Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door frits959
Vandaag om 01:22:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald69
Vandaag om 01:14:28
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
LS Models 2024 door Albert.H0
Vandaag om 00:17:47
h0 diorama USA “The Paintshops” door Whis
Vandaag om 00:08:34
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door class 37
Vandaag om 00:06:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:01:40
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
19 april 2024, 23:05:17
Haandrecht materieel door orientexpress
19 april 2024, 23:02:39
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
19 april 2024, 23:00:45
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
19 april 2024, 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
19 april 2024, 21:38:59
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
19 april 2024, 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
19 april 2024, 20:31:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
19 april 2024, 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
19 april 2024, 18:55:04
Aachenau West door MichielB
19 april 2024, 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
19 april 2024, 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
19 april 2024, 17:59:32
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
19 april 2024, 16:14:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
19 april 2024, 15:30:48
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
19 april 2024, 14:09:36
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1068559 keer)

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3600 Gepost op: 30 september 2019, 13:40:30 »
Is je buurman niet zo aardig? Volgens mij loopt strakes al je regenwater zo zijn tuin in.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7397
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3601 Gepost op: 30 september 2019, 17:20:11 »
Opmerkzaam! :)
Nee, het regenwater loop niet de tuin van de buurman in. Wel komen de straaltjes die van de golfplaten afkomen rechtstreeks tegen de schutting aan, wat natuurlijk ook niet de bedoeling is. Dus: er moet nog een dakgoot komen. Dat was een van de dingen die ik even wilde aanzien voordat ik (eventueel onnodige) actie ondernam.

Via de schutting komt het aan onze kant in wat grind terecht, de tuin van de buren ligt net een tikkie hoger.

Het liefst wil ik het water in m'n eigen tuin opvangen i.p.v. het riool in te kiepen. Een beetje klimaatbestendigheid begint in je eigen tuin. Niet dat het veel uitmaakt, want vrijwel elke buur in een halve kilometer omtrek heeft z'n tuin van voor tot achter onder de tegels geplakt... Maar omdat ik nauwelijks-infiltrerende kleigrond heb moet ik misschien maar naar een regenton gaan googlen.

En even kijken of zo'n regenton een winter overleeft, mocht het de komende jaren nog eens gaan vriezen :)

Rienout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3602 Gepost op: 30 september 2019, 17:41:57 »
Alternatief is een 'grindnest' Reinout, een gat door de kleilaag heen en volgestort met grind, waardoor het water de bodem in kan verdwijnen.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3603 Gepost op: 30 september 2019, 17:57:22 »
Een regenton is wel een goed idee, vind ik. Met het opgevangen water kun je je stoepje schoonspoelen, je planten water geven, je auto wassen (of je fiets natuurlijk), kortom, zeer bruikbaar water. Mocht er meer water vallen dan je regenton aankan, dan kun je natuurlijk het overschot via zo'n grindnest laten wegvloeien.
Mijn vader had zo'n ton van groen kunststof op de volkstuin, het ding heeft het jaren en jaren volgehouden en hij heeft er veel gemak van gehad (lees: hij hoefde niet met de gieter naar de sloot).

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 850
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3604 Gepost op: 30 september 2019, 19:54:00 »
Ik heb al jaaaren een houten regenton en die heeft tot nu toe alle winters overleefd en het heeft af en toe nog wel eens flink gevroren.

Groeten,
Bert

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10567
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3605 Gepost op: 30 september 2019, 20:15:55 »
Ik heb twee jaar terug een houten regenton gekocht. Tientje of 7-8, afhankelijk van de grootte, gewoon ff Google'n. Het is oud wijnvat dat nog héérlijk rook en prima dienst doet. Eventueel periodiek insmeren met gekookte lijnolie.

Een grindnest is overigens iets wat je niet wil, namelijk een plek in een betonnen constructie waar wel grind zit maar geen of te weinig specie waardoor een zwakke plek ontstaat. Een plek om water in de bodem te infiltreren is een grindkoffer.
[/&^*&*neuk modus uit..]
No dress rehearsel, this is our life.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7397
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3606 Gepost op: 01 oktober 2019, 11:03:35 »
Een collega die de straat achter me woonde had zo'n grindkoffer van een meter diep laten maken. Hielp geen zier.
Daarna ben ik online gaan zoeken. Bleek de bovenste kleilaag 3 meter dik te zijn! Dus het zou een gat van ruim drie meter moeten worden. Laaaaaaaat maar.

Klinkt alsof een regenton een goed idee is. Eens kijken of moeders de vrouw het ook een goed idee vindt.

Grindnest: oh ja, da's waar ook. Een materiaalkunde-college van m'n studie (civiele techniek) komt boven borrelen ;)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3607 Gepost op: 01 oktober 2019, 11:20:05 »
Jaren geleden heb ik meegeholpen op de boerderij van m'n zwager een bron te boren. Met twee man hebben we toen een gat van 25 meter diep geboord. Wel even een dagje bezigheidstherapie, maar de aanhouder wint!  ;)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7397
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3608 Gepost op: 01 oktober 2019, 21:21:26 »
Terwijl ik in de tuin bezig was heb ik nog wel iets gedaan op zolder. Zoals het tekenen van de middenstrepen op de weg met een van die recente gekochte potloden:



Ik wilde al een tijdje een mal hebben om de juiste breedte van m'n wielen te controleren. Ik zag op een Duits forum een handig model van Fohrmann. Daar heb ik rondgekeken en die mal, een handboortje en een wieltrekker gekocht:



Een van m'n beide 211'en ontspoort namelijk standaard op een punt en doet dat als enige => daar moet ik denk ik eens met die mal naar kijken, vandaar.

