Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS1100, materieelbespreking door nederbelg
Vandaag om 15:46:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MarcNL
Vandaag om 15:41:50
AI is (gelukkig) nog niet perfect door Pauldg
Vandaag om 15:39:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door jerrytrein
Vandaag om 15:26:35
Depot + vervolg Vlieringen-2 door jerrytrein
Vandaag om 15:25:05
onderzoeksrapport ontsporing Ertstrein door VictorPM
Vandaag om 14:45:42
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door bask185
Vandaag om 14:35:23
Nahmertaler Kleinbahn door hervé
Vandaag om 14:33:39
Roco bd218 162-6 doet 't niet meer door 008200
Vandaag om 14:10:24
Rails roestig verven door EddyK
Vandaag om 14:00:32
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 13:20:53
US diorama in H0 door MOVisser
Vandaag om 13:19:12
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 13:15:58
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Hans GJ
Vandaag om 12:55:10
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 12:35:04
City Scape Studio: Inspirerend door RobVille
Vandaag om 12:18:23
Plan E - 2023 oplage door spoorijzer
Vandaag om 11:21:42
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 11:12:05
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
Vandaag om 11:03:11
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 10:57:59
Polderbaan(tje) 0,3m2 door spoorijzer
Vandaag om 10:52:27
Lichtprintjes NS2400 door DV modelspoor
Vandaag om 10:27:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 09:28:56
Gecombineerd spoor H0 / H0m door Krommert
Vandaag om 09:15:45
Modules van Kees Gorter (vervolg) door MOVisser
Vandaag om 09:00:14
Heljan containerkraan werkt niet naar behoren door MOVisser
Vandaag om 08:58:22
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
Vandaag om 08:10:27
IJken van locomotieven door Frank 123
Vandaag om 06:51:27
20 jaar BNLS door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:17:40
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 00:00:55

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1173310 keer)

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1785 Gepost op: 22 September 2016, 15:50:50 »
Euhmm... Deze wagen brengt ballast naar Kelberg en rijdt leeg weer terug.
Sorry, ik kon het niet laten. ;D

De "oplossing" de ene helft van de ballast eruit halen en dan voor de terug rit omdraaien,ownee da werkt hier nie mee ;D
Wordt dus een 2e kopen  :P
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

jerrytrein

• Offline Offline
« Reactie #1786 Gepost op: 22 September 2016, 16:50:02 »
In kelberg de lading verwijderen  :D
Of kantelbaar maken
Of gewoon dicht heen ,en openterug
En de rijtuigen

foto maken leeg
foto vol
volle achter raam zetten
als je leeg moet foto dingesen effe foto weghalen

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #1787 Gepost op: 22 September 2016, 21:26:03 »
Nou nou nou, nu moeten we Bahnmeister Ludwig Wiggershausen niet gaan beledigen, hoor! Dat ballastbed in Kelberg ligt er keurig bij, dat heeft hij met z'n ploeg een paar maanden geleden nog "aangeharkt". Dus ik Kelberg is geen korreltje grind nodig. Daarentegen is Berenbach de volgende die op het lijstje staat. Maar daar is de wagen makkelijker te plaatsen als je 'em eerst meeneemt naar Kelberg en op de terugweg in Berenbach plaatst. Anders moet je omlopen enzo. Dus... vol naar binnen, vol naar buiten. Geen probleem. Daar komt over een half uurtje ofzo het video-bewijs wel van.

Vol? Ja, maar dan wel met het echte ballast dat ik op m'n baan gebruik, niet met plastic ballast. Rechtsboven zie je de bijgewerkte lading:

Prominenter in beeld is de arme silberling die het slachtoffer is van mijn geëxperimenteer met waterverf. Ik begin er een beetje aardigheid in te krijgen! Beetje kliederen, beetje wegwegen, beetje deppen, beetje met water wegvegen, nog eens deppen, even halve minuut wachten, nog een keer eroverheen, enz. Héél makkelijk corrigeerbaar. Je ziet hier al een beetje dat het het tussen de ramen wat donkerder is, daar loopt het vuile regenwater van de raam-dakgoten meer naar beneden dan recht onder de ramen. Dat effect heb ik al vaker op foto's gezien.

Het dak van dit rijtuig wil ik flink zwartig hebben. De andere silberling wordt qua dak veel schoner om een leuk contrast te krijgen. Dit komt ook van een voorbeeldfoto.

