Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1063167 keer)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3105 Gepost op: 01 november 2018, 14:09:52 »
Normaliter waren de buurtgoederentreinen perfect op volgorde gezet. Daar waren gewoon per lijn voorschriften voor.

Er zat een hierarchie in de stations. Op de grotere rangeerterreinen werd gesorteerd per "tweedelijns-rangeerterrein". Daar werd de boel dan in de juiste volgorde voor het specifieke zijlijntje gesorteerd.

In het geval van de Eifelquerbahn zullen dat (afhankelijk van de periode) Mayen Ost, Wengerohr/Wittlich en Gerolstein zijn geweest. Daar hadden ze dan een paar sporen om de trein te kunnen husselen.
Bij mijn Eifelburgenbahn is het uiteraard Mayen Ost.

Wat ik in dat verhaaltje beschreef was dus echt wel een uitzondering :) Wat natuurlijk door tijdnood of een defect altijd wel eens voor kan komen.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3106 Gepost op: 01 november 2018, 21:10:17 »
Ik ben weer wat verder gekomen met de inrichting van het stationsgebouw. De "kantoorruimte" is nu klaar!



Aan de onderkant zie je een bureau voor de lokettiste die ook veel aan de administratie doet. Achter haar is het loket. Naast het bureau de koffietafel (met een raar groen kleurtje). naast het loket een kast.

Naast het loket een tweede loket: dat is het "doorgeefluik" voor bagage en pakketjes. Ernaast weer een kast (waar een goederenmedewerker iets uit pakt) en een tafel met een grote weegschaal voor het wegen van de pakketjes.

Linksboven twee bureaus. Eentje voor de stationschef, eentje voor de goederenmedewerkers. Oorspronkelijk was er een sta-bureau in het goederenloodsgedeelte, maar daar werd de ruimte steeds krapper. Vandaar.

Op onderstaande foto zie je de weegschaal beter:



Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3107 Gepost op: 01 november 2018, 21:17:15 »
Leuke inrichting gaat echt leven jouw stationsgebouw.

Harry

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3108 Gepost op: 01 november 2018, 22:18:19 »
Ja, ik ben er blij mee!



De weegschaal is er gekomen omdat ik er op een Duits forum aan werd herinnerd. Ik had al een keer een foto uitgeprint met zo'n ding erop. De website waar 'ie vandaan komt is tijdelijk uit de lucht omdat de eigenaar denkt dat hij oude foto's aan moet passen aan de actuele privacywetgeving (wat niet nodig is). Maar goed, hier is het printje + mijn model te zien:



Ik heb simpelweg een plastic tafel gepakt. Daarop een klein rechthoekig stukje foamboard. En daarbovenop een onderdeel van een wiel uit de doos met allerlei restjes: dat is een prima wijzerplaat.
Ik vind het erg leuk om te zien hoeveel je voor elkaar krijgt met spul dat effectief nul cent kost :D



Ik had m'n lijst met m'n gok qua personeelsbestand ook op twee Duitse fora geplaatst. Daar zat o.a. een vrachtwagenchauffeur voor het plaatselijke stukgoedvrachtwagentje bij. Daar kreeg ik feedback op:

Citaat
Einen LKW-Fahrer hatte der Bahnhof sicher nicht. Die Verteilung des Stück- und Expressgutes übernahmen Spediteure, sog. Bahnamtliche Rollfuhrunternehmer.

Maar een ander antwoordde:

Citaat
Wenn Dein Lkw die Farbe der DB (anthrazit) hat und das DB Logo darauf ist dann ist es auch ein von der DB eingesetzter Wagen. Ich habe mal in meinen Unterlagen und Büchern gesucht. Meines Wissens nach trugen Lkw's privater Unternehmer die Schrift "Im Auftrag der DB" seitlich auf der Plane

Dus: als er een LKW (=vrachtwagen) van een plaatselijke onderneming werd ingezet was die in de kleuren van die plaatselijke onderneming geschilderd. En dan wel ergens met een tekst "in opdracht van de DB" erop.

