Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Bahn-AG
Vandaag om 16:42:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Nullus
Vandaag om 16:29:51
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 16:29:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 16:18:39
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1062909 keer)

könings

  • Gast
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2850 Gepost op: 11 januari 2018, 04:08:01 »
Mooi gedaan, klein detail, wereld van verschil.

Mvg Bas

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2851 Gepost op: 13 januari 2018, 08:06:45 »
Nou, vandaag (zaterdag) een dagje Rijswijk! Dit jaar staat er volgens mij weer veel leuks op de modelspoordagen.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2852 Gepost op: 13 januari 2018, 08:56:29 »
Het is nu 11 januari. Het filmpje heb ik ook gemaakt ter ere van de Eifelquerbahn en ter herdenking van de 11e januari 1991: 11 januari 1991 was namelijk de officiële stilleggingsdag van de Eifelquerbahn. Snif snif.
Reinout

Door alle (bouw)activiteiten van jou blijft het voortleven!  (y)
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2853 Gepost op: 14 januari 2018, 00:11:17 »
Klopt. Tenminste, dat is een deel van mijn bedoeling.

Ongerelateerd daaraan: ik heb mijn jaarlijkse video van de modelspoordagen in Rijswijk weer af :D Ik werd vandaag 4 keer aangesproken met "je bent zeker weer met je video bezig?" Dan is het toch echt wel een traditie geworden :)



Vooral een gave: die Poolse baan! Daar heb ik de hele tweede helft van de video aan gewijd :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2854 Gepost op: 14 januari 2018, 00:19:35 »
Ik zag trouwens net een leuke video op stummiforum: https://www.youtube.com/watch?v=IXkbmffKsrs
Een trein waarmee je je ballastbed in model automatisch netjes kan krijgen. Geinig :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

nachbar

  • Offline Offline
  • Berichten: 1158
    • Bührtal III
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2855 Gepost op: 14 januari 2018, 09:22:34 »
Hi Reinout,

Dank voor de wederom mooie impressie. Mooie beelden en inderdaad is die Poolse baan wel heel mooi  (y)

Gr. Jeroen

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 3958
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2856 Gepost op: 14 januari 2018, 09:37:01 »
In 2010 ben ik daar ook geweest.

Het was toch wel een mooi spektakel, veel film geschoten met een vriend samen.

Ook nog net de 01-118 vanuit Trier naar Saarbrucken  gereden, daar de lok gedraaid en toen terug naar
Koblenz.
Ook daar werd de 01-118 gedraaid, toen weer terug naar Trier, al met al de langste stoomtrein reis die
ik ooit gemaakt heb.

Hier wat film materiaal van ons.

www.youtube.com/watch?v=mLKhqdG4Cl8

www.youtube.com/watch?v=J6kInawQL8g

Kees

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4495
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2857 Gepost op: 14 januari 2018, 09:46:28 »
Hoi Reinout,

Inderdaad reuze bedankt voor de mooie impressie  (y)

Groetjes

Arthur
A live performance so the whole world will see
I'm aligning the stars
Universal in art
See the god in me

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2858 Gepost op: 23 januari 2018, 22:32:49 »
Vanavond weer wat geklust aan het Gasthaus Clemens.

Er werd ergens gesuggereerd iets aan de muur te bevestigen. Nou, dan trekken we het doosje met divers wild open en onthoofden een beest dat ik verder toch niet ga gebruiken:



Zo, er hangt iets aan de muur :)



Snij, meet, snij, snij. De onderkant van het dak is nu ook klaar (afgezien van alle spleten die ik nog weg moet werken):



Voor het cafégedeelte had ik nog een ietwat doorschijnend gordijn nodig. Dusdanig dat je wel gasten ziet staan als het licht aan is, maar niet dat ik een complete inrichting moet maken. Hiervoor heb ik semitransparant mat plakband genomen waar ik met een blauw kleurpotlood op heb getekend:



Vervolgens (tip uit een tijdschrift) een paar personen zwart geschilderd zodat ze mooi als schaduwen zichtbaar gaan zijn. Ook heb ik wat zwarte vlekken in het cafégedeelte op de muur en vloer aangebracht. Even iets meer afwisseling, hoewel je daar vrijwel niets van gaat zien na afloop:



Weer een paar stapjes verder!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2859 Gepost op: 28 januari 2018, 01:06:41 »
Ik heb weer twee uur aan het Gasthaus besteed. Voor m'n gevoel is het nu bijna af. Wat schilderwerk, een paar regenpijpen, dakgoot boven de dakkapellen en verlichting, dan is het wel zo ongeveer OK.

De bovenverdieping van gordijnen (blauw karton met potloodstrepen erop) en van vitrage (1 laagje van een zakdoek) voorzien:



Spleten bij dak opgevuld, dak geschilderd (om de plasticglans weg te nemen), dakkapellen grotendeels afgewerkt, witte zijwand bij dak wat met verf "gestempelt" als pleisterlaagimitatie, grind op het patte dak, iets op de nok aangebracht... Ik geloof dat dat het wel was:



En ook het aanbouwtje aan de rechterkant van een dakbedekking voorzien:



Dochterlief keek er èrg goedkeurend naar. Dat is toch een leuk kwaliteitscriterium :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2860 Gepost op: 04 februari 2018, 13:37:51 »
Verlichting op de baan... Het is weer een bak extra werk die je je op je hals haalt. Niet-functionerende straatlantaarns zijn wel zo makkelijk. Geen verlichting in de huizen betekent ook weer minder aansturing en minder draadjes trekken.

Voor mezelf was het al snel duidelijk dat ik me wel met verlichting bezig wilde houden. Tenminste, ik wil de mogelijkheid wel hebben. Maar de uitvoering... Uitstelgedrag :) Wèl allerlei ledstrips aangebracht, maar nog geen aansturing ervoor geprogrammeerd, bijvoorbeeld.

