Doel:€250.00
Donaties:€55.00

Per saldo:€-195.00

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 18-10-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Orient Express : ervaringen gevraagd door Silver Fox 2512
Vandaag om 14:43:53
Een nieuw begin in 0 door 1795
Vandaag om 14:38:15
Märklin 7051 hijskraan: magneet aansluiten? door zuylen
Vandaag om 14:35:01
Fleischmann Plan V motorschild gebruiken voor digitaal door Jan-Peter
Vandaag om 14:26:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 14:18:40
Station Ermelo in model 1:160 door Martin Domburg
Vandaag om 14:09:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Nullem
Vandaag om 13:53:12
Foto's gezocht van personeelverblijfswagen door Rob E.
Vandaag om 13:47:04
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door dh3201
Vandaag om 13:43:52
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
Vandaag om 13:40:56
Postwagen/Dg HSM P445 / NS 2001 in messing. Schaal 0. door FritsT
Vandaag om 13:39:33
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
Vandaag om 13:25:24
Langstraatspoorlijn modulebaan door Langstraatspoorlijn
Vandaag om 13:12:02
LGB-tuinbaan, gezocht: foto's en/of ontwerpen. door Langstraatspoorlijn
Vandaag om 13:05:58
Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord door Almar
Vandaag om 13:00:58
Modelbaan als virtual background bij videobellen door Reinier Z.
Vandaag om 12:56:26
Roßnitz door NS264
Vandaag om 12:46:04
Terschellinger Spoor door FritsT
Vandaag om 12:44:20
Videostatief treinen filmen door Menno
Vandaag om 12:35:03
Depot + vervolg Vlieringen-2 door Hans Reints
Vandaag om 12:06:47
Truusje door Hans Reints
Vandaag om 12:04:13
BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal" door NS264
Vandaag om 11:54:42
Nieuw cilinderblok voor DJH/Modelloco NS 3900 door ingenium secundus
Vandaag om 11:51:25
Faller Motor 629 schakelen met Digikeijs DR4018 door Fred
Vandaag om 11:49:37
Artitec 2020, nieuws van de fabrikant. door Rob E.
Vandaag om 11:48:56
Station Apeldoorn, op foto's en ansichtkaarten door tothebeach
Vandaag om 11:42:03
Roco 2020, nieuws van de fabrikant door Daan!
Vandaag om 11:29:24
Eerste H0, Marklin M-rail modelbaan door stefaninnermind
Vandaag om 11:25:17
Trix BR 85 door Jan-Peter
Vandaag om 10:41:42
Een Rotterdams gebouw door Marc tramt
Vandaag om 10:38:41
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 704032 keer)

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 790
    • Altwied im Westerwald
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3705 Gepost op: 06 december 2019, 22:41:30 »
Tot overmaat van ramp komt er deze december óók nog een nieuw werk van "OOK" uit:
Verdikkeme!  :o Ik heb net vorige week een flinke bestelling bij VGB gedaan voor allerlei boeken en tijdschriften... Als ik had geweten dat dit boek er ook nog aan zat te komen, had ik een weekje of 2 gewacht...
Nou ja, voor de volgende keer dan maar. Wie weet is het in Nederland rond de kerst ook wel in de winkel te vinden.
Groet, Wim  - OOK fan van OOK
Altwied im Westerwald, zijlijn Westerwald, Ep IV, schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5649
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3706 Gepost op: 07 december 2019, 13:43:27 »
Qua leesvoer was het een beetje rampzalig tijdens sinterklaas. Dochterlief had maanden geleden eens opgevangen dat ik "von Clausewitz - Vom Kriege" noemde als beroemd militair boek ("maar die staat nog niet in m'n kast"). Dus sinds gisteravond heb ik er bijna 1000 pagina's Duits leesvoer bij gekregen :D

Sinterklaas brengt de klusser in mij boven. Bij een toilettas fabriceerde ik een douche+washok van een camping:



Bij een bouwdoos van "H.M.S. Hood" een surprise die de status van dat schip weergeeft nadat de Bismarck een voltreffer in het munitiemagazijn (zie wikipedia heeft geplaatst:



"Hood" => een "sint schrikt zich een hoedje", da's een inkopper.

