Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door B2
Vandaag om 00:09:25
Roco wagon openen door ArjanB
02 October 2025, 23:58:14
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Ronald Halma
02 October 2025, 23:43:55
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
02 October 2025, 23:43:09
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
02 October 2025, 22:46:17
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Rob Ellerman
02 October 2025, 22:33:27
Märklin 2025 door Modellbahnwagen
02 October 2025, 21:50:44
Mooi weer om buiten te spelen door Modellbahnwagen
02 October 2025, 21:45:27
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
02 October 2025, 21:44:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
02 October 2025, 21:34:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
02 October 2025, 21:27:07
NS 3502 van zwart naar groen door orientexpress
02 October 2025, 20:59:27
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
02 October 2025, 20:43:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Bob R.
02 October 2025, 19:43:13
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Peter Kleton
02 October 2025, 19:35:43
Raadplaatje door Ronald69
02 October 2025, 19:33:55
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door puntenglijder
02 October 2025, 19:21:06
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
02 October 2025, 18:23:08
De wijntrein door Frits C
02 October 2025, 17:32:30
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
02 October 2025, 16:30:06
Mijnbouw Indonesië door NS264
02 October 2025, 16:28:06
Een nieuw begin door dreezy
02 October 2025, 15:51:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
02 October 2025, 15:21:44
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
02 October 2025, 12:33:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
02 October 2025, 12:15:48
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
02 October 2025, 11:03:31
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door Henk Veenstra
02 October 2025, 10:36:45
rode multimaus defect door Sikko
02 October 2025, 10:13:20
Modelspoorbaan van Einte door MOVisser
02 October 2025, 09:43:08
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Ferdinand Bogman
02 October 2025, 08:46:12
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1208856 keer)

SBBcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 659
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2205 Gepost op: 07 February 2017, 15:16:30 »
Bedankt Reinout voor het delen van de link (y). Gelijk een antwoord op een vraag gevonden. Rijdt de begeleidingswagen altijd direct achter de loc mee? Nee dus zie ik op de foto's. Weer wat wijzer geworden. ;)

Marius.
Marius

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7754
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2206 Gepost op: 07 February 2017, 15:51:00 »
Die begeleidingswagen had mijn aandacht ook al getrokken :) Ik stelde daar op DSO dan ook een vraag over:

Citaat
Was mich auffällt ist die Güterzugbegleitwagen (beim "roten" Zug):

- Zum ersten, das es eine Begleitwagen gibt. Ich dachte, es war bei Diesellokomotiven üblich einfach in die Zugführerkabine platz zu nehmen. Oder war das eher bei Loks wie die 215 wo es zwei Kabinen gab?

- Auf die Rückfahrt ist die Begleitwagen am Ende, statt direkt hinter die Lokomotive, eingestellt. Seit wann war das gestattet/üblich? (Ich habe eine Modellbahn die in 1970 "spielt", also... :) )

Daarop kreeg ik dit antwoord:

Citaat
das war zulässig und macht auch Sinn. Auf der Nebenbahn gab es praktisch keinen Güterverkehr zwischen den einzelnen Bahnhöfen, sondern alle Wagen und das Stückgut gingen über den Knotenbahnhof am Anfang rein und raus.
Dann fährt man von Neustadt aus rein und rangiert auf der Hinfahrt bis zum Endbahnhof, auch das Stückgut tauscht man dabei aus. Auf der Rückfahrt fährt man dann vom letzten am Tage bedienten Bahnhof bis zum Knotenbahnhof durch.
Der Zugführer setzt sich dann mit auf die Lok, damit ist er vorne und hat keine Wege, wenn Blinklichtanlagen einzuschalten sind. Ich gehe ohnehin davon aus, daß der Güterzugbegleitwagen hauptsächlich der Stückgutbeförderung diente, fuhren die Rangierer/Zugführer damals schon üblicherwise auf der Lok mit.

Dus.... zo eind jaren 80, begin 90 werd zo'n goederenbagagewagen waarschijnlijk alleen voor het stukgoed gebruikt, het personeel zat wel op de lok. En dan maakt het niet veel uit of die wagen vlak achter de lok mee rijdt. Oorspronkelijk was dat namelijk wel de bedoeling/plicht!

