Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS1100, materieelbespreking door Benelux795
Vandaag om 15:04:25
Modules van Kees Gorter (vervolg) door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:03:17
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 15:01:06
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:51:24
Toon hier je (model)TRAM foto's. door D_Loc
Vandaag om 14:40:48
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 14:27:43
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 14:16:46
Piko 1136 van AC naar DC door Lobomotion69
Vandaag om 13:13:03
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door Overet
Vandaag om 13:11:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 13:01:35
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:48:55
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 12:47:05
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 12:21:29
20 jaar BNLS door Edsko Hekman
Vandaag om 12:10:20
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Sikko
Vandaag om 11:49:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:48:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bob R.
Vandaag om 11:07:53
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
Vandaag om 11:04:07
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 10:54:53
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door Theo Mol
Vandaag om 10:10:52
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door ES44C4
Vandaag om 10:06:11
Dönsdorfer Bauberichte door Basilicum
Vandaag om 09:35:02
Eanos/ Eaos in model door ES44C4
Vandaag om 09:14:49
CIWL type P door willyTEE
Vandaag om 08:20:03
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 08:13:11
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 08:08:47
Ertstreinen in HO door ES44C4
Vandaag om 08:04:33
Rails roestig verven door Ronald Halma
21 June 2025, 23:21:13
Railcom zender bouwen door bask185
21 June 2025, 22:35:24
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
21 June 2025, 22:05:28
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1172755 keer)

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1590 Gepost op: 16 June 2016, 16:58:06 »
Dat belooft wat. Succes ermee.

Groet Harry

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1591 Gepost op: 16 June 2016, 17:37:15 »
Heb je een link om te zien wat ze hebben
(ben een lui typje om te zoeken als t er al is ) ;D

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7746
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1592 Gepost op: 16 June 2016, 18:08:53 »
Hij heeft niet echt een website, maar de catalogus staat bijvoorbeeld hier: http://www.mist72.de/spoerle2014.pdf

Onderaan de laatste pagina staat z'n email adres, daar kan je bestellen. De prijzen van 2014 kloppen nog.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7746
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1593 Gepost op: 16 June 2016, 18:22:37 »
Dat belooft wat. Succes ermee.

De reden dat ik de perronranden nu met gips ga doen ligt aan onderstaande foto uit het "diesels in de jaren '50" draadje:



Dàt belooft het. Ik zag die foto en mentaal borg ik gelijk de plastic perronranden die ik ooit had gekocht op. Met gips krijg je veel mooiere resultaten.

Nu kijken of het ook daadwerkelijk lukt, maar dat zal wel. Gips is makkelijk te bewerken. En anders giet ik gewoon een nieuwe perronrand, dat kost nauwelijks iets.

Benieuwd!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7746
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1594 Gepost op: 21 June 2016, 01:54:38 »
Foto-link: zwart/wit foto's van 1971 in Mayen, vooral van de tenderloks die er toen waren. Citaat:

Citaat
Was zog einen damals nach Mayen? Mitte der 60er Jahr war Mayen ein aus Eisenbahnfreunde-Sicht unbedeutendes kleines Bw am Südrand der Eifel. Neben ein paar Köfs und Schienenbussen (Fahrzeuge, die man eh nicht beachtete), gab es dort eine Handvoll 50er, also auch nichts Besonderes. Das änderte sich Ende der 60er Jahr, als die Wirtschaftskonjunktur in der Bundesrepublik derart anzog, dass bei der DB ein spürbarer Fahrzeugmangel auftrat. Plötzlich wurde alles gebraucht, was noch fahren konnte. Kurzfristig wurden zahlreiche bereits abgestellte Dampfloks wieder in Dienst gestellt, teils sogar mit neuen Hauptuntersuchungen, Dabei waren auch etliche Tenderloks der Baureihen 78, 86 und 94.5, mit denen höherwertige Loks für die anspruchsvolleren Einsätze freigesetzt werden sollten. Auch für die Mayener 50er sah man anderenorts eine bessere Verwendung und so gelangten im Spätsommer 1969 zunächst die 078 303 (ex Bw Schweinfurt), 086 263 (ex Hof via Saarbrücken) und 086 809 (ex K’lautern via Saarbrücken) nach Mayen, denen 1970/71 noch eine weitere 78er und sieben 86er folgten. Damit wurde Mayen plötzlich auch wieder für die Fans interessant, wenngleich sich die neue Situation in Vor-Internet-Zeiten nicht so schnell herumsprach.

Dus zo rond 1970 dwarrelde er opeens allerlei interessant spul in Mayen rond. Daarvoor was het eigenlijk railbus + 50ers. Opeens een roedeltje 86ers en wat 94ers. Dus mag ik er ook vast een 57er tussensmokkelen, toch?

Heel bruikbare foto: 86 met twee drieassige umbau-rijtuigen. Lekker kort!

Leuk nummer: 086 200. Eens kijken of die qua type overeenkomt met mijn 86er.

