Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:57:18
20 jaar BNLS door Eelco Storm
Vandaag om 21:47:53
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:46:28
BR-18.6 Schaal-0. door Michiel2
Vandaag om 21:10:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 21:01:37
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Twinkie
Vandaag om 20:59:44
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:19:11
IJken van locomotieven door spartaan
Vandaag om 20:12:23
Railcom zender bouwen door piksov
Vandaag om 19:26:45
Piko 1136 van AC naar DC door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:12:04
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door Frank 123
Vandaag om 18:43:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door US modeller
Vandaag om 18:43:03
Lichtprintjes NS2400 door Hans Gvz
Vandaag om 18:33:11
Zaagsel? door Prutsert
Vandaag om 17:56:51
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
Vandaag om 17:53:52
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 17:19:52
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 17:00:19
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 16:57:17
Piko NS1100, materieelbespreking door Mug
Vandaag om 16:51:38
TEE Erasmus (nav gelijknamige set van Roco) door grossraumwagen
Vandaag om 16:41:18
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 14:27:43
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 14:16:46
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:48:55
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 12:47:05
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 12:21:29
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Sikko
Vandaag om 11:49:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:48:39
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
Vandaag om 11:04:07
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 10:54:53
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door Theo Mol
Vandaag om 10:10:52

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1172978 keer)

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1560 Gepost op: 27 May 2016, 21:01:44 »
Twee Signalkörper is bedoeld voor een Gs die van twee kanten af te benaderen is. Heb je een doodlopend spoor, dan zal in de regel de Gs vrijgeklapt worden als naar dat doodlopend spoor gereden wordt, het is tamelijk ongebruikelijk dat de lokomotief ook op dat doodlopend spoor blijft en pas veel later het spoor weer verlaat.
Verder kan het zijn dat er uitzonderingen zijn, al dan niet ontstaan doordat er wijzigingen in het sporenplan zijn aangebracht. Stel dat een zijspoor, dat van twee kanten af bereikbaar is via een wissel aan elk uiteinde aan beide kanten een Gs heeft (die DUS met elk twee seinen zijn uitgerust), en één van beide wissels + Gs wordt weggebroken zodat een doodlopend spoor ontstaat, heb je wel ineens een Gs met twee seinen waar 'volgens het boekje' maar eentje aanwezig zou moeten zijn.

Ik zou het wel een sterk staaltje vinden als al die dubbele seinen op die manier zijn ontstaan, maar misschien heb je zo een aanknopingspunt voor in elk althans een gedeeltelijke verklaring.

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #1561 Gepost op: 27 May 2016, 22:53:42 »
Jullie doelen met "tweerichting" op deze tekst, neem ik aan?

Citaat
Bei betrieblicher Notwendigkeit wird sie mit einem Gleissperrensignal versehen, wobei Gleissperren, die nicht in Folgeabhängigkeit zu Weichen stehen und deshalb auch von der Rückseite überfahren werden könnten, zwei Gleissperrensignale, je eins für eine Richtung, erhalten.

Het in dat soort gevallen om bijvoorbeeld een spoor naar een industrieterrein. Dan kan er vanaf de niet-wissel-kant een lok nietsvermoedend op de Gleissperre afhobbelen. Dan is een lantaarn aan beide kanten logisch.

In dit geval is een een kort kopspoortje van een losweg. Da's geen tweerichtingsgebeuren. Dat is typisch een "Folgeabhängigkeit" met de wissel die ernaast ligt. Op die manier krijg je het nooit voor elkaar er een ontsporing voor elkaar te krijgen. Dus is die tweede lantaarn niet nodig.

Ik bedoel, dit is de losweg. Foto genomen vanaf de plek van het stootblok. Bij de pijl is de Gleissperre. Da's geen spoor waar je van twee kanten op de Gleissperre af kan rijden.

