Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Pendel module Viessmann 5214 door bask185
Vandaag om 00:33:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Robert vh Prutsert
Vandaag om 00:29:44
Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul door dennie
Vandaag om 00:15:17
Roco NS plan V door Benelux795
Vandaag om 00:08:14
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
18 October 2025, 23:43:28
REE Modeles 2025: NS 1300 door 1200blauw
18 October 2025, 23:15:21
verlichting op mijn draaischijf zeten door Voske
18 October 2025, 23:01:18
PB Models, ICR-rijtuigen door Corné81
18 October 2025, 22:34:19
Modelspoorbaan van Einte door 741230
18 October 2025, 22:17:24
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
18 October 2025, 21:58:13
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
18 October 2025, 21:57:24
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Bram S
18 October 2025, 21:47:00
The Summer of 69 door Huup
18 October 2025, 21:41:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
18 October 2025, 21:38:52
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Klaas Zondervan
18 October 2025, 21:12:21
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
18 October 2025, 21:08:48
Aachenau West door Silvolde
18 October 2025, 20:36:20
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
18 October 2025, 20:00:34
Artikel RailMagazine Zweedse strategische reserve door RikM
18 October 2025, 19:56:56
Van 2D afbeelding naar 3D model door MOVisser
18 October 2025, 19:39:16
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
18 October 2025, 19:36:05
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door barry1972
18 October 2025, 19:34:37
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door meino
18 October 2025, 19:16:24
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 October 2025, 18:08:31
Maasvlakte Zuid door R1954
18 October 2025, 17:26:31
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door einte
18 October 2025, 16:59:17
Overstap naar HTM door Boertje
18 October 2025, 16:35:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 October 2025, 15:35:26
Bf Kibronn door Benelux795
18 October 2025, 14:11:34
probelemen met schaalodel exact ( theo roozen ) door Biesje
18 October 2025, 13:11:53
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1217014 keer)

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4061
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4110 Gepost op: 10 December 2020, 08:09:04 »
66 in Dillenburg? Absoluut niet! Die waren in Giessen en later Frankfurt gestationeerd. De 65 woonden er deels wel.

Dirkjan

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7759
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4111 Gepost op: 10 December 2020, 10:46:17 »
Dillenburg/Giessen, da's dezelfde spoorlijn. Ik weet niet of het dan wel een "Wendebahnhof" voor die 66'ers was? Dan zal er ook wel eens een overnachting ingezeten hebben.

Tijgernootje: nee, ik ga geen 65 kopen, want die hebben hun bevallige snoetje naar mijn weten nooit in de Eifel vertoond. Scheelt weer een uitgave :)

Voor de railbusliefhebbers is er ook de dieselversie van het 50'er-in-het-westerwald DSO draadje.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

nkob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2053
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4112 Gepost op: 10 December 2020, 12:19:13 »
dank je Reinout voor de link
Unitrack heeft een behoorlijk ballastbed maar zo te zien in het echt ook een hoog ballastbed
groet kees

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7759
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4113 Gepost op: 10 December 2020, 12:54:23 »
"Unitrack" zei me niets, maar wat googlen wijst op kato rails met bedding (plaatje van conrad.nl).
Kees, je doelt op plaatjes zoals dit in dat DSO artikel? Daar komt het ballastbed inderdaad best hoog over. Kan deels komen doordat het in een bocht ligt, maar toch.
Visueel lijkt die kato rails dan best redelijk in de buurt te komen. Belangrijk is denk ik om ook een stukje looppad ernaast te hebben om het visueel wat breder te maken.
In H0 heb ik 6mm onder m'n rails gelegd, dus het ballastbed zal 8mm hoog zijn. Ergens een FREMO tekeningetje vandaan gehaald, waarschijnlijk. 4 à 5 mm in N?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

nkob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2053
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4114 Gepost op: 10 December 2020, 15:39:27 »
klopt helemaal Reinout
Op emplacementen vul ik het wat op tussen de sporen en maak het talud wat minder stijl .
de vrije baan wat minder stijl.
Een looppad is een goed idee !
Zo te zien aan de vegetatie regent het daar vaak of veel   misschien speelt dat mee in de hoogte van het ballastbed .
groet
kees

