Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 19:41:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
Vandaag om 19:40:20
Stalen rijtuigen van NS door Rob Moerkerken
Vandaag om 19:40:15
PB models: koplopers (voorbespreking) door SvenW
Vandaag om 19:35:09
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 19:34:08
Trix DXI van DC naar AC door wob
Vandaag om 19:32:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:30:54
pantograaf vastzetten door zofman
Vandaag om 19:21:17
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:16:22
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Miniature Holland
Vandaag om 19:09:31
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 18:50:21
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 18:49:04
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door lrrw
Vandaag om 18:48:42
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door MadhouseNL
Vandaag om 18:34:41
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door barry1972
Vandaag om 18:21:52
Magneet koppelingen voor Bemo door nighttrain1
Vandaag om 18:00:04
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
Vandaag om 17:56:24
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij) door aad52
Vandaag om 17:19:52
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 16:03:29
Configureren GCA50/GCA50a door Gijs
Vandaag om 15:35:03
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:34:23
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door tothebeach
Vandaag om 14:20:22
Zillertalbahn door Overet
Vandaag om 11:34:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:16:48
US diorama in H0 door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:08:09
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:07:17
Aachenau West door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:04:43
RhB H0m, Albulisch door Eric v C
Vandaag om 10:56:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:44:22
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 00:36:13

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1188465 keer)

Modellbahnwagen

• Offline Offline
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4140 Gepost op: 23 December 2020, 22:21:34 »
Als de rookkast deur open gaat ontstaat er nog meer trek.

Rookkastdeur  :D als die openstaat tijdens de rit is het einde verhaal...de vuurkistdeur bedoel je.
Groeten,
Richard

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #4141 Gepost op: 25 December 2020, 13:09:12 »
de kolenkwaliteit erg slecht is. Dat zal bij de 01 wel niet het geval zijn.
Waarom zou dat niet kunnen,zowel bij de VSM,SSN en ook bij meerdaagse ritten met buitenlandse DR/DB stoomlocs voor de SSN trein veelvuldig gehoord tijdens een stop dat de bemanning wat liep te klagen over de kolen waardoor ze meer werk hadden aan het stoken en op peil houden van de druk in de ketel.

Als je een trein overdag onder bovenleiding ziet rijden zie je de stoom soms flikkeren maar heel zacht en niet oranje. Tenminste, ik heb dat in Duitsland geregeld gezien maar in Nederland nooit, het zal iets met de wisselspanning (16,67Hz) te maken hebben.

Vlammen uit de schoorsteen kan wel maar alleen bij een oliestoker voor zover ik weet. De 01 2066 is een kolenstoker, wat ook wel blijkt uit de vonken.
Dat flikkeren komt ook tevoorschijn als je met een stoomloc onder de waslijn rijd in NL en dat is i.d.d. "kleurloos" ,ook zelf gezien en wellicht zelfs nog wel ergens op film staan,je ziet het vooral goed als de loc wat rookt ipv enkel stoom uit de schoorsteen gooit.

Vlam uit de schoorsteen is met een oliestoker zelfs heel makkelijk te doen,we hebben het bemanning van een 01 zelfs zien doen tijdens een lange stop op een zijspoor van en enkelsporige lijn,de stoker gooide gewoon de kraan van de hete stookolie effe goed open,en door die spuit olie zag je letterlijk, incl zwarte rook ineens de vlammen uit de schoorsteen komen  ;D
Als het klopt wat de bemanning toen vertelde,dan doen ze dat soms wel is met opzet(schijnbaar ook bij kolenstokers) om vuil en resten uit het systeem te verbranden,ofwel een "extreme" manier om de zaak even schoon te maken/te blazen.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Eifelburgenbahn-kerstgroeten
« Reactie #4142 Gepost op: 25 December 2020, 14:21:58 »
Twinkie: duidelijk :D
Tijgernootje: op stummiforum werd genoemd dat je het schoonmaak-effect ook kan krijgen met zand. Dat wordt dan door de vlambuizen heengezogen en schuurt roetdeeltjes mee die vervolgens ontbranden. Grappig.

Nou, het zal de vuurkistdeur tijdens het bijstoken wel zijn dan. Vooral omdat het zo regelmatig is en goed klopt met de schepsnelheid.