Maar als het een vrachtwagen helemaal in de toenmalige DB kleuren (antracietgrijs voor 1970) is, dan is het echt een DB vrachtwagen en niet zo eentje van een lokale ondernemer. Nou, tadaaah:



Keurig netjes DB. Dan wel niet het anthracietgrijs dat tot 1970, 1971 gebruikelijk was, maar het lichtere grijs van 1972. Mijn baan loopt van 1969 tot 1972, dus ik sta mezelf het lichtgrijze kleurtje toe omdat ik dat gewoon veel leuker (en door het logo veel herkenbaarder) vind. Met dank aan Lümmeln, wat de vorige standplaats van dit karretje was!

Mijn conclusie is dus dat ik niet verkeerd zit als ik een chauffeur aan het Kelberger personeelsbestand toevoeg. Maar die vraag heb ik nog uitstaan bij het Duitse forum, dus het is voor mij nog niet definitief.

Wel erg leuk om dit soort zaken uit te zoeken!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Krokodil68

  • Offline Offline
  • Berichten: 452
    • Mijn levenswerk
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3109 Gepost op: 01 november 2018, 22:33:54 »
Hoi Reinout.

Wat nou wel of geen trucker in Kelberg. Ik weet het antwoord. Prototype freelancing. Je weet wel wat dat inhoud toch?
Voor degene die dat niet weten, Het heeft niet bestaan of is geschiedvervalsing maar het had bestaan kunnen hebben.
Dus bij de van Rees versie van Kelberg werkt er dan toch wel een trucker, in het duits een Brummi. Overigens is er in jouw Kelberg netzomin als in mijn Falkenstein een afdeling financien die permanent moet kreatief boekhouden want bij mij en bij jouw waarschijnlijk ook worden de minder rendabele maar ozo schilderachtige boemeltjes niet met sluiting bedreigt. Anders neem je er maar een aan. Als je een duitser neemt vinden ze het op Stummi vast niet zo erg.


Groet  Jeroen

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3110 Gepost op: 01 november 2018, 22:53:51 »
Prototype freelancing ken ik, ja :) Mijn hele baan is erop gebaseerd. De Eifelquerbahn heeft nooit via Kelberg gelopen. Maar.... er is in het begin wel degelijk onderzoek naar gedaan om hem via Kelberg te laten lopen. Ze hebben voor de huidige route gekozen omdat er dan meer aan te verdienen viel.

Maar: prima excuus dus voor mij om de lijn anders te laten lopen dan in werkelijkheid. En dan nog een extra excuus erbij en tadaah, Kelberg is ook nog eens een kopstation. Precies wat ik nodig heb.

Ik kan er prima een geloofwaardig verhaal omheen houden. Zie deze (18 minuten...) video:



Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3111 Gepost op: 01 november 2018, 23:07:34 »
Fraaie fotoreportage uit het deel van Duitsland dat in handen was van het vuige communistengeboefte. DDR-railbussen. Heeft niks met de Eifelquerbahn te maken, maar ik heb er wel van genoten :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3112 Gepost op: 02 november 2018, 07:44:20 »
Leuk die inrichting van je station Reinout!  (y)
Zelf ben ik lang geleden ook begonnen met het inrichten van mijn haltegebouwtje. Dat moet ik nog eens afmaken.
Je zou nog wat kleine dingen kunnen toevoegen: papieren op het bureau, een afvalemmer, klok aan de muur, kapstok, een paar grote kamerplanten, enz.

En bedankt voor de link naar de serie fotos van de Ferkeltaxi, ook al is het geen Eifel ;)
Heerlijk die vervallen boemellijntjes. Armseinen, klaprozen op wat het perron moet voorstellen, onkruid tussen de rails, kinderkopjes op de wegen...

Groeten uit het centrum van het communistengeboefte (Rode plein is momenteel 2 km van me af)  ;D
Wim
« Laatst bewerkt op: 02 november 2018, 07:47:54 door Wim Hesselink »
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3800
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3113 Gepost op: 02 november 2018, 09:37:17 »
Heb met aandacht je college gevolgd Reinout!

