Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

VERPLAATST: Van 2D afbeelding naar 3D model door Reinout van Rees
Vandaag om 00:23:20
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:20:44
Minibaan Visserskaai H0 door Ruben90
14 October 2025, 23:57:06
PB Models, ICR-rijtuigen door spoorzeven
14 October 2025, 23:44:46
verlichting op mijn draaischijf zeten door Voske
14 October 2025, 23:42:06
Stofvrij houden van mijn treinbaan door Sam
14 October 2025, 23:37:01
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Noud
14 October 2025, 23:36:36
Liliput verpakking en motor door hervé
14 October 2025, 23:10:16
NS 8800 in spoor 0 door Tom Z.
14 October 2025, 22:43:11
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modellbahnwagen
14 October 2025, 22:12:36
Multimaus Error 13 door Ronald69
14 October 2025, 21:51:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door FreekH
14 October 2025, 21:50:58
Stoomloks van de staatsmijnen door Eelco Storm
14 October 2025, 21:34:18
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans1963
14 October 2025, 21:03:27
Fotodijkje en fotodiorama door Paul1969
14 October 2025, 21:01:31
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
14 October 2025, 20:56:04
De winkel van weleer door Eric B
14 October 2025, 19:55:45
The Summer of 69 door defender
14 October 2025, 19:38:51
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door defender
14 October 2025, 19:35:24
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door puntenglijder
14 October 2025, 19:26:00
Viesmann 5214 pendelautomaat door R1954
14 October 2025, 18:13:36
IiTrain akties op tijd aanmaken. door JohnH
14 October 2025, 17:02:12
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
14 October 2025, 15:54:14
Bietschtalbrücke h0 door AlbertG
14 October 2025, 15:37:03
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Bertje B
14 October 2025, 15:12:08
C12c rijtuig door maartenvdb
14 October 2025, 14:49:05
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Rob Ellerman
14 October 2025, 13:48:13
Een nieuw baantje op Micromodules door MacArthur
14 October 2025, 13:47:42
Line-up foto's van modellen door Rob Ellerman
14 October 2025, 13:46:43
18 & 19 oktober Najaarsstoomdagen MBS door Seinhuis
14 October 2025, 13:26:17
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1215323 keer)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7759
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3090 Gepost op: 24 October 2018, 20:19:51 »
Héérlijke foto!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15428
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3091 Gepost op: 24 October 2018, 21:40:28 »
Ja, de sfeer is zó gemoedelijk, dat de machinist gerust even een "Helles" kan gaan pakken.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7759
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3092 Gepost op: 25 October 2018, 22:11:31 »
Ik ben aan het brainstormen over de indeling van het "kantoorgedeelte" van het station met het loket enzo.



Een plaatje zoals dit zegt niet zoveel als je niet weet waar de deuropening en het loket zit enzo.... Enfin.
Waar het mij in ieder geval toe dwingt is om na te denken over de werkzaamheden op het station en de hoeveelheid personeel. Anders is het zo lastig bureau's neerzetten.

Waar ik op uit ben gekomen is zoiets:

- Drie Fahrdienstleiter, waarvan eentje de stationschef is. Per dag heb je er twee nodig, maar je werkt niet zeven dagen per week, vandaar de derde. Ook al omdat de stationschef af en toe wat tijd voor z'n stationschefwerkzaamheden moet hebben.

- Eén loketmedewerkster om op drukke tijden het loket te bemannen. Op rustiger tijden kan er aan correspondentie en administratie worden gewerkt.

- Eén hoofd van de goederenafdeling. Zorgt voor de contracten, de planning. En handelt de vrachtbrieven af.

- Eén chauffeur van de stukgoed-vrachtwagen.

- Twee goederenmedewerkers. Kunnen met de vrachtwagen mee, kunnen het stukgoed uit de reizigerstreinen sjouwen, beheren het goederenloodsgedeelte, enz.

Qua bureau's kom je dan op drie. Een bij het loket, eentje voor de stationschef en eentje voor de hoofd goederen.
(En eentje in de Fahrdienstleiterausbau, maar goed).

Klinkt dat een beetje kloppend? Het lijkt me wat veel, maar ik heb ook wel eens hogere aantallen gehoord. In de jaren 70 had Ulmen 20 à 30 man in dienst ofzo. Huh?

Oh ja, de boel moet ook geschilderd worden:



Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3093 Gepost op: 25 October 2018, 22:29:23 »
Hallo Reinout,
Leuk dat je er zo in detail mee bezig bent! Zelf heb ik ook wel eens zitten denken over de hoeveelheid personeel op mijn baantje: seinhuiswachter, overwegwachter, kaartverkoper in het haltegebouwtje. En dat terwijl het maar een simpele halte aan een aftakking is... Maar vroeger hadden ze inderdaad veel meer personeel. De DB was geloof ik de grootste werkgever van Duitsland.
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3094 Gepost op: 26 October 2018, 09:02:14 »
Hoi .

Helaas kan ik het nergens meer vinden wat betreft personeelsbezetting. Wat mij wel toen opviel dat het vrij fors is zeker heden ten dagen. Vele functies zouden in deze tijd combifuncties zijn of parttime . Je heb natuurlijk ook nog een klein BW in je station ook dit zal wel iets van personeel hebben gehad.

Je inrichting wordt leuk. Ik heb mij alleen beperkt tot het kantoor van de fahrdienstleiter of zo iets.

