Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 00:31:22
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 00:23:02
Wat was jullie allereerste loc? door HenkN
04 August 2025, 23:16:43
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
04 August 2025, 23:07:18
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
04 August 2025, 22:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
04 August 2025, 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 August 2025, 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
04 August 2025, 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
04 August 2025, 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
04 August 2025, 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
04 August 2025, 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
04 August 2025, 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
04 August 2025, 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
04 August 2025, 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
04 August 2025, 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
04 August 2025, 21:26:42
Aachenau West door Overet
04 August 2025, 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
04 August 2025, 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
04 August 2025, 20:56:59
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
04 August 2025, 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
04 August 2025, 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
04 August 2025, 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
04 August 2025, 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
04 August 2025, 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
04 August 2025, 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
04 August 2025, 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
04 August 2025, 16:12:46

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1182647 keer)

hooidonk

• Offline Offline
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2070 Gepost op: 05 December 2016, 20:44:07 »
Je kunt er wel een raadplaatje van maken, zoek de 10 verschillen... 

Ik heb er al 4 gevonden.   ;D
Het aanrechtbaantje: van Gasfornuis Noord tot Gootsteen CS

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #2071 Gepost op: 05 December 2016, 21:17:30 »
Grapjurk :) Ok.... tweede plaatje geeft aan wat ik me herinner, naast het kleiner maken (en dus ook verplaatsen) van slagerij/pizzeria en van de meubelfabriek. Omdat we op een nieuwe pagina zitten nogmaals eerst het origineel:

Van links naar rechts:

• Wegpoetsen wegmarkeringen.
  • Dakrand recht omhoog getrokken. Dat ziet er qua perspectief rustiger uit.
  • Wat huizen waarvan het perspectief me niet aanstond weggepoetst.
  • Aangebouwde garage van zijn zichtbare zijwand ontdaan. Hierdoor is er minder perspectief.
  • Onderkant dak/schaduw rechtgetrokken. Verschil in loop v/d daklijn met de huizen a/d overkant valt dan minder op.

Oh ja, de rechterkant v/d fabriek heb ik licht opgerekt/verbogen zodat die er beter kloppend uitziet.

Reinout
« Laatst bewerkt op: 05 December 2016, 21:19:12 door Reinout van Rees »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Christoph

• Offline Offline
    • Zwetdorf in model
« Reactie #2072 Gepost op: 05 December 2016, 21:51:24 »
En ehh, in welk programma maak je nou deze leuke achtergronden?
Ik snap dat jezelf foto's van de huizen hebt genomen, maar deze plaats je dan in een andere achtergrond? of is alles met bijvoorbeeld paint verwerkt?

Groeten,

Christoph

ivanzon

• Offline Offline
« Reactie #2073 Gepost op: 05 December 2016, 23:00:11 »
Ik gok hugin met extra huizen op de voorgrond geplakt

mwdb

• Offline Offline
    • Albulamodell forum
« Reactie #2074 Gepost op: 05 December 2016, 23:11:27 »
Wat een werk zeg, maar het gaat er steeds beter uitzien, vooral de correctie van die schuine daken doet het goed, het wordt steeds neutraler.
Bedenk wel dat het een achtergrond blijft, op een goed moment zie je eventuele ongerechtigheden niet meer.
De aandacht valt toch voornamelijk op de voorgrond, is de bedoeling althans  :angel:

Groeten, Michiel
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #2075 Gepost op: 05 December 2016, 23:20:00 »
Programma... Oh, eh, ja, vergeten. Volgens mij wel een keer gezegd 20 pagina's terug tussen neus en lippen door: pixelmator (mac). Dus.... de categorie "gimp", "photoshop". Die laatste zal nog wel een tikkie meer kunnen, maar het is dus wel een lekker uitgebreid programma.

Dus het je er ook wel dagen klussen mee nodig met dat soort pakketten om er enigszins soepel mee te kunnen omgaan. Kern is in ieder geval dat dit soort programma's lagen toestaan. Dus ik kan ook nu nog de fabriek pakken en verkleinen of verplaatsen zonder dat de rest van de achtergrond mee gaat en zonder dat er dan gaten ontstaan. Als je tekenpakket geen lagen ondersteund kan je het vergeten (denk ik) om een complexe achtergrond te maken. Als je eigenlijk maar één afbeelding hebt die je wat bij wilt poetsen: geen probleem, maar zodra je afbeeldingen gaat combineren heb je lagen wel nodig.

