Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur? door aad52
Vandaag om 15:33:13
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1062893 keer)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3375 Gepost op: 04 maart 2019, 23:06:49 »
Binnenkort, 30 maart, is de beneluxspoordag. Demo's, elkaar ontmoeten, een paar banen, enz. Hm, kan ik daar ook iets doen?
Ja, bedacht ik me: ik zou een praatje/lezing/presentatie kunnen houden. Vanuit m'n programmeerwerk ben ik dat gewend, dus leek het me een leuk idee om zo'n presentatie eens over iets totaal anders te houden. Namelijk m'n modelbaan.
Op navraag blijkt er een zaaltje en een beamer te zijn. Nu nog een onderwerp.

- Achtergrond van m'n spoorlijn: Eifel, spoorlijnen, m'n verandering aan de werkelijkheid.
- Ontwerp van m'n spoorlijn: zolder, benodigde stijging, enkelspoor, onderwerp, "view blockers", enz.
- Basis beveiliging Duitse zijlijntjes. Voor zover ik het snap.
- Enz.

Voorkeuren? Andere ideeën?

Los daarvan denk ik eraan om een tweede presentatie te houden: over modereren. Beetje uitleggen wat we doen en niet doen. En wat dilemma's. En dat je het niet iedereen naar de zin kunt maken. Wat uitleg "live" in persoon kan geen kwaad. En met interactie met het publiek natuurlijk :)

Idee?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3376 Gepost op: 04 maart 2019, 23:40:38 »
Qua Eifelburgenbahn ben ik aan het nadenken over een vereenvoudiging. Namelijk Zugleitbetrieb. Zugleiter in Kelberg. Geen Fahrdienstleiter in Berenbach-Ulmen. Dus ook geen inrijseinen bij Berenbach, maar Trapeztafel.

Het is nogal een aderlating voor Berenbach-Ulmen! Oorspronkelijk had ik richting Mayen zelfs uitrijseinen gepland. Die zijn al verdwenen ("het past niet bij de Eifelquerbahn"). Nu gaan de inrijseinen ook de Weg van de Dodo. Dan blijven er in de Fahrdienstleiterausbau slechts twee hendels over, voor de twee inrijwissels. En wat sleutelspul.

Ik heb vanavond wat bij m'n spoorlijn gestaan en wat scenario's doorgespeeld: wat een armzalige bedoeling! De goederentrein kan niet in het juiste spoor binnenrijden tenzij er al een reizigerstrein is binnengereden waarvan de Zugführer de wissels goed heeft gezet. Want er is gewoon geen bevoegde kip op het station te bekennen die het verder kan doen. Oepsie... Wat een goedkope armoe.

Maar: wel perfect kloppend met de Eifelquerbahn. En het past ook bij het feit dat ik normaliter in m'n eentje bezig ben.

Ik zit er nog over na te denken. Maar het lijkt me op het moment wel wat. Het legt een beperking op die de sfeer die ik wil nastreven benadrukt. De inrijseinen en zeker de uitrijseinen waren wat dat betreft een beetje te luxe. Tenminste, dat denk ik nu.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3800
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3377 Gepost op: 05 maart 2019, 09:20:55 »

- Achtergrond van m'n spoorlijn: Eifel, spoorlijnen, m'n verandering aan de werkelijkheid.
- Ontwerp van m'n spoorlijn: zolder, benodigde stijging, enkelspoor, onderwerp, "view blockers", enz.
- Basis beveiliging Duitse zijlijntjes. Voor zover ik het snap.
- Enz.

Voorkeuren? Andere ideeën?

Los daarvan denk ik eraan om een tweede presentatie te houden: over modereren. Beetje uitleggen wat we doen en niet doen. En wat dilemma's. En dat je het niet iedereen naar de zin kunt maken. Wat uitleg "live" in persoon kan geen kwaad. En met interactie met het publiek natuurlijk :)

Idee?

Reinout

Leuk idee, ook dat van het modereren, kan me zo voorstellen dat het af en toe een ondankbare taak is.

Mijn voorkeur zou zijn de beveiliging.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3378 Gepost op: 06 maart 2019, 09:15:17 »
Op het Mittelrheinforum staan foto's van de huidige toestand van Uersfeld-Ulmen-Daun.


Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2076
  • MSc Micro-Electronics
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3379 Gepost op: 06 maart 2019, 16:09:06 »
Qua Eifelburgenbahn ben ik aan het nadenken over een vereenvoudiging. Namelijk Zugleitbetrieb. Zugleiter in Kelberg. Geen Fahrdienstleiter in Berenbach-Ulmen. Dus ook geen inrijseinen bij Berenbach, maar Trapeztafel.

