Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco model 63138 door Casmir
Vandaag om 19:17:37
Houten Plus zaterdag 21-2-2026 door MOVisser
Vandaag om 19:03:13
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
Vandaag om 18:53:01
Nieuws 2026 Brekina, PCX 87 door Duvel
Vandaag om 18:52:38
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 18:45:31
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Paulus
Vandaag om 18:25:54
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Charles_
Vandaag om 17:57:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:55:45
Acme nieuwe ICNG door Edgar
Vandaag om 17:46:02
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 17:44:45
Pfarrerwinkel bahn door wob
Vandaag om 16:49:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 16:39:52
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Te 2/2
Vandaag om 16:23:37
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 15:02:25
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door spoorzeven
Vandaag om 14:48:57
Dapol B802 railreinigingswagen - geluidsreductie/bereikbaarheid motor door Herb73
Vandaag om 13:46:25
Aachenau West door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:01:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:48:18
In 6 uur van Parijs naar Madrid: EU zet in op netwerk van snelle treinen door VAM65
Vandaag om 12:45:38
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 12:04:45
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Ronald69
Vandaag om 11:22:21
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 09:29:31
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 08:49:23
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Eric B
Vandaag om 06:52:54
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 00:15:33
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Reinout van Rees
Vandaag om 00:00:29
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
04 November 2025, 21:42:37
Liliput schaal N door RodeDuivel
04 November 2025, 21:38:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
04 November 2025, 21:22:19
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Priegelman
04 November 2025, 21:19:50
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1224721 keer)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7763
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3180 Gepost op: 02 December 2018, 18:29:08 »
Ik heb een drietal remschoenen aan de muur geplakt. Dit zag ik in één van de voorbeeldfoto's die ik als inspiratie gebruik.



En.... de "Hebelbank" is klaar! Paar uur werk. Ik heb de bouwstappen netjes fotografisch gedocumenteerd, maar dat ga ik later pas opschrijven:



Je ziet het vaag door de deur heen:



In de tweede foto zag je de machinist+stoker al zitten. Hier zie je ze achter de Hebelbank:



Qua interieur is dit gedeelte nu ook klaar: nu heb ik geen enkel smoesje meer, maar moet ik me echt op de verlichting gaan concentreren :) Maar eerst sinterklaassurprises!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 573
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3181 Gepost op: 02 December 2018, 21:40:50 »
Ik vind het prachtig, maar misschien toch één kleine opmerking: Hemmschuhe worden meestal buiten, al dan niet onder een afdakje, bewaard en dit vanwege de simpele reden dat de kuisvrouw anders met de dweil achter de onverlaat die deze te drogen heeft gehangen komt rennen...en daar is elke Fdl bang voor. Hetzelfde geldt eigenlijk ook voor de vochtplekken aan de muur; ok, stoom liep op haar laatste benen, maar ik denk dat nalatig onderhoud (door gebrek aan eigen verantwoordelijk personeel) pas vanaf eind jaren zestig, begin zeventiger jaren begon. Net als het lokpersoneel waren de Fdl echt wel trots op hun werkplek en een verstopte goot of een onbeschilderde binnenmuur werden echt wel in een dood momentje door het eigen personeel onder handen genomen, zeker in de kleinere Bf.
Misschien ben ik wel een beetje naïef😎.

Mvg Bas

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7763
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3182 Gepost op: 02 December 2018, 22:24:31 »
Qua Hemmschuhe ben ik afgegaan op deze afbeelding (via archive.org omdat de oorspronkelijke pagina's nog niet terug online zijn). Links in het hoekje liggen een paar remschoenen.

Nou moet ik wel toegeven dat dit een opname uit het laatste jaar was dat dit station operationeel was... Alleen nog voor een goederentreintje... 1983/1984, zoiets.

De (lichte) verweringsvlekken: ja, dat is voor 1970 misschien overdreven. Maar ook toendertijd was het niet 100% perfect. Wel zal er binnen het jaar een kwast overheen zijn gegegaan hoor! Wat dat betreft ben je niet naïef: in 1970 werd er echt nog heel behoorlijk onderhoud gepleegd aan stations die nog in bedrijf waren.

De stations die niet meer bezet waren, zoals langs de Eifelquerbahn, werden in hun latere jaren redelijk aan hun lot overgelaten. Maar bij m'n Eifelburgenbahn zijn de stations nog steeds bezet met personeel, dus.... Ik ga me redelijk inhouden qua vervuiling.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 573
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3183 Gepost op: 03 December 2018, 08:47:01 »
Mooie foto, je ziet inderdaad aan de Hebel dat hier niet veel meer gebeurt, ze hebben allemaal een verroest tintje. Kun jij zien wat er op dat plankgeval boven die Hemmschuhe ligt/liggen? Zijn dat wisselklemmen?

Mvg Bas

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7763
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3184 Gepost op: 03 December 2018, 09:43:07 »
Bas, het ziet er wel uit als iets waar je wisseltongen mee vast kunt klemmen. Maar zeker weten doe ik het niet en ik kom niet op de Duitse term voor die dingen zodat ik er ook niet op kan googlen. Weet jij de Duitse term uit je hoofd?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 573
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3185 Gepost op: 03 December 2018, 13:18:39 »
Dag Reinout, je zou eens moeten zoeken op Handverschluss of Weichenhandverschluss, dan zie je soortgelijke afbeeldingen wel tevoorschijn komen.