Nou, verder is het een kwestie van de mogelijkheden kennen. "magische selectie" om ongeveer gebieden met dezelfde kleuren te selecteren. Handig om de lucht eruit te knippen. Een volg-de-randen-terwijl-ik-klik selectie om een huis inclusief dakgoot netjes op de overgangen (muur->lucht, boom->dakgoot) uit te kunnen knippen.

Een stempelfunctie om een stukje afbeelding een paar cm verderop weer te plakken. Geniaaaaaal om andreaskruizen, lantarenpalen, schaduwen, auto's en windmolens mee weg te poetsen!

Grootte van de plaatjes? Nou, opmeten hoeveel je nodig hebt. 307cm breed, bijvoorbeeld. Dan hoeveel pixels per cm (of liever: dots per inch, DPI) je nodig hebt. Als je 150 DPI haalt mag je (=ik) blij zijn. Inch is 2.51cm. 307 / 2.51 * 150 = 18347 pixels. Daarmee maak ik dan een project aan en stel de DPI op 150 in.

Als ik het dan naar .PNG exporteer bewaart mijn programma netjes de DPI instelling. Bij het printen kan je daarna zeggen "doe het maar op 100% van de ware grootte" en het komt perfect uit.

(PNG, niet JPG, anders krijg je na het uitknippen in losse bladen kleurverschillen.)

Bij mijn proefprintjes op A3 of A4 moet je dan een beetje rekenen. A3 is ongeveer 42x30cm.

Dus... Uitrekenen hoeveel A3's je wilt. 307cm nodig met liggend A3? Ongeveer 307/40=7.675. Ok, dan heb ik er 8 nodig. Er kan dan wat extra marge omheen, zeg 40 pixels. 40 horizontaal, 0 vertikaal want vertikaal is niets nodig. Hoe ik dat dan doe? Ik download "imagemagick", een open source pakket dat je op de command line aanroept en waarmee je allemaal heeeeeele handige trucs uit kunt halen. Onder andere opsplitsen in losse afbeeldingen :)

Liggend A3? Ja, want bij Berenbach heb ik max 28cm hoogte, dus de korte zijde van een A3 is prima. A3 proefprinten bij Kelberg worden staand, omdat ik daar 38cm hoogte nodig heb.

Dus... 8 breed en 1 hoog. En qua extra marges (=overlap) 40 in de breedte en 0 in de hoogte. De "@" in het commando hieronder verdeelt het netjes evenredig over de pagina's i.p.v. een grote lege ruimte op de laatste pagina.

$ convert berenbach.png -crop 8x1+40+0@ +repage +adjoin berenbach_%02d.png
Dan krijg ik 8 bestandjes "berenbach_00.png" t/m "berenbach_07.png". Openen in "preview", de standaard Mac viewer, en exporteren naar PDF. Dan wel aangeven dat het A3 moet zijn en qua schaal 100%. PDFje op een USB stick en naar de kopieerwinkel lopen.

Tadaaaaaah

Reinout

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #2076 Gepost op: 05 December 2016, 23:25:22 »
Ik gok hugin met extra huizen op de voorgrond geplakt

Hugin (voor de anderen: panorama-foto's-aan-elkaar-plak-tool) heb ik niet eens gebruikt! Hoewel... voor één ding. Maar niet voor het aan elkaar plakken van foto's. De grote lappen achtergrond-op-de-achtergrond heb ik allemaal met de standaard panoramafunctie op m'n iphone gemaakt. Vaste hand en rustig bewegen en dan werkt dat best lekker. De camera(-software) zorgt dan zelf voor de goede overgangen. Het helpt dat de camera de hulp heeft van een complete computer in dat telefoontje in een bak aan (bewegings-)sensors, dus die kan er verdacht veel fraais van maken.

(Ik ben dus heel eigenwijs niet achter een spiegelreflex aan gegaan; de tijd ontbrak me er ook voor om zo'n apparaat goed genoeg te leren kennen.)

Hugin heb ik voor één van de twee huizen in Berenbach, bij de overweg, gebruikt. De iphone-panorama-foto was daar op een irritante manier vervormd en dat heb ik uiteindelijk met Hugin wel weer aardig recht kunnen trekken.