Het is nogal een aderlating voor Berenbach-Ulmen! Oorspronkelijk had ik richting Mayen zelfs uitrijseinen gepland. Die zijn al verdwenen ("het past niet bij de Eifelquerbahn"). Nu gaan de inrijseinen ook de Weg van de Dodo. Dan blijven er in de Fahrdienstleiterausbau slechts twee hendels over, voor de twee inrijwissels. En wat sleutelspul.
Reinout

Ik vind dit eigenlijk een grote beperking. Ik ben nog steeds enorm onder de indruk van de complete seinhuis-installatie voor je eindstation Kelberg, alsmede je machtig mooie stationsgebouw. Als je echt consequent wil zijn in je beveiligingskeuze zal je al je spullen uit Kelberg ook moeten afbreken. Er zijn namelijk geen rijwegen, geen inrijsein en dus geen enkele manier om je station verder te beveiligen. Dit betekend ook eigenlijk het einde van je mooie seinhuisinrichting.

In eerste instantie vond ik je idee nog zo leuk van uitrijseinen in licht-variant. De spaarzame lichtseinen die werden ingevoerd na het ongeluksjaar 1974. Ik kan begrijpen dat je dit te veel vind, maar het voegt - zeker als je zoon meewerkt - zoveel aan de modelspoorervaring toe.

Idee :
In enkele stations die werden omgebouwd op deels zugleitbetrieb bevonden zich nog daadwerkelijk inrijseinen. Deze waren door sleutelbeveiliging vastgelegd in de stand Hp1 alsmede alle wissels in de rechtuit liggende stand. Indien het station wel bezet was (in een beperkt tijdsvenster) en er gekruist moest worden legde het verantwoordelijke (trein)personeel eerst de seinen in de stand Hp0, waarna de wissels konden worden vrijgegeven. Het station was niet langer doorgeschakeld. Dit geeft nog de mogelijkheid om met meerdere personen 'betrieb zu machen'. Als er niemand aanwezig is kunnen beide seinen op Hp1 blijven staan en rijd alles in opdracht van ...

Voorbeeld uit de hedendaagse tijd van een Zugleitbetrieb-traject met seinen : Op het traject Neustadt St. Veith - Passau wordt in de stations Massing, Eggenfelden en Pfarrkirchen gekruist. Rijden mag alleen via mondelinge opdracht, maar de seinen in Eggenfelden en Pfarrkirchen worden ter plaatse bediend door personeel.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 508
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3380 Gepost op: 06 maart 2019, 16:29:15 »
Voila, ik wilde juist hetzelfde principe voorstellen. Ik schrok me een ongeluk! Niet de DB nadoen en alles wegsaneren! Daar krijg je, net als de DB, garanti spijt van. Je geeft zelf aan dat je problemen hebt om de plaatselijke Güterzug te verwerken; je zou eerder moeten uitbreiden als ik het zo lees 8). Één Empfanggleis erbij, als het ware. In jouw redenatie zal de plaatselijke bevolking binnen de kortste keren kiezen voor LKW, aangezien er geen redelijk voorhanden alternatief is. Foei!

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3381 Gepost op: 07 maart 2019, 11:07:56 »
Oy Reinout! :o  Wat ga je nu doen?! Laat me niet zo schrikken! ;)

Uiteraard is het jouw baan en dus jouw keuze, maar persoonlijk zou ik het niet te simpel maken. Tenzij je echt denkt dat je armen/tijd te kort komt als je alleen de baan aan het bedienen bent.
Uiteraard past vereinfachter Nebenbahnbetrieb wel bij de sfeer van de Eifelquerbahn, maar ja, weinig tot geen treinen ook... Dan zou je het treinverkeer tot een paar treinen per dag moeten beperken. En als modelspoorders willen we toch vaak treinen zien. Vaak meer dan wat realistisch is... ;)

Je kunt het natuurlijk uitproberen: alle rails ligt al. Begin met vereinfachter Nebenbahnbetrieb en kijk of het voor je werkt. Zo ja, dan helemaal goed. Zo nee, dan plaats je alsnog inrijseinen.

Daarnaast kunnen ook rustige zijlijntjes gewoon met seinen zijn uitgerust. De Holzbachtalbahn in het Westerwald kreeg uiteindelijk (na "Dahlerau") ook uitrijseinen (lichtseinen) terwijl het ook een rustig lijntje was.

Succes met denken en kiezen!
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3382 Gepost op: 07 maart 2019, 13:51:06 »
Hm, driewerf "foei" binnen 24 uur :D

Ik neem het mee in de beraadslagingen :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Floris van Rees

  • Offline Offline
  • Berichten: 27
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3383 Gepost op: 07 maart 2019, 20:16:21 »
Als je echt gaat stoppen met beveiligingen gaat er een ongeluk komen!!! Wees niet stom!

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3384 Gepost op: 07 maart 2019, 21:25:46 »
Daarnaast kunnen ook rustige zijlijntjes gewoon met seinen zijn uitgerust. De Holzbachtalbahn in het Westerwald kreeg uiteindelijk (na "Dahlerau") ook uitrijseinen (lichtseinen) terwijl het ook een rustig lijntje was.

Westerwald ligt in de buurt, dus ik ben een beetje aan het googlen geslagen. Je vindt niet veel, maar van de Brexbachtalbahn zie ik wel een video met van die vereenvoudigde uitrijseinen. Ik neem aan dat dat de soort seinen was dat ook op de Holzbachtalbahn werd aangebracht.

Ik dacht dat die eenvoudige lichtseinen vooral in het zuiden van Duitsland gebruikt werden. Maar als het in het Westerwald ook voor kwam...

