Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
Vandaag om 19:00:48
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
Vandaag om 18:53:51
Rondom Charlois door R1954
Vandaag om 18:32:39
Piko EUROCITY 2969 traxx door the_gold
Vandaag om 18:24:08
Onshape gebruikersgroep door Frank 123
Vandaag om 18:23:22
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 18:07:14
VERPLAATST: Probleem met inloggen door Duikeend
Vandaag om 18:02:20
Wie weet hoe je 2 fleischmann sprinters kan koppelen door linquenda2
Vandaag om 17:58:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 17:54:25
Modellbau Lingen 2026 door Scratchbuilt
Vandaag om 17:39:57
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:38:27
Resin kits best met of zonder grondlaag door Duikeend
Vandaag om 17:37:14
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 17:36:02
Station Steenwijk poging 2 door Duikeend
Vandaag om 17:25:22
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Locojack
Vandaag om 17:14:30
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 17:00:58
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:30:51
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 15:52:23
Rivarossi br 56 HR2891S door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:28:59
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 13:47:48
Wat hebben treintjes met Kerst te maken? door Besselspoor
Vandaag om 13:33:42
Site Uhlenbrock door Michaël dB
Vandaag om 12:53:27
Contact gegevens Roco NL door Herb73
Vandaag om 12:10:22
Tijdschrift DIGIFOTOpro: schitterende reportage over museumlijnen door BrightonBelle
Vandaag om 12:07:36
Revier Rheinbrenner (H0) door spoorijzer
Vandaag om 11:30:05
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Eric B
Vandaag om 11:14:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:13:14
Ervaringen met Van Perlo ( DinaSys ) draaischijfbesturing door Ronald Halma
Vandaag om 10:22:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:20:24
Probleem met Trix wagon door klusser
Vandaag om 09:17:36
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1246452 keer)

Arvidus

  • Offline Offline
  • Berichten: 250
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1770 Gepost op: 21 September 2016, 16:48:01 »
Bruine nagellak! Dan krijgen je fel-witte ledjes een warme, gelige kleur!
mvg, Arvid

Mijn beginnersproject: Project Stormvloed - Oefenbaan in H0

Haradigi

  • Offline Offline
  • Berichten: 948
  • Meet (kijk, voel, ruik) & dan weet je het.
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1771 Gepost op: 21 September 2016, 18:35:05 »
Hi

Ik gebruik diverse kleuren nagellak (van mijn dochter) om het op kleur te brengen.

groet
Harald

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 531
    • Albulamodell forum
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1772 Gepost op: 21 September 2016, 21:07:10 »
Interieur ziet er goed uit, doet het altijd goed om daar een beetje kleur aan te geven, zeker als je met verlichting gaat rijden.

Groeten, Michiel.
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7800
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1773 Gepost op: 21 September 2016, 23:12:40 »
Hrmf, ik heb een nagellak-loze dochter. Dat bevalt me overigens wel. Dat hoeft me er niet van te weerhouden zo'n goedje aan te schaffen. Ik heb immers ook een make-up kwast gekocht om m'n ballastbed aan te schoffelen...

Nagellak, komt dat op het ledje? Of "buiten" op de voorkant van de "lamp"?

Over interieurkleurtjes: de banken heb ik nu ook geschilderd:



In de eerste klas ga ik de hoofdsteunen nog wit maken, dan is het wel OK. Ook moet het stuurstandrijtuig nog wat aandacht, daar moet ik de binnenwanden nog mintgroen schilderen. Ik heb daar de ramen er nog niet uitgeklikt. Dan vrees ik overigens in de knoei te komen met de ledjes en vooral de stapel dikke bedrading. Als dat zo is is dat een goede aanleiding het geheel te verbeteren met lakdraad. Èn door de leds in serie te zetten i.p.v. parallel. We zien wel. Met wat geluk is het pakketje dat op het postkantoor op me ligt te wachten een setje voorbedrade warmwitte smd ledjes, dat vergroot m'n mogelijkheden wat verlichting betreft.

Extra gedachte qua interieur: eigenlijk zou ik in de eerste klas nog tussenschotten aan moeten brengen, maar ik denk dat dat in de praktijk niet echt op gaat vallen. Ik hou het wel in beraad: dit is typisch zo'n punt waarop ik toch opeens naar het afbreekmesje en de plastic plaat grijp.