Reinout

T.Spat

• Offline Offline
« Reactie #2077 Gepost op: 06 December 2016, 00:41:41 »
De laatste print is wel een stuk meer in verhouding :) de huizen passen nu beter met de achtergrond, en
met strategische plaatsing van wat (herst)boomjes kan er mooi een overgang gecreeerd worden van
achtergrond maar de modelbaan op de voorgrond 8)

Mvg,

Tis

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #2078 Gepost op: 06 December 2016, 01:06:33 »
En.... een schattig herfstboompje kan ook keurig gebruikt worden om een rare hoek of vage overgang aan het zicht te onttrekken :)

Reinout

hooidonk

• Offline Offline
« Reactie #2079 Gepost op: 06 December 2016, 18:53:21 »
Echt complimenten zoals je het doet, Reinout!  (y)

Misschien ook nog dat witte busje uit de straat aan de rechterzijde weg laten rijden?
Die past niet helemaal in jouw tijdperk.

Groetjes,
Marten
Het aanrechtbaantje: van Gasfornuis Noord tot Gootsteen CS

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #2080 Gepost op: 06 December 2016, 21:17:37 »
Bedankt!

Het busje, dat past inderdaad niet. Er zijn wat dat betreft een heeeeeeeleboel dingen waar je op moet letten. Het busje had ik toevallig vanmiddag al weggepoetst:

Waar ik ook wat fronsend naar kijk is het opschrift van het grote gelige pand: een pizzeria. Waren dat soort etablissementen in 1970 al in de Eifel te vinden? Ik heb het gevoel dat je het toen nog met echt degelijke Duitse Bratwurst of Wildschwein moest doen in plaats van die buitenlandse rariteiten :)

Een hernoeming is een kwartiertje werk, dus als er nog suggesties zijn... Zelf ga ik ook wel brainstormen. Probleempje is dat dit een horecagelegenheid is. En een paar meter verderop, "voor" het vakwerkhuis, komt als echt gebouw het hier al vaker genoemde "Gasthaus Klemens". Het moet ergens niet teveel concurrentie worden.

Oh, ik was oorspronkelijk van plan een Edeka tegenover het station te huisvesten. Maar nu zit er een slager op m'n foto. Ach, vooruit.

Hm. Gasthaus Klemens/Clemens. Ik moet even nazoeken wat de oorspronkelijke beginletter was, dan pak ik de andere. "Clemens" doet me denken aan m'n Latijnse lesboek uit gym 2&3. Daar kwam een slaaf Clemens in voor. Dus misschien de pizzeria hernoemen in iets Romeins-gerelateerds. Of een latijnse naam ofzo. "Der goldene Crassus", "de Virneburgse lusthof", "het vetgemeste everzwijn". Enfin.... :)

Reinout

Christoph

• Offline Offline
    • Zwetdorf in model
« Reactie #2081 Gepost op: 06 December 2016, 21:38:29 »
... knip complete uitleg ...

Ahh, bedankt met het hele verhaal.
Nu nog even onthouden, tot ik met m'n huidige studie (nog minimaal 2,5 jaar) klaar ben en dan heb ik een vervolg ook al te pakken.

Groeten,

Christoph
« Laatst bewerkt op: 06 December 2016, 21:49:50 door Reinout van Rees. Reden: Quote ingekort, die is niet nodig. »

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #2082 Gepost op: 06 December 2016, 21:52:26 »
Veel van dit soort zaken (leren hoe beeldbewerkingsprogramma's werken) heb ik juist ook tijdens mijn studie al lerend/spelend mezelf aangeleerd. Gewoon omdat het leuk was. En een voorkant van een rapportje was vaak een goede aanleiding om te gaan spelen.

Met open source software zoals Gimp kan je alles doen wat je hartje begeert.

Reinout

Die het citaat even zelf heeft ingekort met z'n moderatorpetje op... :D

Christoph

• Offline Offline
    • Zwetdorf in model
« Reactie #2083 Gepost op: 06 December 2016, 22:03:54 »
Toppie, bedankt voor het wissen van het onnodig lange citaat.  (y)

Groeten,

Christoph

PS. de opdrachten die ik voor m'n opleiding maak, zijn ook al zo leuk met Arduino of met Cipress PSOC4 bordje.

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #2084 Gepost op: 06 December 2016, 22:05:27 »
Vraag "tussendoor" in verband met inkoopmogelijkheden aan staande zaterdag in Houten: hoe kan ik de blanke wielbanden van m'n roco 57 het beste schilderen? Ik heb bij m'n 80er vallejo rode verf op de wielbanden gesmeerd, maar daar kwamen snel schilfers af. Oh. Is grondverf handig? Maar krijg je dan geen last met de stangen omdat het te dik wordt?

Ik heb ergens wel eens over Elita metallgrund gelezen, maar wat ik daarvan zie is het wit en ik dacht een donkergrijs mengseltje te herinneren. Bijna een soort brunering ofzo.

Dus... tips?

Reinout