Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjen B.
Vandaag om 07:37:56
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 06:57:37
Station Roodeschool door NS264
Vandaag om 06:47:13
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 00:19:14
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
19 Toen door Benelux795
24 april 2024, 23:18:16
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
24 april 2024, 22:43:55
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
24 april 2024, 22:41:05
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakelt niet om door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Aachenau West door wob
24 april 2024, 21:54:19
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
24 april 2024, 21:51:02
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
Cranicher Altbahn door Arjen52
24 april 2024, 20:40:00
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
24 april 2024, 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
24 april 2024, 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
24 april 2024, 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
24 april 2024, 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
24 april 2024, 17:01:18
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
24 april 2024, 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
24 april 2024, 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
24 april 2024, 16:17:38
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
24 april 2024, 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
24 april 2024, 15:22:42
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1070266 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2430 Gepost op: 13 mei 2017, 12:32:58 »
Natuurlijk! Dan hou je het zicht erop!  (y)
Overigens, ik meen me te herinneren dat Meurklin ook zo'n ding in de aanbieding had.
En even iets zelf in elkaar fabrieken lijkt me ook geen kunst. Messing plaatje op een messing staafje solderen, beetje buigen, houten handvatje er aan maken en klaar.

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4525
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2431 Gepost op: 13 mei 2017, 12:44:14 »
Toch leuk zo'n RPP tje  ;D

Groetjes

Arthur
A live performance so the whole world will see
I'm aligning the stars
Universal in art
See the god in me

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7402
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2432 Gepost op: 13 mei 2017, 15:09:48 »
"RPP"? Die afko zegt me zo gauw niets?

Klusje tussendoor: de 23er van nieuwe anti-slipbandjes voorzien. En de wielen helemaal schoonmaken. In de hoop dat daarmee het belabberde rijgedrag opgelost zou zijn. Nou, het hielp een boel, maar nu had ik weer eens last van vastlopende drijfwielen. Uiteindelijk heb ik dat ook weer grotendeels opgelost door wat te smeren, door aan één kant de koppelas van het drijfwerk weer wat recht te buigen ("Reinout, kijk nou eens uit bij het vastpakken van je stoomloks") en door een stukje van een later toegevoegde stroomafnemer af te knippen die ergens achter bleef steken en teveel wrijving veroorzaakte. Het is nog niet perfect, maar de lok rijdt tenminste weer vrolijk naar boven. En dat zelfs met de zwaarlopende roco railreinigingsgumwagen!

Een wijziging waar ik nog aan denk: de rijrichting van de lok omdraaien zodat hij schoorsteen-voorop de helling op rijdt. De schoorsteen kan mij verder niet boeien, het gaat me meer om het veertje in de koppeling tussen lok en tender. Dat is niet zo sterk en met wat grotere lasten erachter levert dat ook schokkend rijgedrag op. Heuvelop. Door de veranderde rijrichting hangt de last heuvelop aan de tender.

Voor het geval het bovenstaande raar klinkt: ik heb weliswaar een draaischijf, maar die gebruik ik niet om loks te keren. Ze rijden altijd met de neus dezelfde kant op over m'n baan. De hoofdreden is dat ik niet na hoef te denken bij de besturing. Multimaus-knop naar rechts, lok naar rechts. Knop naar links, lok naar links. Dat is het makkelijke van zo'n enkelsporig lijntje langs de muur.... (Mits zoonlief niet een lok heeft gedraaid op de draaischijf ondanks een strenge toespraak van de chef van het Bahnbetriebswerk.... :) )

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8419
    • Rangeerbanen
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2433 Gepost op: 13 mei 2017, 17:22:07 »
Het zagen duurde langer dan het solderen:
En toen ik toch aan het solderen was, van wat restmateriaal een ontkoppelhulpje gemaakt. En het werkt goed.


