Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 22:17:00
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
Vandaag om 22:05:35
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:59:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door wob
Vandaag om 21:59:52
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 21:17:39
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door 741230
Vandaag om 20:44:16
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 20:39:50
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door borotof
Vandaag om 20:26:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
Vandaag om 20:06:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 20:05:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door 741230
Vandaag om 20:04:49
NS 1700 transfers door Rick
Vandaag om 19:51:29
Overstap naar HTM door GerardvV
Vandaag om 19:50:12
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
Vandaag om 19:48:41
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
Vandaag om 18:59:34
Sfeer op je modelbaan door Frank 123
Vandaag om 18:45:06
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
Vandaag om 18:40:47
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:18:39
Br 38 Piko Superen. door Silvolde
Vandaag om 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 17:32:02
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
Vandaag om 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 17:06:02
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 17:00:00
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
Vandaag om 15:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:40:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:28:28
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Hans Grasmaijer
Vandaag om 14:06:48
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:24:11

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1179839 keer)

Hans Reints

• हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2400 Gepost op: 08 May 2017, 19:29:33 »
Hoger als het gaas mag, maar niet lager .
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

mwdb

• Offline Offline
    • Albulamodell forum
« Reactie #2401 Gepost op: 08 May 2017, 20:00:48 »
Hallo Reinout,

Ik blijf de achtergrond fascinerend vinden, kleurintensiteit, mooie luchten, de passende motieven, kortom het klopt helemaal!

En dan nu het trek-duw-setje in deze omgeving opgenomen: echt de moeite waard hoor!

Blijf je vorderingen met veel interesse volgen!

Groeten Michiel.
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

tuurtje

• Offline Offline
« Reactie #2402 Gepost op: 08 May 2017, 20:04:04 »
Hoi Reinout

Echt in een woord schitterend, echter zou ik ook iets doen aan de voorkant, dat doe zo te niet aan de rest, lichtgrijs o.i.d ??

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

nkob

• Offline Offline
« Reactie #2403 Gepost op: 08 May 2017, 20:14:20 »
gaas een beetje mishandelen
groet kees

HAR 67

• Offline Offline
« Reactie #2404 Gepost op: 08 May 2017, 20:15:08 »
Mooi mooi mooi. Had eigenlijk elke trein met rijtuigen een eerste klas? Op mijn lijntje zeker niet.

Groet Harry

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #2405 Gepost op: 08 May 2017, 22:32:52 »
Dank, dank.

Hoger als het gaas mag, maar niet lager .

Her en der een klein stukje erbij plakken is gelukkig makkelijk. Hoewel ik natuurlijk ook de uitstekende paaltjes wat kan kortwieken en die stukjes dan voor de kleine kan gebruiken.

gaas een beetje mishandelen

Ook nog een optie. Misschien überhaupt wel. Hoewel ik het wel als een relatief nieuw hekwerk bedoeld had.

Echt in een woord schitterend, echter zou ik ook iets doen aan de voorkant, dat doe zo te niet aan de rest, lichtgrijs o.i.d ??

Terecht. En een afrokking eronder. Ik hèb al een voorraad stof liggen. Beige/lichtbruin/gelig. I.v.m. het uiterlijk van de rest van de zolder had ik zo'n kleur in gedachten in plaats van de meer traditionele zwart/grijs/bruin/groen. En als het niet bevalt gooi ik er later een ander kleurtje overheen :)

Mooi mooi mooi. Had eigenlijk elke trein met rijtuigen een eerste klas? Op mijn lijntje zeker niet.

Heel veel treinen waren alleen tweede klas. Die railbussen sowieso.

Ik heb het Buchfahrplan er even bij gepakt. Gerolstein-Prüm in 1970, dat was alleen railbus. Tweede klas.

Gerolstein-Daun-Mayen, da's driekwart railbus en dus ook tweede klas. De twee getrokken treinen hadden wel een eerste klas afdeling

Dus.... het mag wel, die eerste klas. Noodzakelijk is het zeker niet. Maar.... ik vind het wel wat luxe hebben om het wel te doen :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #2406 Gepost op: 09 May 2017, 21:50:18 »
Ik heb wat rondgerommeld op zolder en naar wat loks gekeken. Daar is wel wat uitgekomen.

De 23er mist drie van z'n vier anti-slipbandjes. Kijk. Dan ratelt hij wel over m'n rails omdat drie wielen nèt wat lager liggen. En dan is het rijgedrag ook minder omdat er weinig trekkracht overblijft.

