Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA door martijnhaman
Vandaag om 13:21:26
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 13:15:12
Motorpost ombouwen ? door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:09:55
19 Toen door ES44C4
Vandaag om 13:04:45
US diorama in H0 door Mark D.
Vandaag om 12:30:18
Ridder Gerco van Beelen door Edsko Hekman
Vandaag om 12:20:38
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Martijn193
Vandaag om 12:19:48
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 11:59:50
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 11:46:00
25 jaar geleden door 1200blauw
Vandaag om 11:24:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:39
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 11:11:36
Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 11:08:54
Mini baantje `` De visafslag`` door Wim Vink
Vandaag om 10:28:55
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 10:11:10
Piko A track met bedding past niet door Ronnor
Vandaag om 09:49:07
Laag-Baarlo door spoorijzer
Vandaag om 08:29:37
Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 08:07:24
Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan? door HuubvG
Vandaag om 07:40:45
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1071713 keer)

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8419
    • Rangeerbanen
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2190 Gepost op: 03 februari 2017, 18:30:49 »
Hoi Reinout,

Dank voor het delen van je ervaringen. Ik denk dat het bij mij ook iets als een 'vloeibaar water' gaat worden. Mijn riviertje is is ook wat breder.

Groet,
michel

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7405
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2191 Gepost op: 03 februari 2017, 20:24:25 »
Waar dat gel-spul eigenlijk voor bedoeld is:



Modelspoorwinkel hebben ze het niet. Ik heb het bij de pipoos gekocht, hoewel ik het er vorige week niet meer zag hangen, zal wel uitverkocht geweest zijn. En anders een echte schilderkunstenaardingeswinkel.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

StevenK

  • Offline Offline
  • Berichten: 81
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2192 Gepost op: 03 februari 2017, 20:43:24 »
Thanks  (y)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7405
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2193 Gepost op: 03 februari 2017, 22:13:28 »
Je kan beter geen personeel zijn van de Bundesbahn van BW Mayen. Knipperdeknip:



Zo, nu past hij:



Ook zijn hierboven de snoeren richting het dak te zien.

Vloerplaat erin, draadjes door de WC:



Hij doet het!



Dat ziet er van binnen niet onaardig uit:



Nu nog wat preisertjes erin.

Frontverlichting:



Sluitverlichting:



De ruiten voor/achter zijn aan de binnenkant nogal vuil. Die moet ik nog afkrabben met een cocktailprikkertje.

De verlichting in het donker van het schaduwstation, in vergelijking met de Silberling:



Ik moet hem nog een tikkie dimmen.

Deel één van de railbus is gedaan. Deel twee komt hopelijk morgen af.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2194 Gepost op: 03 februari 2017, 22:30:47 »
Ziet er goed uit.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2195 Gepost op: 03 februari 2017, 22:45:06 »
Dat vond ik eerst eigenlijk niet.

Ik wilde net van leer trekken tegen die ongelijkmatige verlichting, toen ik me bedacht iets gelezen te hebben over "voorlopig even de gloeilampjes laten zitten", of iets van dien aard. Even teruglezen leerde dat zulks inderdaad het geval was, vanwege wegens haast. Mits je er de tijd voor neemt, is haast niet altijd verkeerd.

Ziet er goed uit.

Succes met rit 7.

OlivierV

  • Offline Offline
  • Berichten: 668
  • Idioot op een skateboard
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2196 Gepost op: 04 februari 2017, 12:16:03 »
Enkel nog een beetje de (voor)ruitjes netjes maken naar mijn mening.
AMSAC - Flickr
H0 - DCC - NMBS/CFL

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7405
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2197 Gepost op: 04 februari 2017, 16:28:04 »
Deze is smullen:

Mits je er de tijd voor neemt, is haast niet altijd verkeerd.

Nou is gelijkmatig verlichten nog een moeilijke zaak. Neem deze foto:



En kijk dan niet naar de railbus, maar naar de Silberling erachter die keurig netjes egaal door een doorlopende ledstrip verlicht wordt. Alleen is de indruk dat de middelste helft van het rijtuig feller is: de eersteklas banken zijn lichtgrijs, de tweedeklas rood. De 1e klas in het midden van het rijtuig lijkt dus feller. Zucht....

Bij de railbus is het grootste probleem qua formele egaliteit dat het middelste venster niet verlicht wordt. Daarboven zit het naar onderen lichtdichte plaatje met het lampje. Het raam rechts van het midden lijkt wat vaag geliger dan de rest: dat komt door het beigebruin geschilderde toilethok. En de rechter twee ramen lijken te fel, maar daar zit een egaal grijs bagageruim achter in plaats van donkerder blauwe stoelen.

