Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 23:05:17
Haandrecht materieel door orientexpress
Vandaag om 23:02:39
EifelBurgenBahn door Frank 123
Vandaag om 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 23:00:45
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door bask185
Vandaag om 23:00:41
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 22:59:31
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 22:38:39
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
Vandaag om 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
Vandaag om 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
Vandaag om 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
Vandaag om 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 21:38:59
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
Vandaag om 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
Vandaag om 20:31:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald Halma
Vandaag om 20:17:56
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:41:34
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 19:37:41
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
Vandaag om 18:55:04
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
Vandaag om 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
Vandaag om 17:59:32
LS Models 2024 door Daan!
Vandaag om 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1068497 keer)

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 526
    • Albulamodell forum
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2835 Gepost op: 07 januari 2018, 23:38:57 »
Hallo Reinout,

Ik zou niet teveel gaan mixen met allerlei stijlen, is er niet een voorbeeld daar in de buurt van een eenstandige Locloods?
Verder zou ik er niet mee zitten met dat vele wit, is typisch voor die buurt: wit gepleisterd en leisteen daken, een wit/donkergrijs-grauw aanzien qua kleur. Die eenheid zou ik juist aanhouden.
Verder vindt ik die flink hoge Phillipsburg best wel een aardige gadget, natuurlijk misschien qua verhoudingen wat hoog, maar het lijkt me, als je fysiek aanwezig bent, juist heel natuurlijk als dominerende toren in de buurt, een beetje ultra groothoek-effekt.

Groeten, Michiel
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2078
  • MSc Micro-Electronics
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2836 Gepost op: 08 januari 2018, 10:13:42 »
Sander: wat hebben ze er dan aan veranderd? Ik ben misschien de vleesgeworden barbaar, maar het viel me op de foto niet gelijk op dat de raamstijlen nou zoveel dunner zijn ofzo of dat de maatvoering beter is. Wat dat betreft is dat "oude" roco spul prima. Maar als ik het in het echie zie valt het misschien meer op dan op een foto.

Reinout
Wat betreft vormgeving zullen de Roco en Piko modellen elkaar niet ver ontlopen. Het zou mogelijk zijn dat die van Piko misschien iets sierlijker is, maar dan zou ik de modellen 1 op 1 moeten zien.

Technisch is echter de Piko ver superieur aan de Roco want :

1. De Roco modellen hebben allemaal nog gloeilamp-verlichting in plaats van LED's.
2. De lichtgeleiders van de Roco modellen zijn zeer lang en leiden bij de lage seinen tot zeer slecht zichtbare lampen (behalve bij digitaal), bovendien schijnen de lampjes op de bodemplaat deels door de zijwand en de bodem.
3. De verlichting van het interieur is gekoppeld aan de verlichting van het topsein, dit betekend dat het model nooit 100 gelijkmatig verlicht wordt. Dat wil zeggen, de ene kant is lichter dan de andere afhankelijk van de rijrichting. Bovendien is het topsein vaak ook nogal flets. De enige oplossing is door de topsein-lichtgeleider te vervangen door een LED en dan de 2 lampjes op de bovenste printplaat te koppelen voor de interieurverlichting.
4. Het Roco model heeft een pendel-as en daarmee dus een 3-puntslagering voor zijn motorwagen, wat leidt tot een vrij goede stroomafname. Ik heb nog niet kunnen lezen of Piko hetzelfde heeft voor zijn motor/stuurwagens, maar Piko heeft dan weer een steuncondensator. Een veel voorkomend probleem bij mij is dat een motorwagen van Roco niet over een Fl* kruising of kruiswissel kan komen, daar de asstand vrijwel gelijk is aan de afstand tussen de 2 stroomloze hartstukken.
5. Bij Roco moet je een trucje uithalen om de 2 wagens elektrisch te verbinden, bij Piko kan dit simpelweg door de meegeleverde koppelboom die tevens de binnenliggende verlichting uit zou moeten schakelen.

Een probleem bij zowel de Roco als de Piko is dat je bij de koppelingen op moet passen dat niet elke kortkoppeling meteen past, als je een goederenwagon wil meenemen moet er even proefgereden worden.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7397
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2837 Gepost op: 08 januari 2018, 10:22:38 »
Die lichtgeleiding is niet echt goed, nee. Ik heb in m'n gedigitaliseerde railbus de gloeilampjes laten zitten. Enerzijds vanwege het gemak ("sneller klaar") en anderzijds omdat het zo'n mooie gloeilampgloed in de railbus geeft :) Maar de helderheid van de frontverlichting laat te wensen over, ja.

Rijeigenschappen van roco zijn prima, vooral ook door die pendelas.

