Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat was jullie allereerste loc? door TonM
Vandaag om 18:03:52
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door wob
Vandaag om 18:00:53
booster vraag door Dirk
Vandaag om 17:58:30
MoBaBro.de door henk
Vandaag om 17:54:00
Trix DXI van DC naar AC door wob
Vandaag om 17:50:58
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Tedo
Vandaag om 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Tedo
Vandaag om 17:41:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 17:37:38
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 17:30:20
Station Arnhem jaren '80' door Niels B
Vandaag om 17:26:13
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 17:03:47
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:57:56
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 16:20:35
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:09:31
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Pauldg
Vandaag om 15:42:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 15:40:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 14:16:04
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Roelof R
Vandaag om 13:00:46
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 12:57:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 12:25:04
Molenbaan (werktitel) door ruudns
Vandaag om 12:13:25
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:33:28
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:29:58
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:57
Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:05:05
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 08:21:30
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1183082 keer)

Falkenberg

• Offline Offline
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2085 Gepost op: 06 December 2016, 22:39:41 »
Waren dat soort etablissementen in 1970 al in de Eifel te vinden?
In die tijd was het eerder een Pusta restaurant. dus Hongaar, vluchtelingen uit 1956.

dirkjan

T.Spat

• Offline Offline
« Reactie #2086 Gepost op: 06 December 2016, 23:44:31 »
Reinoud, kijk even op het draadje van 44, die heeft heel
veel ervaring met het schilderen van wielen van Duitse stomers ;D

Vallejo heedt vaak wel een grondverflaagje nodig, vooral bij glas
kunststof of metaal.

Mvg,

Tis

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #2087 Gepost op: 07 December 2016, 17:32:04 »
44's draadje... hm, ja, compleet niet opgelet of daar iets over grondverf staat. Ik zal eens gaan zoeken.

Ondertussen heb ik "Möbel Schmitt" hernoemd:

Nu het restaurant nog. Ik kan er ook het plaatselijke feestzaaltje van maken, dan is het gelijk geen concurrentie voor Gasthaus Klemens...

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

jerrytrein

• Offline Offline
« Reactie #2088 Gepost op: 07 December 2016, 18:44:39 »
Italiaanse ijs salon

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #2089 Gepost op: 07 December 2016, 20:00:22 »
Een ijssalon, normaliter van bescheidener afmetingen dan dit etablissement, associeer ik meer met het jaargetijde waarin de mussen van het dak vallen en in het gesmolten asfalt blijven drijven. Niet met het jaargetijde dat ze zich bibberend aan een kaal takje vastklemmen omdat de wind guur om hun verenpak waait.

Wat betreft een Hongaars restaurant. Ik heb wat gegoogled en kwam bijvoorbeeld deze landkaart tegen met de verspreiding van Hongaren over Duitsland. De Eifel blijkt dan weinig populair te zijn bij Hongaren.

De concentratie Italianen blijkt opmerkelijk hoger. Ik weet niet of het toendertijd ook zo was. Toch leuk om dit soort dingen na te kijken! Citaat van wikipedia:

Citaat
Seit Ende der 1950er Jahre haben Italiener auch einen unglaublich großen Einfluss auf die deutsche Gastronomie und Esskultur ausgeübt

Reinout
« Laatst bewerkt op: 07 December 2016, 20:03:36 door Reinout van Rees »

Falkenberg

• Offline Offline
« Reactie #2090 Gepost op: 07 December 2016, 20:11:31 »
Maar juist nog een groene vlek rond de Kreise Cochem en Bernkastel :-)

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #2091 Gepost op: 07 December 2016, 21:20:04 »
Ik heb ter afwisseling de A4tjes van de rechterhelft maar ter hand genomen. Deze keer was ik zo helder om de achtergrondplaat los te halen en rustig achter m'n bureau de velletjes erop te plakken. Gaat veel netter en handiger:

Het hele overzicht. Het zwarte deel rechts van de Landhandel-toren is een uitbouw van die landhandel. Het zal nog wat hoger uitkomen, denk ik.

Detail bij de weg. Dit sluit niet mooi aan, de weg moet een paar centimeter lager liggen. Ik wil maar weinig asfalt op de achtergrond zien. De opening tussen de bomen bevalt me wel goed. Ook het dorre gras naast het talud "doet" het veel beter dan ik had verwacht:

Schuin van onderen:

De grootste verbeterpunten die me zelf al opvielen:

Van links naar rechts:

- Dit huis is veel te prominent. En wat te modern. Als ik deze wegpoets zal de verhouding hier beter worden.

- Het zwart (van de landhandel) loopt te ver door. Hier moet dor gras komen.

- De weg moet lager komen te liggen. En minder zichtbaar zijn.

Zien jullie nog meer punten?