Enfin, het is weer de hoogste tijd voor kerstgroeten. Dit jaar hebben we maar eens een korte video op de spoorlijn opgenomen i.p.v. bij de kerstboom te poseren:

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Wim Hesselink

• Offline Offline
    • Altwied im Westerwald
« Reactie #4143 Gepost op: 25 December 2020, 14:39:55 »
Hoi Reinout,

....Oh, en het houdt maar niet op met mooie westerwaldfoto's :) ...
Het is al weer ruim een week geleden, maar ik was nogal druk met mn werk. Inmiddels heb ik weer tijd om te reageren. Wederom bedankt voor deze link! Heerlijke fotos weer!  (y)

Fijne kerst!
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Modellbahnwagen

• Offline Offline
« Reactie #4144 Gepost op: 25 December 2020, 15:52:55 »
Als het klopt wat de bemanning toen vertelde,dan doen ze dat soms wel is met opzet(schijnbaar ook bij kolenstokers) om vuil en resten uit het systeem te verbranden,ofwel een "extreme" manier om de zaak even schoon te maken/te blazen.
Klopt zeker, de Hindenburgdamm was daar berucht om, geen mens die er in de buurt woonde dus dan maar een emmer zand de vuurkist in, werden de vlampijpen weer mooi schoon. Tegenwoordig zou men dat een milieudelict noemen als je de Enschede-achtige zwarte rookwolk boven de Hindenburgdamm zag hangen. (Gezien op de DVD mit der 01.10 nach Westerland).

Leuk filmpje Reinout (y)
Groeten,
Richard

Priegelman

• Offline Offline
Re: Eifelburgenbahn-kerstgroeten
« Reactie #4145 Gepost op: 25 December 2020, 21:53:01 »
Twinkie: duidelijk :D
Tijgernootje: op stummiforum werd genoemd dat je het schoonmaak-effect ook kan krijgen met zand. Dat wordt dan door de vlambuizen heengezogen en schuurt roetdeeltjes mee die vervolgens ontbranden. Grappig.
Reinout

Dat was helpt goed heb ik wel eens begrepen. Het was wel verboden en dan niet zomaar verboden maar 'STRENGSTENS VERBOTEN'.
Ik heb er wel eens iets over gelezen in een verhaal over een IV-K die berucht was om slecht functioneren. De machine was al eens goed onderzocht op wat er aan de hand was maar er was geen oorzaak waarom de machine aanzienlijk minder vermogen had dan andere machines van dat type. Wat de bemanning dan soms maar deed om genoeg stoom te maken was een schep zand op het vuur gooien. Het mocht niet maar hielp wel.

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #4146 Gepost op: 27 December 2020, 17:15:55 »
Naast het videootje heb ook allerlei kleine dingen gedaan om de kasteel-module af te krijgen. Het moet ook gewoon een keertje klaar zijn. Dus... lijstje maken met wat er nog moet gebeuren en langzamerhand alles doen.

Telegraafmasten bijvoorbeeld. Ik heb niet voldoende masten van Busch (nog wel isolatoren enzo). Hm. Dan maar uit m'n voorraad wat dunnere lange cocktailprikkers pakken en ze zwart schilderen. Ook zie je hieronder een "Endkasten" waarmee de telegraafdraden de grond in worden geleid aan de laatste mast:

Het zwart moet wat vaalbruin worden, dus... potloden erover:

Dat vond ik er nog steeds niet goed genoeg uitzien. Het was toch gewoon te zwart. Dus... verdunde bruine verf erover en daarna nog wat potlood. Maar daar heb ik geen foto's van.

Waar ik ook al een tijd tegenaan zit te hikken zijn hectometerpaaltjes. Die kan je kant en klaar kopen, maar dan staat er niet de "32.8" op die bij de tunnel van Monreal staat :) Zelfbouw dus. Normen en artikeltjes erbij. Beetje vrutten op de computer. Gecentreerd, met 7 en met 9 punts letters (gewoon lettertype), geprobeerd. Copy/pasta zodat ik een paar versies heb. En maar eens uitprinten om te testen.

Breedte is 300mm in het echt, dus de 3.2mm stripjes die ik nog had liggen leken me prima. Even meten: de 7 punts letters dus :)

Beetje een rechte strip proberen te snijden:

Enigszins recht vastgelijmd:

Ik had twee kolommen van elke lettergrootte uitgeprint, dus met wat passen en meten kreeg ik op dezelfde hoogte aan de achterkant ook wat op de strip:

Alles was dubbel, dus ik heb van elk paaltje twee versies. Kwestie van de minst scheve uitkiezen... En dan vervolgens met de beste kant naar de meest geziene kant zetten:

Bovenkant wat rond schuren. Zijkanten wit bijwerken, onderkant grijs, de twee papier-met-secondelijm-kanten met matte lak bewerken:

Volgende stap. Twee gaatjes (lui.... deze kant zie je verder nooit) voor de reling:

Zo, de reling die ik een maand geleden had geschilderd zit er eindelijk op:

