Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door rjr
Vandaag om 11:09:45
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 11:03:02
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
20 en 21 april MobExpo door Ronald Halma
Vandaag om 10:14:31
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 10:12:46
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:00:17
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Frans/Belgisch H0e baantje door Scratchbuilt
Vandaag om 09:58:00
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 09:45:09
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door spoorijzer
Vandaag om 09:39:18
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Station Roodeschool door Sven
Vandaag om 08:56:02
Al mijn goede ideeën... door henk
Vandaag om 08:38:22
Aachenau West door mass am see
Vandaag om 08:21:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjen B.
Vandaag om 07:37:56
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 06:57:37
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakelt niet om door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
24 april 2024, 18:52:50
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1070333 keer)

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2820 Gepost op: 02 januari 2018, 21:58:30 »
Roco kent zogenaamde info-tage bij diverse winkels. Binnenkort zullen ze wel de agenda voor 2018 publiceren. Daar kunnen ze ter plekke gratis de update doen.

Zie : http://www.roco.cc/de/news/infodays/index.html


Een collega-spoorder met een Z21 kan ook de update voor je installeren. Even rondbellen bij je vriendenkring. De update kun je gratis downloaden bij Roco.

Sander

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7402
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2821 Gepost op: 03 januari 2018, 18:05:36 »
Ik zal die infodagen in de gaten houden.

Qua Z21: dat updaten kan alleen met de hoofdletter-Z21 of kan het ook met de witte z21?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3378
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2822 Gepost op: 03 januari 2018, 22:00:51 »
Ik heb dat al eens met de witte gedaan. Moet dus geen probleem zijn.

Oh ja.. Esu heeft ook zo'n proefrit ding om te bepalen wat de ideale motor aansturing is. Daarbij moet je een functie toets gebruiken om vervolgens het startsein te geven. Is dat misschien ook zo bij de zimo?
groeten,
Auke

EricZmS

  • Offline Offline
  • Berichten: 1399
  • Buiten de lijntjes is veel meer ruimte
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2823 Gepost op: 03 januari 2018, 22:07:46 »
Reinout,

De witte z21 updaten kan inderdaad, ik heb hiervoor de roco router aangeschaft voor €41,-
Geinstalleerd, geregistreerd en direct de z21 ge-update.
Kan nu ook CV's uitlezen, heel makkelijk zeker voor mij als beginnend digitaal rijder.
Bijkomend voordeel is dat mijn z21 nu Nederlands "kent" had een duitse versie via mp gekocht
Met vriendelijke groet, Eric

ZmS staat voor mijn koffie, Zwart met Suiker.
3x links is ook rechtsaf

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2824 Gepost op: 03 januari 2018, 22:25:20 »
Eric,

Het gaat in dit geval niet om het updaten van de z21 maar om het laden van een update naar de multimaus.

Sander

EricZmS

  • Offline Offline
  • Berichten: 1399
  • Buiten de lijntjes is veel meer ruimte
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2825 Gepost op: 03 januari 2018, 23:12:17 »
Sander,

Dan heb ik het inderdaad verkeerd geschreven ik bedoel uiteraard de multimaus updaten.
Dit gedaan via de rocco router en ook meteen de multimaus overgezet naar Nederlands.

Via de router en de z21 (wit) kun je de multimaus updaten
Met vriendelijke groet, Eric

ZmS staat voor mijn koffie, Zwart met Suiker.
3x links is ook rechtsaf

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7402
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2826 Gepost op: 06 januari 2018, 20:49:02 »
Ik kwam zonet m'n naam tegen op een paar youtube filmpjes... Naar https://posten17.de/ heb ik al eens gelinkt omdat er leuk spul op staat. Iemand is het foto- (en film-)archief van z'n vader aan het digitaliseren. En doet dat in de vorm van uitgebreide artikelen met achtergrondinformatie. En... de foto's en video's geeft hij een "creative commons" open source licentie. Geweldig toch?

Voor het digitaliseren van de super-8 opnames naar video heeft hij echter geld nodig. Dus... je kan sponsoren, wat ik ook gedaan heb. Nu zag ik toevallig m'n naam staan op de beginfoto van een paar video's :) Even wat geld overmaken is wel een aardig idee. Een euro per minuut, ongeveer.

Drie voorbeeldfilmpjes (nou ja, de link gaat naar het artikel): voorbeeld 1 en voorbeeld 2 en voorbeeld 3. Allemaal met mooie beelden van o.a. 50ers.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7402
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2827 Gepost op: 06 januari 2018, 21:24:36 »
Nog wat voortgang proberen te boeken bij de Philippsburg. Dat project lag al een tijdje stil. Aan de ene kant moet ik eigenlijk eerst wat rotsstukken met gips gieten zodat ik de burcht in het landschap in kan passen. Daarna kan ik met gras enzo aan de slag.