Reinout

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #2092 Gepost op: 07 December 2016, 22:08:37 »
Citaat
Waar ik ook wat fronsend naar kijk is het opschrift van het grote gelige pand: een pizzeria. Waren dat soort etablissementen in 1970 al in de Eifel te vinden? Ik heb het gevoel dat je het toen nog met echt degelijke Duitse Bratwurst of Wildschwein moest doen in plaats van die buitenlandse rariteiten

Ik betwijfel het. In de tijd dat ik nog in de Heimat woonde, waren er, voor zover ik me kan herinneren, in onze woonplaats nog geen "exotische" restaurants. Zelfs iets als een patattent, die je tegenwoordig op bijna elke straathoek wel tegenkomt, bevond zich nog een kilometer of drie, vier verderop. Wij woonden in het noorden van de stad, de Imbiß bevond zich in het zuiden.
En oja, in het zwembad kon je patat kopen, maar die was alleen overdag open.
Een ijssalon was er wel, die was alleen 's zomers open. Venedig, heette die. Een heel klein, smal pandje.

Daarnaast denk ik dat je voor ogen moet houden, dat de Italianen/Hongaren/Spanjaarden die destijds in Duitsland te vinden waren van de eerste generatie gastarbeiders waren, die kwamen daarheen omdat ze gelokt (daarheen gehaald) werden door de betere economische omstandigheden. Hetgeen dus inhoudt dat ze van 'thuis' vast geen dikke beurzen meegenomen zullen hebben om in het gastland een restaurant op te richten. Misschien een (bescheiden) café, met in de zomer een ijssalon (steevast, jawel, "Venedig" genoemd).

Citaat
44's draadje... hm, ja, compleet niet opgelet of daar iets over grondverf staat. Ik zal eens gaan zoeken.

Ach man, da's toch geen zoeken? Waar begin je aan? Ik zou 'm gewoon even een peebeetje sturen om te vragen waar dat staat.
O, wacht, ik zal 'm zelf wel even vragen. Hier is z'n antwoord:

Citaat van: 44
Hmmm... ik geloof niet dat dat er in staat. Voor de wielen heb ik nog nooit grondverf gebruikt. Dat houdt best wel lang, en als op een gegeven moment de slijtage zodanig is dat er iets aan gedaan moet worden, dan is het ook vast wel tijd om het een keertje opnieuw te doen. Nieuwe materialen, nieuwe technieken, nieuwe inzichten... Al te grote beschadigingen die optreden voordat je eraan toe bent om de boel opnieuw aan te pakken kun je tussendoor ook wel even wegretoucheren.

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #2093 Gepost op: 09 December 2016, 22:41:00 »
Hm, misschien moet ik dan gewoon m'n wielen beter schoonmaken voordat ik ze verf. Ik zal een poging gaan wagen.

Bij de plaatselijke kunstbenodigdhedenhandel drie zakjes pigment (à ongeveer €4) gekocht:

Ik heb recent een artikeltje over "zip texturing" gelezen. Effectief "pigment mengen en dan door gips" en dat dan op natgemaakt landschap aanbrengen en evt nog wat nasproeien. Kennelijk levert dat een realistisch stoffig/zanderig effect op. Dat lijkt me een poging waard. O.a. voor het perron, maar ook voor de zijkanten van de beekjes.

Het oorspronkelijke artikel mengde de kleuren met zwart/felblauw/felgeel/roodbruin. Die van de vier pigmenten waren 4 euro per zakje. De felgele was alleen ruim een tientje. Oh. De goedkope vrek in mij had dan de indruk dat de door hem gewenste kleuren ook wel met slechts zwart/roodbruin/zandgeel te fabriceren moesten zijn :) We zien wel.

Qua restaurant en slagerij: ik heb allebei maar van andere opschriften voorzien:

Zo leesbaar is het niet van een afstandje, maar het restaurant heet nu Bürgerhaus "zum unseren Bahnhof" en de slagerij heb ik Sickbock genoemd.

Verder heb ik weer van allerlei kleine zaken recht zitten breien aan de achtergrond. Dit weekend ga ik er verder niet aan toekomen. Volgende week weer wat nieuwe A4tjes printen en kijken of m'n aanpassingen aan de rechterkant nu kloppen. En daarna de "zijvleugels" maken.

Maar eerst morgenochtend richting Houten fietsen. BW Emmen heeft o.a. Weinert windleiplaten voor m'n 50er bij zich, want die Roco oortjes staan onder een verkeerde hoek. Dus die mag tussendoor ook nog onder het mes.

Reinout

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #2094 Gepost op: 10 December 2016, 14:56:08 »
Zo, naar Houten geweest. Toen ik bij de BNLS tafel zei dat ik uit Nieuwegein kwam fietsen mopperde iemand al dat als je met de auto komt al langer bezig bent een plaats te vinden dan dat ik over het fietsen doe :)

De buit:

Netjes aan m'n boodschappenlijstje gehouden. Alleen de goederenwagen is "extra", maar goed, dat staat eigenlijk standaard op m'n lijstje: "kijk naar goedkope bruikbare goederenwagens van roco met kortkoppeling".