----

De 50er, daar had ik last van dat de koppeling aan de voorkant te veel naar beneden hing. Uit BW Emmen liet ik een nieuwe onderdeel aanrukken en tot m'n verbazing blééf hetzelfde probleem zich voordoen. Na vervanging van het loopwiel aan de voorkant viel me opeens ook een lichte kortsluiting daar op. Het wiel komt tegen het metaal van het chassis aan. Raar.

Ik keek van de zijkant tegen m'n lok aan en "aha!":

Ik heb het met de twee blauwe lijnen aan proberen te geven: het voorste deel van de lok is wat naar onderen gebogen. Tweedehandsje, ik heb eerder al een paar assen wat recht moeten buigen. Dit is een lok met wat voorgeschiedenis, vermoed ik.

Enfin, binnenkort de combinatietang eens ter hand nemen en de boel rechtbuigen. Kijken of dat helpt.

----

Op deze 'bundesbahnzeit' pagina over Mayen werd ik laatst opmerkzaam gemaakt. De DSO versie ervan had ik in ieder geval gezien, maar dit nodigde uit om het weer opnieuw te lezen. Daar viel me iets op bij een onderschrift:

Citaat
Auch von hinten macht 086 201 eine gute Figur. Diese Lok war übrigens die einzige Mayener 86 mit neuen geschweißten Wasserkästen.

"Hé, dat zou me weer een nummer van een lok op kunnen leveren". Probleem is alleen dat ik op de foto's op die pagina het onderscheid tussen een gelaste en een geklinknagelde waterbak niet zie. Daar moet ik verder naar kijken. Alvast een foto van mijn lok genomen om a/d hand van het nummer uit te zoeken of het zo'n versie is. Ik kan aan de waterbak zelf geen klinknagel ontdekken, maar dat doe ik op de foto's ook niet. TODO.

----

Tot slot m'n 57er.

Kijk eens wat ik van een hulpvaardige Duitser toegestuurd kreeg? De hele voorgeschiedenis (voor zover bekend) van mijn gekozen nummer:

Wow :)

Reinout

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #2407 Gepost op: 09 May 2017, 22:01:01 »
Jouw GFN 86er heeft gelaste waterbakken (die reservoirs die aan weerszijden vanaf het machinistenhuis langs de ketel tot aan de rookkast reiken en het waterreservoir achter het machinistenhuis), lok 86 182 heeft geklonken bakken (te zien op vooral foto 13 en 14 van de genoemde blz van Bundesbahnzeit).

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #2408 Gepost op: 09 May 2017, 22:17:03 »
Ja, nu je het zegt zie ik het ook bij de 86 182.

Dus.... mijn "86 457" wordt de "086 201-1". Kijk, dat is makkelijk.

Op deze foto (van die Bundesbahnzeit-pagina) hangt er trouwens een handig gordijntje in de deuropening. Precies daar zit bij mij nu de decoder nog in het beeld => de oplossing is gevonden :)

Reinout

Haradigi

• Online Online
  • Meet (kijk, voel, ruik) & dan weet je het.
« Reactie #2409 Gepost op: 09 May 2017, 22:20:24 »
Hi Reinout,

Ken je deze site, veel loc's op te vinden.
Klik

groet
Harald

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #2410 Gepost op: 10 May 2017, 00:23:36 »
Die site ben ik een paar keer tegengekomen. Zelf vind ik hem niet zo nuttig. Er missen een paar Baureihen, lang niet alle loks hebben een foto, enz. Nou is het ook niet te verwachten van een site dat ze van elke lok een foto hebben, maar dat is vreemd genoeg een beetje de verwachting die ik bij die site heb. Verder staan er namelijk alleen wat algemene gegevens zoals "lengte van een lok van deze baureihe" op. Dat kan je elders ook wel vinden.

Maar..... misschien mis ik iets.

Mijn meest gebruikte ingang is trouwens "google image search". Dan kom je lang niet altijd waar je wezen wil, maar het helpt wel veel. Trouwens is het juist die gieseler website die je noemt die daarmee regelmatig naar voren komt. De Eisenbahnstiftung, die heb ik ook de laatste week wel eens genoemd, is ook handig.

Enfin.... tips voor websites zijn welkom! Ik heb veel al gezien, maar niet alles. En een linkje hier kan ook voor anderen nuttig zijn. Dus: bedankt voor de link :)

Reinout

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #2411 Gepost op: 10 May 2017, 00:35:28 »
Wat ook leuk is van willekeurig welke link.... ik ga er automatisch weer even van googlen :D

Tadaah: revisionsdaten.de met alle gegevens van de 086 201-1. Van 26 september 1970 tot 12 augustus 1971 in Mayen gehuisvest. En... op 26 januari 1971 heeft hij in Trier een "L2" revisie ondergaan.