Dringender is het uitzoeken wat een beetje standaard kleuren qua kledij was in november 1970. Ik heb een voordeel-zakje voorgekleurde zittende poppetjes, maar da's nog erger pastel enzo dan het mintgroen dat zo'n silberling als wandkleur had. Dat klopt vast niet met de mode toendertijd. Ik ga eens kijken. Volgens mij had ik daar ergens in m'n bookmarks een handige site voor.

En, waarom zitten er geen 48 uur in een dag, ik wil op de buitenkant van m'n silberlingen gaan experimenteren met vervuilen-met-waterverf. Als je daarna met je vingers van zo'n rijtuig af blijft schijnt het best goede resultaten te geven. En het is corrigeerbaar. En spotgoedkoop. En eventueel gooi je er wat blanke lak over en dan is het ook OK.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7800
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1774 Gepost op: 22 September 2016, 01:26:06 »
Hoe zag het er rond 1970 uit? Een beginpunt is bijvoorbeeld het Wirdschaftswundermuseum: http://www.wirtschaftswundermuseum.de/werbung-bilder-1970.html, http://www.wirtschaftswundermuseum.de/konsum-1969.html. Oh, en een leuke kattenvoerreclame uit 1960, die wil ik nog ergens onderbrengen. Deze kattereclame is wel uit 1970. Ook leuk.

Wat op die pagina's opvalt is de sigarettenreclame. Dàn merk je pas dat je dat in Nederland al een paar jaar niet meer ziet. Grappig effect.

Ik dacht nog een website gevonden te hebben (of gezien te hebben in een ander draadje) met een heleboel foto's per jaar geordend. Gewoon standaard foto's van het dagelijkse leven. Maar dat kan ik nu niet meer vinden. Doet dit bij iemand een lichtje branden?

Tot slot op DSO gevonden: kat gebruikt in DB reclame in 1953.

Reinout
« Laatst bewerkt op: 22 September 2016, 01:28:24 door Reinout van Rees »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7800
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1775 Gepost op: 22 September 2016, 08:29:31 »
Poginkje met vervuilen met waterverf. Gewoon zo'n kinderding met rondjes. Ik heb de mijne ("Panduro") voor 4 euro ofzo bij de Pippoos gekocht.

Eerst het dak maar eens zwart:



Aargh!!! Het verspreidt niet regelmatig, het hecht niet echt, het is gewoon een kliederboel. Dan maar met een velletje WC-papier schoonmaken. Hé:



Krijg nou de pietjes... Dat ziet er niet onaardig uit. Het wordt wat matter en er zit een donkergrijze waas over het dak. Volgens de voorbeeldfoto die ik na wil bootsen mag het nog donkerder zijn, maar dit is een leuke eerste stap.

Ik vroeg me wel af of ik het rijtuig eerst met een drupje afwasmiddel af had moeten nemen om het vetvrij te krijgen...

Een vergelijking, voor zover het met de verlichting op m'n studeerkamer fotografeerbaar is, met het nog schone rijtuig:



Daarna de zijkant licht bewerkt:



Dat was me te vlekkerig. Na een nachtje drogen heb ik het afgeveegt met WC-papier. Er blijven wat kleine vervuilingen achter:



Later afvegen gaat dus ook prima. Het hoeft niet meteen. Fouten zijn dus corrigeerbaar. Überhaupt: glaasje water erover en alles is weg. Super-corrigeerbaar. (En dus per ongeluk door vingers beschadigbaar.)

Ik ga in ieder geval verder met experimenteren. En ook de Duitser waar ik deze methode van opgepikt heb eens vragen naar wat details.

Reinout

Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Haradigi

  • Offline Offline
  • Berichten: 948
  • Meet (kijk, voel, ruik) & dan weet je het.
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1776 Gepost op: 22 September 2016, 09:12:32 »
Hi Renout,

Bij mijn dochter wordt het soms voor op feestjes gebruikt.
De doorzichtige blanke- en/of gelige lak was wel speciaal voor mij gekocht.
Wordt op de LED's zelf gedaan, soms meerdere keren om een oud (gloeilamp) effect te krijgen.

groet
Harald

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15446
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1777 Gepost op: 22 September 2016, 09:26:30 »

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7800
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1778 Gepost op: 22 September 2016, 09:57:04 »
Kassa! Die bedoelde ik!