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4115 Gepost op: 10 December 2020, 18:33:28 »
Hoi Dirkjan,
66 in Dillenburg? Absoluut niet! Die waren in Giessen en later Frankfurt gestationeerd. De 65 woonden er deels wel.
Ai, haal ik die weer door elkaar? Ik dacht dat de twee 66ers op een gegeven moment in Dillenburg gestationeerd waren als rangeerloks (omdat het zo'n kleine serie was). Maar ik lees nu inderdaad op Wikipedia dat het een stel 65ers was.

Het wordt toch tijd om de chaos in mijn hoofd eens recht te zetten...  :P
(geen idee of dat helpt...  ;) ;D )
Groet, Wim

Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Krokodil68

  • Offline Offline
  • Berichten: 497
    • Mijn levenswerk
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4116 Gepost op: 10 December 2020, 21:44:16 »
Ik heb een hele tijd geleden een 65 op de miljoenen lijn gezien en als dat geen sfeer is weet ik ut ook niet meer. Eigenlijk slaat hij op lijnen als in de eifel en het westerwald geen gek figuur. Op de miljoenen lijn reden ook NS 6300en en dat zag er ook prachtig uit. Ik vind van alle stoom loks dat ze er stoerder uit zien als ze tender voor langs komen rijden. Dit waarschinlijk omdat er dan niet de luxe van een draaischijf was maar er gewoon gewerkt en niet gemiept moet worden. Reeds als het ware.


Groet Jeroen

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7759
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4117 Gepost op: 14 December 2020, 17:21:43 »
Dat gevoel herken ik wel, bij zo'n tender-vooruit rijdende lok. Da's ook m'n voorkeur als ik op het balkon van het eerste rijtuig van een museumlijn sta, want dan staat de lok met z'n rookkast naar mij toe :) Zo'n levend, lawaai makend, schuddend ding voor je.... Liefst dan ook nog zo'n VSM 50'er... Een paar jaar geleden had ik de Wagner-versie met "de grote oren" voor m'n trein. Lekker.

Nou werd in de recente Rail Magazine gesuggereerd dat ze komend seizoen voornamelijk met hun neubau-loks willen rijden, dus de twee 23'ers en de 65'er. Da's wel een reden om er weer een keer langs te gaan als dat klopt. Een 23'er, dat vind ik een prachtige lok. En de 65'er heb ik wel een paar keer op een NS hoofdlijn gezien, maar eigenlijk is 'ie meer op een zijlijn thuis en daar wil ik 'em wel eens meemaken.

---

Oh, en het houdt maar niet op met mooie westerwaldfoto's :)
En kijk eens naar deze foto van een railbus. Een railbus in z'n laatste levensjaar voor de sloop. Een railbus op een sullig zijlijntje in het een-na-laatste levensjaar qua passagiersvervoer. Een railbus die perfect schoon is! Hoezo veroudering? Hoezo vervuiling?

Dit is een herinnering voor mezelf om niet al m'n materieel zwaar te vervuilen. Ik heb op een CD ook een foto van een 50'er staan die in 1970 vanuit het Ausbesserungswerk Trier terugrijdt naar Mayen Ost om z'n werk weer op de Eifelquerbahn te vervullen: glimmend strak in de lak!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Krokodil68

  • Offline Offline
  • Berichten: 497
    • Mijn levenswerk
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4118 Gepost op: 14 December 2020, 19:48:18 »
Zouden die beluchtingen soms een beluchting uit de tunnel zijn om bij stomers de tunnel te ventileren en de drukgolf voor de trein  te vereffenen. Lijkt mij plausible maar Nazi goud klinkt wel spannender. Stel dat er ook in model een paar kilo in je tunnel ligt. Dan ga ik die tunnel ook bouwen. Laat het mij even weten? Als er volgende week in eens allemaal dure handarbeit modellen rondrijden weet ik genoeg!


