Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€50.00
Per saldo:
€-200.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
NS 8400 van Werps
door
Ivo tB
Vandaag
om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald.
door
Jan-Peter
Vandaag
om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails)
door
hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0
door
Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën...
door
bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;)
door
bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden
door
Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour
door
Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje
door
Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc)
door
Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54
door
Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen
door
willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften
door
Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan
door
cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit
door
Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen
door
Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag
door
basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief?
door
Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken
door
Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
door
bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem
door
Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange
door
ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715
door
vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0
door
Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
EifelBurgenBahn
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
Vorige
-
Volgende
-
1
...
247
248
[
249
]
250
251
...
340
Omlaag
Auteur
Topic: EifelBurgenBahn (gelezen 1063101 keer)
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7361
Forummoderator
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #3720 Gepost op:
11 januari 2020, 00:19:39 »
Ah, die! Qua titel vreesde ik dat al
Die heb ik hier ook al een keertje genoemd, maar het kan absoluut geen kwaad die nog een keer te noemen.
Het is bij mij de nummer één qua Eifelquerbahnvideo's. Ik heb hem denk ik al een keertje of tien bekeken. Hoog tijd om er zometeen 11 van te maken
Reinout
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
Krokodil68
Offline
Berichten: 452
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #3721 Gepost op:
11 januari 2020, 14:48:50 »
Dat waren nog eens tijden. Lokaal goederen verkeer..... Nee Mora C is met al die overvolle snelwegen echt een treffer geweest. Gelukkig zijn er liefhebbers die een stukje op zolder adopteren.
Mooi filmpje. Voor de veiligheid gedownload.
Groet Jeroen
Gelogd
Leubachtalbahn
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=77672.msg3221814460;topicseen#msg3221814460
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7361
Forummoderator
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #3722 Gepost op:
11 januari 2020, 20:36:49 »
Ik heb m'n 215 de helling op gestuurd met een stevige reizigerstrein (stevig = het langste dat aan m'n perron past):
Nou, dat gaat prima.
Wat je in de video alleen niet ziet is dat hij op twee plekken structureel ontspoort. Ik denk dat het komt omdat er wat "bullfrog snot" aan de flens zit waardoor het wiel (als het het voorste is) zich "uit het spoor kan draaien".
TODO.
Oh, ook TODO: video van "Rijswijk" in elkaar zetten. Maar eerst lekker in bad, die video komt morgen wel.
Reinout
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7361
Forummoderator
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #3723 Gepost op:
12 januari 2020, 17:46:21 »
Ik heb weer een video over "Rijswijk" gemaakt:
Reinout
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7361
Forummoderator
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #3724 Gepost op:
12 januari 2020, 19:24:19 »
In m'n verhalendraadje
heb ik een andere video geüploaded
Reinout
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
basjuh1981
Offline
Berichten: 2247
DB Tijdperk III
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #3725 Gepost op:
12 januari 2020, 20:16:13 »
Leuk filmpje, Reinout. Ik heb er van genoten
Gelogd
Mvg,
Bas
K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal
mwdb
Offline
Berichten: 526
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #3726 Gepost op:
12 januari 2020, 22:35:29 »
Bedankt voor de overzichtsvideo van Rijswijk, is toch altijd een klus om dat netjes te presenteren.
Wordt zeer gewaardeerd!
Groeten, Michiel.
Gelogd
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html
Wummeke
Offline
Berichten: 407
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #3727 Gepost op:
13 januari 2020, 08:24:19 »
Reinout, vraagje over die Bullfrog snot: weet jij of dat spul geleidend is? Ik heb een treinstel welke niet gedetecteerd wordt op de assen met anti-slipbandjes. Dit maakt het rijden van een pendeldienst wat ingewikkelder. Het zou mooi zijn als die snot wel geleid, dan zou ik van dat probleem ook af zijn.
Gelogd
Gr,
Jan Willem
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7361
Forummoderator
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #3728 Gepost op:
13 januari 2020, 18:56:07 »
99.9% zeker dat het niet geleidend is. Het is veredelde houtlijmrubberdingus, dus...
Ik zal er binnenkort een multimeter tegenaan houden om het zeker te zijn
Reinout
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7361
Forummoderator
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #3729 Gepost op:
22 januari 2020, 23:10:43 »
Soms wordt je door je kroost afgeleid. En dan moet je bijvoorbeeld een stapel vuige communisten uit Berlijn houden. Dat was wel gelukt, er staat Duitse hardware in Moskou:
Een bondgenoot die even in Alaska kan gaan picknicken geeft wel aan welke kant aan het winnen was:
Maar goed, terug naar vreedzamer zaken. Hieronder zie je een oude goedkope roco wagon zonder kortkoppelingsmechanisme. De koppeling zit met een schoefje vast dat op zich ook door een kadee mechanisme heen past... Is daar niet iets te regelen?