Maar de recente gedigitaliseerde uitvoeringen van de roco railbus hebben dus nog dezelfde verlichtingsopzet met gloeilampjes als de originele analoge uitvoering?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5192
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2838 Gepost op: 08 januari 2018, 12:32:34 »
Reinout,
              in Modelleisenbahner van januari staat een bespreking van de railbus van Piko. Komt er op neer dat je die van Roco wel kunt afvoeren....
Groet, Frank

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7397
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2839 Gepost op: 08 januari 2018, 13:19:20 »
Het kan ook betekenen dat er binnenkort een groot en aantrekkelijk geprijsd aanbod van roco railbussen op marktplaats is :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2840 Gepost op: 08 januari 2018, 13:21:41 »
Ik zou me maar niet laten opjutten...

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2841 Gepost op: 08 januari 2018, 13:31:30 »
De mijne (Roco met VB en VS) gaat ook beslist niet wisselen. Zoveel te beter is dat Piko exemplaar nu ook niet. Overigens, die ModellEisenbahner heb ik ook  :-X

5. Bij Roco moet je een trucje uithalen om de 2 wagens elektrisch te verbinden, bij Piko kan dit simpelweg door de meegeleverde koppelboom die tevens de binnenliggende verlichting uit zou moeten schakelen.

Om dit op te lossen heb ik er Viesmann koppelingen aangezet. Kun je eventueel ook een goederenwagen meenemen.
Allie
« Laatst bewerkt op: 08 januari 2018, 13:37:45 door Railroadtycoon. Reden: Quote toegevoegd »
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2078
  • MSc Micro-Electronics
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2842 Gepost op: 08 januari 2018, 15:50:50 »
Maar de recente gedigitaliseerde uitvoeringen van de roco railbus hebben dus nog dezelfde verlichtingsopzet met gloeilampjes als de originele analoge uitvoering?

Reinout

Ja, het enige verschil is te vinden in de stuurwagen.
In de oudste versie van der railbus (bijv de speciale uitgaves "Ulmer Spatz" en "Chiemgaubahn") werd de lichtwisseling gedaan door diodes. In de versie met decoderstekker wordt dit gedaan door middel van een sleepschakelaar en in de geluidsversie wordt het geheel geregeld door een eigen in de bovenste printplaat ingebouwde (D&H) functiedecoder.

In mijn "Ulmer Spatz" zit een functiedecoder in de VS, bij de versies met stekker heb ik tot op heden niks veranderd en bij de geluidsversie heb ik de decoder eruit gehaald en vervangen door een standaard print (decoder nog steeds als reserve paraat), want de print verstaat alleen adressen tot 99 (bij multimaus/Lenz) of 127.

Ik ben ook niet van plan om mijn Roco bussen te ruilen. Misschien kan ik nu eindelijk eens de speciale versies (796 met reclame, "Chiemgaubahn") vinden voor minder dan 100 euro.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2078
  • MSc Micro-Electronics
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2843 Gepost op: 08 januari 2018, 15:57:34 »
Ik wil er ook nog even aan toevoegen dat de nieuwste versie van de Roco railbus met geluid (52631) voor minder dan 200 euro te koop is.  ;D Nog een voordeel : door de opbouw van de Roco railbussen kan je simpelweg de kap ruilen met elke andere R* railbus.
Zo heb je bijvoorbeeld simpel een "Chiemgaubahn" railbus met geluid, of een realistische 796 met geluid.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3053
    • Zwetdorf in model
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2844 Gepost op: 08 januari 2018, 22:08:40 »
Nee, nog een aantal minder op marktplaats. Ik ga m'n Roco's niet verkopen maar ben wel benieuwd naar foto's waar de Roco naast een Piko staat.
Sorry voor het vervuilen van je draadje Reinout.