Aan de andere kant moet ook de burcht zelf nog wat aandacht hebben. O.a. de kleur. Het is al een beetje donkergrijzig/gelig van nature, de hardschuimen muurplaten waar ik het van gemaakt heb. Maar het mocht nog een tikkie geliger/lichtgrijzer naar mijn smaak. Ook al om de overgang tussen de losse platen wat minder opvallend te maken. Vandaag heb ik de stoute schoenen maar aangetrokken en wat Action verf gemengd (donkergeel, wit, bruin, zwart). En dan met een drybrusch-achtige methode de stenen wat bijkleuren:



Niet goed te zien. Ik moet nog aan de belichting van de toren werken... Enfin, dit is de situatie een paar weken geleden. Toen zag je in ieder geval de verschillende muurplaten duidelijker:



Omdat ik toch een verfprutje had heb ik het tunnelportaal en de Löwenburg ook even een likje gegeven:



Het effect is niet eens zo duidelijk, maar ik ben er wel blij mee. In ieder geval blijer dan met de toestand vanmorgen :)

Reinout
« Laatst bewerkt op: 07 januari 2018, 18:39:53 door Reinout van Rees. Reden: typo »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2828 Gepost op: 06 januari 2018, 22:46:01 »
Ziet er goed uit wat is nu de totale hoogte van de toren?. Mooi die lichte voegen van de tunnel ingang.

Groet Harry

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7402
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2829 Gepost op: 07 januari 2018, 18:59:07 »
Even de meetlat ernaast gehouden:



41 cm, gemeten vanaf het laagste punt van de burcht. (Laagste punt is de "grondplaat", op dat niveau begint ook een muurtje aan de linkerkant).
Vanaf bovenkant spoorstaaf is het 57 cm.



Gisteravond keek dochterlief om het hoekje en die zag gelijk dat er "iets" aan de tunnelingang veranderd was. "Dit is beter". Nou, daar moet ik het dan maar mee doen :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7402
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2830 Gepost op: 07 januari 2018, 19:14:23 »
In het draadje van Ruud ging het laatst over de nieuwe piko railbus. Ik vroeg me af wat de verschillen met die van roco waren. Wat me vooral opviel:

Visueel lijken de buffers van de piko versie me wat mooier/robuuster.

Ik moest daar aan denken toen ik gisteravond met m'n gezellige railbusje aan het rijden was. Hebbes! Het grote verschil is dat bij m'n roco railbus de bufferhulzen rood zijn. Bij de piko zijn ze, inclusief de "bevestigingsplaat", zwart. En dat is zoals het zou moeten zijn:


Uerdinger Schienenbus VT98 [CC BY-SA 3.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0) or GFDL (http://www.gnu.org/copyleft/fdl.html)], by Witold Grzesiek (Own work), from Wikimedia Commons

Kijk. Dus met een beetje zwarte verf kan ik m'n eigen railbus er ook een flink stuk robuuster uit laten zien.

En binnenkort op een beurs eens kijken hoe zo'n piko versie eruit ziet. Zo'n roco railbus is nog steeds een mooi model. Benieuwd of het veel scheelt.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2831 Gepost op: 07 januari 2018, 19:31:37 »
Hoi Reinout

Dat is wel een forse toren geworden. Kloppen de verhoudingen nog op de baan met zo'n grote toren?

In de Miba van Januari zijn ze zeer lovend over de Piko railbus. Zeker met de nieuwste productietechnieken en het techniek gedeelte.
Maar ja ik ga zeker mijn railbusgarnituur hiervoor niet wegdoen. De Roco uitvoering is mijn ogen nog steeds een prima model.

Groet Harry

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2078
  • MSc Micro-Electronics
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2832 Gepost op: 07 januari 2018, 19:59:13 »
Inderdaad een zeer indrukwekkend bouwsel.

Wat die Piko railbus betreft, een zeer mooi model. In principe dat wat vele van ons al wensten dat Roco met zijn voertuig deed. Het enige nadeel van zowel de Roco als de nieuwe Piko railbus is dat de decoder open en bloot ligt, of dat er weer een grote kap in het interieur wordt gezet.

Ikzelf heb vele Roco railbussen (2x 3-delige set tijdperk 3, 1x 3-delige set tijdperk 4, 1x Motor-Stuurwagen tijdperk 4 (met geluid), 1 set VT-VS "Ulmer Spatz") en er is mij maar 1 technisch probleem opgevallen, de kardanbekers van de cardanassen. Deze willen nog wel eens barsten en dan rijdt er niks meer.

Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7402
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2833 Gepost op: 07 januari 2018, 20:25:22 »
Sander: wat hebben ze er dan aan veranderd? Ik ben misschien de vleesgeworden barbaar, maar het viel me op de foto niet gelijk op dat de raamstijlen nou zoveel dunner zijn ofzo of dat de maatvoering beter is. Wat dat betreft is dat "oude" roco spul prima. Maar als ik het in het echie zie valt het misschien meer op dan op een foto.

Ik was bijvoorbeeld duidelijk onder de indruk toen ik de umbau-rijtuigen van brawa in het echt zag: dat was echt wel een stevig verschil qua wanddikte t.o.v. roco. Niet dat me dat tot vervanging van m'n roco umbauers verleidde overigens. Als ik daar binnenkort eens verlichting en reizigers in aangebracht heb en de buitenkant vervuild heb ben ik er nog jaren tevreden mee.

Qua kasteel: het misstaat qua grootte niet. Tenminste, ik weet niet beter meer. Wat wel nog een aandachtspunt is dat hij, zoals op de laatste foto te zien is, flink uitsteekt boven de "lichtbak". Dat wist ik overigens al bij de planning van de baan. Met de dakbalken bij mij op zolder kon het ongeveer niet anders. Dus: compromis. En eerlijk gezegd leek het me wel leuk om hem zo uit te laten steken. Het brengt het landschap ook wat dichter bij de toeschouwer in plaats van dat het "netjes opgesloten" zit onder een lichtbak.

Een beetje met hetzelfde idee ga ik de lokloods in Kelberg wat uit laten steken over de rand van de module. Dat "breekt" de strakke rand een beetje.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7402
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2834 Gepost op: 07 januari 2018, 22:16:03 »
Lokloods! Daar zou ik nog op terugkomen! Ik heb wat gegooglet en heb twee oude berichten teruggevonden.

Harry, je vroeg je af of ik de lokloods van Waxweiler niet als voorbeeld kon nemen. En je zei dat wat ik nu aan het bouwen was ook wel op die van Daun leek.

... nagedacht over de lokloods. Toevallig zag ik deze week in een bericht op het Mittelrheinforum dat de lokloods van Siershahn op het moment actief het loodje aan het leggen is. Hij wordt afgebroken voor een vrachtwagenparkeerplaats. Op zich is dat wel een aardig ding.

Als ik het van vierstandig naar enkelstandig omzet... Tikkie inkorten... Paar baksteen-muurplaten, voorraad karton, kijken of ik golfplaat kan krijgen voor het dak en anders zwart schuurpapier... Niet al te moeilijk. En ik vind het wel toepasselijk nu het origineel afgebroken wordt.

Ik heb wat schetsjes gemaakt. Moet te doen zijn. Het is op zich iets dat me wel aanstaat. Er zijn andere voorbeelden uit de Eifel (Waxweiler, Neuerburg enzo), maar dat zijn optrekjes uit de vroege 20e eeuw. Met het verhaal dat ik in m'n "Eifelgeschiedenis" draadje aan het opdissen ben wil ik iets moderners.

Waxweiler zou qua grootte en Eifel-herkenbaarheid een leuke zijn. Maar te groot voor de plek die ik heb en te Waxweilerig :)

Daun is qua kleur goed passend, maar de vakwerkzijkant staat me niet aan. En dat past ook niet voor een na 1945 nieuw gebouwde lokloods.

Hier nog een kleine uitsnede van een foto die ik kreeg van de modelbaan in Daun. Daar stond ook ooit een lokloods:



Tweestandig, maar da's natuurlijk snel te fixen. Op andere foto's, ook van het origineel, is te herkennen dat de zijkant in vakwerk is uitgevoerd. Ook op bovenstaande foto zie je het een beetje. Daar heb ik qua uiterlijk niet zo'n zin in.

Dat grijze natuursteen + wit-gepleisterde-wand uiterlijk vind ik mooi staan. Misschien een combi maken?

Hm..... Het zet me toch weer aan het denken. Ik wilde een Siershahn-achtig uiterlijk. Lichtgrijze betonnen wanden, één wand grotendeels van rode baksteen, groenige deuren, enz. En dus juist grotendeels niet wit. Maar die foto van Daun verleidt mij weer richting een mengvorm. Misschien de mooie natuurstenen onderkant door Siershahn-achtig beton vervangen. Maar dan dus de algemene indruk wel "wit" houden. Wit geschilderde baksteen?

Ideeën welkom :) Wordt "wit" te overheersend? Landhandel wordt ook al grotendeels wit, Gasthaus is wit, station wordt wit. Past dus goed bij elkaar, maar overheerst misschien ook.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)