Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door ES44C4
Vandaag om 08:38:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 08:31:29
CIWL type P door willyTEE
Vandaag om 08:20:03
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 08:13:11
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 08:08:47
Ertstreinen in HO door ES44C4
Vandaag om 08:04:33
Raadplaatje door henk
Vandaag om 07:02:00
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 00:33:18
Rails roestig verven door Ronald Halma
21 June 2025, 23:21:13
Piko 1136 van AC naar DC door Blausee-Mitholz
21 June 2025, 22:51:54
Railcom zender bouwen door bask185
21 June 2025, 22:35:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
21 June 2025, 22:21:46
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
21 June 2025, 22:08:53
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
21 June 2025, 22:05:28
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
21 June 2025, 21:19:32
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronaldk
21 June 2025, 19:50:20
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
21 June 2025, 19:47:23
Een nieuw begin door dreezy
21 June 2025, 19:31:32
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
21 June 2025, 16:17:50
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
21 June 2025, 15:56:45
US diorama in H0 door Wim Vink
21 June 2025, 15:48:33
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Tedo
21 June 2025, 15:44:35
Polderbaan(tje) 0,3m2 door defender
21 June 2025, 15:40:19
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
21 June 2025, 15:36:20
Station Roodeschool door Torikoos
21 June 2025, 15:34:14
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door jandcargo
21 June 2025, 14:45:36
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door olaf99
21 June 2025, 14:45:31
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
21 June 2025, 13:42:56
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
21 June 2025, 13:04:26
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door Jasperr
21 June 2025, 12:49:13
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1172672 keer)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7746
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1695 Gepost op: 05 September 2016, 12:49:47 »
In m'n verhalendraadje kwam al een roco 043 voorbij die ik voor m'n kennis onderhanden heb genomen.

Hoofdprobleem: hij nam geen stroom af van de lok, alleen van de tender. Hieronder zie je één van de problemen:



Tja, als je de wielbanden schildert tijdens het vervuilen...



En als je dan de stroomafname-stripjes ook zwart schildert... Dat staat gelijk aan het vervangen van het motorblok van je auto door een bloembak ("dat staat zo mooi") en dan te klagen dat hij niet meer rijdt  ;D

Een van de stripjes was erg gammel en brak af:



Met een reservestripje en wat soldeer was het te herstellen:



Voordeel van een 043 is dat het een oliegestookte lok is. Met een mega-tender waar zat ruimte voor een decoder is als je het bovenste gewicht eruit haalt:



Aan de onderkant de tender van nieuwe anti-slipbanden voorzien en alles schoongemaakt en gesmeerd.



En tot slot de decoder aangesloten:



Ik heb de achterverlichting wel aangesloten, maar de voorverlichting (en evt. rookgenerator) heb ik laten zitten. De voorverlichting deed het überhaupt al niet (er zat een isolerend plaatje bij het lampje) en ik kon zo gauw niet zien hoe de rookgenerator was aangesloten. Volgens mij wordt dat toch niet gebruikt door m'n kennis, dus dat scheelt weer twee draadjes die ik anders creatief van tender naar lok zou moeten krijgen.

Nou, hij doet het, maar er loopt nog ergens iets vast. En hij ontspoort op twee wissels, dus ik moet nog goed naar de wielen kijken.

Qua vervuiling:

  • De viespeuk! :D Wielen onderschilderen... Niet doen dus.
  • Tegen mezelf: luilak! Al je loks rijden maagdelijk schoon rond! Zo'n vervuilde lok is veel echter!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1696 Gepost op: 05 September 2016, 15:55:45 »
 ??? ???
Zet ze een week in de tuin
Heb je een zeeeeer natuurlijke ver vuiling  ;D
Maar dat komt vanzelf wel een keer
Je weet nu iigdat je de wielflenzen en loopvlakken schoon moet houden  (y)

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2105
  • MSc Micro-Electronics
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1697 Gepost op: 05 September 2016, 17:57:43 »
Over de 86, als je 'heel goed' kijkt op een 'absoluut vlak' stukje spoor (' en ' maakt het serieuzer  ;) ) dan kan je misschien zien dat 1 van de wielen wordt opgetild en weer op het spoor terug komt. Dit is in veel gevallen de oorzaak van de tik. Bij mij bleek 1 van de wieltjes verdraait op de as.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7746
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1698 Gepost op: 05 September 2016, 22:10:20 »
Sander: daar zal ik eens naar kijken.

Ik ben overigens vanavond met de 043 en ook nog met de 94 in de weer geweest: met de schuifmaat in de hand. De Radsatzinnenmaß controleren. De ruimte tussen de wielen dus. Die moet minimaal 14.4mm zijn. Dat bleek niet overal het geval te zijn. Na correctie, bedenk ik me nu, heeft 'ie geen kortsluiting meer op een specifieke wissel veroorzaakt. Dat heeft dus wat geholpen.

