Doel:€250.00
Donaties:€85.00

Per saldo:€-165.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 21-04-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:41:00
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
Vandaag om 22:39:10
Boek: treinsamenstellingen in Europa. Nachttreinen in model. door verst107
Vandaag om 22:36:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door NS8714
Vandaag om 22:35:28
25 jaar geleden door Martin Hornis
Vandaag om 22:35:05
Raadplaatje door René 4312
Vandaag om 22:31:32
Doornvliet door Deetrein
Vandaag om 22:29:51
's-Heer Heinkenspolder door Reinier Z.
Vandaag om 22:25:32
"Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 22:16:53
Digikeijs DR4018: Seinen aansturen door Martin Hornis
Vandaag om 22:14:44
Fleischmann lok1381 rijdt tegenovergesteld t.o.v. andere loks. door stoombr38
Vandaag om 22:12:06
BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners door janw
Vandaag om 22:07:29
Digikeijs DR5000 Centrale, productbeschrijving door AlexanderR
Vandaag om 22:06:51
Bouw NS 532 spoor 1 door bernhard67
Vandaag om 22:00:51
Welke perronbreedte voor Roco line door Quinzeedied
Vandaag om 21:54:42
Heen, En en Weer door DE-II
Vandaag om 21:53:18
Heuvelland, een tentoonstellingsbaantje in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:46:50
NS Modelbaan Amersveld 1999 - heden door Forever Rocofan
Vandaag om 21:43:04
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Overet
Vandaag om 21:34:09
WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie! door Tulpendaal
Vandaag om 21:31:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 21:26:00
Depot + vervolg Vlieringen-2 door Eric B
Vandaag om 21:24:47
OC 32, 3-lichtsein (CH) van Schneider aansluiten? door Remunj
Vandaag om 21:19:44
Groterdamse projecten door MartinH0
Vandaag om 21:13:33
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door meino
Vandaag om 21:12:48
Digikeijs 4018, hoe programmeren als seindecoder door phdirk
Vandaag om 21:00:39
Simpel seinen aansturen door Klaas Zondervan
Vandaag om 20:45:07
Fleischmann Profi-rails, wordt het nog gemaakt? door henk
Vandaag om 20:36:44
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door bask185
Vandaag om 20:11:29
Toekomst van modeltreinbeurzen? door bernhard67
Vandaag om 19:28:12
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 675240 keer)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5512
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3630 Gepost op: 21 oktober 2019, 19:24:35 »
Bedankt! Ik ben wat verder gegaan met fotograferen:



Dat is gelijk een aankondiging dat ik na een lange bouwperiode weer een verhaaltje heb geschreven :D

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5512
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3631 Gepost op: 22 oktober 2019, 17:50:43 »
Deze twee foto's (uit het volgende verhaaltje) bevallen me ook goed. Vooral de eerste, met de stoker die z'n knokkels even lijkt te knakken voordat hij...





Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5512
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3632 Gepost op: 30 oktober 2019, 07:40:11 »
Langzaam ben ik, na m'n huisjes-en-landschap periode, de blik weer op m'n materieel aan het richten. In dit geval de koppelingen. Ik wil grotendeels toch op kadee overstappen. Als eerste stap heb ik de losse zakjes koppelingen netjes in m'n koppelingen-enzo-bakje gestopt:



Met de kadee hoogtemal stelde ik vast dat de koppeling wat naar beneden hing. Omdat het kortkoppelmechanisme het beste vastgezet kan worden (toch?) zou dat zichzelf wel oplossen. Beetje lijm onder de bufferbalk, aandrukken, dan moet het wel goed gaan:



Alleen... het plakt niet! Plastichuisjeslijm en "colla 21" werken in ieder geval niet. Ik heb de pattex secondenlijm nog niet geprobeerd, maar dat zal richting colla 21 gaan, dus veel heil verwacht ik daar ook niet van.

Het is een roco wagonnetje; heeft iemand tips qua lijmsoort? Is het kortkoppelmechaniek van een apart taai soort kunststof dat zich niet makkelijk laat verlijmen ofzo?

Wat wel lekker werkt: Fohrmann meetdingetje voor de afstand tussen de wielen:





Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1160
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3633 Gepost op: 30 oktober 2019, 08:59:37 »
Reinout, 

Voor wat betreft de lijm zou je gebruik kunnen maken van de twee componenten polyurethaanlijm van Bison.
Je moet het wel even een paar uur fixeren daarna heb je een supersterke verbinding.  Volle belasting na 24 uur.

