Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 14:25:44
FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1063331 keer)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2235 Gepost op: 18 februari 2017, 23:26:51 »
In het Lümmeler draadje kwam de discussie op kolen. Door Jan werd er naar "een" foto van een model-23er met echte kolen verwezen op een "REPA" (Rolf Ertmer PAderborn) baan. De omschrijving herkende ik gelijk:

Het door jou bedoelde boek met de 23-met-mooie-kolen is denk ik "modelbaan scenery" van Gernot Balcke? Een klein beeldcitaat vanuit dat mooie boek, voor weinig trouwens goed te vinden in Houten enzo:



Ik vind het nog steeds een geweldig boek. Het heeft op mij als kind veel invloed gehad! Baan nummer 8, "dubbel railovaal met groot kopstation" heb ik toen ik 14/15 was ongeveer nagebouwd.



Niet exact, maar de basisvorm was er wel. Veel geleerd qua zagen en aanleggen en houtlijm enzo. Qua materieel had ik toen een lima duitse e-lok uit een startset, een franse lima rangeerdiesel van de Hema die alles en iedereen qua snelheid eruit reed, een lima belgisch 'break' treinstel en een perfect rijdende roco 1600. Daar komt m'n voorliefde voor roco vandaan: dat was toen zo mijlenver verheven boven de rest van het mij bekende spul qua rijeigenschappen....

Baan 12, voor wie het boek heeft, "lokaalspoorbaan met verdekt station", lokte me aan met het ruim opgezette landschap. Dat zie je volgens mij nu bij m'n Eifelburgenbahn terug.

Baan 13, "lokaalspoortje met twee stations", trok me ook aan. Vooral de tekst dan. Klein lokaallijntje, goederenvervoer, dienstregeling.... klonk leuk en realistisch. En kleinschalig en bereikbaar. Zie dit fragment:



V100 met slechts twee rijtuigen. Armseinen. Kijk! daar viel wat te halen. Dat is in m'n achterhoofd blijven plakken. Toen ik 16 ofzo was werd FREMO ook in Nederland actief, volgens mij op de eerste RAIL tentoonstelling in 1990 in Den Bosch. Zie deze youtube video, het eerste kwartier zie je de FREMO baan (zonder treinverkeer, de beurs is nog niet open). Oh wow! Bij die baan heb ik uren staan kijken. Dat paste precies bij het beeld dat ik van die "baan nummer 13" uit het boek had. Zijlijntje, dienstregeling, goederenverkeer, realisme.... Ik was bij de opstartvergadering van FREMO in Nederland en ben naar een paar bijeenkomsten gegaan, maar ben in de tweede helft van de jaren 90 niet meer actief geweest. Zo rond 2002 heb ik m'n lidmaadschap opgezegd volgens mij.

Maar... de FREMO invloed moge duidelijk zijn bij mijn Eifelburgenbahn. En dus ook de invloed van het voornoemde boek...



De ultieme baan in het boek was nummer 26, "de verkleinde werkelijkheid". De REPA II baan. Waar de eerste foto in dit epistel van afkomstig is. Zo groot, zo onbereikbaar. En.... zo realistisch!

Toen ik vandaag in Houten twee knetteroude MIBA boekjes zag over de REPA I en REPA II baan heb ik gelijk toegehapt. Dat is achtergrondkennis die ik aan wil vullen. Terwijl ik in Houten koffie dronk heb ik al door het REPA II boekje gebladerd. Wow! Hij heeft zijn best gedaan de echte treinenloop door het nagebouwde Altenbeken na te bootsten. Onderzoek naar dienstregelingen, enz. Wow! Dat is een aspect van de hobby die pas later wat breder werd gedeeld.

Leesvoer!



De buit in Houten:



Rechtsboven de twee REPA boekjes. Rechtsonder een archiefstuk van H.F. Enter. Ik heb een ander oud boek van hem en dat is een goeie. Dus deze kon ik niet laten liggen. Na het lezen van een boekje van meneer Enter durf je trouwens geen doorgaande rijweg meer over een kromliggend wissel te laten lopen... :D

Ertussen een doosje kraaien en roofvogels (en wat meeuwen: is er iemand die een roofvogel over heeft en wat meeuwen wil hebben? Daar heb ik in de Eifel geen snars aan...)

"De DB in 1970" komt wel goed uit voor m'n periode :)

Linksonder een spiraalkabel voor een multimaus. Eens kijken of me dat helpt om een definitieve plek te vinden voor m'n multimausaansluitingen.

