Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

bovenleiding Mader door saskia
Vandaag om 22:34:31
Oude metalen trafo's gebruiken....... door grossraumwagen
Vandaag om 22:25:46
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 22:25:09
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 22:18:00
Raadplaatje door Cc72000
Vandaag om 22:13:09
Tuinspoor en zo door RK
Vandaag om 22:01:05
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 22:00:15
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door RK
Vandaag om 21:58:11
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door ingenium
Vandaag om 21:48:29
US diorama in H0 door JohnRobertGrunn
Vandaag om 21:43:49
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Jeroen Trainz
Vandaag om 21:34:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 21:23:27
lengte blok en bezetmelders door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:10:13
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Vroeger
Vandaag om 21:03:29
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 21:01:23
Opschriften van LS Models rijtuig veilig verwijderen…. door Mispoes
Vandaag om 20:59:38
Piko Br 78 door willem2
Vandaag om 20:59:36
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 20:45:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 20:45:03
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door MichielB
Vandaag om 19:58:02
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS 1100
Vandaag om 19:54:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door martijnhaman
Vandaag om 19:53:46
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Mispoes
Vandaag om 19:52:29
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 19:21:56
Schaal N - ca 310x120cm - Hondenbot door Paul552
Vandaag om 19:14:57
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door MichielB
Vandaag om 19:05:16
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door VAM65
Vandaag om 19:02:56
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Bob R.
Vandaag om 18:39:29
Uit Smalspoorcompagnies werkplaats. door Gerard van de Weijer
Vandaag om 18:25:39
NS/32 door Olaf
Vandaag om 17:07:52
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1066525 keer)

Wim Vink

  • Online Online
  • Berichten: 22361
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3120 Gepost op: 03 november 2018, 16:55:41 »
Heel fraaie foto  (y)
Met vriendelijke groet,
Wim

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3121 Gepost op: 04 november 2018, 15:00:51 »
Ja, absoluut waar, een mooie foto. Die is dan ook gemaakt door de grote meester in de Eisenbahnfotografie Carl Bellingrodt. DE foto staat ook in het boek "Eisenbahn in Ehrang", uitgegeven door EK-Verlag, 2008. Er staat ook bij vermeld dat de foto deel uitmaakt van de collectie van Hansjürgen Wenzel, een bekend auteur van spoorweg-gerelateerde boeken.

Op het internet zijn talloze van dit soort prachtige foto's te vinden, en het is zeer verleidelijk dergelijke afbeeldingen te kopiëren en in dit forum te gebruiken, daarvan zijn er talloze voorbeelden te vinden. Ook ik heb in het verleden wel schaamteloos plaatjes van internet in m'n draadje (of dat van iemand anders) gekopieerd, maar de laatste tijd ben ik daar een stuk terughoudener in geworden. Meestal kom je er wel mee weg, maar àls je aangesproken wordt op het feit dat je iemand anders z'n afbeelding hebt gebruikt zonder daarvoor om toestemming gevraagd te hebben,  dan kan je dat lelijk opbreken, vooral als de eiser aan kan tonen schade te hebben geleden (bijvoorbeeld door gederfde inkomsten). De verantwoordelijkheid voor het plaatsen van dergelijke plaatjes ligt bij de plaatser, niet bij de Stichting BNLS, óók niet als het plaatje op de BNLS-server is geplaatst. Volgens mij tenminste.

In de forumregels staat het volgende er over vermeld:

Citaat van: 5. Auteursrecht - citaatrecht
  • Auteursrecht gaat over waarom je werken niet mag gebruiken zonder toestemming van de rechthebbende. Het gaat hierbij o.a. om eigen (bouw)verslagen en de BNLS encyclopedie.
  • Citaatrecht gaat over waarom je werken wel mag gebruiken zonder toestemming van de rechthebbende. Het gaat hierbij met name om reacties op vragen en stellingen.
  • Er is een groot grijs gebied tussen auteursrecht en citaatrecht. De beoordeling of een werk gebruikt kan worden ligt bij de moderatoren. Zij zullen hierbij o.a. gebruik maken van de uitgangspunten zoals die hier te vinden zijn.
  • Indien er van een citaat gebruik gemaakt wordt, dient er sprake te zijn van een goede bronvermelding.
    • Titel werk waaruit het citaat is genomen.
    • Auteur.
    • Uitgever.
    • Evt. ISBN nummer.
  • Het citaat dient niet te groot te zijn. Gebruik van een werk enkel dat deel wat nodig is om je standpunt duidelijk te maken. Het gebruiken van een volledige foto mag, maar indien je het met slechts een deel van de foto kan doen is dat een nettere oplossing.
  • Om problemen met auteursrecht te voorkomen, zorg ervoor dat je aan één van deze drie voorwaarden voldoet:
    • je hebt de foto zelf genomen;
    • je hebt toestemming om het plaatje te gebruiken of te bewerken;
    • het plaatje is rechtenvrij.
    Aangezien punt b en c meestal niet goed te controleren zijn, is het het beste om alleen je eigen foto's te gebruiken.