Het hielp niet met het vastzitten van de wielen van de lok. Die blokkeerden nog steeds regelmatig. Wel viel me op dat als ik de lok omdraaide ik er veel minder last van had. Het probleem ontstond dus als de middelste assen naar een specifieke kant werden gedrukt. Ik kon geen enkel nokje, asje, moertje vinden waar iets tegenaan kon komen. Het leek specifiek de middelste as te zijn. Ik heb de sleuf in het chassis waar de as in valt een beetje bewerkt om te kijken of er braampjes ofzo te vinden waren. En een dot roco vet erin. Dat hielp wel iets, maar niet genoeg.

Nog eens de schuifmaat erbij. Bleek het wiel toch nog wat scheef te zitten. Of de as net een tikkie krom. Tang erbij en wat buigen. Dat scheelde 90% van het blokkeren! De overige 10% laat ik volgens mij maar zitten.

Eén wiel van de 94 bleek ook wat krapper dan 14.4mm te zijn. Ook daar wat corrigerend gewrik toegepast. Ook dat hielp om hem bij een paar punten wat minder te laten stoten. Maar ook daar is het gedrag nog niet 100%.

Die 94 zet me wel aan het denken. Aan de ene kant is een condensator misschien afdoende om de hikjes eruit te krijgen.

Aan de andere kant: moet de kwaliteit van mijn baan niet omhoog? Niet elke moduleovergang is helemaal lekker. Er zit op twee plekken een rare hobbel in het spoor. Eigenlijk rijdt alles er OK overheen, behalve dan de 94 en 043. Dan kan ik wel mopperen dat de 94 een mindere constructie heeft omdat hij starrer is dan m'n roco loks, maar aan de andere kant mag de lok ook wel mijn richting op mopperen dat ik de Bahnmeisterei eens op pad moet sturen.

Hmmmm....

Tot slot nog een foto:



M'n "lokloods" staat vol! In Kelberg staat m'n 86, die paste er niet bij. En een tweede v100 staat in de studeerkamer op m'n bureau. Nou zitten er wel twee gasten bij, de 218 en de 043, dus al m'n materieel past nèt bij de draaischijf. Dat er binnenkort een 57 bij komt is geen probleem, want dan zijn de gasten vast wel weg. En normaliter staan er twee loks voor een trein in het schaduwstation.


Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1699 Gepost op: 06 September 2016, 10:10:36 »
Van de 43 de kwartering van de wielen ook nog gecheckt?
groeten,
Auke

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1700 Gepost op: 06 September 2016, 10:24:17 »


 

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7746
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1701 Gepost op: 06 September 2016, 10:27:54 »
Van de 43 de kwartering van de wielen ook nog gecheckt?

Nee. Hoe doe je dat eigenlijk het beste? (Behalve "een beetje kijken of het klopt")?

Zou dit überhaupt een oorzaak kunnen zijn als hij het (door het omdraaien van de lok) effectief in linkerbochten wel vaak blokkeert en in rechterbochten niet?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7746
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1702 Gepost op: 06 September 2016, 10:30:26 »
Jan: tja, die zwarte ducktape rijdt 'ie al een jaartje ofzo mee rond :) Gekke is dat het niet eens erg opvalt.

Maar... ik heb de zakjes kolen klaar liggen. En de 50er gaat binnenkort toch op de operatietafel om er een rookgenerator en een nieuwe koppeling op te zetten, dus dan ga ik dit ook fixen.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12154
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1703 Gepost op: 06 September 2016, 14:00:42 »
Dan gooit hij er nieuwe zwarte tape op   :P
Enne,valt nie op  ???
Zwart glimmende spul op regenboog kleuren in een tender,weet niet wat die loc dan stookt,maar normaal is dat olie of kolen,en das nie regeboogkleurderig  ;D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7746
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1704 Gepost op: 06 September 2016, 22:45:29 »
Eerst de 57 op de operatietafel:



Het merendeel was makkelijk aan te sluiten, maar ik ben toch op een paar problemen gestuit.

Eerst een praktische: het is een wat ouder model en nieuwe modellen zitten toch wat anders in elkaar. Dat uitte zich drie keer in een "oh oepsie" toen de stoomverdeling los raakte (dat zit normaliter netjes vast), de wielen uit de tender vielen (de onderkant zit normaliter geklemd maar hier niet) en tot slot kwam de volledige set tandwieltjes uit de tender (dat zit in een losse behuizing in de tender gestopt en de hele behuizing kwam eruit toen ik met de motor bezig was...) Ach, dat viel allemaal wel mee.