Het nokje afgesneden en alles een half millimetertje afgeschaafd:
Kadee
#146
#141
:
Ik moest wel het pinnetje nog een tikkie bijbuigen. Maar verder past het prima:
Daarna heb ik qua gewicht wat uitgeprobeerd. Is het mogelijk het gewicht van zo'n rongenwagen te vervangen door een stuk lood? Ik had eens een rol daklood gekocht bij de Hornbach. Afmeten en de schaar erin:
Het paste redelijk. Het lood is iets dikker, dus de bodem van de wagon wordt een halve mm ofzo naar boven geduwd. Het valt in de praktijk niet op. Volgens mij zijn die wagonnetjes überhaupt niet echt op schaal, dus daar ga ik me nu niet druk over maken. Het belangrijkste is het gewicht:
64 gram! Precies wat nodig is:
En dat zonder de hele bodem vol te gooien met kogeltjes. Makkelijk! Maar door de te grote dikte niet direct bruikbaar voor m'n twee goede (langere) rongenwagens. Maar daar zou ik dan kunnen kijken naar een alternatieve bodem die ik boven op het lood plak. Enfin, daar kijk ik later wel eens naar. De lange rongenwagens hebben trouwens wel een redelijk gewicht. 64 gram, dus hetzelfde als deze kortere tweeassertjes. Ach, 't functioneert wel.
De meeste roco wagons zijn trouwens opvallend goed op (minimum) gewicht:
Ondertussen heb ik een snel likje verf over het interieur van de goederentreinbagagewagen gegooid. En ik heb er een paar viskogeltjes als gewicht op gelijmd:
Tot slot heb ik de gasketelwagen open gewrikt en op de weegschaal gelegd. Daar moest nog wat bij:
De kogeltjes heb ik in het midden vastgelijmd:
Morgen maar eens verder kijken.
Reinout
«
Laatst bewerkt op: 26 januari 2020, 17:24:14 door Reinout van Rees. Reden: kadee 146 => 141
»
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
mass am see
Offline
Berichten: 3731
de hondsrug baan
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #3730 Gepost op:
23 januari 2020, 14:42:19 »
Hallo Reinout,
Wist niet dat er normen zijn voor gewichten van modeltreinen, wel logisch want je hebt altijd van de kleine wagons die uit de rail lopen bij het rangeren en dat is frustrerend en vergald het rijplezier.
En het is niets mooier dat je treinen(wagons) als een blok op de rail liggen , maar ga ook eens kijken of ik bepaalde oude wagons kan verzwaren.
dank je voor het tonen van ,
mvgr Evert en Bas
Gelogd
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7361
Forummoderator
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #3731 Gepost op:
23 januari 2020, 14:56:37 »
Bij ontspoort er gelukkig niet veel, ook niet vóór het verzwaren. Die roco dingen zijn wel aardig op gewicht.
Maar
als
er iets ontspoort bij mij heeft het vaak te maken met de afstand tussen de wielen. Op een kritisch punt gaat het daardoor dan net mis.
Dus.... kijk ook vooral even naar die afstand. ik heb een malletje van 14.3mm, maar tegenwoordig schijnt 14.5 de voorkeur te hebben.
In Rijswijk bij GM&S dus maar een 14.5mm mal aangeschaft.
Ik had een paar maanden terug bij etsemmen een handjevol assen gekocht om wat reserve te hebben. Vooral voor oude roco umbau-rijtuigen met een oude soort wielen die makkelijk verschuiven.
Die zijn lekker!
Die hebben 14.5mm afstand. Ik merkte het toen ik twee vrijwel identieke tweeassertjes qua koppelhoogte aan het testen was. Eentje had "14.3" assen en eentje die nieuwe "14.5". Die stond veel steviger op z'n pootjes! Veel minder marge in de zijrichting. Het scheelt maar 0.2, maar het effect leek veel groter.
Ik zat er gelijk aan te denken om veel meer assen te gaan vervangen... Maar goed, het rijdt nu ook prima, dus eerst maar andere zaken aanpakken.
Reinout
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
mass am see
Offline
Berichten: 3731
de hondsrug baan
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #3732 Gepost op:
23 januari 2020, 15:04:11 »
klopt inderdaad had ook 2 oude roco wagons waarvan de wielen los zaten en de afstand was ook niet helemaal meer goed, maar maakt het nog uit als 14,3 of 14,5 MM aanhoud , Bas en ik werk met profirals van fleischmann.
bvd en vgr Evert
Gelogd
Ruud K
Offline
Berichten: 12176
Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #3733 Gepost op:
23 januari 2020, 15:32:04 »
Het mooie bakkiepwagentje Ommi 51 van Roco is zo licht dat je het wel moet verzwaren, anders is ontsporen het parool. Gelukkig kun je in het bakje gemakkelijk wat lood doen en dan loopt de boel perfect:
Gelogd
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7361
Forummoderator
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #3734 Gepost op:
23 januari 2020, 15:50:55 »
Evert: 14.3 zal ook prima zijn. 't Was jaren geleden de norm nog (voor zover ik na kon gaan), dus alles rijdt daar prima mee. Geen idee waarom ze naar 14.5 zijn gegaan (behalve dat het wat strakker "zit").
Ruud: het zal wel aan het redelijk open onderstel liggen. Normaliter is dat de plek waar roco een stuk ijzer in stopt, maar dat kan bij zo'n ding niet... Ik heb ook een zelflosser met open onderstel die ik nog flink moet verzwaren.
Dat kan inderdaad makkelijk onder de lading, alleen wil ik soms een wagen ook zonder lading laten rijden. Ach, daar op de bodem kijk je toch niet, dat valt wel te camoufleren
Reinout
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
Vorige
-
Volgende
-
1
...
247
248
[
249
]
250
251
...
340
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
EifelBurgenBahn