Onnodig te zeggen dat lid F hier van toepassing is.

Tenslotte nog een paar koppelingen naar twee van de vele sites die iets te zeggen hebben over deze materie:
auteursrechtwijzer
Legaldutch

Zoals onze oosterburen zeggen: Nichts für Ungut.
En aan Reinout: mijn excuses voor het "vervuilen" van je draadje.

Jan met de (moderator)pet
« Laatst bewerkt op: 04 november 2018, 15:19:27 door 44. Reden: toevoeging »

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7388
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3122 Gepost op: 04 november 2018, 22:17:32 »
Zo'n moderatorpet staat ook nogal eens op mijn hoofd, dus ik begrijp het volkomen.

Dit soort problemen probeer ik te voorkomen door gewoon een linkje ("dit is een leuke foto") te plaatsen zonder het plaatje zelf te tonen. Naar mijn weten heb ik zelf maar één keer iemand anders plaatje geplaatst, namelijk in m'n verhaaldraadje. Met heeeeel duidelijke copyrightvermelding en wie de foto had gemaakt enzo en ook alleen maar omdat de foto op een krantenwebsite stond.

Mooie foto, maar op je eigen flickr account en met de (automatische) tekst "gemaakt door Kees"... Dat soort overduidelijke copyright-hikjes roei ik normaliter in andere draadjes genadeloos uit omdat het gewoon niet hoort.
Ehm, ik ga hem over 5 seconden hier ook uitroeien en vervangen door een link naar het eigenlijke plaatje :)

Nou heb ik precies die foto van de 86 op het viaduct in Daun laatst wel in die video van mij verwerkt :D Die foto hing aan de muur in Daun toen ik de modelbaan daar filmde. Dus ging m'n camera na het filmen van de 86 met Langenschwalbacher-rijtuigen op het viaduct van Daun naar de foto van diezelfde trein die aan de muur hing :D

Reinout
« Laatst bewerkt op: 05 november 2018, 08:43:55 door Reinout van Rees. Reden: Iets liever gemaakt »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7388
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3123 Gepost op: 04 november 2018, 23:42:49 »
Zo, ik heb dit weekend een heleboel kleine dingen gedaan. Precies het soort dingen waardoor m'n stationsgebouw weer een tikkie verder komt.



Met een potlood de ramen aftekenen...



... om ze daarna uit te snijden. Als raam heb ik een random oude verpakking genomen.



Vervolgens ramen erop lijmen. Ik heb hiervoor Kristal Klear genomen: dat is tenminste transparant als ik mors. Niet perfect, maar toch.



"Op zolder" zitten wat ronde raampjes. Daar heb ik papier achter geplakt met kristal klear erop. Dat hoort OK genoeg te zijn.



De raampjes van de WC, daar heb ik wat extra lagen Kristal Klear op gevrut om ze wat ondoorzichtiger te maken. Door een beetje randjes en bubbels aan te brengen komt het wel redelijk over.



Verf is ook prima om als gewicht te dienen.



Ik heb Auhagen tralies gebruikt voor een paar ramen die op die manier afgeschermd moeten worden. Dat is lasergesneden karton. Lekker filigraan.



Voor het goederenloodsgedeelte had ik "industrieramen" in gedachte. Alleen heb ik de raamopeningen te breed gemaakt, zoals hierboven te zien...



.... dus heb ik de randen van de ramen wit geschilderd. Na montage zag dat er prima uit.



Wat er ook moest gebeuren: een paar deuren. Een stripje karton ("rotaspeed" karton :) ) was net een halve mm te smal. Prima reden om ook het kozijn van de deur weer te geven met een paar stripjes 1x1 karton. Even schilderen.... lijmen... .klaar.



Hierboven is de deur te zien.



Omdat ik redelijk grote ramen aan de rechterkant van de goederenloods heb moest ik ook iets aan de indeling doen :)



Vervolgens de gelaserde strips hoekstenen op maat snijden.