De belangrijkste winst als ik het later dus met ledjes ga verbeteren:

  • Middelste venster wordt ook netjes verlicht.
  • De front/sluitseinen zijn egaler en ook iets feller.

Enfin, inmiddels ligt het motorrijtuig uit elkaar en heb ik alles schoongemaakt en heb ik ook een paar lipjes rechter gebogen. Want bij de digitalisatie-met-behoud-van-oorspronkelijke-verlichting schijn je extra op te moeten passen met de lipjes die de lampjes van stroom voorzien, dat daar geen kortsluiting ontstaat.



Net teruggekomen van het zwembad (=ouderlijke plicht, pappa is een klimpaal...) dus als ik m'n thee op heb ga ik weer solderen :D

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2987
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2198 Gepost op: 04 februari 2017, 21:21:05 »
Leuk om je te volgen, Reinout. Je gaat als een speer. Je hebt in een paar jaar tijd een werkend spoorwegbedrijf opgezet, waarbij je om beurten aan alle aspecten aandacht schenkt.

Wolter
Moins mais mieux.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7405
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2199 Gepost op: 04 februari 2017, 22:03:15 »
Bedankt Wolter!

De door jou gebruikte term werkend spoorbedrijf heb ik zelf nog niet gebruikt, maar hij dekt de lading wel goed. Ik hèb het als een echt werkend spoorbedrijf bedoeld. Bundesbahn in de Eifel rond 1970. Een zijlijntje zoals ik het graag zelf bewust in bedrijf had meegemaakt. Realistisch verkeer, realistisch seinstelsel, realistisch materieel, realistisch landschap....

Maar... het moet niet te duur worden, dus tweedehands spul en dus ook zelf digitaliseren.

Tadaaaah: de railbus doet het!



Als bewijs bovenstaande filmpje. Het vervolg van het ombouwverslag komt later wel. Eerst tonen dat de railbus het doet :) Ik heb nog niets ingesteld, dus het licht in het motorrijtug is nog te fel. En ik moet zo te horen nog een draadje bij de cardanas uit de buurt houden.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7405
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2200 Gepost op: 04 februari 2017, 22:47:44 »
Hier het restant van de digitaliseringsbeschrijving. Als eerste het printplaatje leegsolderen van alle diodes, draadjes en condensatoren:



De motor is met één van zijn twee moeren-met-koolborstels met de motorbehuizing en dus met de massa verbonden door middel van een messing plaatje:



Dat moet je niet hebben in de gedigitaliseerde versie. Dus... isolerend plaatje. Die kan je kopen, maar je kan ook een stukje plastic nemen (in dit geval zo'n plastic flapje dat onder de kraag van een pas gekocht overhemd zit...) en daar een gat in maken. Hiervoor is een gatenpons (of hoe dat ook heet) voor riemgaten handig:



Tadaah: op z'n plek:



Alle draadjes vastgesoldeerd en op de juiste plekken door de gaatjes gevoerd:



De draden netjes aan beide kanten van de kardanas verdeeld. Op die manier benut ik de beschikbare openingetjes zo efficiënt mogelijk.



Koppeling aan de voorkant eruit, die heb ik toch niet nodig. En het scheelt een bak met ruimte:



Draden door een gaatje in het dak gevoerd, dat zit precies op de goede plek voor het toilet:



Alles bijna in elkaar:



En helemaal in elkaar (maar qua helderheid nog niet ingesteld):



Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2917
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2201 Gepost op: 04 februari 2017, 23:08:14 »
Mooi gedaan en helder uitgelegd, Reinout (y)

Digitaal krijgt al snel de hik en/of rookvorming bij het geringste kortsluitinkje,
dus  het plastic kraagdingetje is een goede beveiliging 8)

Mvg,

Tis
********

StevenK

  • Offline Offline
  • Berichten: 81
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2202 Gepost op: 05 februari 2017, 08:20:52 »
Hallo Reinout, duidelijk uitgelegd. En leuk om te volgen. Wat je verlichting betreft. Misschien is achterlicht spray een optie. Het is bij de meeste autozaken wel te koop. Het word bij elke laag die je gebruikt donkerder, zo kan je laag voor laag proberen tot één kleur te komen. link

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI NXT-L29 met Tapatalk

« Laatst bewerkt op: 05 februari 2017, 14:46:48 door Reinout van Rees. Reden: Link korter gemaakt »

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7405
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2203 Gepost op: 06 februari 2017, 22:45:42 »
Mooie beelden van korte goederentreinen op een Duits zijlijntje. 211 met een paar korte goederenwagons. Kijk, dat is nou precies de sfeer die ik probeer te treffen. Aanrader.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

StevenK

  • Offline Offline
  • Berichten: 81
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2204 Gepost op: 07 februari 2017, 10:07:31 »
Mooie beelden inderdaad!

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI NXT-L29 met Tapatalk