Groetjes Harry

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15428
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3095 Gepost op: 26 October 2018, 12:15:11 »
Het aantal personeelsleden dat binnen een station, Bw, Aw of rangeerterrein etc werkzaam is, verbaast mij ook elke keer weer. Een Bahnbetriebswerk als dat van Minden bijvoorbeeld, niet bepaald een groot Bw als bijvoorbeeld Hamburg of München, maar ook niet klein te noemen, kon in 1960 bogen op een personeelsbestand van 650 man. Door de veranderingen die in die jaren plaatsvonden, zoals rationalisering en het terugdringen van de stoomtractie, kromp dat aantal tot 503 arbeidsplaatsen in 1968. Daarna zal het alleen maar minder zijn geworden, maar ook in de beginjaren zeventig zal er nog een best groot aantal mensen z'n brood verdiend hebben.

Ik wil er maar mee zeggen dat er soms meer mensen nodig zijn dan je op het eerste gezicht zou denken. Het spoorbedrijf draait 24 uur per dag, dus voor een enkel seinhuis dat door één man bediend wordt, heb je al minstens drie man nodig, als je uit gaat van 8 uur durende diensten. Zoals je zegt, die willen wel eens weekend vieren, of op vakantie, of naar een bruiloft, of ze zijn wel eens ziek of, of, of...

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3096 Gepost op: 26 October 2018, 13:33:17 »
Dat verbaast mij ook altijd zo aan die hele oude foto's. dan zie je door het hele station tientallen spoorpersoneel staan terwijl in die tijd treinreizen nog slechts was voorbehouden aan een kleine groep, die het zich kon veroorloven. Toen waren er dus terugrekenend meerdere mensen nodig om één persoon te vervoeren.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3097 Gepost op: 26 October 2018, 15:43:51 »
Ik denk dat in die tijd de NS vooral bezig was om zijn eigen personeel te vervoeren. De mensen die het konden betalen, reden vaker iets luxer (voor die tijd) door Nederland. Een gezegde uit die tijd wees daar in ieder geval op.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3098 Gepost op: 26 October 2018, 21:49:40 »
Ja gevonden

In het rode boekje "Die Eifelquerbahn Mayen- gerolstein" staat onder station Ulmen dat deze normaal door 10-15 man bemand werd. Eind jaren 50 was dit sterk opgevoerd ivm met aanleg van een kazerne in de buurt van Ulmen.

Groet Harry.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7759
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3099 Gepost op: 27 October 2018, 03:33:03 »
10-15 ipv 20-30. Nog steeds iets meer dan de eenzame stationschef die ik in m'n gedachten heb voor zo'n station :)
Van Simmern (Hunsrück) herinner ik me zoiets van 25% van het dorp/stadje dat bij het spoor werkte. Ik heb 1000/4000 in gedachten, maar het zal wel 500/2000 ofzo zijn. Echt heeeeeel onverwachts veel. En dat voor een setje zijlijntjes....

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3100 Gepost op: 27 October 2018, 09:05:24 »
Simmeren was een belangrijk station inclusief een BW. Vergeet niet dat alles toen nog handwerk was samen met de Duitse Gründlichkeit gaf dat een hoop werk.
Het mooiste beroep vind ik nog steeds een baanloper. De man die iedere dag/ week zijn gedeelte van spoor langsliep om het te controleren. Zeker in de Eifel.

Groet Har

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3101 Gepost op: 27 October 2018, 12:12:46 »
Hoi Reinout

Hierbij een tip.

Bij de Eisenbahn Journaal van November  wordt een pracht DVD meegeleverd over de BR 78. Er staat een heel klein stukje op van Daun met een 78er op het viaduct.

Groet Harry

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7759
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3102 Gepost op: 27 October 2018, 22:44:47 »
Die EJ zal ik naar gaan kijken.

Simmern een belangrijk station met BW: eh, ja, in zekere zin wel. Er was een BW dat voor alle vier de uitgaande lijnen verantwoordelijk was. Bak met loks, flink emplacement, enz. Dat kost ook een bak met personeel.

Maar aan de andere kant waren het allemaal lijntjes die in de jaren 70 of uiterlijk vroege jaren 80 hun reizigersverkeer kwijtraakten. Treintje of 5, 6 per dag ofzo. Goederentrein erbij.

Het verbazingwekkende, vanuit de huidige tijd gezien, is DAT het dus zo'n belangrijk station met een BW en een groot personeelsbestand was. Nu zou je er een Fahrdienstleiter in een verafgelegen station voor nodig hebben om de knopjes om te zetten. En een eilandperron om de dieselstelletjes (met eenmansbedrijf) te laten kruisen. Paar machinisten en dan ben je er wel. En geen 500 à 1000 man personeel meer.

Bij dit soort vergelijkingen zie je dat er her en der best een efficiëntieslag is geweest. Jammer voor de armseinen en de meerdere seinhuizen en jammer voor zo'n BW en jammer voor de materieeldiversiteit, maar.... het scheelt wel bakken geld om met een paar dieselstelletjes heen en weer te brommen op een lijntje dat van alle extra's is gestript :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Krokodil68

  • Offline Offline
  • Berichten: 497
    • Mijn levenswerk
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3103 Gepost op: 31 October 2018, 21:06:51 »
Hoi Reinout,

In een van je filmpjes praat je over dat het rangeren lastig is omdat de wagens niet op volgorde binnenkwamen. Wellicht weet jij dan wel of die buurtgoederen treinen altijd in de juiste volgorde gerangeerd waren of dat ze bij tijd en wijlen willekeurig door elkaar gehusseld waren. Hier was dan meer rangeer werk voor nodig. Bij enkele wagens kan ik me nog inbeelden dat er niet zo nauw gekeken werd.


Groet jeroen

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15428
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3104 Gepost op: 31 October 2018, 22:07:35 »
Meestal werden Ng's wel op volgorde samengesteld. In het kader van efficiënt werken lijkt me dat ook wel logisch.
Ergens in de tachtiger jaren vorige eeuw stond er een heel artikel in de EisenbahnMagazin over die materie.