Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door bellejt
Vandaag om 14:32:56
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Hendrik Jan
Vandaag om 14:28:26
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 13:56:44
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door Pauldg
Vandaag om 13:45:27
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:03:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 13:03:03
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 12:42:42
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Arjan6511
Vandaag om 12:36:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:27:17
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Bert Jolink
Vandaag om 12:16:06
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 12:00:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door Eric v C
Vandaag om 11:50:56
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Henk Veenstra
Vandaag om 11:20:45
Einde Koemo ballast ??? door Rick
Vandaag om 11:16:57
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:41
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door grossraumwagen
Vandaag om 10:18:47
Treinreizen met m'n vader door defender
Vandaag om 09:36:49
Update: baan in de tropen door tuurtje
Vandaag om 09:30:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 09:15:54
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:05:18
Station Roodeschool door Cor--24
Vandaag om 08:29:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
Starten met messing kits door 1795
23 april 2024, 22:43:57
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
23 april 2024, 22:31:45
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald69
23 april 2024, 22:14:29
Pools diorama H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 21:44:11
Ton bouwt goederenwagens door TonM
23 april 2024, 21:33:46
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:59:05
weerstandje en relais door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:47:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
23 april 2024, 20:45:40
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1070040 keer)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7401
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4125 Gepost op: 23 december 2020, 10:04:54 »
Eh... wat??? youtube video van een 01 die 's nachts naar Berlijn rijdt en vanaf 2:30 vlammen uitbraakt?
Dat heb ik bij een stoomlok nog niet gezien. Ik dacht nog "misschien een enthousiaste oliestoker, wie weet kan het daarmee", maar er lijkt toch gewoon een kolentender achter te hangen.

Het ziet er in ieder geval spectaculair uit en je hebt bijna de indruk dat het de bedoeling was :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4126 Gepost op: 23 december 2020, 16:58:52 »
Ow dat heb ik zelf ook nog gezien.
Waardoor het kwam/komt,geen idee maar t is niet wereld vreemd.  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7401
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4127 Gepost op: 23 december 2020, 17:25:30 »
Toch heb ik het idee dat je dit geintje als VSM niet moet uithalen als je in de zomer over de Veluwe "kachelt" :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4128 Gepost op: 23 december 2020, 17:57:31 »
Ik gok er ook op dat het niet zo zeer iets is wat te "plannen"is,maar meer een samenkomst van omstandigheden.
B.v. slechte kolen en resten in de ketel +half verbrand materiaal o.a. in/op de schoorsteenwand die zouden samen voor vonkenregen kunnen zorgen.
Echter wat het in het geval is van het aangehaalde filmpje,tja das me een raadsel.
Wellicht een extreme samenkomst van eerder genoemde ?

Het is in elk geval wel "met de vlam in de pijp"  ;D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4032
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4129 Gepost op: 23 december 2020, 18:41:46 »
Als men de deur van de vuurkist opent geeft deze een rode gloed.
Deze zie je terug in de rook die uit de schoorsteen komt ( reflectie).

Er is dus geen brand die ongecontroleerd is, het is gewoon een reflectie.

Kees.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3004
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4130 Gepost op: 23 december 2020, 18:46:05 »
 :o Nou zoiets ook nog nooit gezien. Is nie goe, zou je denken :P Zelf ook wel ritjes achter een stoomloc meegemaakt maar zoiets nooit gezien of van gehoord.
Groeten,
Richard

Krokodil68

  • Offline Offline
  • Berichten: 463
    • Mijn levenswerk
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4131 Gepost op: 23 december 2020, 19:09:46 »
ik denk een kannetje met de verkeerde adbleu er in gekegeld. Henk Wijngaard zong t al... Met de vlam in de pijp.

Ik denk dat je dochter een goed oog voor detail heeft en ik zou haar wat vaker om advies vragen. Doe ik bij mijn dochter ook en die geeft ook antwoorden waar je niet op wacht. Eerlijk dus



Groet Jeroen

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4132 Gepost op: 23 december 2020, 19:14:19 »
Lijkt mij wel degelijk onvolledig verbrand heet materiaal wat met de rookgassen meekomt en dan alsnog door de zuurstof in de buitenlucht ontbrand.
Het openen en sluiten van de vuurdeur zou wel het pulseren van het effect kunnen verklaren.
Op YouTube zijn wel meer filmpjes te vinden.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7401
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4133 Gepost op: 23 december 2020, 20:41:35 »
Op stummiforum kwam er nog een interessante reactie:

Citaat
Das ist ein Phänomen welches mit der Oberleitung zusammenhängt.
Der Abdampf der über das Blasrohr nach außen gelangt, trifft auf die Oberleitung.
Bei starker und schneller Kondensation des Dampfes kommt es zu einer (ungefählichen) schwachen Entladung im Bereich der Oberleitung.
Jenachdem wieviel brennbare Kohlenstoffgase noch im Abdampf vorhanden sind, wir dieser Effekt unter Umständen noch verstätkt.
So ist zumindest ist die Antwort von einem alten Lokführer auf meine Frage zum selben Thema gewesen.

Mir ist dieses Phänomen nämlich schon zu Ostzeiten an kalten Wintertagen auf der Rampe von DD-Neustadt nach Klotzsche aufgefallen - wenn die 52'er ordentlich "Ballett" gemacht haben, war selbst bei Tage ein leichtes Flimmern im Abdampf unter der Oberleitung zu sehen.

Wäre interresant, ob diese Beobachtung noch Jemand gemacht hat...