De bank is ook ten tonele verschenen:

Gaatjes boren voor de telegraafmasten, royaal houtlijm erin en met een klemmetje de mast op z'n plek houden:

Idem de "Fernsprecher". Volgens mij zit de "F" wat laag, dat ging niet helemaal lekker met de transfer. Ach ja :)

De isolatoren van de Busch masten monteren. Het makkelijkste is om het per twee, die je dan aan de gietboom laat zitten, te doen. Dan krijg je ze tenminste zonder wegspringverschijnselen netjes op hun plek. Wel voor het gemak de gietboom in stukken snijden:

Deze schuine poot van een telegraafmast moest vast komen te zitten op de dunne kippegaas+krantepapier-huid. Da's absoluut onhandig daarvoor. Dat ga ik dan ook noooooooooit meer gebruiken. Maar goed, met een lompe klodder uit het lijmpistool blijft het wel zitten:

Dat heb ik inmiddels natuurlijk gecamoufleerd met wat groen.

Even een overzichtje van de huidige status:

Hectometerpaaltjes, telegraafmasten, Fernsprecher, nog een boompje: het begint er weer meer op te lijken. Ik wil nu eerst het "midden" afwerken: de draden aan de telegraafmasten. Dan de bomen aan deze kant van de module (wat later de achterkant wordt).
Als het goed is kan ik de module dan weer op z'n plek hangen. De voorkant daar kom ik later nog wel bij :)

Reinout

Falcon10

• Offline Offline
  • Wel Belg, niet gek !
« Reactie #4147 Gepost op: 27 December 2020, 20:29:42 »
Mooi hoor Reinout !
Kunnen we allemaal wel wat van leren.

Ronald69

• Offline Offline
  • Duitsland TP III/IV
« Reactie #4148 Gepost op: 27 December 2020, 21:19:29 »
Mooi Reinout. Klein aandachtspuntje, probeer de opschriften uit te voeren in Futura med, Futura TEE of DIN 1451. Daar wordt het een stuk mooier van.
Grt, Ronald.

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #4149 Gepost op: 28 December 2020, 11:53:47 »
Daar ben ik het toch niet 100% mee eens, Ronald. Als eerste vind ik dat soort kleine aandachtspuntjes vaak zelf grote aandachtspuntjes omdat daar met wat uitzoekwerk best een leuk effect te krijgen is. Zolang de kleine dingen mooi natuurgetrouw kloppen valt het niet meer zo op als ik met een verkeerde lok rondrijdt :) Dus geef dit soort kleine aandachtspuntjes gerust door, graag zelfs. Niet dat ik er altijd wat mee doe, maar...

Futura: dat hoort volgens mij op die modernere hektometerpalen die à la verkeersbord hoog hangen (aan een eigen paaltje danwel bovenleidingsmast).

DIN: daar was het lettertype wel van afgeleid, maar het kwam niet helemaal overeen. Voor de stenen hadden ze een net iets ander lettertype. Iets "scherper" is denk ik de juiste term. Mij vallen vooral de 6 en 9 op met hun rechte "steeltje".

Hier heb ik twee foto's van het 32.8 paaltje. De eerste uit 2016, de tweede is een piepkleine uitsnede van een foto uit 1984 van een Herman-Grüter-Eifelquerbahn-CD:

Dat vind ik voor m'n gevoel toch aardig kloppen met de standaard "Helvetica neue" die ik heb gebruikt. De 2 had wat rechter gemogen.

Bij m'n paaltjes zitten ook een 32.6, voor ietsje verder richting schaduwstation. Daar loop ik toch bij nader inzien wel ertegenaan dat het lettertype niet helemaal klopt. De "6" is niet karakteristiek genoeg. Hmmmm.... Keuzes.....

- Zoeken naar het specifieke paaltjes-lettertype. Misschien heeft iemand het gemaakt.
- Het bestaande paaltje gewoon gebruiken, waar het staat kijk je er normaliter vanaf de zijkant tegenaan, dus je ziet het alleen als ik uit rare hoeken foto's loop te maken.
- Specifiek voor de "6" eens kijken naar een ander lettertype. Combineren. De Futura zou qua scherpte daar wel een aardige voor kunnen zijn, grappig genoeg.

Enfin, ik ga duidelijk nog even naar de paaltjes kijken :)

Reinout

Ronald69

• Offline Offline
  • Duitsland TP III/IV
Grt, Ronald.