En de steenstrips op maat snijden om de onderrand van het stationsgebouw weer te geven.



Vervolgens het hele zooitje in een redelijk kleurtje schilderen.

Morgen verder!

Reinout

Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3124 Gepost op: 05 november 2018, 09:51:18 »
Gaat goed. Leuk dat er weer een Eifelbahnhof wordt gebouwd. Ieder op zijn eigen manier. Ben benieuwt als deze klaar is. Ben je niet bang dat de hoekstenen er niet te strak uitzien. Je kan ook dun foambord nemen 3 mm met afgepelde lagen wordt dan 2 mm en verder platdrukken met een harde prop aluminiumfolie dan hou je nog ca 1 mm over met structuur. Dit is prima te snijden.
Maar zoals je heb geschreven over de hoekstenen denk ik dat je het zo zal laten.
Verder vind ik de inrichting hartstikke leuk. Als je de stationsnaam nog moet hebben voor op het gebouw (peronzijde boven opgelegde letters) stuur dan even een pb.

Fijne dag verder.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7388
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3125 Gepost op: 07 november 2018, 13:38:42 »
De hoekstenen laat ik inderdaad zo. Ze missen wat structuur, maar dat zie je vanaf een afstandje niet. Dat ze netjes strak in het gelid op de muur zitten, dat valt wel op. Ik heb meer vertrouwen in deze lasergesneden steentjes dan in m'n eigen vaardigheden. 't Is wel zo dat ik de hoekstenen van jouw gebouw beter over vind komen als je ze van dichtbij ziet: daar betaalt de foamboardmethode zich uit!

Enfin, terug naar mijn plastic muurstrips. Ik heb sterk verdunde gebroken witte verf in de voegen laten lopen:



Daarna heb ik even diep adem gehaald en ben ik begonnen met het aan elkaar lijmen van de gebouwgedeeltes:





Hm, de vorkheftruck is duidelijk te hoog voor de goederenloods. Ik heb hem er vooral ingezet om iets visueels achter het raam te hebben. Hrmf, ik heb zelfs een stukje van de bovenkant af moeten knippen :) :



Daarna de hoekstrips vastgelijmd met secondenlijm:



Dat begint er al op te lijken! Vervolgens de muurstrips aangebracht en provisorisch het dak van de voorbouw erop gelegd:



Met provisorisch trottoir enzo:



Ja, dit begint erop te lijken :D

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5805
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3126 Gepost op: 07 november 2018, 17:28:01 »
 (y) (y)
Nu voor deze foto's even witte preisers
en je hebt een perfect folder foto

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3127 Gepost op: 07 november 2018, 17:51:09 »
Citaat van: Reinout
Hm, de vorkheftruck is duidelijk te hoog voor de goederenloods. Ik heb hem er vooral ingezet om iets visueels achter het raam te hebben. Hrmf, ik heb zelfs een stukje van de bovenkant af moeten knippen

Me dunkt dat je hier eerder een (of een paar) pompwagens zou verwachten...
Dit doet een beetje denken aan Kees van Kooten die op een volwassen zitmaaier op z'n grasveldje van drie bij vier meter aan het manoeuvreren is.
« Laatst bewerkt op: 07 november 2018, 17:52:58 door 44 »

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7388
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3128 Gepost op: 07 november 2018, 19:59:08 »
Pompwagens zouden veel beter passen, ja. Maar goed, ik wilde iets dat een beetje zichtbaar was achter het raam. Je zal het alleen op foto's zien, vermoed ik. Dus.... ik ga niet meer pielen om hem eruit te wurmen :D

Jerry: ik heb zat ongeschilderde preisers... Best een goed idee eigenlijk.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7388
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3129 Gepost op: 10 november 2018, 21:44:43 »
Zo, vandaag naar Eurospoor geweest. Het hoogtepunt voor mij was een modelspoorgroep uit de rand van de Eifel, uit Polch (halverwegen Mayen en Koblenz), met hun "Polchingen" station+Bw. Oh oh oh, wat was alles netjes (ahem) vervuild en verweerd. Uitgebleekte Umbaurijtuigen, vervuilde gebouwen, enz. Later plaats ik daar nog wel een paar foto's van. En ik moet op linux eens zoeken naar een bruikbaar videobewerkingsprogramma, want ik heb geen mac meer (en daar maakte ik al m'n video's mee). Of ik doe het met m'n iphone.

