Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ventilatie (?) pukkels op dak ICM door Thom
Vandaag om 18:30:20
20 jaar BNLS door Pauldg
Vandaag om 18:09:02
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 17:59:07
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 17:50:55
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door maartenvdb
Vandaag om 17:48:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Frits C
Vandaag om 17:28:01
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door Falkenberg
Vandaag om 17:21:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:19:09
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door KNed
Vandaag om 16:41:47
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door AlbertG
Vandaag om 16:33:28
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:21:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:22:52
Spoorhumor door Eric B
Vandaag om 12:21:56
? Aanleg Zuidwestboog bij Meteren door Arjan6511
Vandaag om 11:43:27
EifelBurgenBahn door Jelmer
Vandaag om 11:35:34
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door damngrazy
Vandaag om 11:11:14
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:01:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:39:45
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Rick
Vandaag om 10:12:45
VERPLAATST: Link trainer (was:: TEE treinstel) door Reinout van Rees
Vandaag om 09:47:12
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door henk
Vandaag om 07:23:13
De projecten van Ruben (NL H0) door Frank 123
Vandaag om 07:02:43
19 Toen door Vroeger
Vandaag om 05:58:47
LS Models 2025 door spoorzeven
19 June 2025, 23:18:38
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Paulus
19 June 2025, 21:45:01
The Southern Pacific & California Northern door Ronald Halma
19 June 2025, 21:43:01
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
19 June 2025, 21:32:13
Station Roodeschool door Torikoos
19 June 2025, 21:14:12
Eindstation Daarhuizen door Torikoos
19 June 2025, 21:04:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Modellbahnwagen
19 June 2025, 20:49:16

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1171765 keer)

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1950 Gepost op: 26 October 2016, 13:30:28 »
Als ik het uit één deel doe zal dat wel ongeveer het idee worden. Hoewel dat dan dus een hopeloze bedoeling wordt in de hoeken omdat ik daar twee kanten op moet buigen. Dat is één van de redenen om misschien het schuine en rechte deel maar gewoon te scheiden.

Maar... dat moet die horizontale scheiding niet teveel opvallen, dus dat is afhankelijk van het ledstrip-experiment vanavond.

Het is ook een optie om op sommige plekken de horizontale overgang van schuin naar recht via een soepele hoek te laten verlopen en op andere plekken juist de vertikale hoek op die manier op te vangen.

Zo'n ronding tussen het schuine en rechte deel is ook afhankelijk van het materiaal. Kan dat het hebben dat je het soms moet verplaatsen om een module weg te halen? Ik moest me nu al in 20 bochten wringen om die A4tjes vast te krijgen...

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

jerrytrein

• Offline Offline
« Reactie #1951 Gepost op: 26 October 2016, 16:38:18 »
Net als met behang
1rst het rechtop staande deel
dan het schuine dak deel
Kijk je niet in de naad
zo ook met van li naar re

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1952 Gepost op: 26 October 2016, 22:31:24 »
Ok, poging twee. Ik heb de achtergrond een tikkie verhoogd en opnieuw afgedrukt. En de verlichting aangezet.

Links:

Rechts:

Voor het idee de 86er van stal gehaald:

En een foto schuin op de achtergrond:

Dat ik alles wat hoger op de foto heb geplaatst bevalt me wel. Dat was een goede tip!

Reinout

Hans Reints

• हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #1953 Gepost op: 26 October 2016, 22:48:04 »
Als je het goed doet verdwijnt de achtergrond, na het plaatsen van bebouwing en bomen/bossages  weer naar de achtergrond.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1954 Gepost op: 26 October 2016, 22:55:06 »
Dàt is ook wel weer waar!

Pfoe, ik ben wel blij dat ik in een vroeg stadium wat video's en foto's van de herfst in de Eifel erbij heb gepakt om een idee van de kleuren te krijgen. M'n gras past volgens mij prima bij de graskleuren van dit stukje achtergrond. De bladeren van de bomen moet ik nog eens nakijken. Ik heb in ieder geval wel de juiste kleuren spuitverf om het eventueel na te bewerken.

Wat ik merk: ik heb heel veel zin om die modules voor dit stukje achtergrond nou eens qua landschap aan te gaan pakken :D Benieuwd hoe dat loopt. Tot nu toe heb ik niet "vanuit de achtergrond" gewerkt en dat kan ik bij dit deel nu wel doen.