Groet,
michel

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4525
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2434 Gepost op: 13 mei 2017, 17:23:34 »
Reinouts Pientere Pookje  ;D

Groetjes

Arthur
A live performance so the whole world will see
I'm aligning the stars
Universal in art
See the god in me

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5811
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2435 Gepost op: 13 mei 2017, 17:26:28 »
 ???
je zoon geen locs keren ondanks een toespraak
Nu je dochter weer motiveren om de geschiedenis  verder te vertellen en Moritz weer wat aandacht te geven(heeft een poes kater soms nodig  ;D )

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7402
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2436 Gepost op: 17 mei 2017, 22:00:26 »
Gewoon een paar foto's van rangeren op een klein stationnetje. Omlopen, stopontspoorblok openen, vijf wagens naar de losweg... Heerlijk.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7402
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2437 Gepost op: 24 mei 2017, 20:38:32 »
Precies op tijd voor Ajax heb ik een nieuw verhaaltje in m'n verhalendraadje af :D

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7402
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2438 Gepost op: 29 mei 2017, 00:37:54 »
Op "stummiforum" zag ik weer wat "roco universal" koppelingen langskomen. Die gebruik ik zelf ook. Perfecte combinatie tussen "kortkoppeling" en "makkelijk koppelende rangeerkoppeling". Volgens mij.

Rangeren, dat doe ik vaak. En in mijn experimenten was de "universal" ongeveer even goed als de "kadee". Kadee was net een tikkie lekkerder, maar niet veel. En omdat de universal ook als kortkoppeling, en dus voor mijn reizigersmateriaal, bruikbaar was.... ben ik universeel op de roco universal overgegaan. Alle loks kunnen op deze manier met zowel reizigersmaterieel als goederentreinen rijden. Een groot voordeel!

Aan de andere kant... ik wil dat mijn rangeren ECHT PERFECT loopt. En ik moet toch regelmatig een goederenwagen ietwat netter horizontaal zetten voordat de roco universal "pakt". Dat was volgens mij bij de kadee koppeling minder het probleem. Dus bekruipt mij weer de twijfel... Zoals ook verwoord in mijn reactie op stummiforum.

Eigenlijk heb ik twee hoofdvragen:

  • Heb ik voldoende loks om ze strikt onder te kunnen verdelen in "reizigerstrein" en "goederentrein". Want het hoofdvoordeel van de "universal" is voor mij dat ik m'n 86er (met universal) zowel voor een goederentrein als een reizigerstrein kan inzetten. Want reizigerstreinen met kadee: dat is geen optie. Dan ontspoort de boel in trek-duw-bedrijf in de noodzakelijkerwijs krappe (45cm) bocht bij het schaduwstation. Maar... dus.... heb ik voldoende loks om met een gerust hart een harde splitsing tussen goederen en reizigers te maken...
  • Kadee, het koppelt lekker makkelijk. Maar het gros van de lol zit hem in het ontkoppelen met een magneet. Maar dat magnetische ontkoppelen gaat niet lekker met europees materieel.. Of ben ik nou gek geworden? Al die standaard roco wagonnetjes hebben stalen assen. En die worden magnetisch aangetrokken. Dus werkt zo'n Kadee ontkoppelmagneet onder de rails voor geen meter. Ik kan nog enig nut zien in electrisch bediende magneten, maar ook daar heb je volgens mij last van die stalen assen.

Ok.... voor/tegen. Maar laat ik voorop stellen dat ik niet 100% tevreden ben over de roco universal. 95% tevreden: ja. Maar qua rangeren heb ik toch eigenlijk 100% tevredenheid als doel.... Is dat tevredenheidspercentage bereikbaar? Wat zijn de (materieels-)kosten? Hoe moet ik qua ontkoppelen de boel inrichten? Permanente magneten? Electromagneten? Enz?

Input welkom!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2439 Gepost op: 29 mei 2017, 14:05:03 »
Tja... lastig, die magneten. Ik heb ook nog eens wat geëxperimenteerd met twee rijtjes (van elk drie) kubusmagneetjes (3x3x3 mm) aan weerszijden van de rails. Op zichzelf wilde dat wel werken, de assen worden in elk geval niet, of tenminste minder, door de magneten aangetrokken, maar het nadeel is dat de koppelingen ook naar opzij getrokken kunnen worden, zodanig zelfs, dat lichte wagons uit de rails worden getrokken. Dat heb ik ook geconstateerd bij rijdende treinen.
Misschien dat dat ondervangen kan worden door de magneetjes verder van de rails te zetten, maar dat heb ik nooit uitgeprobeerd.

Het grote nadeel van per magneet ontkoppelen vind ik, afgezien nog van het hierboven omschreven probleem, dat er dan steeds op die en die plek ontkoppeld moet worden, en ook al is voorontkoppeling wel mogelijk, het vrij rangeren wordt daardoor, vind, ik, wel ingeperkt.

Ik heb daarom besloten gewoon met de hand te ontkoppelen, en heb de wijze raad van voorgangers opgevolgd: een simpele saté- of tapasprikker is voldoende. Puntje op de goede plek tussen de koppelingen steken, even draaien (met de klok mee, anders werkt het niet) en de koppelingen laten los.