Had je nog publiek bij de opname? Ik lijk ergens tussendoor iets te horen.
Maakt je verhaal wel erg inzichtelijk, meer nog dan dat je het zou opschrijven.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3114 Gepost op: 02 november 2018, 12:30:41 »
Geen publiek, maar m'n koters zijn niet altijd even stil op de gang. Tenminste, ik denk dat dat het probleem was :)

Ik heb hetzelfde verhaal trouwens ook in het Duits lopen houden voor twee Duitse fora:





:D

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3843
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3115 Gepost op: 02 november 2018, 15:31:54 »
Nu nog in het Frans
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3116 Gepost op: 02 november 2018, 18:05:55 »
Is tie nog niet ver genoeg (al te ver gegaan) om het te verantwoorden ?  ::)
Doe wat je zelf leuk vind zonder verantwoording af te leggen.
En als een fransman t dan toch perse wil weten dan leert die maar een nieuwe taal zodat hij begrijpt wat er in de 2 taalversies van het epistel wordt uitgelegd  :police:
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3117 Gepost op: 03 november 2018, 13:35:31 »
Frans, daar ga ik me niet aan wagen. Dat lukt niet. Engels zou wel kunnen, maar daar zie ik nog geen noodzaak toe.

Taalkeuze is wel iets waar ik nog over aan het piekeren ben. Op m'n eigen website (https//reinout.vanrees.org) ga ik m'n spoorbaan ook tonen. Hier op het forum laat ik alles zien wat ik doe, maar dat is in de volgorde waarin ik het bouw. Iets terugvinden is voor mezelf al lastig, zullen we maar zeggen. Op m'n website kan ik alles wat beter ordenen. En bijvoorbeeld een pagina per verhaal-personage maken.

Maar goed, taalkeuze: hier schrijf ik in het Nederlands. Ik vertaal veel in het Duits voor stummi+mittelrheinforum. M'n website is (door de programmeerinhoud) voornamelijk Engels. Behalve dan weer het ligfietsgedeelte, want dat is in het Nederlands.

Het modelspoorgedeelte kan natuurlijk in het Nederlands. Maar vanwege het Duitse onderwerp is Duits ook wel leuk. En om zowel Duitsers als Nederlanders te kunnen bereiken zou ik het ook in het Engels kunnen doen. Aargh, keuzes, keuzes.

Enfin, als eerste moet ik ervoor zorgen dat ik m'n fotobeheer op orde heb en weer makkelijk foto's op m'n website kan plaatsen, want die ontbreken al weer enkele jaren. Waarschijnlijk wordt het zelfbouw, dan kan ik het als programmeur helemaal aan m'n wensen aanpassen :)



Op Stummiforum kreeg ik nog een goede tip betreffende de vrachtwagen:

Citaat
ch würde den kleinen Mercedes Transporter als Wagen einer privaten Spedition ansehen, da nur auf der Plane 'DB Stückgut' steht. Wäre es ein Wagen der DB müsste doch eigentlich das DB Logo oder 'deutsche Bundesbahn' auch auf dem Wagen zu sehen sein - z.B. auf den Türen oder auf den seitlichen Ladebordwänden.

Aha! Deze persoon (die gezien z'n privébericht wel redelijk diep had gezocht) suggereert dat, omdat er alleen op het zeil "DB Stückgut" staat, de vrachtwagen toch van een plaatselijke ondernemer is. Anders had er op de vrachtwagen zelf ook wel "DB" gestaan. Dit is dus een plaatselijke vervoerder die regelmatig werk voor de DB doet.

Belangrijk voor het Kelberger personeelsbestand is dan dat er geen vrachtwagenchauffeur+hulpje nodig is. Dan blijft de hoeveelheid personeel tenmiste wat meer binnen redelijke grenzen.

Lokettist/secretaresse, klusjesman, stationschef (die af en toe fahrdienstleiter is), 2x fahrdienstleiter, 2x goederenmedewerker. Zoiets kom ik nu op uit. Misschien kan de 2x goederenmedewerker nog met 1 verminderd worden, daar ben ik nog over na aan het denken.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5802
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3118 Gepost op: 03 november 2018, 15:52:04 »
Met een pomp wagen,een kleine heftruck of stapelaar kan 1 goederen medewerker met de klusjesman de goederen handling wel aan

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 3959
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3119 Gepost op: 03 november 2018, 16:42:37 »
Reinhout.

Ik kwam deze foto tegen, moest meteen aan jouw denken. ;D


Link naar foto
Der Zug befindet sich auf dem heute stillgelegten Streckenteil nach Wittlich/Bernkastel-Kues, der von der Eifelquerbahn Gerolstein - Daun - Mayen abzweigte.

Br 86 004 op de Eifelquerbahn ( dit stuk is tegenwoordig fietspad  :( )

Kees.
« Laatst bewerkt op: 04 november 2018, 22:18:22 door Reinout van Rees. Reden: Copyrightschending weggehaald »