Groeten,

Christoph

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7397
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2845 Gepost op: 09 januari 2018, 00:29:07 »
Och, die railbussen zijn zo lief en schattig, daar mag best over gekletst worden :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7397
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2846 Gepost op: 09 januari 2018, 15:41:33 »
Zonet het 'Modelleisenbahner' tijdschrift gekocht met o.a. de bespreking van de piko railbus (er stond ook ander interessant spul in, hoor).
Ik kan niet anders zeggen dan dat ze lovend zijn over het model. Vooral interessant is de opmerking dat het perfecte rijeigenschappen heeft, "onvergelijkbaar met oudere modellen". En ik was al best blij met de rijeigenschappen (en de motor) van het oude roco beestje. Heeft piko daar zulke grote stappen mee gemaakt?
Dat je met een faulhaber ofzo de motor kan verbeteren: ja. Maar ik had de indruk dat de roco motoren nog steeds redelijk hoog aangeschreven staan.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2847 Gepost op: 09 januari 2018, 19:52:04 »
Ik heb het artikel even vluchtig doorgekeken -met dank aan Frank voor het toezenden- maar moet nog even de tijd vinden om er voor te gaan zitten en het aandachtig door te lezen.
Wat betreft de aandrijving van de RocoVT98: toen ik mijn eerste VT 98 (Roco) aanschafte, heb ik er niet veel later een Faulhaber ingebouwd (Sb-Modellbau). Natúúrlijk waren de rijeigenschappen daarna wel 300% beter!
Toen kwam de tweede railbus, en omdat aan de eerste nog niks in de zin van vervuilen en zo was gedaan, was er uiterlijk eigenlijk geen verschil. Van binnen wel, immers, de eerste had een Faulhaber aan boord, en de tweede niet. Maar aan de rijeigenschappen kon ik ze niet uit elkaar houden....
Ik word hoe langer hoe nieuwsgieriger naar het Piko-model, als die rijeigenschappen heeft die beter zijn dan die van Roco/Faulhaber... dan moet het wel echt fenomenaal zijn.

Niet dat ik nu zo fel tegen de Piko-VT 98 gekant ben, nee, helemaal niet. Maar ik kan me niet voorstellen dat de Piko-bus zoveel beter is dat ik daarvoor m'n Roco-exemplaar de deur uit gooi.

Maar ik zal nu eerst dat artikel eens met aandacht doornemen.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2848 Gepost op: 09 januari 2018, 22:02:36 »
Oké, gelezen, met nogmaals dank aan spoorzeven.  (y)
Ik vind het een goed geschreven artikel waarin weliswaar het Piko model in lovende bewoordingen wordt omschreven, maar niet op overdreven wijze de hemel in geprezen. Mij viel op dat de klinknagels worden genoemd. In de bespreking van het Roco-model in Bahn & Modell 1/88, door Stefan Carstens, wordt ook naar die klinknagels verwezen:

"Die Nietköpfewirken am Modell selbst durchaus größenrichtig bzw. unauffällig: Skeptikern bzw. Nietenzähler sei gesagt, daß sie auf Fotos des Modells viel mehr ins Auge fallen als in Wirklichkeit. Aus einem Abstand von ca 50 cm (normaler Betrachtungsabstand im Anlagenbetrieb) sind sie nur dann wahrnehmbar, wenn sich Licht in den Seitenwänden spiegelt."

Mogelijke interpretatie: SC vindt dat de klinknagels op het model iets overdreven groot zijn weergegeven, maar dat dat in de praktijk qua zichtbaarheid wel wat meevalt.
Bij het model van Piko zijn de klinknagels (blijkbaar) wat fijner uitgevoerd.
Een ander punt dat wordt genoemd is de uitlaat, die bij het Piko model mooi weergegeven zou zijn, hetgeen ook wel op de foto's te zien is. Als ik er van uit ga dat de Piko-interpretatie correct is, dan lijkt de uitlaat bij Roco inderdaad ietwat rudimentair weergegeven.

Prima. Maar op grond hiervan ga ik mijn Roco-VT 98 nog niet de deur uitdoen. Misschien juist wel een leuke uitdaging om die uitlaat een paar strepen te verbeteren.
Ook zal ik niet zeggen dat het model van Piko niet beter is dan dat van Roco (althans, niet op grond van de info die mij op dit moment ter beschikking staat), tenslotte is het inmiddels zo'n dertig jaar geleden dat Roco's VT 98 voor het eerst werd uitgebracht, maar, ofschoon het voor rijeigenschappen en continuïteit van de verlichting ongetwijfeld een slimme vondst is, vind ik bij Piko's VT 98 de koppelingsschachten wel erg storend - en dat doet het model, in mijn ogen, wel nogal tekort.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7397
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2849 Gepost op: 11 januari 2018, 00:27:48 »
Ik heb de bufferhulzen van m'n railbus zwart geverfd. Wow, dat scheelt best veel qua uiterlijk. Hij komt gewoon robuuster over. Hier ben ik erg tevreden mee! Ook heb ik gelijk de hendels van de luchtleidingen van een kleurtje voorzien:



Ik heb er gelijk maar een video (en een heel kort verhaaltje) aan gewijd. Hierin is ook voor het eerst m'n recente luidruchtige aanschaf, de 50er, te zien en te horen.

Het is nu 11 januari. Het filmpje heb ik ook gemaakt ter ere van de Eifelquerbahn en ter herdenking van de 11e januari 1991: 11 januari 1991 was namelijk de officiële stilleggingsdag van de Eifelquerbahn. Snif snif.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)