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #4151 Gepost op: 28 December 2020, 14:06:13 »
Ik zou gaan voor DIN1451, dat werd door de DB voor veel meer dingen.gebruikt.
Er bestaat een site, van een meneer Peter Weigel of zoiets, dat zou ik even op moeten zoeken, waar honderden fonts op beschreven staan en ook gratis neer te laden zijn (ja, gratis, hoewel een kleine bijdrage om de kosten te bestrijden zeer op prijs wordt gesteld), waaronder dus ook dat DIN1451. In een paar varianten.

Silver Fox 2512

• Offline Offline
« Reactie #4152 Gepost op: 28 December 2020, 14:10:52 »
Je bedoelt Peter Wiegel. Dit is zijn site: http://www.peter-wiegel.de/index.html

Kleine toevoeging voor de K.P.E.V. rijders (waaronder ik): op deze site staat ook font (Preußische) IV 44 ausgabe 3. Dit was vanaf 1906 het standaard font voor al het rollend materieel van de Pruisische spoorwegen. Uit IV 44 is DIN 1451 ontstaan. Voor 1900 gebruikte de K.P.E.V. voor goederenwagens font (Preußische) IV 9 2e Auflage. Deze is ook op Peter Wiegel zijn site te vinden.

Volgens de site is het font voor de spoorwegen DIN 1451 fette Breitschrift. Het downloaden van fonts gaat via het groene rechthoekje ergens op de pagina van het gewenste font.

Groeten, Peter
« Laatst bewerkt op: 28 December 2020, 14:44:12 door Silver Fox 2512. Reden: aanvullingen »

Ronald69

• Offline Offline
  • Duitsland TP III/IV
« Reactie #4153 Gepost op: 28 December 2020, 14:37:21 »
Even wat geprobeerd:

Grt, Ronald.

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #4154 Gepost op: 28 December 2020, 15:11:16 »
(Ah, ik zie Ronalds laatste bericht net binnenkomen bij het posten van dit bericht. Ik had ook al een vergelijkend warenonderzoek in gedachten, zie hieronder :) )

Peter Wiegel, klopt. Daar heb ik m'n DIN ook vandaan. Volgens mij heb ik ook een geldelijke bijdrage zijn kant uit gestuurd. Ik moet het nog eens nakijken, want ik heb meerdere DIN versies.... Normaal/smal en nieuw/oud.

Jan: DIN werd voor veel dingen gebruikt, maar ik had het idee dat dat juist voor die stenen NIET werd gebruikt. Zie bijvoorbeeld hier, daar staat onderaan ook het lettertype dat ik ook in een andere norm zag en dat ook in een tijdschrift genoemd werd.

Ronald: die RST stenen heb ik eerder al verlekkerd naar staan kijken. Ik heb ze niet besteld omdat ik nog niet weet wat ik wil bestellen omdat ik voor de rest van de baan nog steeds uit moet rekenen welke getallen ik nodig heb :D Ze zijn zeker mooi. Hoewel ook deze niet overeen komen met de norm die ik in gedachten had. Maar.... even verderop kom ik daarop terug.

Eerst een vergelijking tussen die RST stenen en de modellbahndecals.de versie, dat toont al aan dat er best een verschil is:

Links RST, in het middel de decal en rechts mijn DIN font. RST=DIN, zo te zien. De decal heeft een heel andere 6.

Als ik naar m'n 38.2 kijk:

Links Eifelquerbahn, dan decal, dan Helvetica Neue (dat ik nu gebruikt heb) en tot slot DIN.
De decal lijkt hier al beter, maar dat komt denk ik omdat er hier geen 6 bij staat. Het zou een wat modernere DIN versie kunnen zijn? Ik zat ook naar futura te kijken, maar daar is normaliter de 2 wat spitser linksonder.

Hoeveel je daarvan ziet op zo'n klein 3mm dingetje.... De 32.8 en 32.7 laat ik voorlopig in ieder geval staan.

Ik heb het idee dat ik met m'n DIN een aardig eind kom. De 6 is in ieder geval dan zoals ik hem verwacht i.p.v. dat helvetica ding dat ik nu heb. Wel moet de regelafstand iets omlaag, zie ik. Dat lettertype van de norm lijkt op de Eifelquerbahn niet gebruikt te zijn geweest.

Kilometers uitzoeken is ook wel een idee, want dan kan ik die mooie RST dingen bestellen...
Maar zelfbouw is knettergoedkoop en dat heeft ook wel wat.
Want die RST website moet ik mijden, want steeds zie ik daar die mooie knipperlichtinstallatie staan die mooier is dan de plastic versie die ik nog steeds in moet bouwen bij Berenbach.... Hoewel ook daar met wat kluswerk het uiterlijk te verbeteren is....

Reinout
« Laatst bewerkt op: 28 December 2020, 15:13:12 door Reinout van Rees »