Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Bahn-AG
Vandaag om 16:42:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Nullus
Vandaag om 16:29:51
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 16:29:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 16:18:39
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1062908 keer)

Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 508
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3345 Gepost op: 11 februari 2019, 23:45:51 »
Ik vind het wel wat hebben, zo zonder oogkleppen.
Veel krachtigere uitstraling.

Grüss, Bas

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3346 Gepost op: 12 februari 2019, 00:07:27 »
Ik vind het er bloot en kaal uitzien....

Het heeft wel wat, ik geef het toe. Maar het zegt vooral "aargh, grondstofprobleem" en "aargh, m'n edele delen zitten klem in een Russische muizeval en ik voel m'n tenen niet meer omdat ze bevroren zijn".

Halverwege januari kocht ik, toen het buiten aan het sneeuwen was, voor de verjaardag van m'n broertje een stripboek over de oorlog aan het oostfront. Toen ik het afrekende zei de verkoper terecht dat ik het na het kopen daarvan vast buiten niet meer koud zou vinden :D

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 508
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3347 Gepost op: 12 februari 2019, 05:43:46 »
Dat van die Russische muizenval rond je edele delen...ehhh, dat mag je helemaal zelf weten, maar ik zie het verband niet echt (wil ik ook niet zien 8) met die Br52. Maakt niet uit, ieder zijn goesting 8).
Als je hem kwijt wilt (de lok bedoel ik), ik weet wel nog iemand :angel:.
Ciao Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3348 Gepost op: 12 februari 2019, 14:32:04 »
Eerlijk gezegd lijkt het me meer een 52er (een Kriegslok dus) dan een 50er. Voor zover ik me kan herinneren werden die Kriegslok ergens in de vijftiger jaren aan de kant gezet, een paar (na de oorlog uit voorhanden onderdelen gebouwde) redden het wat langer (maar die kregen een ander frame of zo, er was iets mee).  Die zaten in de 3000-nummers, maar ze hebben het ook niet tot de jaren zeventig gered.

Maar ik kan het mis hebben, natuurlijk. Kun je eens vertellen wat voor nummer er op staat? Misschien dat ik er iets over kan vinden in het Grote Boek van de EK.
« Laatst bewerkt op: 12 februari 2019, 14:34:45 door 44 »

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3349 Gepost op: 12 februari 2019, 15:47:13 »
...... maar ik zie het verband niet echt
Ik zie hem wel, en ik vind het een geweldige vergelijking!  ;D ;D ;D ;D

Groeten uit Moskou (waar het momenteel trouwens helemaal niet zo koud is),
Wim

PS Reinout geeft het antwoord eigenlijk direct al in het zelfde bericht ;)
« Laatst bewerkt op: 13 februari 2019, 07:09:00 door Wim Hesselink »
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3350 Gepost op: 12 februari 2019, 16:44:54 »
Het is een lok uit het vroege tijdperk III omdat hij maar twee pitjes voor heeft. Qua nummer is het een 50, dus dan is het ook echt een 50. De 52 heette toen nog 52.

50 Ük, dus een overgangslok. Een langzame overgang van reguliere 50 naar een èchte budget-52.
Ik ben het recente EK tijdschrift over de verschillen binnen de BR50 aan het lezen en daarin staat dat de overgang inderdaad geleidelijk was. Het scheelde per fabrikant. En bestaande voorraden werden eerst opgemaakt. Deze lok is qua ketel al wel 52-achtig, maar zal nog het reguliere frame gehad hebben. Ook het machinistenhuis is al eenvoudig. Twee staalpompen. Geen voorverwarmer.
Ik weet zo gauw niet wat ze er nog meer af hadden kunnen schoeven :) Ander frame had nog gekunt. En zo aan het model kan ik niet zien hoe het met de ophanging van de assen enzo zit.

Enfin, het ziet er uit als een 52er, daar ben ik het mee eens.