Specifiek foto's uit 1970.

Die pastel-tint-chinese-poppetjes worden het qua kleur niet, daar moet nachgeholfen werden. Nou, ik kan aan de slag :)


Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5415
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1779 Gepost op: 22 September 2016, 11:34:42 »
Nog een punt ter overdenking ;) : Hoeveel figuren zet je in een rijtuig? De trein van 's morgens half acht uit Kelberg lijkt mij voller dan de laatste trein in de avond.

Groet,
Bas

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7800
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1780 Gepost op: 22 September 2016, 12:05:07 »
Daar heb ik wel over gepiekerd, maar ik heb er nog geen vastomlijnd plan voor getrokken.

Als ik met wat toekijkende familie boven aan het rijden ben gaat het niet verder dan "oh, leuk, er zitten zelfs poppetjes in", dus daar hoef ik niets speciaals voor te doen.

Waar het wel uit gaat maken: de verhalen met foto's/films. Als daar een lege scholierentrein aankomt... Of een trein midden overdag stampensvol is...

Wat brainstormen:

  • Een deel van een rijtuig voller zetten dan een ander. Dan kan je net die paar plekken in beeld brengen als je iets druks/rustigs nodig hebt.
  • 1e klas is sowieso rustiger.
  • Ik heb wel een beetje onderscheid tussen treinen. De railbus gaat de ochtendlijke scholierentrein niet rijden, dat zijn umbaurijtuigen. Of misschien de silberlingen. Dus ik kan vraag/aanbod wat aanpassen. Maar nog steeds gaat de lege scholierentrein dan vol met scholieren toch weer terug... Aargh.
  • In m'n verhalen heb ik eens genoemd dat er op zondagavond een versterkingsrijtuig aan de trein wordt gehangen om de dienstplichtigen aan te voeren die van verlof terugkomen. Dus... in een specifiek rijtuig moet ik een roedeltje militairen zetten.
  • Ik zou ook wat kunnen doen met het omdraaien van rijtuigen. Aan de ene kant van het rijtuig veel lui bij de ramen, aan de andere kant niet. Geeft ook een visueel ander effect.
  • Dubbel rijtuig aanschaffen, eentje vol, eentje leeg.....

Enfin, ideeën zijn welkom!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5415
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1781 Gepost op: 22 September 2016, 12:59:13 »
Een deel van een rijtuig voller zetten dan een ander
en/of
aan de ene kant van het rijtuig veel lui bij de ramen, aan de andere kant niet
geven de meeste mogelijkheden.
Natuurlijk kun je het laatste punt van de brainstormsessie ook toepassen, maar dan heb je dubbele rijtuigen nodig, die per paar op dezelfde manier geweatherd moeten worden.

Om indruk van drukte in een H0-rijtuig te krijgen, kun je hier en daar eens kijken.

Groet,
Bas

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7800
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1782 Gepost op: 22 September 2016, 13:19:50 »
Ik heb gelukkig ook materieel waar geen personen in geplaatst hoeven te worden. Scheelt weer werk:



Zonet afgehaald op het station. Vanavond maar eens een rondje over de baan. Staat prima in 1970, toch? :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5415
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1783 Gepost op: 22 September 2016, 13:30:29 »
Euhmm... Deze wagen brengt ballast naar Kelberg en rijdt leeg weer terug.
Sorry, ik kon het niet laten. ;D

Groet,
Bas

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7800
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1784 Gepost op: 22 September 2016, 15:26:58 »
Aan de (op de foto) rechterkant is een bordes. Aan de linkerkant niet. Aan die linkerkant kunnen nog de gebruikelijke extra onderdeeltjes (een stukje reling) aangebracht worden.

Klopt dit? Want aan de linkerkant is het kortkoppelmechanisme inclusief veertje zichtbaar terwijl het aan de rechterkant netjes is afgedekt door het bordes.

Reinout
« Laatst bewerkt op: 22 September 2016, 15:41:42 door Reinout van Rees »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)