbau opgericht met als product de Deutschen Industrie-Normen, afgekort DI-Norm, later DIN.

Groeten,
Peter

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 5655
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4160 Gepost op: 28 December 2020, 19:34:27 »
Hallo Peter.

Ook de afkorting RAL komt uit die tijd en is ook Duits.
Ral heeft natuurlijk te maken met verf kleuren.
RAL staat voor: ReichsAusschuss für Lieferbedingungen.

https://nl.wikipedia.org/wiki/RAL_(kleursysteem)

Ik ben daar zelf ook geweest in en om Gerolstein.
Op de stalen bielzen daar op de lijn staan data van wanneer ze zijn geproduceerd, ik heb 1943 en 1944 gezien.
Ook op de spoorstaven staan deze data.
Het geeft in ieder geval een indruk van wanneer deze daar zijn neergelegt.

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

nkob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2053
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4161 Gepost op: 28 December 2020, 20:05:19 »
dank je Ronald
kees

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7746
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4162 Gepost op: 28 December 2020, 20:29:11 »
Welke font uit de DIN familie gebruik je? De klassieke DIN 1451 heeft een andere 6 en 9.

Dat moest ik wel even nakijken. Wat ik hierboven in een voorbeeldje heb gebruikt is, als ik de fontinformatie mag vertrouwen, "DIN Alternate Bold":



En da's, als m'n info klopt, een actuele versie. Ergens herinner ik me dat ik eens twee dingen officieel had gekocht. Daarbij hoort ook de "DIN Condensed Bold" versie:



En de "Peter Wiegel" versie is dit volgens mij: "Alte DIN 1451 Mittelschrift: 1970"



Die laatste valt bijvoorbeeld door z'n ouderwetse kleine letter "t" op.
En, krijg nou wat, de 6 is opeens weer ronder dan bij de eerste twee modernere versies.

Voor iets wat een norm is zijn er veel versies :D

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Brexbachtalbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 70
  • de BREX, onderweg tussen traditie en toekomst
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4163 Gepost op: 28 December 2020, 21:09:40 »
Afgelopen maanden zijn enkele van onze Brexbachtalbahn-leden te voet langs onze spoorlijn gegaan om alle hectometerpaaltjes te reinigen en opnieuw in de verf te zetten. Het ging om de trajecten Siershahn-Grenzau en Grenzau-Höhr/Grenzhausen. Totaal 123 paaltjes!
Verslag van deze werkzaamheden en dus met veel voorbeelden van hectometerpaaltjes zijn te vinden op onze beide Facebook-pagina's: brexbachtalbahn e.V. (Duits) en Brexbachtalbahn-Promotieteam (NL) Het gaat o.a. om de berichten d.d. 25 en 31 oktober en 9,11 en 21 november.
David
« Laatst bewerkt op: 28 December 2020, 21:20:07 door Brexbachtalbahn »

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7746
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4164 Gepost op: 28 December 2020, 22:36:19 »
Ik heb wat rondgesnuffeld:



Het gros is keurig met het speciale hectometerpaaltje-lettertype gedaan. Alleen de 1.4 is anders, dat zal DIN wezen.

De 1.4 is trouwens ook de enige originele qua type dat ik herken. Als ik het goed zie is het de enige met een "gegraveerd" nummer. Bij de anderen is het nummer erop geschilderd met een stencil, gezien het hele dunne streepje bij de 0/6/8/9, zonder dat er een bestaand nummer was.
Wil niks zeggen over de origineel-heid ervan, want een kaal betonnen paaltje is natuurlijk veel goedkoper dan met een getal erin, dus ik kan me goed voorstellen dat ze dat op een gegeven moment hebben gebruikt.

Op alles is een uitzondering, maar.... die 19.0, daarvan zou ik met de norm in de hand zeggen dat er alleen "19" op zou moeten staan. En dan dus de "19" in een groter lettertype, wat ook beter past bij de breedte van de steen. (Hetgeen uiteraard ook een goede indicatie is dat het allemaal originele stenen zijn, ondanks de missende gegraveerde nummers).