Linksboven een drietal 20cm hoge naaldbomen. Ik hoor die dingen zelf te maken, maar ben toch maar gevallen voor drie kant-en-klare exemplaren om in ieder geval iets te hebben staan. En om een voorbeeld te hebben om na te maken :)



En.... natuurlijk is er weer een video!



Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9156
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2236 Gepost op: 19 februari 2017, 00:55:12 »
Boeiend, ken wel een Reeperbahn.. ;D

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2237 Gepost op: 19 februari 2017, 02:07:33 »
Kuch kuch ahem... https://nl.wikipedia.org/wiki/Reeperbahn.

Nee, daar hebben ze in het eerzame en aartsconservatieve Kelberg nog niet van gehoord, geloof ik :D

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2238 Gepost op: 19 februari 2017, 09:34:37 »
Wat is daar mis mee? De Beatles zijn er zo'n beetje begonnen, en dat waren toch nette, fatsoenlijke jongelui.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2239 Gepost op: 23 februari 2017, 20:00:48 »
Zwart-wit beelden van een winterse Eifelquerbahn: http://www.eisenbahn-stolberg.de/rueckblick-winterreise-in-die-eifel-vor-35-jahren/

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5802
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2240 Gepost op: 23 februari 2017, 22:58:45 »
Wordt wel een mooi geheel zo met die achtergrond
Kan je eens  aangeven waar wanneer en welk station
Moritz zit al een poos zonder onderdak en dus

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2241 Gepost op: 24 februari 2017, 10:45:03 »
Mijn 50er rijdt met ducktape rond, wat af en toe voor wat ophef zorgt. Daarom viel mijn oog in het historische forum van DSO op een draadje met als titel DB 1971-02-23 Miltenberg und die 065 001-0 und das schwarze Isolierband. Is ducktape misschien toch in het origineel ook gebruikt?

Nou.... je kan ermee van tijdperk IV naar tijdperk III reizen!

Tijdperk IV

Tijdperk III

Toch de kolen, andere vooras, verbeterde koppeling en betere windleiplaten maar eens pakken en m'n 50er aanpakken :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2242 Gepost op: 24 februari 2017, 13:40:45 »
Wederom mooie beelden. De Eifelbahn in de sneeuw en beelden van de serie 65 een pracht lok. Helaas heeft deze niet geerden op de Eifelbahn.

Groet Harry

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2243 Gepost op: 28 februari 2017, 01:27:13 »
De laatste week heb ik niet veel uitgevroten. Wel weer wat lekker gereden en nagedacht over de besturing en... oh, dat is toch wat meer dan ik dacht.

Het begon ermee dat ik op een Duits forum de "Sprog" weer eens langs zag komen. Apparaatje dat je aan je computer hangt (USB) en waar je vervolgens makkelijk je loks mee kunt programmeren. Het werd me als tip gegeven om op die manier makkelijker hogere CV's te kunnen programmeren i.p.v. het gerommel met een multimaus.

Eerste gedachte: niet nodig. Tweede gedachte: oh, wacht, daarmee kan ik een muis vrijspelen die ik nu op de studeerkamer gebruik voor programmeren. Een 45 Euro sprog is goedkoper dan een extra multimaus. Maar installeert 'ie wel goed op een apple? Hoe handig is 'ie?

Spontaan bood een Duitser van dat forum aan me er eentje uit te lenen! Geinig! Aansluiten was makkelijk. Ik hoefde geen drivers te installeren. Even de JMRI software downloaden en tadaaaah, het werkte gewoon. Bijvoorbeeld om de CV's van de 290 uit te lezen:



Het zette me wel aan het denken. Ik bedacht me dat ik al het programmeerwerk op m'n studeerkamer doe in plaats van boven op de baan. Terwijl zo'n multimaus prima "POM", programming on the main aankan. Instellen, uittesten: werkt als een zonnetje. Spontaan ben ik allerlei loks weer beter in gaan regelen. Een stuk van 3 meter afgemeten, uitgerekend hoe lang een trein daarover moet doen als hij op schaal 40 km/u zou rijden. En vervolgens de max snelheid beter instellen. En zorgen dat die max snelheid via de CV53 i.p.v. CV5 is geregeld. Dàt had ik ook bij een paar loks nog niet goed staan.

Dit POM werkt zo lekker dat ik vermoed dat ik zo'n SPROG gewoon niet nodig heb. Ik schrijf alle ingestelde CV's netjes op een blaadje en kan het in geval van nood snel allemaal weer instellen. Maar goed, je weet nooit hoe ik er over een uurtje over denk :)

In ieder geval ben ik dus lekker bezig geweest met de max snelheid van m'n materieel.