Twee hardnekkiger problemen:

  • Ik heb een rookgenerator aangesloten en erin geprikt, maar hij doet niets. Ik denk dat er bij het solderen toch in het innerlijk van de lok ergens een lipje los is geraakt. Nou moet ik meer dan gepland uit elkaar halen om bij dat lipje te komen...
  • De koppeling aan de voorkant is van een ander type dan ik dacht. Dus.... daar heb ik geen verloopje richting een "roco universal' koppeling voor. Ik dacht het bij deze lok maar eens met een symoba ombouwsetje te proberen, maar óók bij deze lok past het niet zonder hak-en-breekwerk. Ik moet nog even kijken wat ik hier ga doen. Misschien maar wat koppelings-amputatie en selectief lijmgebruik. Of een zeker persoon in Emmen lastig vallen, maar om dat nou voor één losse koppeling te doen... Binnenkort heb ik wel een langer verlanglijstje.

Tot slot moet ik ook nog kijken naar hoe ik bij deze lok de twee extra draden (frontverlichting en rookgenerator) ga laten lopen.

En... hou ik me alleen met het mechanische bezig of ga ik ook het rode plastic onderstel + wielen van een laagje rode verf voorzien? Dat kan ook later. Aan de andere kant heb ik de lok nu uit elkaar. Maar ik "heb wel meer te doen".

Los van de 57 heb ik nog een praktisch probleem: ik had ooit in Houten een rolletje 3528 warmwitte leds gekocht, maar ik kan het niet meer vinden. Dus... de binnenverlichting van de silberlinge laat even op zich wachten. Maar diezelfde binnenverlichting wilde ik voor de railbus gaan gebruiken. Enfin, dat komt over twee weken wel vanuit China binnen.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1705 Gepost op: 06 September 2016, 23:09:29 »
Geen idee of kwarteren helpt.. Ik had het ooit gelezen en dacht misschien helpt dat. Al denk ik dat als het de ene kant wel op gebeurd en de andere niet, dat het niet gaat helpen.
Het rode frame rood verven?dat klinkt als een nutteloze klus, maar er zit denk ik kleur verschil in?
Ik zou als ik jou was minimaal decoder draad gebruiken als dunte van de draad tussen loc en tender.. Die dikke draden die ik nu zie lopen wordt je niet vrolijk van lijkt me
groeten,
Auke

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7746
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1706 Gepost op: 06 September 2016, 23:23:47 »
Het probleem met het rode frame is dat er veel onderdelen duidelijk van ongeschilderd rood plastic zijn. En dat ziet er beter uit als je er een likje verf overheen doet, vandaar.

Decoderdraad: wat je ziet is decoderdraad van Conrad. Maar de draadjes die aan de decoder zitten zijn inderdaad dunner. Hm. Dat suggereert dat het handig is een stekkertje in het machinistenhuis te verstoppen en de draadjes vanaf de decoder daarheen te laten verlopen. Ik ga eens kijken of dat werkt :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7746
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1707 Gepost op: 07 September 2016, 10:48:45 »
Weer eens een link naar "DSO": 50ers rond Mayen in 1973.

Reinout
« Laatst bewerkt op: 07 September 2016, 11:39:05 door Reinout van Rees. Reden: jaartal gefixt »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7746
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1708 Gepost op: 08 September 2016, 09:45:44 »
Ik had eerder wat over het gebruik van m'n 57 geschreven: een soort korte "Ganzgüterzug" met open wagens voor de Schwerspatgrube in Uersfeld (en in mijn geval, in Berenbach-Ulmen).

Nu zit ik me te bedenken dat ik een heel setje van die open wagens heb zonder kortkoppelingsmechanisme. Die moet ik nog ombouwen. Maar... als ik daar exclusief m'n 57 voor ga gebruiken dan hoef ik ze niet om te bouwen. En hoef ik voor m'n 57 niet achter een vervangende koppeling aan de voorkant aan. Een setje wagens exclusief voor dit werk maakt het ook makkelijk om verwisselbare ladingen te maken.

Groot nadeel is wel dat ik dan niet makkelijk een andere lok voor die trein kan gebruiken. En de 57 niet voor reguliere goederentreinen. Ik probeer alles universeel inzetbaar te houden. (Hoewel ik daar ook al van af wijk met de v100 met maar aan één kant verlichting omdat ik die voor de trek-duw-silberlinge heb geconfigureerd).

Toch zit ik er wel aan te denken om het plan door te zetten. Ik los er twee problemen tegelijkertijd mee op. Wat meespeelt is dat een 57 in 1970 waarschijnlijk alleen nog maar voor wat onbeduidende ritten gebruikt werd. Dus een beetje pendelen met wat oude open bakken naar een bijna stilgelegde Grube... Dan moet ik de 57 wel aftands verweren :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1709 Gepost op: 08 September 2016, 09:49:13 »
Anders een koppelwagen? Zodat je aan de ene kant je reguliere koppeling hebt een de andere voor die open wagens.. Dan kan die ervoor zorgen dat je er een andere trein voor kunt hangen.. En de loc met koppel wagen kan voor een andere sleep wagons gebruikt worden
groeten,
Auke