Hier nog een foto:

Ik begin dit wel een leuke methode te vinden! Ik heb de beneluxspoorjubileumwagon ook gelijk maar schandalig te grazen genomen. Dat arme mormel heeft geen millimeter schoon over m'n baan mogen rijden... :D

Reinout

Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

WesleyMunnik

• Offline Offline
    • Modelspoor Design
« Reactie #1788 Gepost op: 22 September 2016, 21:50:29 »
Reinout dat van die kortkoppelmechaniek en veertje klopt
Bij het origineel is het frame een open frame en heeft die aan 1 kant een bordes. Vandaar dat het aan die kant netjes is weggewerkt en de andere kant dus zichtbaar is.

Maar wacht met spanning je filmpje af.

Gr

Wesley
Met vriendelijke groet,

Wesley Munnik

www.modelspoordesign.nl

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1789 Gepost op: 22 September 2016, 22:14:08 »
Tadaah: verhaaltje met film.

Ik heb de mooie schone wagon gelijk vervuild.... :D

Reinout

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1790 Gepost op: 23 September 2016, 21:50:51 »
1) Het dak vond ik te onregelmatig.

2) Ik bedacht me dat ik laatst vallejo donkergrijze wash had gekocht.

1+2 = laat ik die wash eens over het dak smeren. De wash een beetje extra verdunt en, ja, dat werkt wel lekker:

De wash had het volgens mij wel nodig dat er "houvast" was aan de al aangebrachte waterverf. Maar goed, de combinatie zorgt ervoor dat ik het dak nu al aardig vind lijken. Volgens de voorbeeldfoto die ik heb zou het nog donkerder mogen, dus misschien doe ik er nog een tweede laagje over, maar dan moet het wel goed zijn.

TODO: zijwand en vooral het onderstel. Als ik de twee delen straks samenvoeg moet het wel eender vervuild zijn. Ik denk aan een beige/bruine/rooiige waas over de onderste helft van de bak, dat heb ik op een foto gezien. Maar niet specifiek een eifelquerbahn foto. Dus dat wordt nog wat verder onderzoeken.

Oh ja, TODO: de reizigers moeten er nog in, de verlichting moet er nog in, het koprijtuig moet nog, daar moeten de frontseinen nog in orde gebracht worden... Ik dacht dat zo'n rijtuig een kwestie van twee avondjes zou zijn... Lange termijn projectje :)

Reinout

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1791 Gepost op: 24 September 2016, 12:30:27 »
Met al die leuke wissel- en seinhendels die ik in Kelberg heb... Ik heb me gelijk maar opgegeven voor de ZLSM seinwezendag. Klinkt gaaf :)

Zondag 30 oktober organiseert ZLSM de Seinwezendag 2016. Ieder die geïnteresseerd is in de klassieke beveiliging is van harte uitgenodigd. Tijdens deze Seinwezendag zullen we een uitgebreide blik achter de schermen geven van het seinwezen bij de ZLSM.

Dit betekent ook dat ik nog wat eerder duidelijkheid moet krijgen over de achtergronden op m'n modelbaan. 30 oktober ligt aangenaam dicht bij 10 november, de dag die ik qua herfsterigheid wil nabootsen op m'n baan. Dus als ik nog fotografisch materiaal nodig heb is zaterdag 29 misschien een goeie om met een gehuurde auto de Eifel in te rijden. Helpt gelijk met het begintijdstip van 10:00 in Simpelveld, want met het OV kan ik daar pas om 11:29 zijn op zondag :)

Dat vraagt wel om familieberaad, want "je loopt in de Eifel rond" trekt vrouwlief erg aan. Zoonlief wil denk ik zondag er wel bij zijn. Dochterlief wil niet in de auto zitten en een seinhuis verliest het duidelijk van een boek. En sociaal in de Eifel rondbanjeren is niet gelijk 100% verenigbaar met een fotografeerprogramma. Dit wordt een basiscursus creatief plannen :)

Reinout

Servé

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Niks kan tippen aan een E1700
« Reactie #1792 Gepost op: 24 September 2016, 12:35:38 »
Welkom, Reinout :) Ik ga m'n best doen er een leuke en interessante dag van te maken ;D
Vriendelijke groet, Servé.

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1793 Gepost op: 26 September 2016, 11:47:13 »
Zo, het wordt een familieuitje :) Zoonlief doet mee met de seinhuizentour. En we gaan met z'n allen in de Eifel rondhobbelen.

Ik heb een huisje in Virneburg met uitzicht op de ruïne van het kasteel van de grafen van Virneburg gehuurd. Dezelfde grafen die ook Monreal in handen hadden. Zaterdag dan een rondje langs Monreal, Uersfeld, Mosbruch, Kelberg. En dat optrekje in Virneburg ook maar gelijk bekijken.

Wordt voor mij wel wat vermoeiend omdat ik vrijdag overdag bij Eurospoor rondhobbel. En ik ben de enige met rijbewijs, dus ik moet ook het hele stuk nog rijden. Maar goed, 't wordt vast leuk.