Ok..... kan ik weer gaan googlen.... Een L2, dat lijkt een reguliere grote onderhoudsbeurt te zijn. L1 zal wel De Grote Tienjaarlijkse ofzo zijn. L2 een stevige beurt.

Reinout

Sander Fondse

• Offline Offline
  • MSc Micro-Electronics
« Reactie #2412 Gepost op: 10 May 2017, 18:15:13 »
Ok..... kan ik weer gaan googlen.... Een L2, dat lijkt een reguliere grote onderhoudsbeurt te zijn. L1 zal wel De Grote Tienjaarlijkse ofzo zijn. L2 een stevige beurt.
Reinout

Citaat
Hallo zusammen,
die L4 wurde bereits im September 1957 abgeschafft. Stattdessen wurde die bisherige Zwischenuntersuchung L3 zur Hauptuntersuchung aufgewertet. Ob dabei auch der Katalog der bei einer L3 auszuführenden Arbeiten ausgeweitet wurde, weiß ich nicht. Außerdem begründete von da an die Fahrwerks-Zwischenuntersuchung L2 auch Fristen - bis dahin hatte man sie lediglich nach Richtwerten (Kilometer-Solleistungen) zur Erhaltung eines dauerhaft guten Allgemeinzustandes durchgeführt (man stelle sich das heute mal vor!!). Um die Kesselfrist weiter hinausschieben zu können, wurde 1959 eine Kessel-Zwischenuntersuchung U06 eingeführt, die ab 1964 H2.1 hieß und zweimal hintereinander durchgeführt werden konnte (Frist jeweils max. 4 Jahre). Ab 1969 wurden keine L3 mehr durchgeführt (letzte war 023 074 am 23.1.69), fortan gab es nur noch die Zwischenuntersuchung L2, die Kessel-Zwischenuntersuchung H2.1 und eine neu eingeführte Auslauf-Kesseluntersuchung H2.8., die (wie die L3 und im Gegensatz zur H2.1) mit einer Wasserdruckprobe abschloss.
Nochmal zu den L4: Deren Frist betrug maximal 7 Jahre (5 Jahre + max. 2 Jahre Verlängerung). Für fabrikneue Dampfloks galt jedoch, dass diese Frist auf maximal 9 Jahre gedehnt werden konnte, weil zwei L3 hintereinander erlaubt waren. Es ist daher nicht anzunehmen, dass überhaupt eine DB-Neubaudampflok einmal eine L4 erhalten hat. Die zuletzt in Dienst gestellten 023 haben noch nicht einmal eine L3 während ihrer Dienstzeit bekommen, was wohl auch ihr relativ frühes Ableben erklärt (und nicht ihre schlechtere Betriebsbewährung). Diese Angaben entstammen einer Broschüre "Eisenbahn-Journal" über DB-Neubauloks von Ebel/Reichert.
Grüße,
Stefan
Bron : DSO

De letter L staat inderdaad voor het onderhoud. De 'L' wordt voor de complete lok aangegeven. De prioriteit is echter omgedraaid. L0 is een reparatie, L2 een revisie en L4 voor een complete revisie (7 jaar max), L3 , L2 enz wordt lager. Werkzaamheden aan de ketel worden sinds 1964 met een 'H' aangeduid en zijn onderdeel van sommige 'L' revisies.

Het onderhoud van stoomloks was al uitlopend in het eind van de jaren 50. Een L4 (de eigenlijke volle revisie) werd afgeschaft. De L3 werd belangrijker. Hoe minder belangrijk de loks werden des te lager werden de nummers voor de gegeven onderhoud. Bijv : een lok heeft nog een geldige L3 (of L2), maar er zijn werkzaamheden nodig op het niveau van L2, dan kan hij worden z-gestellt. De laatste stoomloks werden al bij het aanbreken van L0 werkzaamheden weggezet. De laatste loks die nog in 1971 werden gereactiveerd kregen een uitgebreidde L2. Met H2.8 (extra ketelcontrole met drukproef) (bron EJ)
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

OlivierV

• Offline Offline
  • Idioot op een skateboard
« Reactie #2413 Gepost op: 10 May 2017, 19:26:07 »
Netjes hoor dat stuurrijtuig Reinout!

Ook zie ik dat je een eerste den in mekaar gefrot hebt?
Qua structuur mag deze er best wezen!
AMSAC - Flickr
H0 - DCC - NMBS/CFL

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #2414 Gepost op: 10 May 2017, 21:46:14 »
Kuch - Anita decor - kuch.

Gekocht op Ontraxs :)

Reinout