Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Daan!
Vandaag om 05:51:53
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Gerrit H
Vandaag om 05:04:40
Pfarrerwinkel bahn door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 00:23:24
Rangeren met een pec door Huup
Vandaag om 00:16:57
Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt door BrightonBelle
30 October 2025, 23:25:16
Lodewickshaven door Wim Vink
30 October 2025, 23:11:40
Raadplaatje door Lars Smelter
30 October 2025, 23:00:20
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door spock
30 October 2025, 23:00:03
Fleischmann SGMm Deurrubbers? door Duikeend
30 October 2025, 22:58:17
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door prutser
30 October 2025, 22:44:17
Station Roodeschool door Benelux795
30 October 2025, 22:43:46
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
30 October 2025, 22:18:36
De Projecten van RetroJack door RetroJack
30 October 2025, 22:13:40
Märklin 2025 door Modellbahnwagen
30 October 2025, 22:01:23
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
30 October 2025, 21:41:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Klaas Zondervan
30 October 2025, 21:39:30
US diorama in H0 door Spoor010
30 October 2025, 21:39:03
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Mitchell
30 October 2025, 21:35:10
Rondom Charlois door Arjen52
30 October 2025, 21:23:10
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Duvel
30 October 2025, 20:40:07
NS 8100 in 0 door rolfm
30 October 2025, 20:22:16
Wat spoor 1 brouwsels door Frits C
30 October 2025, 20:20:29
PPM kranen van Strukton door Eric B
30 October 2025, 19:37:07
vrijgavecode z21 centrale door AlbertG
30 October 2025, 18:43:56
Bauarbeiten im gange door MaraNCS
30 October 2025, 18:05:28
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
30 October 2025, 17:59:44
Lasersnijder voor karton door Frits C
30 October 2025, 17:41:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
30 October 2025, 17:07:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
30 October 2025, 16:57:43
ACME 2024 met NS ICNG! door VAM65
30 October 2025, 16:47:56
  

Auteur Topic: Al gedigitaliseerde piko 218 (h0): condensatoren er nog uit?  (gelezen 2040 keer)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7761
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Al gedigitaliseerde piko 218 (h0): condensatoren er nog uit?
« Gepost op: 27 August 2016, 17:16:40 »
Voor een kennis neem ik z'n piko 218 (h0) onder handen. Beetje vuil, slecht contact, dat soort spul. Ik heb dat nu weer redelijk in orde, maar digitaal rijdt 'ie met horten en stoten.

Nu zit ik met een verdenkend oog te kijken naar de twee condensatoren en de twee ontstoorspoelen die tussen de decoder en de motor inzitten:



  • Bij elke ombouwbeschrijving die ik tot nu toe heb gevolgd moet je al die condensatoren en spoelen weghalen.
  • Deze lok lijkt voorbereidt te zijn tot digitalisatie. Waarom zit dat spul er dan in?

Enfin: kan ik die spoelen en condensatoren er ongestraft uit halen? Het lijkt me dat de motoraansturing erdoor verstoord wordt, vandaar.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22633
Re: Al gedigitaliseerde piko 218 (h0): condensatoren er nog uit?
« Reactie #1 Gepost op: 27 August 2016, 17:57:26 »
Bij de meeste digitaal voorbereide loc blijven de ontstoorcomponenten zitten en ik ken eigenlijk ook niet zoveel decoders meer die daar problemen mee hebben. Anders zou het plug and play concept een wassen neus zijn.
Piko heeft soms wel de gewoonte om een condensator tussen stroomafname en een motorpool te zetten. Dat kan wel problemen veroorzaken. In dit geval lijkt dat de bovenste van de twee condensatoren te zijn. Haal die eens weg en kijk of er iets verbetert.

Het kan overigens geen kwaad beide condensatoren en beide spoeltjes weg te halen. Je moet dan alleen de spoeltjes vervangen door draadbruggen, want anders rijdt de loc niet meer.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2611
Re: Al gedigitaliseerde piko 218 (h0): condensatoren er nog uit?
« Reactie #2 Gepost op: 27 August 2016, 22:26:51 »
Reinout,

Die condensatoren en spoelen zitten er in om de EMC, elektromagnetische storing die het motortje opwekt te onderdrukken. Deze storing ontstaat zowel bij analoog rijden als bij digitaal rijden en wordt veroorzaakt door de gelijkstroommotor. Vroeger was deze storing goed hoorbaar op een AM/middengolfradio. Het is echter niet ondenkbaar dat deze storing ook effect heeft op andere elektrische componenten in de nabijheid van de treinbaan. Met andere woorden, als de locomotief goed rijdt dan zou ik ze lekker laten zitten.

Gr. Frits
« Laatst bewerkt op: 27 August 2016, 22:29:05 door Fritsprt »
Groet Frits

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7761
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Al gedigitaliseerde piko 218 (h0): condensatoren er nog uit?
« Reactie #3 Gepost op: 27 August 2016, 23:18:06 »
Frits: de lok reed niet goed, daarom heb ik de spoelen en condensator er toch maar uitgesoldeerd.

Echter: het hielp niet met het rijgedrag. Dus heb ik aan de instellingen van de CV 53/54/55 (dacht ik) zitten sleutelen (o.a. naar aanleiding van een discussie op een N forum (wat een "standard" daar doet weet ik niet, want dit past toch niet in een N lok, maar goed)).

Na dat instellingen-rommelen kreeg ik hem afdoende aan de praat (1m18):



De laatste 20 seconden hoor je echter op de achtergrond een onverwachts probleem: de twee servo's van het station beginnen te flippen zodra de trein het station binnenrijdt! Pardon?

Het is echter niet ondenkbaar dat deze storing ook effect heeft op andere elektrische componenten in de nabijheid van de treinbaan.

Gelukkig heb ik de spoeltjes en de twee condensatoren bewaard. Ik zal ze er weer in solderen en kijken of 'ie zich dan wel gedraagt.

Kennelijk zijn die piko motortjes in dit loktype van nogal brakke kwaliteit vergeleken met de roco loks waar ik normaliter mee rondrij.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7761
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Al gedigitaliseerde piko 218 (h0): condensatoren er nog uit?
« Reactie #4 Gepost op: 28 August 2016, 17:40:54 »
Ik heb de spoelen en condensatoren er weer in gesoldeerd en... de lok stoort gelukkig niet meer. Het rijgedrag is bij lage snelheid een beetje afgenomen voor m'n gevoel, maar ik vind het wel best zo.

Weet iemand toevallig hoe goed/matig die piko motoren zijn? Ik dacht dat ze bij piko een drietal kwaliteitsniveaus hadden ofzo. Maar 'k heb geen idee of dat zich ook naar de motoren vertaalt.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7761
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Al gedigitaliseerde piko 218 (h0): condensatoren er nog uit?
« Reactie #5 Gepost op: 29 August 2016, 11:47:47 »
In m'n Eifelburgenbahn-draadje kreeg ik onderstaande lovende woorden over piko motoren binnen:

Als ik iets weet van Piko motoren, dan is het dat ze zeer veel storing geven. Daarom haal ik nooit de ontstoring eruit. Ik heb zelfs een keer nieuwe ontstoring geplaatst (2x 1W 10uH spoeltjes). Waarom denk je dat de combi Piko+ESU-Sound zo veel ellende geeft voor centrales ?

Kennelijk niet al te best dus.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)