Ook binnen: wat goedkoop vislood:



Daarmee (dat zag ik ergens) kan je makkelijk je wagons wat verzwaren. Beetje lood op de onderkant strooien, wat houtlijm erbij, drogen, zwart verven: niemand die het ziet.

Tot slot zag ik op de smalspoormodeldagen een leuk verouderingssetje voor rond het locomotiefdepot:



Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7397
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3609 Gepost op: 09 oktober 2019, 21:05:17 »
Bij de rechter stationsmodule heb ik nu ook de verlichting aangesloten. Netjes weer een paar ringbandbinderdingetjes vastgeniet enzo:



En wat Blechkanäle aangebracht. Ziet er nog niet al te netjes uit, ik moet het nog bijwerken:





Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7397
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3610 Gepost op: 13 oktober 2019, 15:19:22 »
Mopper mopper. De leidingbuizen lopen gewoon niet lekker. Ik heb ze te hoog aangelegd, ze moeten lager liggen:



Met een schoevendraaier heb ik de buizen losgewrikt. Die zijn gelukkig makkelijk weer recht te buigen. Witmetaal ofzo?



Enfin, ik heb de houtlijm weggesneden/gebikt/getrokken en toen was er een keurige goot om de boel weer in te leggen (middels houtlijm). Ook heb ik er gelijk ballast omheen gestooid zodat het er allemaal wat egaler uitziet:



Daarna alles enigszins gericht natgespoten en met verdunde houtlijm het nieuwe ballast ingedruppeld:



Tadaaaah, een eerste Weinert wissellantaarn:



Niet beweegbaar uitgevoerd, dan zou ik het hele mechaniek aan de onderkant moeten wijzigen. Of ik zou vreselijk moeten pielen. Nee, beweegbare lantaarns, dat komt wel in Berenbach-Ulmen. Daar ligt de rails er nog maagdelijk bij, daar kan ik op m'n gemak overal nog bij. Ik ben nu bij Kelberg allerlei ervaring op aan het doen, dat gaat enorm van pas komen bij het tweede station, dat weet ik nu al :)

Ook geschilderd: een roco stootblok:



Een Weinert Fernsprecher heeft ook z'n eerste laagje te pakken:



En tot slot vordert de telefooncel ook. Ik heb me zelfs aan een telefoonsnoer gewaagd :) Benieuwd of je er later nog iets van ziet, want driekwart van m'n stationsgebouwinrichting, daar zie je geen snars van :)



Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2386
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3611 Gepost op: 13 oktober 2019, 15:22:20 »
Echt super gedetailleerd. Leuk!

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3612 Gepost op: 13 oktober 2019, 15:30:53 »
Het ziet er goed uit Reinout!

...Ik heb me zelfs aan een telefoonsnoer gewaagd :) Benieuwd of je er later nog iets van ziet, want driekwart van m'n stationsgebouwinrichting, daar zie je geen snars van :)
Dat geeft niet. Jij weet dat het detail er zit en dat is vaak al genoeg. En je kunt mensen er altijd op wijzen. Of heel gericht door een raam een foto maken :)

Ik heb ooit voor de N baan van de club een seinhuisje gemaakt, waar de seinhuiswachter druk bezig is met de bediening van de wissels. Er staat een mok koffie op tafel en de tas van de beste man staat op de vloer naast de tafel. Geen bezoeker die het ziet, maar ik vond het leuk om te maken. En doordat het dak afneembaar is, kun je altijd mensen verrassen :)
Achter het seinhuisje staat (uit het zicht van de bezoekers) een afvalbak met een deksel uit een stukje alufolie. En hengsels uit een adertje koperdraad. Alleen op een flink ingezoomde foto goed te zien...

Maw, ga gewoon door met detailleren. Het zijn vaak de krenten in de pap. En aangezien jij degene bent die die pap het meest eet, zou ik er lekker veel krenten in stoppen  ;D
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4008
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3613 Gepost op: 13 oktober 2019, 15:50:50 »
Erg leuk Reinout.

Overigens had ik je gisteren verwacht bij het koekhappen in Houten.

Kees.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3614 Gepost op: 13 oktober 2019, 15:59:33 »
Kabelgoten liggen inderdaad IN de ballast, niet er OP.

En kabelgoten liggen bij voorkeur ook in een rechte lijn, zonder knikken, en als het niet anders kan worden de trekdraden afgebogen door zgn Druckrollen of Umlenkrollen. Maar alleen als het echt nodig is.

Daarom zou ik hier nog even naar kijken:



Je kunt je zomaar voorstellen dat de trekdraden "hoeken slaan" op de draagrollen. Dat levert weerstand op, waar de wisselwachter niet blij van wordt.
Citaat
Ik heb me zelfs aan een telefoonsnoer gewaagd

Geweldig! Wat Wim ook al zegt: àls er al iemand is die het ziet dan zie je wel een verrast gezicht - en dat is altijd leuk!
Ik heb ooit een balpen gesuggereerd op een bureau, van zo'n miniem worstje dat ontstaat als je iets uitgumt. Altijd succes, met dat soort dingetjes.