Ik vind die "zwakke ontlading" niet helemaal klinken als "mijn trein wordt door een draak aangevallen, geloof ik".

Kees: reflectie? Ik heb het filmpje nog een keer bekeken en je ziet het niet echt goed. Het zou goed kunnen zijn dat je gelijk hebt. Ik heb visueel het idee dat het toch echt wel vlammen zijn. Maar als het donker is vertekent het snel. En je ziet niet duidelijk genoeg waar de lok zich bevindt t.o.v. de vlammen.
Volgens mij stond er bij de video ook een reactie die wijst op wat jij zegt. "Gewoon" lekker raggen met een 01 die gewoon een zware trein met max snelheid voort moet sleuren. Dus geen gepiep, maar doorstoken.

Eric: ik heb wat gezocht op youtube en dan kom ik bij dit soort chinese filmpjes uit, waarvan ik uit de commentaren opmaak dat er geen vonkenvanger in die loks zit en dat de kolenkwaliteit erg slecht is. Dat zal bij de 01 wel niet het geval zijn. Heb jij zo uit de losse pols een goed voorbeeld van een de/en/nl/be kolengestookte lok met zoiets?


Reinout
« Laatst bewerkt op: 23 december 2020, 20:44:07 door Reinout van Rees »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4134 Gepost op: 23 december 2020, 21:03:03 »
Geen concreet voorbeeld Reinout, puur redenerend op wat ik zie in de video.
Het verhaal van de ontlading ... het zou kunnen de Duitse bovenleidingsspanning kan wel wel een stukje overbruggen, maar persoonlijk zou ik dan eerst een lichtverschijnsel van boven naar beneden verwachten voor dat de brandstof ontbrand.
Reflectie van het licht uit de vuurkist kan, maar dat zou dan boven de overgang loc - tender te zien zijn naar mijn mening, dit lijkt echt uit de schoorsteen te komen.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Priegelman

  • Offline Offline
  • Berichten: 238
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4135 Gepost op: 23 december 2020, 21:29:02 »
Het oplichten van de stoom gaat erg regelmatig en blijft op dezelfde positie ten opzichte van de trein. Als je kijkt waar je de stoom ziet hangen dan lijkt het er sterk op dat de stoomwolk verder naar voren begint dan waar het oplicht. Dat duidt erop dat het licht uit de vuurkist is.

Dat er gedeeltelijke ontlading plaatsvindt kan wel maar dat zal niet zo fel zijn als dit en ook over een groter gebied verspreid. Ook vraag ik mij af of ontlading wel zulk oranje licht kan maken. Als je een trein overdag onder bovenleiding ziet rijden zie je de stoom soms flikkeren maar heel zacht en niet oranje. Tenminste, ik heb dat in Duitsland geregeld gezien maar in Nederland nooit, het zal iets met de wisselspanning (16,67Hz) te maken hebben.

Vlammen uit de schoorsteen kan wel maar alleen bij een oliestoker voor zover ik weet. De 01 2066 is een kolenstoker, wat ook wel blijkt uit de vonken.

Krokodil68

  • Offline Offline
  • Berichten: 463
    • Mijn levenswerk
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4136 Gepost op: 23 december 2020, 21:53:26 »
Als de rookgassen heet genoeg zijn kan t zijn dat ze nog een keer ontbranden als ze buiten de schoorsteen met zuurstof in aanraking komen. dit zie je ook vaak bij gebouwbranden als er een rookkolom uit een raam komt. Als er in die rookgassen nog deeltjes roet zitten branden deze natuurlijk erg eenvoudig.


Groet Jeroen

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7401
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4137 Gepost op: 23 december 2020, 21:54:03 »
Langzamerhand raak ik er ook van overtuigd dat het het schijnsel van de vuurdeur is.

Inderdaad, als je het full screen bekijkt is toch wel duidelijk te zien dat de rookwolk eerder begint dan waar het schijnsel zichtbaar is. En het steeds weer oplichten lijkt toch wel erg op de frequentie waarmee de vuurdeur even wordt opengedaan, schop erin, deur dicht, deur open, schop erin, enz....

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Krokodil68

  • Offline Offline
  • Berichten: 463
    • Mijn levenswerk
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4138 Gepost op: 23 december 2020, 21:59:14 »
Als de rookkast deur open gaat ontstaat er nog meer trek.

Twinkie

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4139 Gepost op: 23 december 2020, 22:20:11 »

Eric: ik heb wat gezocht op youtube en dan kom ik bij dit soort chinese filmpjes uit, waarvan ik uit de commentaren opmaak dat er geen vonkenvanger in die loks zit en dat de kolenkwaliteit erg slecht is.

Mijn eigen ervaring: In de mijn van Sandaoling wordt op verzoek van de toeschouwers /  fotografen / filmers (en met bijbetaling van een slof sigaretten en een handvol Yuan voor het personeel) gewoon een zak of 2 kolengruis door de pijp gejaagd. Een goeie stoker hoeft op de rit vanuit de mijn naar de washery niet eens bij te stoken, tijdens het beladen van de trein in de mijn heeft-ie tijd genoeg om een goed vuur aan te leggen. En de kwaliteit van de kolen is goed genoeg om dit soort effecten niet vanzelf te krijgen. Bij normaal gebruik zal je dit dan ook niet zien, alleen in de donkere uren en voor de juiste prijs...

vr. gr., Twinkie
« Laatst bewerkt op: 23 december 2020, 22:28:48 door Twinkie. Reden: spelling... »