Nu kan ik me ook voorstellen dat, als die wagen er toch was, men er wel gebruik van maakte omdat je dan meer schrijfruimte hebt en plek voor je administratie. Zeker op de heenweg met al het rangeren is dat handig.

Op de terugweg op zo'n doodlopend zijlijntje hoef je op de terugweg niet meer te rangeren. Dus dan maakt het ook niet uit of die wagen voor of achterop meerijdt.

Edoch: regels zijn regels, en rond 1970 zal nog grotendeels gegolden hebben dat 'ie wel degelijk direct achter de lok moest hangen. Maar het gebruik ervan ging al wel langzamerhand achteruit, dus zal het iets minder strak zijn geworden. Maar onderschat niet hoe stevig die regels er bij de spoorwegen in zaten. Zeker als het Duitse spoorwegen zijn.

Wat ik, zodra de wagons bij mij in dienst zijn, aan wil houden:

  • Bij stoom in ieder geval een begeleidingswagen.
  • Bij diesel in principe ook. Uitzondering misschien als ik met de 215 rijdt, die heeft twee cabines: plek zat.
  • Bij stoom ook op de terugweg direct achter de lok.
  • Bij diesel hoeft hij op de terugweg niet direct achter de lok, hoewel het wel logisch zou zijn het wel te doen. Het levert ook een extra rangeerbeweging op.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Esufreak

  • Offline Offline
  • Berichten: 1247
  • Als er maar ESU op staat
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2207 Gepost op: 07 February 2017, 16:01:45 »
Ziet er gelikt uit.  (y)

Ik doe het je niet na.

Gr, Arie
HO 3rail, verder alleen maar ESU en Pullman.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7754
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2208 Gepost op: 07 February 2017, 16:29:18 »
Heb je het net over goederenbagagewagens.... komt er net op DSO een fotoserie over de Eifelquerbahn met een korte goederentrein. Mèt goederenbagagewagen hoewel de lok een kabinetender heeft...

Lekker kort goederentreintje... dat moet ik ook weer wat vaker doen, meestal benut ik de lengte van m'n sporen wel aardig :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2209 Gepost op: 07 February 2017, 18:09:02 »
Ik heb zojuist weer zitten genieten.

Groet Harry

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7754
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2210 Gepost op: 10 February 2017, 19:06:12 »
Ik had wat problemen met het dimmen van het motorrijtuig van de Schienenbus, zie "licht dimmen met lokpilot 4 en multimaus".

Ik werd heel snel geholpen en vanavond heb ik de oplossing ("CV 32 moet op 0 i.p.v. 2") uitgeprobeerd en, tadaaah, success!

Vooraf (de rechter is de te dimmen motorwagen):



Achteraf:



Het echte beeld op de baan is anders, maar het verschil is in ieder geval duidelijk. Meer dimmen kan nu niet, want dan zie je echt niets meer van de front/sluitverlichting.

Benieuwd hoe het effect wordt als er passagiers in zitten. Daar kan ik de onderlinge helderheidsperceptie nog mee beïnvloeden. De rechter lijkt nog steeds wat helderder, onder andere omdat de bodemplaat hoger ligt i.v.m. de motor....

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2211 Gepost op: 10 February 2017, 20:00:14 »
Hoi Reinout.
waar heb je nu de decoder verstopt in de wc of onder de vloer. Het schijnt namelijk een behoorlijke opgave te zijn om de Roco railbus te digitaliseren.
Wel lekker dimmen de verlichting hoort in zo'n railbus met z'n gloeilampen.

Groetjes Harry

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7754
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2212 Gepost op: 10 February 2017, 20:30:56 »
Onder de lichtgeleider van de voorlampen op de plek van de koppeling:

Koppeling aan de voorkant eruit, die heb ik toch niet nodig. En het scheelt een bak met ruimte:



Hier zie je hem op z'n plek (hoewel ik hem het gaatje nog in moet drukken):



Wel moet ik denk ik nog wat zwart karton ter camouflage aanbrengen, nu zie je denk ik een decoder onder de wagenbak uitsteken (op de plek van de koppeling) als je goed recht van voren kijkt...