Enfin :) Netjes dat ze de stenen weer in orde hebben gebracht. De rest van de geluiden die ik via het Mittelrheinforum en het blog opvang zijn ook steeds hoopgevender, dus hopelijk kan er binnen enigszins afzienbare tijd gereden worden!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Silver Fox 2512

  • Offline Offline
  • Berichten: 498
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4165 Gepost op: 28 December 2020, 23:10:18 »
Voor iets wat een norm is zijn er veel versies :D

Reinout

Dat is het leuke van fonts. Ze worden steeds doorontwikkeld. Dat DIN 1451 niet meer zo DIN is boeit blijkbaar niet. De 6 en de 9 in de moderne versies van DIN 1451 lijken veel op die in Gill Sans (o.a. veel gebruikt door de L.N.E.R.). Bij het font FF DIN, ontworpen door de Nederlander Albert-Jan Pool, zie je dat bijvoorbeeld ook. Het nadeel van moderne varianten is dat je ervoor moet betalen. Gelukkig zijn er vaak gratis alternatieven te vinden.

Genoeg over fonts. Terug naar de kilometerpaaltjes. ;) De voorbeelden die je van de Brexbachtalbahn Facebook-pagina hebt geplukt komen inderdaad overeen met DV 843. Alleen heb ik ook mijn twijfels over dat paaltje met het nummer 19.0. Die nul is overbodig als ik DV 843 goed heb gelezen (alleen het aantal kilometers op de 1.000 meter steen). De steen met 1.4 zou ook zomaar font Preußische IV 44 kunnen zijn. De Brexbachtalbahn is immers aangelegd door de Pruisische Staatsspoorwegen.

Groeten, Peter

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7746
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4166 Gepost op: 29 December 2020, 11:24:53 »
Zo, ik heb even piepkleine beeldcitaten gemaakt van paaltjes aan de Eifelquerbahn (bron: eifelquerbahn CD 2, Herman Grüter)



Nou, ik heb de keuze :) De onderste twee zijn DIN-achtig, de rest is dat hectometer-paaltjes-lettertype.

Let ook eens op de diverse vormen van de bovenkant!
- 26.1 en 91.8 hebben de "twee strakke dakvlakken" zoals ik uit het normblad ken.
- 74.4 heeft een "puntdak", net zoals veel brexbachtalbahn-paaltjes.
- 69.1 lijkt eerder mooi afgerond te zijn.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7746
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4167 Gepost op: 31 December 2020, 00:55:07 »
Uiteindelijk lukte het nog best snel: de telegraafdraden ("EZ line") aanleggen:



Nog snel even wat foto's nemen vanaf de later niet meer toegankelijke kant. Met agenten naast de reling lijkt 'ie toch een tikkie dik. Maar het ziet er wel leuk uit zo:



Linksvoor wat donkere bomen (met een klein beetje groen loof) en rechts daarvan een gele. Net zoals op de achtergrond staat:



Bomen + telegraafmasten:



Daarna de module weer op z'n plek gezet! Uiteraard kreeg de kasteeltoren er een nieuwe deuk bij:



De modules moeten allemaal nog goed aan elkaar worden gezet:



Overzichtfoto's van beide kanten:





Ludwig, van de bahnmeisterei, die gniffelend de tunnel uit komt. Scene uit het "moritz-verhaal" van vijf jaar geleden. Ik ben de foto's daarvan aan het verversen:



Nog eentje:



Ik ben tevreden! Er komt nog meer werk bij. Meer bomen bij de tunnelingang. Kasteelmuur boven tunnelingang verbeteren. Bomen (niet te veel) bij het kasteel. Enz.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 25806
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4168 Gepost op: 31 December 2020, 00:57:07 »
Gaaf werk Reinout  (y) (y)
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 5655
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4169 Gepost op: 31 December 2020, 07:15:36 »
Erg mooi Reinout.

Op naar de volgende update. ;D

Die EZ line, is dat een soort van elastiek ?

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#