• Bestelling bij "BW Emmen" opgehaald: Lademaß van Weinert. Voor in Kelberg bij de losweg.
  • Idem uit Emmen de nieuwe oortjes voor m'n 50er. Bij roco staan de windleiplaten te schuin en dat valt zelfs mij op.
  • Schuimmuurplaten (of hoe dat ook heet). Een plaat om de binnenkant van tunnels ruw aan te geven op de plekken waar het niet zo opvalt. En twee met meer een natuursteenpatroon om "Burg Neublankenheim" te maken. Die staat naast de ingang van het schaduwstation en zal als ruïne door bomen omgeven zijn, dus daar denk ik met zo'n simpele muurplaat wel goed genoeg resultaat te boeken. De Philippsburg bij Monreal ga ik wel met gipsen muurplaten doen, ook al omdat die direct onder nieuwsgierig-vingertjes-bereik ligt.
  • Zakje vaag lichtkleurig/bleek/wittige steen. Daar ga ik met de hamer op slaan om het wat kleiner te krijgen. Ik zocht wat blekigs om als Schwerspat/bariet te dienen. Dat heb ik nodig voor de lading van de open wagens in Berenbach-Ulmen. Maar eens kijken of dat er een beetje uitziet.

Nog twee losse opmerkingen:

• Wat is die Duitser die standaard zegt "alles voor de halve prijs, het moet weg" een oplichter, zeg. Ik had twee beurzen geleden voor 15 Euro een conducteurswagen gekocht. Een tweede zou wel aardig zijn en die zag ik bij hem voor 17,70, gezien het prijsstickertje aan de zijkant. Nou, halve prijs, prima toch? "Dat is dan 19 Euro". Pardon??? Onderop stond met potlood 38 geschreven. Ik zei dat ik alleen de 17,70 op de zijkant had gezien. "Dat was de prijs in DMark". Ja ja, 17,70 in DM is dan nieuwprijs 9 Euro ofzo. En geen 38. Oplichter. Die mocht z'n wagon houden.
  • Zo'n verbetersetje van Weinert voor de roco 50er... Prima model, toch, zo'n roco? Die windleiplaten staan niet goed, maar dat is zelf wel te verbeteren. Het contrast met de plan U discussie vind ik frappant. Tegenwoordig MOET alles perfect zijn. En elke denkbare variant MOET geleverd worden. En één piepklein detail kan al voldoende zijn om te klagen dat er geen treinstel is dat bij wijze van spreken in het voorjaar van 1977 bruikbaar was tussen Arnhem en Winterwswijk ofzo. Ik overdrijf een beetje... :)

Enfin, blij met m'n buit.

Reinout

Basilicum

• Prae-adviseur
  • Offline Offline
    • Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #2095 Gepost op: 10 December 2016, 19:59:56 »
Ik heb dit Duitse heerschap al vaker betrapt op 'handig' handelen, maar nu maakt hij het wel erg bont. Het is hem nog niet gelukt aan mij iets te verkopen.

Groet,
Bas

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #2096 Gepost op: 13 December 2016, 08:34:01 »
Paar aanpassingen bij de rechterhelft van de achtergrond:

• Schuine grasrand links van het viaduktje breder gemaakt.
  • Prominente huis in het midden weggepoetst.
  • Nog wat perspectivisch verkeerd lopende dakranden van een verbergende boom voorzien.
  • Weg wat naar beneden getrokken.

Overzicht:

Weg (moet nog een tikkie naar links):

Weer wat schuin bezien:

We zijn weer vier stapjes verder :)

Reinout
« Laatst bewerkt op: 13 December 2016, 08:40:33 door Reinout van Rees. Reden: 3 -> 4 »

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #2097 Gepost op: 13 December 2016, 09:02:33 »
Kelberg staat officieel op de BNLS DB spoorkaart. Bedankt Simon, voor het aanpassen.

De kaart even copy/pasta hier ook geplaatst om het heugelijke feit te vieren:

Reinout

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #2098 Gepost op: 13 December 2016, 14:35:50 »
Na een taalkundige correctie op een Duits forum heb ik het etablissement hernoemd:

"Zu unserem Bahnhof" i.p.v. "Zum unseren Bahnhof". Ik moet de Duitse lesboeken van m'n dochter eens gaan doorlezen...

Handig, die Duitsers :)

Reinout

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #2099 Gepost op: 14 December 2016, 00:22:48 »
De zijkanten van de Kelberg-achtergrond! Poging één. Rechts is die poging heel goed geslaagd, links denk ik aan grote veranderingen.

Nou, zo ziet het er links uit:

De gipsen wanden geven aan waar gebouwen komen. Daar wordt de achterwand (=grasweide) afgedekt.

Ik vind de bomenrij hier domineren. Veel lucht en een beetje heuvelrij lijkt me hier toepasselijker. En links/rechts van de opening voor de trein wat struweel.

Enfin, gezien vanuit de machinist:

Nu naar de rechterkant. Dat deel losgehaald en omgekeerd op een krukje gelegd en daar gesneden en geplakt:

Zo ziet de close-up er uit:

En het reguliere gezicht (als ik op het krukje zit):

En als je staat:

Tot slot even wat bomen geplaatst voor het idee:

Dat valt me niet tegen! Het meeste werk zit aan de linkerkant, lijkt me.

Reinout