Ergens ben ik blij dat ik nog niet met ledjes heb gespeeld, dat had het voor m'n gevoel nog complexer gemaakt. Aan de andere kant scheelt het weer lichtgeleiders en dan kan je je draden weer veel makkelijker opbergen. Gezien (gehoord...?) de geluiden bij het rijden komen er nu wat draden tegen de cardan as aan... TODO-puntje :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7754
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2213 Gepost op: 10 February 2017, 20:34:18 »
Wat specifiek zoekwerk op DSO leverde nog twee oudere draadjes op met mooie Eifelquerbahn (o.a.) foto's.

Deel 1 en deel 2.

Harry: dat deel 1 staan ook twee foto's van het lijntje richting Prüm op. Er wordt ook nog een bijdrage daarover aangekondigd, daar ga ik zelf ook nog even naar zoeken.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2214 Gepost op: 10 February 2017, 21:36:38 »
Bedankt voor deze bijdrage Reinout. Dat is toch wel een behoorlijke goederentrein voor het lijntje waar mijn belangstelling naar uitga. Ik ken alleen afbeeldingen met geloof ik max 4 goederenwagons. Ben benieuwt wat de auteur van deze afbeeldingen nog meer heeft

De decoder die je heb gebruikt dat is toch een standaard ESU?
« Laatst bewerkt op: 10 February 2017, 21:52:21 door rotaspeed »

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7754
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2215 Gepost op: 10 February 2017, 22:19:08 »
Die aangekondigde bijdrage heb ik volgens mij gevonden. Helaas eentje waar alle afbeeldingen van verdwenen zijn, zucht.

Zoeken is leuk.... erg kort treintje, maar met brug in Prüm. En Waxweiler nog im Betrieb.

290 met maar liefst vijf wagons in Prüm. En nog grote vierassers ook :)

Jackpot! Ik kom tot 19 wagens! De jaarlijkse levering van strooizout.



Decoder: het is een ESU, maar wel de "micro" uitvoering. Anders was het helemaal prakken geweest en had hij ook niet in het koppelingsgat gepast :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2216 Gepost op: 10 February 2017, 22:27:03 »
Het heeft wel een voordeel om zo'n zijlijntje na te beelden. Met het rollend materiaal ben je zo klaar.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7754
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2217 Gepost op: 12 February 2017, 22:00:12 »
Ha! Twee van de drie achtergronden bij de Monreal-modules zijn aangebracht. Eerst het kleine stuk dat de afsluiting richting schaduwstation vormt. Met een stuk karton aan het aftekenen en snijden geweest, daarna kon ik de maten op hardboard overnemen:



Achtergrond op maat gesneden:



En op z'n plekkie:



Er zitten naden boven/onder/links, maar dat kan nauwelijks anders. In ieder geval aan de bovenkant, daar heb ik marge nodig om de module van z'n plek te krijgen. De onderkant zou ik beter kunnen krijgen door alles op een andere manier te bevestigen. Daar ga ik nog een keer na kijken.

Vervolgens de Grote Monreal Achtergrond. Triplex op maat zagen:



De linkerkant met de tunnelingang opmeten en snijlijnen trekken:



Alles op de achtergrond gelegd en passen en meten zodat de beek op de juiste plek ligt, want dat is de kritieke plek:



Uitsnijden:



Triplex met een paar schoeven op z'n plek en vervolgens dubbelzijdig plakband als voorlopige achtergrond-bevestiging:



De achtergrond in drie foto's. (Het middenstuk moet nog).







Foto bij de beek:



En nog eentje van de tunnelingang:



Ik moet de achtergrond nog met spuitlijm definitief vastzetten. M'n voorlopige indruk is "hoera!!!!" :D

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4694
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2218 Gepost op: 12 February 2017, 22:36:14 »
 (y) (y)

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2219 Gepost op: 12 February 2017, 22:37:54 »
Wauw!  (y)
groeten,
Auke