Citaat
Zie ginds komt de stoomboot
uit Spanje weer aan.
Hij brengt ons Sint Nicolaas,
ik zie hem al staan.
Hoe huppelt zijn paardje het dek op en neer,
het dek is best veilig en hij doet zich geen zeer.

Zie ginds komt iets anders
uit Duitsland weer aan.
Hij brengt ons Herr Lüttjens,
die is admiraal.
Kanonnen, de uitkijk: het is al'maal klaar.
De Sint blijft op afstand, want hij ruikt gevaar.

Hij schikt zich een hoedje:
de strijd, die barst los.
Twee Engelse schepen,
die zijn zwaar de klos.
Hoe huppelt de steven daar hoog in de lucht...
Het prinsje van Wales slaat rap op de vlucht....

Nu we toch in de buurt van Brexitland zijn: met dochterlief ben ik de hele serie Blake's 7 aan het kijken. Begin jaren 80. Wie kent het nog? Star trek, maar dan met 10% van het budget en 500% meer geruzie tussen de bemanning. Als surprise heb ik de Liberator, het schip uit de eerste drie (van de vier) seizoenen nagebouwd:



De kinderen hebben allebei de "mortal engines" boekenserie gelezen. Steden op rupsbanden die elkaar opeten... In de zomer heb ik het ook gelezen. M'n zoontje had er een surprise van gemaakt en die in Kelberg geparkeert. Er wordt net een wagon opgepeuzeld... :D





Vanochtend kwam eindelijk het hout binnen voor de bnls-module van zoonlief:



Ik dacht het volledige alles-in-een pakket besteld te hebben, maar kennelijk moet ik/hij zelf nog achter de overgangsbielzen en de RCU-hub aan. Enfin, we hebben ook de rails (piko A geloof ik) nog niet gekocht. Eerst maar eens kijken wanneer we hem in elkaar gaan zetten en waar de handleiding daarvoor staat :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Krokodil68

  • Offline Offline
  • Berichten: 301
    • Mijn levenswerk
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3707 Gepost op: 10 december 2019, 20:33:06 »
Ook ik heb zojuist rangieren- aber richtig bestelt. En een week eerder kerst vakantie. Dusss.... nog 3 dagen.


Groet Jeroen

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 1113
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3708 Gepost op: 10 december 2019, 21:02:41 »
Naar dat boek ben ik ook wel benieuwd. Kunnen jullie misschien een korte recensie schrijven?
OOK is wel een autoriteit in ons hobbywereldje.

Wolter

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5649
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3709 Gepost op: 10 december 2019, 23:41:54 »
Oh eh, ik vermoed dat iedereen het al gezien heeft, maar.... er komt een leuke kalender met foto's van Wim Vink. Allemaal eentje kopen!
Netto opbrengst gaat naar het forum dus...

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5649
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3710 Gepost op: 02 januari 2020, 22:39:13 »
Van een forumgenoot overgenomen:



Da's inspirerende lectuur om me qua bomen eens wat verder te wagen dan het standaard zeeschuim spul waar ik me tot nu toe toe verlaag ;) Zeker omdat de levering gepaard ging met onderstaand geweldig citaat:

Citaat
Geniet van de boeken, maar laat wat je leest in je handen stromen, niet in je hoofd!

Dat is een uitspraak die me flink aan het denken heeft gezet. Op een positieve manier. 't Is zo dat ik veel tijdschriften verslindt en er lang niet altijd iets mee doe. Ook qua werk lees ik veel, maar experimenteer er vervolgens niet mee.

