Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gezocht decals wit op transparant door ruudns
Vandaag om 17:17:33
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:59:24
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:56:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 16:54:09
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 16:44:55
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door Tjalling
Vandaag om 16:35:53
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Tjalling
Vandaag om 16:32:37
De RTM in 2008 en ver daarvoor door Eric B
Vandaag om 16:19:59
20 jaar BNLS jubileum door Peter J K
Vandaag om 15:46:54
Dak van Fleischmann Vla Flip krom getrokken door Forever Rocofan
Vandaag om 15:45:16
worm en wormwiel - worm en tandwiel? door Herb73
Vandaag om 15:15:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:51:37
Spoor- en tramweg parafernalia door spoorijzer
Vandaag om 14:14:42
Roco 4155 NS 2200 2de leven door John18
Vandaag om 14:06:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Hatsune Miku
Vandaag om 13:49:22
Modeltreinenbeurzen door shay59
Vandaag om 13:46:59
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Albert.H0
Vandaag om 13:42:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:24:23
Wat is dit voor stellage met camera's en/of scanners naast het spoor? door kar
Vandaag om 13:17:19
Esu sounddecoder met losse speaker (21mtc) door bellejt
Vandaag om 13:15:23
Lodewickshaven door Eric B
Vandaag om 13:08:18
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 12:48:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:43:33
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 11:39:59
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 11:04:40
Roco versus Lima uitzichtwagens Rheingold door bellejt
Vandaag om 10:21:31
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 09:50:38
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 09:34:08
Zee. Land. door spoorijzer
Vandaag om 09:33:26
Het ontstaan van Trammenlandt door Marco EB
Vandaag om 09:06:45
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1230492 keer)

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8950
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2190 Gepost op: 03 February 2017, 18:30:49 »
Hoi Reinout,

Dank voor het delen van je ervaringen. Ik denk dat het bij mij ook iets als een 'vloeibaar water' gaat worden. Mijn riviertje is is ook wat breder.

Groet,
michel

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7770
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2191 Gepost op: 03 February 2017, 20:24:25 »
Waar dat gel-spul eigenlijk voor bedoeld is:



Modelspoorwinkel hebben ze het niet. Ik heb het bij de pipoos gekocht, hoewel ik het er vorige week niet meer zag hangen, zal wel uitverkocht geweest zijn. En anders een echte schilderkunstenaardingeswinkel.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

StevenK

  • Offline Offline
  • Berichten: 81
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2192 Gepost op: 03 February 2017, 20:43:24 »
Thanks  (y)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7770
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2193 Gepost op: 03 February 2017, 22:13:28 »
Je kan beter geen personeel zijn van de Bundesbahn van BW Mayen. Knipperdeknip:



Zo, nu past hij:



Ook zijn hierboven de snoeren richting het dak te zien.

Vloerplaat erin, draadjes door de WC:



Hij doet het!



Dat ziet er van binnen niet onaardig uit:



Nu nog wat preisertjes erin.

Frontverlichting:



Sluitverlichting:



De ruiten voor/achter zijn aan de binnenkant nogal vuil. Die moet ik nog afkrabben met een cocktailprikkertje.

De verlichting in het donker van het schaduwstation, in vergelijking met de Silberling:



Ik moet hem nog een tikkie dimmen.

Deel één van de railbus is gedaan. Deel twee komt hopelijk morgen af.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2194 Gepost op: 03 February 2017, 22:30:47 »
Ziet er goed uit.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15441
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2195 Gepost op: 03 February 2017, 22:45:06 »
Dat vond ik eerst eigenlijk niet.

Ik wilde net van leer trekken tegen die ongelijkmatige verlichting, toen ik me bedacht iets gelezen te hebben over "voorlopig even de gloeilampjes laten zitten", of iets van dien aard. Even teruglezen leerde dat zulks inderdaad het geval was, vanwege wegens haast. Mits je er de tijd voor neemt, is haast niet altijd verkeerd.

Ziet er goed uit.

Succes met rit 7.

OlivierV

  • Offline Offline
  • Berichten: 666
  • Idioot op een skateboard
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2196 Gepost op: 04 February 2017, 12:16:03 »
Enkel nog een beetje de (voor)ruitjes netjes maken naar mijn mening.
AMSAC - Flickr
H0 - DCC - NMBS/CFL

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7770
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2197 Gepost op: 04 February 2017, 16:28:04 »
Deze is smullen:

Mits je er de tijd voor neemt, is haast niet altijd verkeerd.

Nou is gelijkmatig verlichten nog een moeilijke zaak. Neem deze foto:



En kijk dan niet naar de railbus, maar naar de Silberling erachter die keurig netjes egaal door een doorlopende ledstrip verlicht wordt. Alleen is de indruk dat de middelste helft van het rijtuig feller is: de eersteklas banken zijn lichtgrijs, de tweedeklas rood. De 1e klas in het midden van het rijtuig lijkt dus feller. Zucht....