Vr. Groet,
Wiebe

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 1140
  • ZWOLLE
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3634 Gepost op: 30 oktober 2019, 10:01:37 »
Reinout,

Hetgene wat ik meestal hoor is dat je een soort activator moet gebruiken om er voor te zorgen dat de lijm zijn werk kan doen.
Roco en andere merken schijnen een soort kunsstof te gebruiken wat bijna niet te lijmen is, zelfs niet met secondelijm van wat voor merk dan ook.
Grt, Ronald.

meino

  • Online Online
  • Berichten: 720
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3635 Gepost op: 30 oktober 2019, 12:59:43 »
Met de kadee hoogtemal stelde ik vast dat de koppeling wat naar beneden hing. Omdat het kortkoppelmechanisme het beste vastgezet kan worden (toch?) zou dat zichzelf wel oplossen. Beetje lijm onder de bufferbalk, aandrukken, dan moet het wel goed gaan:

Reinout, ik herken dit probleem maar al te goed. Vaak zitten de Kadee koppelingen niet strak in het verticale. Ik los dat op door in de NEM schacht onder de koppeling een stukje draad (in mijn geval van fosforbrons) te doen. Draaddikte 0,2-0,3mm. Hiermee zet ik de koppeling vast zodat hij niet scheef naar beneden kan zakken.

Overigens als lijm gebruik ik soms ook de 2-componenten PU lijm van Bison. Dat is de enige die houdt (weliswaar niet super, doordat het plastic vermoedelijk PE is en dus niet lijmbaar). Wat helpt is om de contactvlakken iets op te ruwen met een vijltje. Ik gebruik dat om Kadee #5 onder roco wagons te lijmen. Dat is sterk genoeg voor gewoon gebruik, maar let op, het kan nog steeds door een tik of harde ruk loslaten. Als het kan probeer ik dan ook nog om de koppeling met een schroef door de wagenbodem te fixeren.

Groet Meino
« Laatst bewerkt op: 30 oktober 2019, 13:01:52 door meino »
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5512
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3636 Gepost op: 30 oktober 2019, 13:45:00 »
Ah, "PE"! Kijk, dan heb ik een zoekterm :)
Na even googlen heb ik maar een of andere primer besteld, eens kijken hoe goed dat werkt.

Tweecomponentenlijm (tenminste de soorten die ik ken) is vaak zoveel werk. Twee tubes, mengen, enz. Dat kan wel uit als je een grote set wagens in één keer doet, maar ik dacht het nu wat geleidelijk te doen. Die primer leek me dan net wat meer werk.
Maar... ik merk het vanzelf. Ik hou die bison PU lijm in gedachten. Voor het lijmen van een "nummer 5" op een niet helemaal rechte ondergrond is dat misschien wel de beste oplossing.

Bedankt, allen, voor de tips!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 18866
    • Pagina van klaas
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3637 Gepost op: 30 oktober 2019, 14:35:32 »
Pattex secondelijm plastics werkt ook. Daar zit de activator al bij. Gewoon te koop in de bouwmarkt.

Wat wel lekker werkt: Fohrmann meetdingetje voor de afstand tussen de wielen:
Alleen jammer dat de maat niet meer klopt. Volgens de nieuwste versie van de NEM moet die nu tussen 14,4 en 14,6 mm liggen.
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor stil.

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14011
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3638 Gepost op: 30 oktober 2019, 17:04:57 »
Die koppelingshouder onder de bufferbalk plakken? Ik weet niet waarom, maar ik vind dat op de een of andere manier een gek idee.
Ik heb eens gekeken hoe ik dat probleem heb opgelost, en toen ik een dergelijke wagen op z'n rug had liggen kwam ik tot de ontdekking dat ik dat NIET had opgelost.
Dus heb ik eens gekeken hoe ik het opgelost ZOU hebben, als ik wat minder lui was geweest.

Als je goed bestudeert hoe het KKM onder de wagen is aangebracht, dan zou je aan de achterkant, waar de koppelinghouder door de veer tegen de steunen getrokken wordt, een stukje Evergreen voor de pootjes van de koppelinghouder kunnen proppen:



Bovendien: als je het voor elkaar kunt krijgen om tussen de pootjes van de koppelinghouder en het zwarte gedeelte van de onderbouw wat 'm op z'n plaats houdt een dun stukje Evergreen (0.14 mm, of iets dikker?) te friemelen, dan wipt de koppelinghouder omhoog (tegen de bufferbalk aan). Bij dat dunne stukje Evergreen een beetje soppen met die Plastic Weld en het zou wel zo'n beetje op z'n plek moeten blijven zitten.
Nogmaals: op dit moment zou ik het zo proberen, ik kan dus (nog) niet garanderen dat het zo ook werkt.