Ook heb ik eens de tapasprikker vervangen door een mooi luxe, zelf gebouwd exemplaar van messing met een mooi houten handvat, maar het metaal is te glad. Door de structuur van het hout blijven de haakjes aan de koppelingsklauwen hangen, en dat doen ze op metaal niet of in elk geval veel minder goed.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5811
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2440 Gepost op: 29 mei 2017, 16:02:18 »
Vraag me niet meer waar
Maar heb eebs ergens een stukje gelezen ,dat de magneet op een servo zat die als nodig onder de rail(koppeling) werd gedraaid om te ontkoppeln

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2987
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2441 Gepost op: 29 mei 2017, 16:34:08 »
Tja, Kadee's. Er kleeft een wat 'hip' imago aan. Of dat terecht is mag ieder zelf bepalen.

Ik vind eerlijk gezegd het handmatig ontkoppelen met een pookje niet heel gebruiksvriendelijk. Het steekt nogal nauw waar je de koppelingen los gaat wrikken.
Als je dat niet goed doet heb je grote kans dat je de buitenliggende spiraalveertjes van de koppelingen er uit drukt. Al met al vind ik voor mijn gebruik (drie sporen op een plankje) de nadelen van Kadee's te groot. Verder vind ik ze nogal duur.

Voor mijn 'baan' ben ik teruggegaan naar klassieke beugelkoppelingen als standaard. Voor het ontkoppelen hoef je minder precies te mikken dan bij Kadee's. Omdat ik niet heel geweldig diepte kan zien vind ik dat een voordeel.

De veelgebruikte alternatieven Roco Universal en Fleischmann profi vind ik te groot (Roco) en (Fleischmann) te stug.

Reinout, succes met je keuze.

Wolter

Moins mais mieux.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7402
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2442 Gepost op: 29 mei 2017, 16:41:46 »
Jerry, wegklapbare magneet, dat kan ik me ook herinneren. Google, google: aha! https://www.youtube.com/watch?v=sRW4itTIVfU

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

OlivierV

  • Offline Offline
  • Berichten: 668
  • Idioot op een skateboard
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2443 Gepost op: 29 mei 2017, 18:58:55 »
Peter van Gestel gebruikt op zijn baantje Hamsart ook een wegklapbare magneet.

Ik verwijs even door naar volgende post op het forum van modelspoormagazine.be.
http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,16182.msg263796.html#msg263796


Groet,
Olivier
AMSAC - Flickr
H0 - DCC - NMBS/CFL

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 527
    • Albulamodell forum
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2444 Gepost op: 29 mei 2017, 19:56:16 »
Zelf beschouw ik mij eveneens als een "betriebsbahner": het omrijden van een loc, af- en aankoppelen van extra wagens, rangeren enz. is voor mij een noodzakelijk, maar plezierig kwaad vanwege de aanwezigheid van 1 groot kopstation en aan de andere zijde een "kop-schaduwstation".
Daarbij heb ik helemaal afgezien van kortkoppelings mogelijkheden, en gebruik ik de ouderwetse standaardkoppelingen.
Kadee's zie ik daarom niet zitten, het voordeel zit hem daar dan juist in een soort automatiseren van het proces, wat voor mij niet gewenst is.
Daarnaast vind ik ook het optische effect geen verbetering ten opzichte van veel andere koppelingen.

Voor het afkoppelen gebruik ik een lange gebogen pincet om een van de beugeltjes iets te liften, dit voldoet uitstekend: je raakt de wagens niet aan en brengt lichte exemplaren zodoende ook niet uit balans. Incidenteel koppelt het niet helemaal lekker, dan maar even iets helpen, uiteindelijk koppelde men in werkelijkheid ook met de hand.
Ik denk dat bij aankoppelen zo'n 90% goed gaat, hier en daar probeer ik als het nodig is de koppelingsophanging ook wat te verbeteren, betreft meestal een geringe hoogte-aanpassing, maar vaker gewoon even handmatig helpen.
Wel is dit natuurlijk alleen goed mogelijk bij een wat geringere Layout diepte, maar daar gaat het hier natuurlijk over.

Ik zou zeker niet gaan kiezen voor 2 gescheiden systemen als je handmatig rijdt. Je zult zien dat er altijd situaties ontstaan dat je dan niet kan koppelen.

Groeten, Michiel
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html