En ja, de oude trouwe 94ers waren ook nog in gebruik.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Esufreak

  • Offline Offline
  • Berichten: 1247
  • Als er maar ESU op staat
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1595 Gepost op: 21 June 2016, 10:21:28 »
Reinout,

Het wordt geloof ik tijd dat ik weer eens reageer.
Heb alles stilzwijgend gevolgd.
Soms denk ik, waar begin je aan, maar als het dan zijn plaats heeft gevonden, denk ik mooi zo (y)

In ieder geval veel succes met de perronranden etc.

Gr, Arie
HO 3rail, verder alleen maar ESU en Pullman.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1596 Gepost op: 21 June 2016, 10:33:36 »
Reinout,

Een 57ér is zeker toegestaan. Trekkracht voor de dieverse goederen op je lijn. Verder nog emotionele banden met dit nummer?

Groet,

Gerard van der Sel.

PS. Die een 57ér om emotionele redenen aan het digitaliseren is. Verder heb ik niets met stoomlocomotieven.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2789
  • Duitsland TP III/IV
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1597 Gepost op: 21 June 2016, 12:36:26 »
Reinout,

Als je op Bundesbahnzeit.de gaat kijken vindt je veel meer mooie en bruikbare foto's.

Grt, Ronald.
Grt, Ronald.

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3854
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1598 Gepost op: 21 June 2016, 12:43:17 »
Succes met je perrons, het lijkt moeilijker dan het is.

Perron is houten lat, daar plak je de gipsranden tegen aan. Loopt het perron een beetje in een boog dan breek je de perronranden, de breuk smeer je voorzichtig aan met een mengsel van wat gips en houtlijm. Gewoon effe proberen.
De grindbedekking kun je maken door de lat in te smeren met een papje van enigszins verdunde houtlijm vermengd met fijn 'Splittbelag'. Dat is fijne steenslag, bijna poeder, van MiniTec of Asoa.
Dat na goed uitharden schuren (fijn schuurpapier om een blokje).
Zo nodig het procedé nog eens herhalen en je wordt beloond met typisch Duitse perrons voor een Nebenbahn. Een zeer bescheiden weathering maakt het helemaal af. Denk daarbij aan remstof op en langs de rand en onderscheid in perrongedeeltes waar veel op wordt gelopen en stukken die minder betreden worden. Daar groeit heel bescheiden onkruid of gras. Hoewel, vroeger werd alles keuriger onderhouden...

 (y) succes Reinout.


Grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7746
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1599 Gepost op: 21 June 2016, 12:49:46 »
57er: in het "rode boekje over de Eifelquerbahn" staat een foto van een 57 met open goederenwagens in Uersfeld. Daar was een 'Schwerspat' groeve. Er reden toendertijd specifiek goederentreinen naar dat ene station voor die ene verlader. Eigenlijk een miniatuur Ganzgüterzug, iets dat je niet direct op zo'n zijlijntje zou verwachten.

Die afbeelding heb ik in m'n achterhoofd gehouden. Met de gedachte dat het misschien leuk was om op die manier een goederentrein te hebben die op m'n onderwegstation eindigt in plaats van dat alles naar Kelberg doorrijdt.

Toen ik ooit goedkoop een 57er op marktplaats zag heb ik toegehapt. Vandaar. De laatste was volgens mij in 1971 uit dienst gegaan. Ik heb daar eerder wat over geschreven, maar ik kan het niet terugvinden ('57' googlet zo lastig :) )

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7746
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1600 Gepost op: 21 June 2016, 12:53:07 »
Wim: die tip om er een latje achter te leggen is wel een handige. Ik dacht het in eerste instantie "los" rechtop te zetten.

Hm. Met een latje erachter is het ook makkelijker om de bocht te volgen. Handig :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3854
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1601 Gepost op: 21 June 2016, 13:00:52 »
Het is niet een latje achter de gipsranden, maar het gehele perron is een liggende lat.
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1602 Gepost op: 21 June 2016, 13:08:27 »
Citaat van: Wikipedia
Die Bundesbahn musterte ihre ab 1968 als Baureihe 057 bezeichneten G 10 bis 1970 aus, als letzte die 057 070 am 22. September 1970.

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1603 Gepost op: 21 June 2016, 17:28:35 »
Mooi stukje over de verschillende locomotieven series in de Eifel. Een 94 heb ik. Ik zou nog wel een 50er willen hebben liefst met cabinetender.

De perrons kan je inderdaad met fijn zand of steengruis bestrooien. De perrons van Pronsfeld hebben een echt zijlijn karakter gekregen met deze methode. Nu nog wat wild gras en dan is het helemaal af.

Groetjes Harry.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8844
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1604 Gepost op: 21 June 2016, 17:28:35 »
Met andere woorden, de lok kan door naar Lümmeln ;)
Ben benieuwd naar je perronranden en andere ervaringen met de mallen. Ben je niet bang dat het te zwaar wordt?

Groet,
Michel