Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:52:53
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door grossraumwagen
Vandaag om 10:51:55
lampjes in huizen willekeurig schakelen door bask185
Vandaag om 10:46:16
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:44:46
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 10:41:20
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
Vandaag om 10:33:18
Roco Plan T door Sven
Vandaag om 10:29:53
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 10:24:10
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Frits C
Vandaag om 10:20:59
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:44:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 08:41:55
NS 1700 transfers door Kees-Jan
Vandaag om 08:23:45
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 08:09:34
Stationsplein Baden Baden door Jelmer
Vandaag om 08:09:33
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
Vandaag om 05:42:42
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 00:57:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
20 July 2025, 23:48:17
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
20 July 2025, 23:38:11
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
20 July 2025, 23:27:47
Raadplaatje door ArjanB
20 July 2025, 23:19:53
Dat overkomt mij niet. door hmmglaser
20 July 2025, 23:14:35
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
20 July 2025, 22:48:56
Sfeer op je modelbaan door wob
20 July 2025, 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
20 July 2025, 22:05:41
Rheinburg, TP V/VI door wob
20 July 2025, 20:33:21
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
20 July 2025, 20:13:45
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
20 July 2025, 20:08:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
20 July 2025, 18:42:35
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
20 July 2025, 17:25:53
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
20 July 2025, 15:05:44
  

Auteur Topic: Al gedigitaliseerde piko 218 (h0): condensatoren er nog uit?  (gelezen 1981 keer)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Al gedigitaliseerde piko 218 (h0): condensatoren er nog uit?
« Gepost op: 27 August 2016, 17:16:40 »
Voor een kennis neem ik z'n piko 218 (h0) onder handen. Beetje vuil, slecht contact, dat soort spul. Ik heb dat nu weer redelijk in orde, maar digitaal rijdt 'ie met horten en stoten.

Nu zit ik met een verdenkend oog te kijken naar de twee condensatoren en de twee ontstoorspoelen die tussen de decoder en de motor inzitten:



  • Bij elke ombouwbeschrijving die ik tot nu toe heb gevolgd moet je al die condensatoren en spoelen weghalen.
  • Deze lok lijkt voorbereidt te zijn tot digitalisatie. Waarom zit dat spul er dan in?

Enfin: kan ik die spoelen en condensatoren er ongestraft uit halen? Het lijkt me dat de motoraansturing erdoor verstoord wordt, vandaar.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22503
Re: Al gedigitaliseerde piko 218 (h0): condensatoren er nog uit?
« Reactie #1 Gepost op: 27 August 2016, 17:57:26 »
Bij de meeste digitaal voorbereide loc blijven de ontstoorcomponenten zitten en ik ken eigenlijk ook niet zoveel decoders meer die daar problemen mee hebben. Anders zou het plug and play concept een wassen neus zijn.
Piko heeft soms wel de gewoonte om een condensator tussen stroomafname en een motorpool te zetten. Dat kan wel problemen veroorzaken. In dit geval lijkt dat de bovenste van de twee condensatoren te zijn. Haal die eens weg en kijk of er iets verbetert.

Het kan overigens geen kwaad beide condensatoren en beide spoeltjes weg te halen. Je moet dan alleen de spoeltjes vervangen door draadbruggen, want anders rijdt de loc niet meer.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2615
Re: Al gedigitaliseerde piko 218 (h0): condensatoren er nog uit?
« Reactie #2 Gepost op: 27 August 2016, 22:26:51 »
Reinout,

Die condensatoren en spoelen zitten er in om de EMC, elektromagnetische storing die het motortje opwekt te onderdrukken. Deze storing ontstaat zowel bij analoog rijden als bij digitaal rijden en wordt veroorzaakt door de gelijkstroommotor. Vroeger was deze storing goed hoorbaar op een AM/middengolfradio. Het is echter niet ondenkbaar dat deze storing ook effect heeft op andere elektrische componenten in de nabijheid van de treinbaan. Met andere woorden, als de locomotief goed rijdt dan zou ik ze lekker laten zitten.

Gr. Frits
« Laatst bewerkt op: 27 August 2016, 22:29:05 door Fritsprt »
Groet Frits

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Al gedigitaliseerde piko 218 (h0): condensatoren er nog uit?
« Reactie #3 Gepost op: 27 August 2016, 23:18:06 »
Frits: de lok reed niet goed, daarom heb ik de spoelen en condensator er toch maar uitgesoldeerd.

Echter: het hielp niet met het rijgedrag. Dus heb ik aan de instellingen van de CV 53/54/55 (dacht ik) zitten sleutelen (o.a. naar aanleiding van een discussie op een N forum (wat een "standard" daar doet weet ik niet, want dit past toch niet in een N lok, maar goed)).

Na dat instellingen-rommelen kreeg ik hem afdoende aan de praat (1m18):



De laatste 20 seconden hoor je echter op de achtergrond een onverwachts probleem: de twee servo's van het station beginnen te flippen zodra de trein het station binnenrijdt! Pardon?

Het is echter niet ondenkbaar dat deze storing ook effect heeft op andere elektrische componenten in de nabijheid van de treinbaan.

Gelukkig heb ik de spoeltjes en de twee condensatoren bewaard. Ik zal ze er weer in solderen en kijken of 'ie zich dan wel gedraagt.

Kennelijk zijn die piko motortjes in dit loktype van nogal brakke kwaliteit vergeleken met de roco loks waar ik normaliter mee rondrij.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Al gedigitaliseerde piko 218 (h0): condensatoren er nog uit?
« Reactie #4 Gepost op: 28 August 2016, 17:40:54 »
Ik heb de spoelen en condensatoren er weer in gesoldeerd en... de lok stoort gelukkig niet meer. Het rijgedrag is bij lage snelheid een beetje afgenomen voor m'n gevoel, maar ik vind het wel best zo.

Weet iemand toevallig hoe goed/matig die piko motoren zijn? Ik dacht dat ze bij piko een drietal kwaliteitsniveaus hadden ofzo. Maar 'k heb geen idee of dat zich ook naar de motoren vertaalt.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Al gedigitaliseerde piko 218 (h0): condensatoren er nog uit?
« Reactie #5 Gepost op: 29 August 2016, 11:47:47 »
In m'n Eifelburgenbahn-draadje kreeg ik onderstaande lovende woorden over piko motoren binnen:

Als ik iets weet van Piko motoren, dan is het dat ze zeer veel storing geven. Daarom haal ik nooit de ontstoring eruit. Ik heb zelfs een keer nieuwe ontstoring geplaatst (2x 1W 10uH spoeltjes). Waarom denk je dat de combi Piko+ESU-Sound zo veel ellende geeft voor centrales ?

Kennelijk niet al te best dus.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)