Reinout

Esufreak

• Offline Offline
  • Als er maar ESU op staat
« Reactie #1794 Gepost op: 26 September 2016, 12:26:54 »
Veel plezier.

Gr, Arie
HO 3rail, verder alleen maar ESU en Pullman.

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1795 Gepost op: 27 September 2016, 22:38:29 »
Zo, eerst iets regionaals uit Nieuwegein. De plaatselijke sneltram in de eerste uitvoering. Westnederland! Bouwplaat uit het archief van een forumgenoot overgenomen. Leuk ding :)

Na dit historische uitstapje maar weer eens terug naar de Eifel. Naar een verandering van plannen! Bij het aanschouwen van mijn schilder- en kliederkunsten was de tevredenheid over m'n achtergronden niet universeel. Kort samengevat: er was meer uit te halen. De algemene indruk klopt wel, maar....

• Òf gedetailleerder schilderen ("dat zou je moeten lukken").
  • Òf een fotoachtergrond.

Ik ga, ondanks eerdere gedachtes, me toch aan een fotoachtergrond wagen. Uitdaging van hier tot Verweggistan Zuid, want zo'n schuin dak aan twee kanten zorgt duidelijk voor planningsproblemen. Om een beetje houvast te hebben heb ik als eerste een potloodstreep op het schuine dak getrokken op de plek die recht boven de achterkant van de modules ligt. Vervolgens zo recht mogelijk van voren een set foto's maken. Vervolgens dit provisorisch naast elkaar plakken en uitprinten.

Daarna op zolder de meetlat erbij en maten opschrijven. Dan krijg je zoiets:

Dat is prima te doen, maar bij "Monreal" werd het toch lastiger. Ten opzichte van waar ga je meten? Links kan je de bovenkant als maat nemen, maar dat houdt een keer op en dan begint het schuine dak. En de module is ook mooi glooiend aangelegd, dus daar zit ook geen centimeter plat bij. Enfin...

We zien wel! Nu kan ik een basistekening met goede maten maken en dan met foto's experimenteren. En plannen wat voor soort foto's ik eventueel eind oktober in de Eifel nog moet maken.

En ik wil gaan googlen of er basisregels/tips zijn voor het maken van zo'n fotoachtergrond. Vooral qua horizon. Ik heb bij elke tekening aangegeven waar ik zelf normaliter zit met m'n hoofd. Dat is voor mij op het moment de maat waarop ik de achtergrond wil baseren. Misschien helpt dat me met het maken van keuzes.

Benieuwd! Tips welkom :)

Reinout

dimo1_dimo1

• Offline Offline
« Reactie #1796 Gepost op: 28 September 2016, 14:37:52 »
als je foto's aan elkaar wilt plakken.. zorg voor veel foto's ;)
ik wou ook een keer wat foto's als achtergrond gebruiken.. echter kwam ik tot de ontdekking dat het net niet goed aansloot :( ergens in het midden ontstond een vreemd stuk doordat de foto's net te ver uit elkaar waren
groeten,
Auke

gvandersel

• HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
« Reactie #1797 Gepost op: 28 September 2016, 15:47:57 »
Reinout,

Hoe ga je de vertekening door het schuine dak aanpakken?
Je zou de foto uitmoeten rekken in vertikale richting zover ik het begrijp.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

jerrytrein

• Offline Offline
« Reactie #1798 Gepost op: 28 September 2016, 16:18:49 »
Die achtergrond op stummi is wel geslaagd
Kwam er niet uit of er een uitleg is hoe en waarop dit is gemaakt

ivanzon

• Offline Offline
« Reactie #1799 Gepost op: 28 September 2016, 16:38:55 »
Ik heb wel vaker met zo een panorama programma gewerkt... Hier een paar tips:
1: Neem een statief mee, anders heb je gegarandeerd een te lage foto als eindresultaat wegens een slingerende horizon.
2: 35 mm is zo ongeveer het minimum aan brandpuntsafstand wat bruikbaar is. Als je lager gaat kost het je hoogte in het eindresultaat door lens correctie.
3: Dimo had het er al over: Maak zoveel mogelijk foto's. Minimaal elk belangrijk vast punt links, rechts en in het midden van de foto (dat kan van alles zijn zonder te veel herhalende patronen)
4: Maak het panorama met de juiste software, NIET met de ingebouwde camera functie. Het makkelijkste programma hiervoor is Hugin
5: Probeer opvallende bewegende objecten te vermijden, die kunnen bij een foto met weinig referentie punten tot problemen leiden (verkeerd aan elkaar plakken)