Nummer: 50 3140. Jan, ik neem aan dat jij sneller bent met de greep naar het Dikke Boek, anders waag ik vanavond een poging.
Ik googlede even op het nummer en vond dit eerdere bericht op dit forum. Daar wordt een BW genoemd:

De hier getoonde 62255, de ÜK-loc van Bw Oberlahnstein,  ....

In dat draadje staan nog wel meer nuttig opmerkingen.

Hier staat een levensloop van de lok. Tot m'n verbazing zie ik "Mayen" in dat lijstje staan! Wel sneefde hij al in 1962.

Reinout
« Laatst bewerkt op: 12 februari 2019, 16:58:51 door Reinout van Rees »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3351 Gepost op: 12 februari 2019, 17:02:43 »
Qua hergebruik van onderdelen: het belangrijkste is dat een deel van de reguliere 50ers ketels hadden van een inferieur soort staal. Die zijn deels vervangen door 52-ketels die wèl goed waren.

Daardoor hebben sommige reguliere 50ers dus later in hun leven een 52-achtig uiterlijk met bijvoorbeeld slechts één dom en één zandkast gekregen.

Andere onderdelen werden ook wel eens geruild. Rond 1970 heb ik een lok uit Mayen op een foto gezien met een regulier machinistenhuis. Een foto van een jaar later heeft 'ie een Ük machinistenhuis (met een raam minder)! Kennelijk schade ofzo waarna ze hem vervangen hebben.
Tja, je kan het ongeveer niet verkeerd doen qua onderdelencombinaties op een 50er :D Binnen marges uiteraard :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 3958
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3352 Gepost op: 12 februari 2019, 19:05:02 »
Hallo Reinout.

Die lok is een mengel moes van alles wat bruikbaar was.

Hier nog wat info, ook de kuiptender die er achter staat bij jouw was niet de tender die er normaal achter hoorden.

http://www.albert-gieseler.de/dampf_de/lokdaten14/lokdet146554.shtml

link
Deze tender stond er achter toen ze afgeleverd werd door Maschinenbau- und Bahnbedarf A.-G. vorm. Orenstein & Koppel

Kees.
« Laatst bewerkt op: 12 februari 2019, 23:24:08 door Reinout van Rees »

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3353 Gepost op: 12 februari 2019, 19:10:22 »
Het enigste waar je die 50er nog aan herkent als 50er, zijn de cilinders. De cilinders van de 52 zijn anders en ook de stroomtoevoer buizen daarnaartoe zijn rechthoekig bij de BR52. Ik dacht ergens gelezen te hebben (het Grote EK Boek? Ik heb deel 1: DRG-DR) dat het verschil in nummergeving tussen 50 en 52 bepaald werd door het frame met cilinders in de tijd dat de eerste 52'ers al geleverd werden maar in andere fabrieken de 50 ük nog geproduceerd werden.

Overigens lijkt het mij een leuk idee om deze ük 50er juist te voorzien van een geklonken machinistenhuis uit de eerste series met extra deur en treden ivm de kuiptender. Steekt lekker af tegen de "kale" rest van de loc. In de jaren 50 en 60 is er heel wat gescratchtbuild met die locserie.
Groeten,
Richard

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3354 Gepost op: 12 februari 2019, 19:40:20 »
Waar het om gaat is een 50er te vinden die in jouw tijdperk in een voor jouw omgeving toepasselijk Bw dienst deed en zo veel mogelijk leek op het model in kwestie, en voor zover nodig details aan te passen dan wel aan te brengen om die gelijkenis te vergroten. En dat is nogal even een zoektocht... Het lijkt me het handigst eerst een lok te zoeken die in aanmerking komt en dan te gaan verbouwen. Al dan niet met compromissen.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3355 Gepost op: 12 februari 2019, 20:18:57 »
Qua hergebruik van onderdelen: het belangrijkste is dat een deel van de reguliere 50ers ketels hadden van een inferieur soort staal. Die zijn deels vervangen door 52-ketels die wèl goed waren.

Daardoor hebben sommige reguliere 50ers dus later in hun leven een 52-achtig uiterlijk met bijvoorbeeld slechts één dom en één zandkast gekregen.