Vroeger van twee kanten bereikbaar: nee, dat kan ik me op deze plek niet voorstellen. Het is wèl zo dat het "44" scenario klopt met een Gleissperre die ik in Ulmen in gedachten had. Daar kon je vroeger wel van twee kanten op af rijden! Maar ook daar is er een dubbellantaarnerige Gleissperre die alleen naar een altijd-doodlopend spoortje met een gastank ernaast lijdt. Dus... volgens mij hebben ze op de automatische piloot overal maar gewoon twee lantaarns neer gezet zonder verder na te denken :) Wel goed om nu te weten dat er daadwerkelijk in dit soort situaties wel eens een dubbele nodig was.

Dan blijft nog over dat ik het raar vindt dat dit soort dubbele lantaarn uitvoeringen niet bijvoorbeeld standaard in het Weinert assortiment zitten. (Niet dat ik niet zelf iets ga klussen, maar goed :) )

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #1562 Gepost op: 28 May 2016, 00:18:20 »
Ik heb de uitvoering met dubbele lantaarn wel eens gemaakt. Gewoon twee mechanieken onder de baan bouwen, waarvan eentje zonder Gleissperre (die heeft Weinert geloof ik ook leverbaar, maar dat moet ik nakijken), de mechanieken kun je koppelen met een koppelstang (hoe een treffende term!). Is een beetje uitknobbelen, maar leuk werk.

HAR 67

• Offline Offline
« Reactie #1563 Gepost op: 28 May 2016, 09:32:29 »
Hoi Reinout

In het rode boekje Die Eifelquerbahn staat op blz 104 een foto van bhf Hohenfels met 1 lantaarn.

Groetjes Harry.

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1564 Gepost op: 28 May 2016, 11:58:46 »
Goeie, ik zal zo dat rode boekje er weer bij pakken en even kijken.

Los van de lantaarns staat er in één van de 2400-naar-NL topics (waar kostelijke opmerkingen in gemaakt worden zoals "geen gezeik, iedereen een 2400") ook deze opmerking:

Treinen verzamelen: het blijft lastig. Transport, stalling, onderhoud... je loopt er helemaal op leeg. Eigenlijk zou je een soort gekrompen replica's moeten verzamelen. Herkenbaar, maar hanteerbaar. Dat is veel praktischer en je kan dan ook een stukje van de context namaken en zelfs dingen die er niet meer zijn.

Zomaar een wild idee.  ;D

Lollig bedoeld, maar 't raakte me wel. Dit is een aspect dat bij mij wel meespeelt: iets historisch nabouwen en tastbaar maken. Ik kan zelf nooit meer teruggaan naar de tijd dat op de Eifelquerbahn de railbussen en een buurtgoederentrein met een 50er reden. Ik heb nog nèt één goederentrein met een 290 in de zomer van 1991 gezien.

Maar op m'n zolder kan het wel! Gezien de reacties die ik hier krijg is het best herkenbaar. Je kan het "museale" en historisch verantwoordde veel verder doortrekken door een echt voorbeeld na te bouwen. Daar zie ik wel eens voorbeelden van op tentoonstellingen of fora. Ook zoiets als project Walburg volg ik met interesse (via internet). Geweldig wat daar gedaan wordt.

Terug naar de quote: de EifelBurgenBahn is als Eifelquerbahn-replica bedoeld :)

Reinout

Pauldg

• Offline Offline
« Reactie #1565 Gepost op: 28 May 2016, 12:29:48 »
Tot je dienst Reinout!  :) ik vind het ook leuk om een historische context op schaal tastbaar te maken.

Keep on the good work, Paul
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1566 Gepost op: 28 May 2016, 13:05:54 »
Ha, ik denk het te snappen met die dubbele lantaarns!

Indirect kwam ik er via een reactie op stummiforum achter. Iemand reageert daar af en toe Zeer Stellig, maar wat 'ie zegt klopt niet altijd. Dus lees ik zijn berichten altijd goed door om te kijken of ik het er ook wel echt mee eens ben.