Bij de railbus is het grootste probleem qua formele egaliteit dat het middelste venster niet verlicht wordt. Daarboven zit het naar onderen lichtdichte plaatje met het lampje. Het raam rechts van het midden lijkt wat vaag geliger dan de rest: dat komt door het beigebruin geschilderde toilethok. En de rechter twee ramen lijken te fel, maar daar zit een egaal grijs bagageruim achter in plaats van donkerder blauwe stoelen.

De belangrijkste winst als ik het later dus met ledjes ga verbeteren:

  • Middelste venster wordt ook netjes verlicht.
  • De front/sluitseinen zijn egaler en ook iets feller.

Enfin, inmiddels ligt het motorrijtuig uit elkaar en heb ik alles schoongemaakt en heb ik ook een paar lipjes rechter gebogen. Want bij de digitalisatie-met-behoud-van-oorspronkelijke-verlichting schijn je extra op te moeten passen met de lipjes die de lampjes van stroom voorzien, dat daar geen kortsluiting ontstaat.



Net teruggekomen van het zwembad (=ouderlijke plicht, pappa is een klimpaal...) dus als ik m'n thee op heb ga ik weer solderen :D

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3375
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2198 Gepost op: 04 February 2017, 21:21:05 »
Leuk om je te volgen, Reinout. Je gaat als een speer. Je hebt in een paar jaar tijd een werkend spoorwegbedrijf opgezet, waarbij je om beurten aan alle aspecten aandacht schenkt.

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7770
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2199 Gepost op: 04 February 2017, 22:03:15 »
Bedankt Wolter!

De door jou gebruikte term werkend spoorbedrijf heb ik zelf nog niet gebruikt, maar hij dekt de lading wel goed. Ik hèb het als een echt werkend spoorbedrijf bedoeld. Bundesbahn in de Eifel rond 1970. Een zijlijntje zoals ik het graag zelf bewust in bedrijf had meegemaakt. Realistisch verkeer, realistisch seinstelsel, realistisch materieel, realistisch landschap....

Maar... het moet niet te duur worden, dus tweedehands spul en dus ook zelf digitaliseren.

Tadaaaah: de railbus doet het!



Als bewijs bovenstaande filmpje. Het vervolg van het ombouwverslag komt later wel. Eerst tonen dat de railbus het doet :) Ik heb nog niets ingesteld, dus het licht in het motorrijtug is nog te fel. En ik moet zo te horen nog een draadje bij de cardanas uit de buurt houden.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7770
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2200 Gepost op: 04 February 2017, 22:47:44 »
Hier het restant van de digitaliseringsbeschrijving. Als eerste het printplaatje leegsolderen van alle diodes, draadjes en condensatoren:



De motor is met één van zijn twee moeren-met-koolborstels met de motorbehuizing en dus met de massa verbonden door middel van een messing plaatje:



Dat moet je niet hebben in de gedigitaliseerde versie. Dus... isolerend plaatje. Die kan je kopen, maar je kan ook een stukje plastic nemen (in dit geval zo'n plastic flapje dat onder de kraag van een pas gekocht overhemd zit...) en daar een gat in maken. Hiervoor is een gatenpons (of hoe dat ook heet) voor riemgaten handig:



Tadaah: op z'n plek:



Alle draadjes vastgesoldeerd en op de juiste plekken door de gaatjes gevoerd:



De draden netjes aan beide kanten van de kardanas verdeeld. Op die manier benut ik de beschikbare openingetjes zo efficiënt mogelijk.



Koppeling aan de voorkant eruit, die heb ik toch niet nodig. En het scheelt een bak met ruimte:



Draden door een gaatje in het dak gevoerd, dat zit precies op de goede plek voor het toilet:



Alles bijna in elkaar:



En helemaal in elkaar (maar qua helderheid nog niet ingesteld):



Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2964
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2201 Gepost op: 04 February 2017, 23:08:14 »
Mooi gedaan en helder uitgelegd, Reinout (y)

Digitaal krijgt al snel de hik en/of rookvorming bij het geringste kortsluitinkje,
dus  het plastic kraagdingetje is een goede beveiliging 8)

Mvg,

Tis
********

StevenK

  • Offline Offline
  • Berichten: 81
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2202 Gepost op: 05 February 2017, 08:20:52 »
Hallo Reinout, duidelijk uitgelegd. En leuk om te volgen. Wat je verlichting betreft. Misschien is achterlicht spray een optie. Het is bij de meeste autozaken wel te koop. Het word bij elke laag die je gebruikt donkerder, zo kan je laag voor laag proberen tot één kleur te komen. link

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI NXT-L29 met Tapatalk

« Laatst bewerkt op: 05 February 2017, 14:46:48 door Reinout van Rees. Reden: Link korter gemaakt »

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7770
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2203 Gepost op: 06 February 2017, 22:45:42 »
Mooie beelden van korte goederentreinen op een Duits zijlijntje. 211 met een paar korte goederenwagons. Kijk, dat is nou precies de sfeer die ik probeer te treffen. Aanrader.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

StevenK

  • Offline Offline
  • Berichten: 81
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2204 Gepost op: 07 February 2017, 10:07:31 »
Mooie beelden inderdaad!

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI NXT-L29 met Tapatalk