Andere onderdelen werden ook wel eens geruild. Rond 1970 heb ik een lok uit Mayen op een foto gezien met een regulier machinistenhuis. Een foto van een jaar later heeft 'ie een Ük machinistenhuis (met een raam minder)! Kennelijk schade ofzo waarna ze hem vervangen hebben.
Tja, je kan het ongeveer niet verkeerd doen qua onderdelencombinaties op een 50er :D Binnen marges uiteraard :)


Reinout

Die marges zijn behoorlijk ruim, en de mogelijkheden schier eindeloos. Zo ken ik een foto uit 1970-72 met ongeveer het tegenovergestelde van aangenomen logica, namelijk een 50er met vierdommige ketel (dus uit de eerste leveringen in 1938) en een 52er machinistenhuis, de loc reed echter als 053, dus was de ketel iig niet origineel. Grappige materie.

Richard

Ps Sorry Jan, ik wilde er nog wat over doorpraten  :-[
« Laatst bewerkt op: 12 februari 2019, 21:11:25 door Modellbahnwagen »
Groeten,
Richard

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3356 Gepost op: 12 februari 2019, 21:58:48 »
Bij die albert-gieseler.de pagina is het mooi dat er de bevestiging staat dat 'ie in Mayen Ost z'n laatste huis heeft gehad. Dat is voor mij een leuke, onverwachte, bijkomstigheid. Dat hij oorspronkelijk met een andere tender geleverd werd is grappig.

Op deze pagina (DSO) staat als derde plaatje deze 50er. Die komt aardig in de buurt! SD op de ketel, kuiptender, Ük machinistenhuis. Spaakloos wiel aan de voorkant: dat heb ik wel. Oh wacht, mijn model heeft al een schijfwiel! Perfect. Machinistenhuis mist het vierkante kastje bovenop, maar goed. Juiste rookkastdeur, juiste trapje ervoor. Mja! Halverwege 1969 buiten dienst gesteld: prima.

Hier is de albert-gieseler.de pagina voor deze lok. Hij heeft een ruilketel van een 52er gekregen.

Vanvond heb ik geen tijd meer m'n foto-cd's na te kijken. Maar goed, alles gute braucht weile :)

Leuk, dit speurwerk!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3357 Gepost op: 12 februari 2019, 22:26:38 »
Citaat van: Richard
Het enigste waar je die 50er nog aan herkent als 50er, zijn de cilinders.

Misschien ook nog aan het staaf-frame. Kenmerk van de BR 52 is het plaat-frame, hoewel er wel een beperkt aantal (ik meen een één- of tweehonderdtal, maar het kunnen er ook meer geweest zijn) geweest is met zo'n staaf-frame (gefreesd uit volmetaal).

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3358 Gepost op: 13 februari 2019, 09:13:14 »
Citaat
Ps Sorry Jan, ik wilde er nog wat over doorpraten  :-[

Natuurlijk, dat moet ook! Hoe meer er naar boven komt, hoe meer (mogelijke) aanknopingspunten er zijn.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3359 Gepost op: 13 februari 2019, 09:39:00 »
Inderdaad :)

Onderdelenvraagje. Er zal o.a. een voorverwarmer en een Kolbenspeisepumpe op moeten. Daarvoor kan ik vast in de Weinert catalogus kijken. Hm, die Kolbenspeisepumpe, daarvoor zou ik bij m'n andere 50er nog wel eens in de roco handleiding kunnen kijken. Dat is misschien makkelijker, onder andere omdat de leidingen er misschien al bijzitten.
Voorverwarmer ziet eruit alsof het met de ketel is meegegoten, die zal je niet los bij Roco kunnen krijgen. Hm, "het is een recht buisje", ... is dat zelf bouwbaar?

Enfin, genoeg om vanavond of morgen even wat te zoeken :)

Oh, ik zie dat er ook nog een stoombel op m'n voorlopige nummer-doelwit zit (en op die van mij niet).

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)