Reinout

Wim Hesselink

• Offline Offline
    • Altwied im Westerwald
« Reactie #1955 Gepost op: 27 October 2016, 15:45:18 »
Het ziet er goed uit Reinout! Zelfs een eenvoudige achtergrond voegt al zo veel toe! Als je het later netjes op 1 vel uitprint wordt het helemaal prima. En het goudgele van de herfst heeft wel wat en sluit goed aan bij je gras en struiken.  (y)

Het enige probleem is de kleine afstand tussen spoor en achtergrond. Op de fotos met de 86er is dat goed te zien. Recht van voren valt het niet echt op, maar de 2e foto die schuin van voren is genomen, laat het wel duidelijk zien. Aangezien je aangaf dat je niets meer aan de ligging van het spoor of achtergrond kunt veranderen, zou ik proberen het zicht van schuin van voren te beperken. Bv door bomen voor en achter het spoor te plaatsen.  Het heuveltje zou ik zeker laten zoals het is. Dat helpt bij het blokkeren van de zicht-as.

Groet, Wim
PS door je fotos bedenk ik dat ik voor mijn eigen baan eigenlijk ook snel moet beginnen met een achtergrond zodat ik de scenery / voorgrond er op aan kan passen    :)
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1956 Gepost op: 30 October 2016, 22:22:05 »
Oermf! Dat was me het weekendje wel. En ik tel mijn zegeningen

Vrijdag Eurospoor. Niet al te lang omdat ik om 3 uur al weg ging om thuis de (huur-)auto op te halen. Vooral leuk om Scherpenheuvel (een Belgische baan) te zien. Daar had ik al eens wat plaatjes van gezien, dat maakt live extra leuk. Paar mooie banen gezien die ik al eerder had gezien. Voor mij was deze editie minder dan eerdere versies, maar dat kan ook aan m'n haast liggen.

Bingo was wel het voorraadje makkelijk-monteerbare kortkoppelingen voor oude roco goederenwagons die ik tegen een kop koffie kon ruilen met een forumgenoot. En... het boek over de BR50 bij de DB was er nog, dus deze keer heb ik wel toegehapt. Bij BW Emmen een besteld Weinert stopontspoorblok opgehaald. Benieuwd! Ziet er mooi uit. En een voorlop-as-met-spaken om een correcte 50er te krijgen. En een vervangende fucntiedecoder. Verder nog een kiepvrachtwagen en een oud genoeg uitziende bus. Later eens kijken of dat qua types en tijdperkt klopt. En twee extra goederenwagons.

's Middags op weg naar de Eifel, we kwamen daar (Virneburg) om 9 uur 's avonds aan.

Zaterdag: Eifel. De dag begon bewolkt, maar later kwam er ruim genoeg zon voor prachtige plaatjes. (Dus: daar gáát m'n druilerige sfeer :) ). In Monreal liepen we beneden in het dal en ik hoorde geluiden van een veldslag... Vanuit het dal zag je boven bij de burcht re-enacters bezig. Dat leverde later nog geinige beelden op.

Of m'n foto's van Monreal qua perspectief een goede achtergrond op gaan leveren weet ik niet, maar het zal in ieder geval niet aan de hoeveelheid foto's liggen. In Laubach wat foto's van wat vroeger "gasthaus Clemens" was gemaakt. Verder nog in Uersfeld bij het station langsgeweest. Nuttige details vastgelegd en ook bruikbaars voor de achtergrond van station Berenbach.

In Kelberg nog foto's geschoten. Idioot: toen we Kelberg binnen reden had ik het gevoel "als ik hier linksaf ga kom ik bij het station"..... Op dat soort momenten ga je aan jezelf twijfelen :) Paar foto's geschoten en ideeën voor de achtergrond gekregen.

Bij het "Booser dubbelmaar" een flink aantal prachtige foto's.... ik moet m'n baan uitbreiden, want ik kom achtergrondvlak tekort....

Zondag: seinwezendag ZLSM. Gaaf! Druk ook. Eerst een algemene intro. Dan verdelen in drie groepen van tien. Ik zat bij Servé in het groepje. Uitleg Post I en II in Simpelveld. Wisselgrendels bekeken. Seinhuishandelingen gezien. Lunch. Daarna bij de post T in Simpelveld, de treindienstleider. Railbus naar Wylre waar ook een post was. Daar mocht iedereen een keer de wisselhendels bedienen. Grappig om te merken hoeveel kracht dat kost. Vervolgens stoomtrein naar Schin op Geul en terug naar Simpelveld. Geslaagde dag. Veel meer idee/gevoel hoe het werkt. Aanrader voor als ze het nog een keer organiseren (wat gezien het succes vast gaat gebeuren, gok ik!)

Bingo ook nog: drie goede stukken steenkool om als kolenimitatie te dienen. Daar heb ik voor jaaaaren genoeg aan. De foto van de slakkenput gaat ook nuttig zijn.