Mvg Bas

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7763
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3186 Gepost op: 03 December 2018, 13:48:18 »
Bij zo'n ding (of een "Zungensperre", daar vond ik ook wat bij) valt het me op dat de draaiknop in het verlengde van het ding zit:
voorbeeldplaatje. Daar in Kastellaun staat de draaiknop haaks erop.

Zou het alsnog best kunnen zijn, misschien een ouder model?

Ik kan me goed voorstellen dat zo'n ding in een station gebruikt werd waar veel sporen inmiddels buiten dienst waren.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3187 Gepost op: 03 December 2018, 13:53:12 »
Geen idee hoor, wat die klemmen betreft.
Maar er is, behalve die mysterieuze klemmen, de Hemmschuhe en de Hebelbank, nog iets te zien: draaibokken (of hoe die ook maar heten)  voor overwegbomen.
Of is dit niet het concrete voorbeeld van jouw model?

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7763
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3188 Gepost op: 03 December 2018, 14:02:15 »
Overwegbomen? Veel te luxe voor m'n zijlijntje :) Volgens mij stonden ze nergens aan de Eifelquerbahn.

In Kelberg heb ik ze in ieder geval niet nodig: de weg gaat met een viaductje over het spoor heen.
In Berenbach-Ulmen komen er knipperlichten (zoals in Uersfeld).

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3189 Gepost op: 03 December 2018, 14:53:17 »
Op de westeifelbahn in Prum waren wel overwegbomen. Er was zelfs een apart huisje voor. Gezien de verkeerssituatie ook nu nog geen overbodige luxe.
Kan mij voorstellen dat er op de eifelquerbahn ook wel bewaakte overwegen zijn geweest maar ken hier geen voorbeelden van.

Groetjes uit Pronsfeld.

Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 573
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3190 Gepost op: 03 December 2018, 15:16:55 »
En "sletsen" 8). Dat zijn die metalen afremmers die wèl netjes in de kast in de muur staan. Die Handverschlüsse staan begrijpelijkerwijs in het Weichenwärterhauslein, maar die Hemmschuhe hoeven daar niet rond te slingeren.

Mvg Bas

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7763
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3191 Gepost op: 03 December 2018, 15:22:12 »
Op een paar plekken had je knipperlichten. O.a. bij de L46 ten noorden van Daun. De 421 bij Dockweiler is ook relatief druk: knipperlichten. Het valt me op dat veel drukkere wegen in die buurt de spoorlijn niet kruisen.

Verder veel onbeveiligde overwegen. In de laatste paar jaar (zo rond 1990) hadden ze bijvoorbeeld bij Laubach-Müllenbach een hokje naast de onbeveiligde overweg neergezet waar ze een mannetje in zetten om de overweg met een vlag te beveiligen. Die overweg mondde vrijwel direct uit in een snelwegoprit... Het werd qua verkeer te bar ende boos, maar investeren wilde men niet meer.

Ook waren er wel onderdoorgangen/viaducten, wat in een heuvelachtig gebied relatief makkelijk te regelen is.

Gerolstein-Prüm was ooit dubbelsporig. Ik kan me voorstellen dat ze die lijn iets luxer was uitgebouwd. En hij was ook belangrijker voor de militairen. In Prüm werd voor de inval in 1914 een een legerkorpsstaf gehuisvest, De rest van het legerkorps werd ook daar in de buurt uitgeladen.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3192 Gepost op: 03 December 2018, 15:31:49 »
Ah! Het voorbeeldplaatje is van een Stellwerk ergens in de Hunsrück, dus niet van Kelberg. Vandaar de draaibokken voor overwegbomen.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7763
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3193 Gepost op: 03 December 2018, 15:58:35 »
Eh, oepsie, ja. Dat had ik er niet bijgezet :)

Vergelijken van spoorlijntjes is soms lastig. Het lijntje langs Kastellaun werd in 1983 al stilgelegd, maar had dus wel spoorbomen bij de overweg en (dus) ook een station dat nog bezet was met een Fahrdienstleiter.

De Eifelquerbahn heeft het langer, tot 1991, uitgehouden maar was al sinds de jaren 50 gereduceerd tot vereinfachte Nebenbahndienst met allemaal onbezette stations: je belt maar naar de ene centrale Fahrdienstleiter.

Uitrijseinen had je aan de Eifelquerbahn nergens, zelfs niet in het centrale station, Daun, waar ze twee seinhuizen hadden. Maar in een van de stations aan de ook in 1984 stilgelegde lijn Mayen-Koblenz hadden ze weer wèl uitrijseinen (aan één kant van het station). Huh?

Oftewel: je kan (binnen marges) aardig je gang gaan op je modelspoorlijn!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1660
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3194 Gepost op: 03 December 2018, 17:09:52 »
Hoi,

Die hebelbank heb je die zelf gefreubelt of  komt ie ergens anders vandaan ?

Arjan