Groet Jeroen

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 6084
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4119 Gepost op: 14 December 2020, 19:53:19 »
Reinout.

Is een 52 ook goed, kijk vanaf 3:50. ;D

https://www.youtube.com/watch?v=hGeIIfSmdYk
https://www.youtube.com/watch?v=olgv-hGXPLo

Veel plezier.

Kees.
« Laatst bewerkt op: 14 December 2020, 19:56:10 door puntenglijder »
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7759
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4120 Gepost op: 22 December 2020, 16:27:04 »
Blijft ook leuk, hoor zo'n 50/52'er :)

--------------

Laatst viel er 's ochtends bleek licht door het zolderraampje en m'n dochter vond het er juist daardoor realistisch uitzien. Nou, bij deze:





Vijf jaar geleden heb ik dat verhaal waarbij Moritz tot ieders ontzetting werd geplet geschreven. Daarbij zat ook een fotomontage van een ontspoorde trein in Kelberg plus wat rookwolken plusfoto's van ruïnes ter illustratie van het bombardement van 16 januari 1945 op het station Kelberg. Het bombardement is echt gebeurd, trouwens (van Kelberg, niet van het niet-bestaande station).
Op het moment ben ik dat verhaal in het Duits aan het vertalen, waarbij ik het gelijk wat opleuk met foto's. En de fotomontage van het bombardement? Dat wil ik upgraden met een videootje. Afgelopen weekend heb ik aan de keukentafel een drietal bom/raketinslagen opgenomen:



Ik moet het allemaal nog netjes in een bruikbaar filmpje verwerken. En ik wil nog een gebouw van de Bahnmeisterei met de grond gelijk maken... Maar het eerste begin is er.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2366
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4121 Gepost op: 22 December 2020, 16:39:08 »
Ik ben het wel met je dochter eens. Ziet er heel goed uit.

Groet Meino

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5428
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4122 Gepost op: 22 December 2020, 21:33:47 »
En ik wil nog een gebouw van de Bahnmeisterei met de grond gelijk maken.

Aha, geen halve maatregelen.  8)

Groet,
Bas

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7759
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4123 Gepost op: 22 December 2020, 22:15:12 »
Ik mik op driekwart-maatregelen, dat er nog net wel wat fundamenten herkenbaar zijn :)

Waar ik op m'n baan de lokloods gepland heb, dat was in m'n zelfbedachte geschiedenis voor de oorlog het spoortje voor de Bahnmeisterei, waar dan ook het gebouw naast stond. Na de oorlog moest er een eenvoudige lokloods komen omdat Kelberg het nieuwe eindpunt van de lijn werd. Toen kwam het wel goed uit dat het gebouwtje van de Bahnmeisterei bij het bombardement gesneuveld was.

--------

Los daarvan: op stummiforum heeft een Duitser z'n baan mooi afgewerkt. Ik heb wel eens eerder naar z'n baan verwezen toen ik naar een kleurtje voor m'n zijkant zocht. Recent kwam ik erachter dat hij de zijkant van de modules als losse plaat tegen de module schroeft.

Het voordeel daarvan is dat je die plaat (dun triplex) helemaal netjes kan schilderen, ook de bovenkant. Die ziet er dus altijd netjes uit.

Dat lijkt me op sommige plekken op mijn baan ook wel een optie, omdat op sommige plekken de overkant van het landschap naar de zijkant niet netjes scherp is. En soms ook gewoon (te) kwetsbaar. Enfin, ik hou het in m'n achterhoofd.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3375
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4124 Gepost op: 23 December 2020, 08:13:54 »
Je bent weer lekker bezig, Reinout. Leuk werk inderdaad, kleine geschiedenissen bedenken en nabootsen.
En dank voor de link naar Neustadt am Wald op het Stummiforum. Ook dat draadje is een mooie informatiebron.

Wolter

Prutsen aan spoor, tram en omgeving.