Ik neem trouwens aan dat het in het Westerwald eerder het ongeluk in 1971 tussen Unna-Kaub en Hachenburg aan de Oberwesterwaldbahn de aanleiding was om met uitrijseinen te gaan strooien.

Hm! Het zet me wel aan het denken. Ik ga verder googlen en lezen.

Qua leesvoer zit het trouwens wel goed. Een week geleden kwam deze heruitgave van de Eisenbahnfreunde Junckerath uit:



Net zoals het boek over Ahrdorf-Blankenheim (dat twee maanden geleden binnenkwam en dat ik ook nog niet uit heb) staat dit boek vol met allerlei nuttige gegevens, sporenplannen, enz. Dat wordt genieten.

Op Rail/Houten nog wat tweedehandsjes gescoort:



En op het Mittelrheinforum wilde iemand z'n boekenkast wat opruimen en dat zag ik op tijd:



Nieuw niet meer te koop. Wel tweedehands voor €100 ofzo. Deze was €40 :D En flink wat verzendkosten, want het is een zwaar dik kreng. De verkoper verexcuseerde zich voor de verzendkosten, maar ik mailde hem vrolijk terug dat ik het een goed teken vond dat het boek zo zwaar was :)

Daarin ga ik maar eens kijken of daar iets over de beveiliging in staat.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3385 Gepost op: 07 maart 2019, 21:55:02 »
Hoi Reinout,

Hier een link naar een fotodraadje:

http://www.forum.hunsrueckquerbahn.de/viewtopic.php?t=8154
Op Bild 6 en 7 zijn uitrijlichtseinen te zien (Nebenbahnlichtsignale) in Neitersen en Flammersfeld.

Leuk boek heb je daar: Eisenbahnen im Westerwald  (y)
Daar ben ik ook al een tijdje enigzins naar op zoek! Maar niet heel fanatiek. Her en der zie je het op internet, inderdaad boven de 100 euro. Dat is me dan toch te veel. 40 euro klinkt dan veel beter! Graag hoor ik van je of het interessant is.  :)

Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3386 Gepost op: 07 maart 2019, 22:24:35 »
Citaat van: Reinout
Ik heb vanavond wat bij m'n spoorlijn gestaan en wat scenario's doorgespeeld: wat een armzalige bedoeling! De goederentrein kan niet in het juiste spoor binnenrijden tenzij er al een reizigerstrein is binnengereden waarvan de Zugführer de wissels goed heeft gezet. Want er is gewoon geen bevoegde kip op het station te bekennen die het verder kan doen. Oepsie... Wat een goedkope armoe.

Maar: wel perfect kloppend met de Eifelquerbahn. En het past ook bij het feit dat ik normaliter in m'n eentje bezig ben.

Dit in combinatie met je passie voor fietsen bracht me tot de volgende gedachte: misschien is het een idee om de rails weg te halen, er een set magnorail en een paar rollen fietspad of asfaltweg van Busch tegenaan te gooien? Dat moet wel zo ongeveer te bekostigen zijn met de opbrengsten uit de verkoop van je materieel.

En voor ik het (als zo vaak) vergeet: 

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3387 Gepost op: 07 maart 2019, 22:33:53 »
Wim: nuttige bewijsfoto's. Staat toch wel leuk, die eenvoudige seinen. Vooral omdat vrijwel niemand ze op z'n baan heeft... :)

Ergens raar, die seinen, als je bedenkt dat ze aan dat lijntje zo rond 1974 die seinen hebben aangebracht en dat in 1984 het reizigersverkeer werd gestopt. En er waren, als er uitrijseinen waren, dus ook overal fahrdienstleiters en inrijseinen. De Eifelquerbahn heeft het veel langer volgehouden (1991), maar werd begin jaren 50 al van z'n inrijseinen en fahrdienstleiters "beroofd". Er valt ook gewoon geen peil op te trekken. (Google, google, pijl/peil: ja, peil...)

Reinout
« Laatst bewerkt op: 07 maart 2019, 22:54:46 door Reinout van Rees »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3388 Gepost op: 07 maart 2019, 22:39:22 »
44: hi hi hi :)

Magnorail met fietsers op oude spoordijk.... Het is wel het ultieme idee om allerlei mensen tijdens een modelspoortentoonstelling in tranen uit te doen barsten of van woede te doen ontploffen.... Ik zit gelijk te googlen hoe duur zo'n magnorail setje eigenlijk is.

Dat moet wel zo ongeveer te bekostigen zijn met de opbrengsten uit de verkoop van je materieel.

Ik weet niet of dat gaat lukken. In een ander draadje werd al gesuggereerd dat m'n zoon mijn spullen moest verpatsen om daarmee zijn baan te bekostigen.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3389 Gepost op: 08 maart 2019, 00:05:14 »
Hoera, ik kreeg zonet een berichtje van Erwin/Emmen dat m'n bestelde Weinert spulletjes binnen zijn, dus die kan ik zaterdag in Houten afhalen. Dat moet me wel weer een paar weken van de straat houden qua klussen :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)