Op zich is er niets mis mee om veel informatie te verzamelen. Ik heb een keer een test gedaan die keek naar je vijf sterkste punten en daar kwam onder andere "input" uit. Opslobberen van informatie. Dat wordt dan later wel een keer geordend.

Maar bij zo'n setje mooie boombouwtijdschriften hóórt gewoon een experiment. Vooral omdat ik nog wat naaldbomen nodig heb op een prominente plek!

Nog wat lectuur:



Deel twee van het standaardwerk over de Eifel. Nu deel één nog lezen :)

------------------------

Waar waren we gebleven? Oh ja, kadee koppelingen! Hieronder zie je de achterkant van m'n 50er:



Er is nog wat witte plasticstrip zichtbaar; dat ga ik binnenkort wel schilderen:



Aan de voorkant heb ik het vastgelijmd met secondelijm. Het blijft geloof ik warempel zitten:



De hoogte was alleen niet helemaal goed, dus heb ik de tip van Meino toegepast en er een draadje tussen geduwd:



(Dun bloembinddraad). Na afknippen is 'ie prima op hoogte:



Vervolgens door naar een Fleischmann 86er. Daar besloot ik een dun gaatje te boren om er (zoals hier ook een keer gesuggereerd) vertikaal een draadje door te steken. Mooie gelegenheid om m'n laatst gekochte setje dunne boortjes te gebruiken:



Het goede nieuws: ja, de koppeling zit vast. Het slechte nieuws: hij zit vast omdat het boortje afgebroken is:



:) Enfin, ik heb er maar wat secondelijm op gedruppeld, dan blijft het wel zitten :)

Aan de voorkant heb ik een dikkere boor gebruikt (die bleef wel heel) en heb ik er een 1mm dik messing draadstukje in gevrut:



Tot slot heb de schacht van een umbauwagen vast gezet door aan de binnenkant er een plaatje karton (met een sleuf) in te lijmen:



Zo, ik ben weer wat gevorderd.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5649
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3711 Gepost op: 05 januari 2020, 16:58:44 »
De laatste van de vierassige umbaurijtuigen moest eraan geloven qua kadee. (kadee aan één kant, aan de andere kant een roco kortkoppeling; een ander rijtuig dat alleen in het midden komt kreeg twee kortkoppelingen).
Met een houten Action nagelvijltje de bodem onder het kortkoppelmechanisme (en het mechanisme zelf) opgeruwd en vastgelijmd met secondelijm:



En vervolgens, om te zorgen dat de secondelijm niet teveel te verdragen krijgt, een kort messing staafje door een al geboord gat steken. Die methode bevalt me steeds beter!



Het voordeel: hierdoor leer ik ook om in m'n materieel gaten te boren. Handig als ik ook eens handgrepen wil vervangen enzo.

De hoogte klopt alleen nog niet:



De koppeling zat strak in de NEM schacht, dus heb ik wat van de koppeling afgevijld. Daarna kon ik aan het uiteinde een dun stukje draad erin steken om 'em schuin vast te zetten:



Nu nog twee drieassers en m'n rijtuigmaterieel is "om"!
(Oh, op zich zou ik m'n vaste stammetje silberling trek/duw ook beter op kortkoppeling i.p.v. universal over kunnen zetten).

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5649
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3712 Gepost op: 05 januari 2020, 17:26:39 »
Foto's op DSO: Eifelquerbahn, een weekendje voor de sluiting in 1991. 29 jaar geleden.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5649
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3713 Gepost op: 05 januari 2020, 22:06:54 »
Nog wat leuks: https://youtu.be/DckjxgZ35Nw

Gevonden op het Eifelbahnforum. Het stelt niet veel voor. Minuutje perronscene in Daun. Maar... normaliter vind je alleen spul rond 1990 of van het nog latere toeristenverkeer. Zelfs het lijntje naar Wittlich was nog in bedrijf omdat er op spoor 2 een railbus staat.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5649
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3714 Gepost op: 06 januari 2020, 18:52:17 »
Smerig uitziend groenig goedje!