Als u begrijpt wat ik bedoel.
Want het is een beetje een vaag verhaal, geloof ik.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5512
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3639 Gepost op: 30 oktober 2019, 19:39:56 »
Over die Fohrmann mal:

Alleen jammer dat de maat niet meer klopt. Volgens de nieuwste versie van de NEM moet die nu tussen 14,4 en 14,6 mm liggen.

Verhip! Je hebt gelijk! Raar dat het niet de goede maat is. Ach, die 0.1mm zal niet heel veel uitmaken. Ik vat het maar op als "hij moet niet helemaal strak zitten". En een van de twee wielsets was inderdaad wat lastig over de mal te schuiven, dus daar moet ik nog eens naar kijken.
En als ik iets echt op een as moet drukken misschien een 0.1 stripje ertussen.

-------------

Over het vastzetten van de kortkoppeling:

Als u begrijpt wat ik bedoel.
Want het is een beetje een vaag verhaal, geloof ik.

Duidelijk genoeg, hoor.
Maar.... ik meen me nu te herinneren, ik dacht in jouw draadje, dat je eens twee kleine witte blokjes evergreen aan weerszijden van de kortkoppelingshouder op de bufferbalk had gelijmd of zoiets. Ik kon het met google alleen niet terugvinden. Zegt dit je iets?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5512
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3640 Gepost op: 30 oktober 2019, 19:56:09 »
Gevonden! Het zat iets anders dan ik me herinnerde:

Ondertussen echter, leefden we in het tijdperk van het alomgeprezen, feilloze en zaligmakende internet en daar was zo hier en daar wel te lezen dat ook voor dat probleem wel een oplossing was te bedenken: simpelweg het vermaledijde (maar voorheen o zo begeerde) kortkoppelingsmechanisme blokkeren. Dat kan heel simpel, kijk maar:



Met wat lijm aan weerszijden van de schacht blokjes Evergreen plakken, en de boel is in z'n beweging zeer beperkt, voldoende om het probleem te elimineren.

Ik vond een link van jou naar dat artikel in een oud draadje van mij over kadee's.

In dat draadje staat ook een nuttige link die ik toendertijd vond met trucs om koppelingen aan niet-NEM-schacht-materieel te krijgen.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14011
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3641 Gepost op: 30 oktober 2019, 19:57:00 »
Ik dacht al!  :o
Niet op de bufferbalk zelf, of ik moet aan ernstig geheugenverlies lijden. Ik zoek altijd een plekje uit waar de blokjes niet of tenminste zo weinig mogelijk opvallen. Recht onder de bufferbalk is niet bepaald zo'n plekje. Hieronder zomaar een aantal verschillende "oplossingen":



De situatie op, of liever onder, de onderste wagen is wel een beetje min of meer enigszins vergelijkbaar met die van de zelflosser.
De bovenste ook, maar daar zijn de blokjes weer op een andere manier geplaatst

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 4829
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3642 Gepost op: 30 oktober 2019, 20:18:39 »
Je zou kunnen denken het veertje te vervangen door een vast draadje
Als de koppeling niet kan uit schuiven ,kan deze ook niet zijdelings bewegen

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5512
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3643 Gepost op: 30 oktober 2019, 20:28:12 »
Kijk! Meer voorbeelden. Het voordeel van de blokjes-methode is dat die veel makkelijker vast te lijmen zitten. Ze zitten zo te zien vaak überhaupt al een beetje geklemd, dan houdt de lijm wel.

Jerry: zo'n draadje kan ook werken.

In mijn geval hing bij de eerste wagon waar ik nu meer aan de gang ging de kortkoppelingshouder merkbaar naar beneden. Dus leek me het vastlijmen aan de bufferbalk een oplossing voor twee problemen tegelijkertijd (het fixeren en de hoogte aanpassen).

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14011
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3644 Gepost op: 30 oktober 2019, 20:48:13 »
Om die koppelingshouder omhoog te werken zou het volgende kunnen wereken: de "pootjes zitten achteraan tussen een zwarte (van het onderstel) en een bruine (van de bovenbouw) lip. Als je tussen het pootje en de zwarte lip iets plats duwt, gaat de houder omhoog. Druk er op die plek maar eens op met een pincet of een kleine schroevedraaier.

Succes!