Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS stoomlocomotief serie boeken door Eelco Storm
Vandaag om 13:24:26
Sfeer op je modelbaan door Krokodil68
Vandaag om 13:23:55
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 13:20:49
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 13:13:16
NZH A 1001 - 1004 door Gerco van Beelen
Vandaag om 13:05:22
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door FritsT
Vandaag om 12:56:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 12:34:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door RikM
Vandaag om 12:33:48
Bahnstrecke 5867 door tijgernootje
Vandaag om 12:22:12
Roco 290 digtaliseren door Herb73
Vandaag om 12:12:54
Locomotiefverlichting brand met Rocomuis niet, met JMRI wel..... door Bahn-AG
Vandaag om 12:00:30
Yet Another Servo Decoder door Eric v C
Vandaag om 11:59:15
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door tijgernootje
Vandaag om 11:48:27
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:45:48
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 11:22:24
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Marc tramt
Vandaag om 11:01:04
keerlusproblemen door astrantia
Vandaag om 11:00:00
meer wissels invoeren in Z21 door astrantia
Vandaag om 10:57:40
wisselaandrijving MTB door Ronald Halma
Vandaag om 10:45:19
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 09:33:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 09:33:03
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 09:30:01
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 09:01:26
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 08:56:29
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 08:49:35
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 08:21:23
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Frits C
Vandaag om 07:01:47
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Peter.v.L
Vandaag om 06:58:44
The Micro Model Railway Dispatch door Ronald Halma
06 July 2025, 23:03:18
Laadstation noodsluitseinlantaarn door DE2 180
06 July 2025, 22:54:36
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1177258 keer)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7750
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3720 Gepost op: 11 January 2020, 00:19:39 »
Ah, die! Qua titel vreesde ik dat al :)
Die heb ik hier ook al een keertje genoemd, maar het kan absoluut geen kwaad die nog een keer te noemen.
Het is bij mij de nummer één qua Eifelquerbahnvideo's. Ik heb hem denk ik al een keertje of tien bekeken. Hoog tijd om er zometeen 11 van te maken :D

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Krokodil68

  • Online Online
  • Berichten: 491
    • Mijn levenswerk
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3721 Gepost op: 11 January 2020, 14:48:50 »
Dat waren nog eens tijden. Lokaal goederen verkeer..... Nee Mora C is met al die overvolle snelwegen echt een treffer geweest. Gelukkig zijn er liefhebbers die een stukje op zolder adopteren.

Mooi filmpje. Voor de veiligheid gedownload.


Groet Jeroen

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7750
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3722 Gepost op: 11 January 2020, 20:36:49 »
Ik heb m'n 215 de helling op gestuurd met een stevige reizigerstrein (stevig = het langste dat aan m'n perron past):



Nou, dat gaat prima.
Wat je in de video alleen niet ziet is dat hij op twee plekken structureel ontspoort. Ik denk dat het komt omdat er wat "bullfrog snot" aan de flens zit waardoor het wiel (als het het voorste is) zich "uit het spoor kan draaien".

TODO.

Oh, ook TODO: video van "Rijswijk" in elkaar zetten. Maar eerst lekker in bad, die video komt morgen wel.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7750
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3723 Gepost op: 12 January 2020, 17:46:21 »
Ik heb weer een video over "Rijswijk" gemaakt:



Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7750
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3724 Gepost op: 12 January 2020, 19:24:19 »
In m'n verhalendraadje heb ik een andere video geüploaded :D

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3072
  • DB Tijdperk III
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3725 Gepost op: 12 January 2020, 20:16:13 »
Leuk filmpje, Reinout. Ik heb er van genoten (y)
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 531
    • Albulamodell forum
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3726 Gepost op: 12 January 2020, 22:35:29 »

Bedankt voor de overzichtsvideo van Rijswijk, is toch altijd een klus om dat netjes te presenteren. :)
Wordt zeer gewaardeerd!

Groeten, Michiel.
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

Wummeke

  • Offline Offline
  • Berichten: 426
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3727 Gepost op: 13 January 2020, 08:24:19 »
Reinout, vraagje over die Bullfrog snot: weet jij of dat spul geleidend is? Ik heb een treinstel welke niet gedetecteerd wordt op de assen met anti-slipbandjes. Dit maakt het rijden van een pendeldienst wat ingewikkelder. Het zou mooi zijn als die snot wel geleid, dan zou ik van dat probleem ook af zijn.
Gr,

Jan Willem

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7750
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3728 Gepost op: 13 January 2020, 18:56:07 »
99.9% zeker dat het niet geleidend is. Het is veredelde houtlijmrubberdingus, dus...
Ik zal er binnenkort een multimeter tegenaan houden om het zeker te zijn :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7750
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3729 Gepost op: 22 January 2020, 23:10:43 »
Soms wordt je door je kroost afgeleid. En dan moet je bijvoorbeeld een stapel vuige communisten uit Berlijn houden. Dat was wel gelukt, er staat Duitse hardware in Moskou:



Een bondgenoot die even in Alaska kan gaan picknicken geeft wel aan welke kant aan het winnen was:



Maar goed, terug naar vreedzamer zaken. Hieronder zie je een oude goedkope roco wagon zonder kortkoppelingsmechanisme. De koppeling zit met een schoefje vast dat op zich ook door een kadee mechanisme heen past... Is daar niet iets te regelen?