"Bullfrog snot", zoals hier op het forum af en toe aangeboden. Drie jaar geleden gekocht, nu eindelijk gebruikt.
M'n oude roco 215 rammelt aan alle kanten:

- Oude dikke motor (maar doet het nog).

- Wat rammelende tandwielkasten (maar doet het nog).

- Eén as zonder tandwiel omdat dat een afgebroken tandje had (die doet het dus niet meer).

Enfin: lastig aan te sturen met een decoder. En met maar drie assen zonder enige anti-slip trekt het arme beestje het niet meer om de helling op te komen. Tenzij je er twee drieassers achter hangt. Maar ik wil 'em nou net ook voor goederenverkeer gebruiken...

Nou kan ik goedkoop een tweedehandsje kopen. Dat was deze ook al. Maar: deze is uit begin 1973! Vrijwel even oud als ik zelf ben! En uit de periode waarin mijn baan speelt! Da's te leuk. Dus.... Bullfrog snot op een van de setjes wielen.



Wat je doet is met een cocktailprikker bij draaiende wielen een dun laagje aanbrengen. Met de cocktailprikker een beetje netjes verdelen.



Na een dagje ziet het er zo uit:



Het effect van bullfrog snot is dat het een stroef laagje op je wielen vormt.

Een eerste proefrit toonde aan dat hij redelijk soepel nu naar boven rijdt.



Een proefrit met het worst-case-scenario, een roco railreinigingswagen, leverde toch weer doorslaande wielen op. Maar goed, hij kwam een eindje. Nu moet ik nog even testen met een setje reguliere wagens.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 6653
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3715 Gepost op: 06 januari 2020, 18:59:33 »
....
Nu we toch in de buurt van Brexitland zijn: met dochterlief ben ik de hele serie Blake's 7 aan het kijken. Begin jaren 80. Wie kent het nog? Star trek, maar dan met 10% van het budget en 500% meer geruzie tussen de bemanning. Als surprise heb ik de Liberator, het schip uit de eerste drie (van de vier) seizoenen nagebouwd:


....


Ik dacht gelijk, hé die vorm ken ik!  :o  Heel wat spannende uurtjes voor de buis doorgebracht daarmee   (y)


Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5649
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3716 Gepost op: 08 januari 2020, 21:13:40 »
Naar aanleiding van een vraag over die kadee koppelingen (en vooral over het wel/niet vastzetten van de NEM schachten) heb ik een korte video gemaakt:



Vooral de laatste 30 seconden laten mooi zien dat een kadee veel zijdelinge uitslag kan verwerken! Mooi om te zien hoe het mechanisme werkt.
Die 30 seconden, da's ongeveer op de ergste plek van m'n baan. Net na een bocht en dan gelijk het kortste soort Peco wissel.

Misschien dat ik her en der nog iets ga rommelen met de lengte van de koppelingen. De korte wagentjes hebben allemaal een #18. De langere rongenwagen een #19. Wat er in de lok zit weet ik niet meer, maar ik denk een #19. Ik moet dit soort tests namelijk ook nog met de (langere) rijtuigen doen en ik vermoedde dat m'n lok daarvoor wel eens een langere koppeling nodig zou kunnen hebben.

Wat ik me bedacht: met die vastgezette NEM schachten is het opeens mogelijk de bufferbalk wat meer aan te kleden met remslangen enzo! De ruimte voor de zijdelingse uitslag van zo'n koppeling is opeens niet meer nodig. Daar moet ik eens naar kijken, want dat zou wel eens heel leuk kunnen uitwerken op het uiterlijk.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 4903
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3717 Gepost op: 10 januari 2020, 16:41:05 »

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5649
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3718 Gepost op: 10 januari 2020, 17:08:27 »
Jerry: voor die pagina moet ik denk ik inloggen. Ik krijg tenminste een foutmelding en een inlogscherm.
't Is vast een youtube link ofzo die daarin staat? Kun je die posten?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 4903