Reinout

Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2244 Gepost op: 01 maart 2017, 01:32:36 »
Het begrasser-proefexemplaar dat ik mocht uitproberen is in Pronsfeld nodig, dus dat gaat deze week op de post. Ik heb vooral de Monreal-modules er flink mee bewerkt. Werkte prima!

"Hm", dacht ik onbewust, "ik was niet van plan om de komende weken aan het landschap te werken, maar.... ik heb dinsdag en woensdag een vrije dag en als ik nog even rap iets klus kan ik een flinke lap landschap van gras voorzien en dan komt de rest op een of andere manier later wel." Aan dat plan zitten wat haken en ogen, maar toen had ik de twee modules links van Berenbach al van de muur getrokken :)

Aan de muur:



Leeg:



Het slachtoffer op de workmate (=lofzang op bouwen met modules):



Piepschuim achterwand voor het tunnelportaal:



Zo'n tunnelportaal staat haaks op het spoor. Dus moet de "achterwand" ook haaks op het spoor staan. Dus is er helemaal links wat loze ruimte. Daar zal ik nog een stukje triplex als afdekking voor moeten maken.

Resultaat van een avondje piepschuim snijden en plakken:



Hierboven is ook zichtbaar dat ik de rails met ducktape heb afgeplakt. Want: tot slot heb ik de spuitbus schuim gepakt die ik al een jaar heb staan. Komt die ook eens op. Toen ik hem kocht was de gedachte dat daar makkelijk snijbaar landschap uit zou moeten ontstaan. Nù was de gedachte dat ik ik met een beetje snijwerk een goede ondergrond zou hebben waar geen rotband meer overheen hoeft zodat ik rap aan de gang kan met gras voordat ik het apparaat terugstuur.

Spuiten.... Precies één spuitbus leeg:



Dit spul zet ongeveer 3x uit. Ik zit nu anderhalf uur beneden en durf eigenlijk niet boven te kijken :D

Wat ik wel heb gedaan is om bij hattons.co.uk een goedkope (Pond is goedkoop t.o.v. de Euro) peco begrasser te kopen. 15kV, dus dat zou voldoende moeten zijn voor mijn werkzaamheden omdat ik max 6mm vezels gebruik. De zelfbouwversie die ik nu gebruik is volgens mij ruim 2x zo sterk, dus ik zal wel wat op comfort inleveren. Reden waarom ik deze twee dagen nog even een lekkere laag gras wil aanbrengen :)

Over m'n peco rails ben ik erg tevreden, dus ik heb er wel vertrouwen in dat die begrasser ook best OK zal zijn.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2245 Gepost op: 01 maart 2017, 08:21:54 »
Leuk pur schuim.

Laat het wel goed drogen voordat je er iets in prikt. Ooit in het verleden hier ook een berg van gemaakt en enkele weken later er een borstel boom ingeprikt met resultaat dat er uit het gaatje een worm van pur uit kwam. Blijkbaar te dik opgespoten.

Het gaat wel lekker snel zo en gaat wederom mooi worden.

Groet Harry

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2246 Gepost op: 01 maart 2017, 12:28:42 »
Zo zag het er na droging uit:



En na een uurtje snijden:



En twee sfeerplaatjes:





Teveel grotere gaatjes enzo t.o.v. mijn herinnering van 20 jaar geleden, dus er zal toch een landschapshuid overheen moeten. Eens kijken wat ik daarvoor ga gebruiken, want Rotband moet je een wat dikke laag voor nemen en dat droogt niet snel.

Zou plamuur een idee zijn?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Wummeke

  • Offline Offline
  • Berichten: 407
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2247 Gepost op: 01 maart 2017, 15:06:26 »
Anders misschien gipsverband?
Gr,

Jan Willem

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5802
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2248 Gepost op: 01 maart 2017, 16:21:27 »
goud band
weinig watertoevoegen dat hetnet als gips wat kleiig is
Na spuiten met een spray spuit

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2249 Gepost op: 01 maart 2017, 17:07:57 »
Ik heb het zelf gehad met mijn vorige baan. Daar heb ik de gaten afgeplakt met afplakplakband van de GAXWEI, vervolgens een gips/zand mengsel eroverheen gestrooid, plantenspuit erover en daarna besprenkeld met een houtlijmoplossing, waarin ook nog wat verf zat. Een zeer stevige dunne korst over een licht bouwwerk. Ietwat korrelig, dat wel.
Je werkzaamheden zien er veel belovend uit, Reinout.

Groet,
michel