Nu m'n Gasthaus vrijwel af was moest ik er toch maar aan geloven... Verlichting! Gaatjes van 3 en 5 mm geboord in het plafond van de begane grond en de pootjes van de ledjes (in de juiste volgorde, kort pootje aan lang pootje) naar elkaar toe gebogen:



Aan de onderkant:



Het restaurantdeel heb ik van kleine 3 mm ledjes voorzien, het cafédeel, waar je niet rechtstreeks in kan kijken, van 5 mm leds. Witte ledjes. Later bleek het in het restaurantdeel warmwit en in het cafédeel koudwit te zijn.



Verschil is niet erg. Maar ik heb zonet (na het maken van de bovenstaande foto' de ledjes allemaal met wat oranjegelige doorzichtige verf van tamiya ingesmeerd om wat zachter licht te krijgen. Eens kijken hoe dat werkt.
Ook heb ik de bovenkant van de twee grote ledjes met zwarte verf ingesmeerd omdat het wel erg licht was in de kamer erboven. En het was uit een bepaalde hoek zichtbaar dat het licht uit de vloer kwam. Ook niet de bedoeling.



De kleine ledjes heb ik niet behandeld, ik ga straks (na droging) kijken of er nèt een leuk vaag schijnsel achter de gordijnen van dat eerste-verdieping-venster zit. En anders smeer ik die ook zwart in.

Verder moet ik in de praktijk ook nog kijken naar de sterkte van de verlichting. Het restaurantdeel is wel èrg zichtbaar. Maar dat is ook allemaal relatief aan het omgevingslicht. Een praktijkproef zal het uitwijzen. Maar dan moet ik wel eerst wat verlichtingsdraadjes aan elkaar knopen... :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2861 Gepost op: 04 februari 2018, 14:13:01 »
Dat blauwwitte vind ik wel erg blauwwit. Voor een slagerij zou ik het wel oké vinden, maar voor een café?
Toch geeft het wel een mooie indruk, en zo héél langzamerhand ben ik zover dat ik die "kermisachtige rommel" niet meer op voorhand afwijs. Omdat, zoals je hier ook laat zien, het niet altijd kermisachtig hoeft te zijn.

Oja, en had je dit gezien?

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2862 Gepost op: 04 februari 2018, 16:52:00 »
Dat "dit" had ik nog niet gezien. Mooi gedaan.
Ik kijk bij DSO eigenlijk alleen in het HiFo gedeelte. Dus als er af en toe iets moois te vinden is dat hier toepasbaar zou zijn.... Dit is een wel erg mooie reling geworden.

Qua verlichting: waar ik op mik is om op een gegeven moment een hele dag door te kunnen spelen met realistisch treinverkeer. En daar hoort idealiter bij dat het nog donker is als de dienst begint en al weer donker wordt als de dag eindigt. Het is immers november (1970)?

Voordat ik daar ben haal ik me nog veel gedoe op de hals. Arduino's programmeren om de LEDstrips aan te sturen. De boel een beetje coördineren tussen de verschillende delen van de baan. Straatlantaarns. Verlichting in huizen. En dus ook op meer plekken dan gebruikelijk binneninrichting. En al die straatlantaarns en huizen moeten ook nog aan/uit gezet worden, liefst gecoördineerd met de mate van "daglicht". Ook de verlichting van de rijtuigen moet opeens met hetzelfde niveau zowel overdag als 's avonds passend zijn.

Dus... geen rockconcert met lichteffecten zoals bij de Modellbundesbahn te Driburg elke 20 minuten, maar een rustige, realistische, gelijkmatige verandering gedurende de dag. En dat is misschien nog wel moeilijker, vrees ik :D

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2863 Gepost op: 04 februari 2018, 16:53:33 »
... oh ja, ik had ooooooooit het idee om ook nog verlichting voor elkaar te krijgen achter sommige ruitjes op de fotoachtergrond. Aaaaargh. Daarmee overdrijf ik, vrees ik.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2864 Gepost op: 04 februari 2018, 22:22:14 »
Zo, de doorzichtige oranje verf heeft geholpen. Het zwart verven van de achterkant van de twee grote LEDjes boven het cafédeel ook:



Het cafédeel ziet er iets minder uit als een hok waarin je ondervraagt wordt. Of waar everzwijnen hun laatste minuten doorbrengen. Het restaurantdeel is ook een tikkie gezelliger. En de hotelkamer erboven heeft een vaag gloedje, wat prima genoeg is.

(Dit alles is uiteraard volledig afhankelijk van hoe m'n iphone ingesteld staat qua helderheid enzo.)

Boven ook maar op zolder gezet:



Zo doet 'ie het toch lekker in dat hoekje. Ik heb nog wat laatste zaken bijgewerkt: beetje wash over het dak, beetje flink verdunde waterverf over de muren, regenpijp. Nu kan ik langzamerhand naar de stoep en de verdere inpassing gaan kijken.

Maar eerst: de verlichting. Ik heb 'em provisorisch op de 12V aangesloten die aan de ledstrip boven het station vast zit. Alleen gaven de leds nauwelijks (5mm) of geen (3mm) reactie. Huh? Ok... multimeter....

  • Op de ledstrip meet ik 10V in plaats van de verwachtte 12V. Kennelijk trekt de ledstrip het aardig naar beneden?
  • Op de oude fleischmann trafo meet ik 15V in plaats van de verwachtte 12V.

Tja. Verschil van 5V. Dan heb ik denk ik de weerstanden iets teveel op het randje ingesteld zodat de LEDs net niet meer kunnen branden. Tenminste, dat lijkt me de beste verklaring.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)