Nou, op alle drie de zaken zal ik nog verder ingaan, voor nu laat ik het er even bij.

Reinout

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1957 Gepost op: 30 October 2016, 23:37:54 »
Deel drie van een Eifelgerelateerde serie op DSO: de afbraak van de Moselmaarebahn. Prachtige foto's van een treurige gebeurtenis.

Reinout

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1958 Gepost op: 31 October 2016, 10:35:17 »
Oepsie... Op stummiforum kreeg ik deze opmerking:

Citaat
Und weil ich ein paar Tage nicht hier war, noch eine Anmerkung zu den Silberlingen:
ich habe den Eindruck, die Lampen am Steuerwagen sind vertauscht - richtig ist: ganz unten die weißen, darüber und etwas weiter zur Mitte die roten Lampen. So wie auf diesem Bild, das ich nicht einbinde, sondern nur verlinke:
http://www.bahnstatistik.de/Bilder/Steuerwagen/BDnrzf739si.jpg

Oepsie:

Inderdaad, ik heb aan de onderkant de rode en witte lichten omgewisseld.... Auw, dat wordt weer hakken en breken...

Nou, da's in ieder geval het voordeel van je spullen op fora laten zien: dan worden dit soort fouten er tenminste uitgehaald :)

Reinout

jerrytrein

• Offline Offline
« Reactie #1959 Gepost op: 31 October 2016, 11:24:43 »
Geeft wel leuk weer hoe je baan herkennings punten heeft
 ??? Maar ga je nu dat ook  weergeven  ;D

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #1960 Gepost op: 31 October 2016, 12:51:08 »
Jerry, da kan toch niet,ridders waren al lang uitgestorven in het tijdperk wat Reinout nabootst  ;D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

jerrytrein

• Offline Offline
« Reactie #1961 Gepost op: 31 October 2016, 15:55:10 »
Ik bedoelmeer hetopruimen van de rails
Die ridders lopen er getuige defoto's nog steeds rond ;D

HAR 67

• Offline Offline
« Reactie #1962 Gepost op: 31 October 2016, 19:13:08 »
Wat een trieste foto's. Hopelijk blijven de restanten van de Eifelquerbahn behouden. Al is hoor je niks meer over het behoud van de lijn Daun - Gerolstein.

Groetjes Harry

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1963 Gepost op: 31 October 2016, 22:47:49 »
Probleem met de Eifelquerbahn (en vergelijkbare lijnen in die buurt) is de 85/15 regel. Als je er een toeristische bestemming aan wil geven moet je als gemeentes aan de lijn 15% uit eigen zak betalen en dan krijg je van de provincie ("Land") 85%. Alleen.... die 15% is niet op te brengen, kennelijk. Vooral de Kyllbrug is een probleemgeval.

Wel is het volgens mij zo dat ze de lijn zelf in ieder geval willen laten liggen: er zijn geen fietspad-plannen. Toen laatst een weg werd vernieuwd werd de overweg weer netjes inclusief beveiliging opgeleverd. Dus wat dat betreft is er nog hoop.

Eurospoor inkopen. Tadaaah, het boek over de 50ers waar ik al citaten van heb mogen ontvangen. Nu moet ik zelf op zoek naar de info in plaats dat het me in hapklare brokjes wordt aangereikt, zeker? :)

Nieuw voor mij: auto's. Daar weet ik weinig van af. Maar ik was op zoek naar een bruikbare kiepwagen die gewonnen Schwerspat van de groeve naar de losplek bij m'n station Berenbach zou brengen. Ik keek al bij een stapeltje kibri bouwpakketten, maar het type dat ze daar hadden liggen sprak me niet zo aan. Toevallig zag ik een Wiking liggen. Oh. Ja. Kant en klaar kan natuurlijk ook. Dat hebben ze ook tweedehands op zo'n beurs. En met €7.50 is het duidelijk goedkoper dan een kibri bouwpakket.

Gelijk verder gekeken en ook een bus gekocht die me orde-van-grootte qua tijdperk leek te kloppen. Ik ga het nog wel nakijken.

M'n eerste Weinert bouwpakket. Een stopontspoorblok:

Van BW Emmen o.a. een loopwiel voor de 50er zodat ik er de "052 272-2" (nummer even uit m'n hoofd) van kan maken.

En nog twee goederenwagens van €5 per stuk:

Hiervan moet ik nog wel de wielen vervangen, het zijn wisselstroomwielen.

Reinout

jerrytrein

• Offline Offline
« Reactie #1964 Gepost op: 31 October 2016, 23:01:56 »
Weer leuk spul
bus en kipper zullen wel passen
Anders kan de bus een museum lijn zijn