Enfin, eerst even terug naar vrijdag, want ik had een vrije dag en heb me op de Fahrdienstleiterausbau gestort. Ik had die, net als het stationsgebouw, van 5mm dik foamboard gemaakt, maar de wanden werden daarvoor toch echt te dik. Je kijkt nogal naar binnen en de dikte viel teveel op. Dus.... ik greep naar de 3mm kunstof plaat om het maar eens met styreen (of wat het ook is) te proberen. Tussen 5 en 3 mm zit 2 mm en die moet je dus op de juiste plekken er bij optellen om te zorgen dat alles nog past. En daar de maten van de ramen weer op aanpassen. En... En.... Voordat ik het allemaal netjes had uitgetekend was ik wel weer twee uur verder.

Enfin, uiteindelijk zaten de drie wanden (en de vloer, voor de stevigheid) aan elkaar:



Ik heb hierboven Fahrdienstleiter Jakob Bodemann neergezet om te kijken of de maat van de ramen inderdaat klopt.

Provisorisch op z'n plek en met de overkapping eroverheen ziet het er prima uit:



Vervolgens de stenen bekleding op maat snijden:



En een kleurtje geven. Ook het interieur van de Fahrdienstleiterausbau heeft een likje verf gekregen:



Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

PieterHa

  • Offline Offline
  • Berichten: 72
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3130 Gepost op: 11 november 2018, 11:42:45 »
Misschien heb je hier iets aan:
https://youtu.be/YiesMpzFYf8

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3131 Gepost op: 11 november 2018, 20:18:08 »
Het wordt MOOIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII
Heerlijk om dit te zien.

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3132 Gepost op: 11 november 2018, 20:35:14 »
Het wordt heel erg mooi!  (y) Als ik deze foto's van je modelstation vergelijk met de foto van het voorbeeldstation in je openingsbericht van dit draadje, dan is het heel erg herkenbaar! Inspirerend Reinout!
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7388
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3133 Gepost op: 12 november 2018, 09:08:05 »
Die herkenbaarheid ben ik zelf ook erg blij mee.
Laatst gebruikte iemand op een Duits forum het begrip "identiteitsgebouw" of zoiets: hij citeerde dat begrip van "OOK" (Otto O Kurbjuweit), waar ik een boek en een tijdschrift van heb. Ik herkende de term niet gelijk, dus ik moet die literatuur nog eens doorbladeren.
Maar ik snapte wel wat hij ermee bedoelde: een gebouw of stuk landschap waardoor je (mits je de buurt kent) gelijk herkent waar de baan gesitueerd is. Het gebouw geeft identiteit aan de baan. Met dit stationsgebouw zit het wel goed :)

Ergens is het ook een beetje valsspelen: deze stationsgebouwen komen veel voor langs deze lijn en ook nog eens alleen langs deze lijn. Jackpot :D

Gisteren netjes met de "cutter" wat 2x2 stripjes precies op maat geknipt om als begin te dienen voor de ramen. 2x2 mm is wat dik, maar klopt heel redelijk bij de raampartijen die ik bijvoorbeeld in Dockweiler heb gezien.



"Precies op maat" en "aan de rechterkant kwam ik ondanks secure berekeningen toch 1.5mm te kort" horen bij mij helaas wel in dezelfde zin, zucht. Ach ja :) Ik verzin wel wat.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7388
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3134 Gepost op: 13 november 2018, 14:30:57 »
Een nieuwe aanwinst, hier op het forum bemachtigd (nèt op tijd, want ik had een pb gestuurd en daarna zag ik van iemand anders de reactie "pb" in het te-koop-draadje...):



Een vrijwel nieuwe roco Köf III, gedigitaliseerd en met automatische koppeling. Zo'n schattig lokje, daar was ik al een tijdje naar aan het kijken. Bahnmeisterei-verkeer, dat is het hoofddoel. En ik kan vast nog andere leuke taken verzinnen.
De roco variant (i.p.v. een brawa Köf II bijvoorbeeld) had m'n voorkeur omdat die van roco beter railcontact heeft door een pendelas. Nou, als er dan ook nog eens een decoder al in zit.... dan neem ik ook de automatische koppeling voor lief :) Ook wel leuk om mee te testen (daar had de vorige eigenaar hem voor aangeschaft).

Benieuwd hoe hij het op m'n baan doet. Hij voelt voor z'n formaat zwaar aan. Met de 3% helling die hij bij mij voor z'n kiezen krijgt is dat ook wel nodig! Ik vind het denk ik allang best als hij het trekt om een oude bagagewagen en een rongenwagen omhoog te zeulen :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)