Het nokje afgesneden en alles een half millimetertje afgeschaafd:



Kadee #146 #141:



Ik moest wel het pinnetje nog een tikkie bijbuigen. Maar verder past het prima:



Daarna heb ik qua gewicht wat uitgeprobeerd. Is het mogelijk het gewicht van zo'n rongenwagen te vervangen door een stuk lood? Ik had eens een rol daklood gekocht bij de Hornbach. Afmeten en de schaar erin:



Het paste redelijk. Het lood is iets dikker, dus de bodem van de wagon wordt een halve mm ofzo naar boven geduwd. Het valt in de praktijk niet op. Volgens mij zijn die wagonnetjes überhaupt niet echt op schaal, dus daar ga ik me nu niet druk over maken. Het belangrijkste is het gewicht:



64 gram! Precies wat nodig is:



En dat zonder de hele bodem vol te gooien met kogeltjes. Makkelijk! Maar door de te grote dikte niet direct bruikbaar voor m'n twee goede (langere) rongenwagens. Maar daar zou ik dan kunnen kijken naar een alternatieve bodem die ik boven op het lood plak. Enfin, daar kijk ik later wel eens naar. De lange rongenwagens hebben trouwens wel een redelijk gewicht. 64 gram, dus hetzelfde als deze kortere tweeassertjes. Ach, 't functioneert wel.

De meeste roco wagons zijn trouwens opvallend goed op (minimum) gewicht:



Ondertussen heb ik een snel likje verf over het interieur van de goederentreinbagagewagen gegooid. En ik heb er een paar viskogeltjes als gewicht op gelijmd:



Tot slot heb ik de gasketelwagen open gewrikt en op de weegschaal gelegd. Daar moest nog wat bij:



De kogeltjes heb ik in het midden vastgelijmd:



Morgen maar eens verder kijken.

Reinout
« Laatst bewerkt op: 26 January 2020, 17:24:14 door Reinout van Rees. Reden: kadee 146 => 141 »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3983
  • de hondsrug baan
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3730 Gepost op: 23 January 2020, 14:42:19 »
Hallo Reinout,

Wist niet dat er normen zijn voor gewichten van modeltreinen, wel logisch want je hebt  altijd van de kleine wagons die uit de rail lopen bij het rangeren en dat is frustrerend en vergald het rijplezier.
En het is niets mooier dat je treinen(wagons) als een  blok op de rail liggen , maar ga ook eens kijken of ik bepaalde oude wagons kan verzwaren.


dank je voor het tonen van ,



mvgr Evert en Bas 

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7750
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3731 Gepost op: 23 January 2020, 14:56:37 »
Bij ontspoort er gelukkig niet veel, ook niet vóór het verzwaren. Die roco dingen zijn wel aardig op gewicht.
Maar als er iets ontspoort bij mij heeft het vaak te maken met de afstand tussen de wielen. Op een kritisch punt gaat het daardoor dan net mis.
Dus.... kijk ook vooral even naar die afstand. ik heb een malletje van 14.3mm, maar tegenwoordig schijnt 14.5 de voorkeur te hebben.
In Rijswijk bij GM&S dus maar een 14.5mm mal aangeschaft.

Ik had een paar maanden terug bij etsemmen een handjevol assen gekocht om wat reserve te hebben. Vooral voor oude roco umbau-rijtuigen met een oude soort wielen die makkelijk verschuiven. Die zijn lekker! Die hebben 14.5mm afstand. Ik merkte het toen ik twee vrijwel identieke tweeassertjes qua koppelhoogte aan het testen was. Eentje had "14.3" assen en eentje die nieuwe "14.5". Die stond veel steviger op z'n pootjes! Veel minder marge in de zijrichting. Het scheelt maar 0.2, maar het effect leek veel groter.

Ik zat er gelijk aan te denken om veel meer assen te gaan vervangen... Maar goed, het rijdt nu ook prima, dus eerst maar andere zaken aanpakken.

Reinout

Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3983
  • de hondsrug baan
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3732 Gepost op: 23 January 2020, 15:04:11 »
klopt inderdaad had ook 2 oude roco wagons waarvan de wielen los zaten en de afstand was ook niet helemaal meer goed, maar maakt het nog uit als 14,3 of 14,5 MM aanhoud , Bas en ik werk met profirals van fleischmann.

bvd en vgr Evert

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3733 Gepost op: 23 January 2020, 15:32:04 »
Het mooie bakkiepwagentje Ommi 51 van Roco is zo licht dat je het wel moet verzwaren, anders is ontsporen het parool. Gelukkig kun je in het bakje gemakkelijk wat lood doen en dan loopt de boel perfect:



DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7750
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3734 Gepost op: 23 January 2020, 15:50:55 »
Evert: 14.3 zal ook prima zijn. 't Was jaren geleden de norm nog (voor zover ik na kon gaan), dus alles rijdt daar prima mee. Geen idee waarom ze naar 14.5 zijn gegaan (behalve dat het wat strakker "zit").

Ruud: het zal wel aan het redelijk open onderstel liggen. Normaliter is dat de plek waar roco een stuk ijzer in stopt, maar dat kan bij zo'n ding niet... Ik heb ook een zelflosser met open onderstel die ik nog flink moet verzwaren.
Dat kan inderdaad makkelijk onder de lading, alleen wil ik soms een wagen ook zonder lading laten rijden. Ach, daar op de bodem kijk je toch niet, dat valt wel te camoufleren :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)