Ik had een verhaal over die sleutelafhankelijkheid gehouden. En dat, als je sleutelafhankelijkheid hebt, je geen tweede lantaarn nodig hebt. Daar blijf ik ook bij :)

Hij beweerde dat zo'n sleutelafhankelijkheid tussen wissel en Gleissperre alleen bij spooraansluitingen op de vrije baan nodig was. Dat klopt niet helemaal, want ook op stations heb ik dat wel gezien. Maar hij had wel een punt: ik kan me goed voorstellen dat het totaal niet verplicht is om zo'n sleutelafhankelijkheid binnen een station te hebben! Je geeft de rangeerder een bak sleutels mee en daarmee kan hij onafhankelijk van elkaar de wissel en de Gleissperre ontsluiten.

Dan heb je, omdat de Gleissperre onafhankelijk van de wissel is wel die tweede lantaarn nodig omdat je van beide kanten van de trein goed moet zien of 'ie open is.

Dus er zijn bij zo'n wissel/Gleissperre combinatie bij een kopspoortje twee mogelijkheden:

• Of ze zijn onafhankelijk, maar je moet dan een tweede lantaarn toevoegen.
  • Of ze zijn afhankelijk. Dan heb je maar één lantaarn nodig, maar moet je wel zo'n sleutel-afhankelijkheids-mechanisme toevoegen.

Allebei kan dus. Ik weet niet welke goedkoper is. M'n gedachte is een beetje dat een tweede lantaarn goedkoper is (omdat ze het bij die goedkoop aangelegde Eifelquerbahn toepasten :) ).

Goed, mijn wereldbeeld klopt weer. In dat kader heb ik weer iets voor m'n verhalendraadje in m'n achterhoofd zitten met pastoor Beibeläsen... :D

Reinout

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #1567 Gepost op: 29 May 2016, 17:25:56 »
Aangezien je nogal met Stelwerke en dergelijke bezig bent,wilde ik je deze link niet onthouden,wellicht heb je er iets aan.
http://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?17,7212675,7216103#msg-7216103
 ???
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1568 Gepost op: 29 May 2016, 19:08:15 »
Er staan véél van dat soort interieurfoto's van seinhuizen daar op DSO. Dit is wel een interessante, die kende ik nog niet. (Er staat er ook zo veel, da's niet bij te houden :) ) De kleuren v/d verschillende lampjes op de bedieningspanelen kende ik op die manier nog niet, da's iets wat ik in m'n achterhoofd ga houden.

Ook leuk: drie verschillende soorten techniek in één station. Mechanische hendels, van die drukknopjes en ook nog draaiknoppen. Daar ga ik wel wat aan hebben als ik mijn schaduwstation van een beter bedieningspaneel wil voorzien.

Reinout

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1569 Gepost op: 29 May 2016, 19:29:15 »
Floris: toevallig zie ik net daar op DSO de twee laatste stoom-reizigerstreinen van de DB langs komen. Bad Harzburg. Ik heb het even niet helemaal helder meer hoe dat nou zat qua locatie met jouw "Bad Harzwald", maar 't is vast wel een interessante.

Reinout

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1570 Gepost op: 29 May 2016, 19:50:45 »
Qua Gleissperre en één of twee lantaarns: hier is de officiële versie zoals ik op Stummiforum te zien kreeg:

(plaatje met toestemming geplaatst)

Reinout

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1571 Gepost op: 29 May 2016, 20:42:48 »
Goed, mijn wereldbeeld klopt weer. In dat kader heb ik weer iets voor m'n verhalendraadje in m'n achterhoofd zitten met pastoor Beibeläsen... :D

Voor discussies over wereldbeelden, onder leiding van meneer de pastoor, zie mijn verhalendraadje :)

Reinout

Christoph

• Offline Offline
    • Zwetdorf in model
« Reactie #1572 Gepost op: 29 May 2016, 21:54:12 »
Hallo Reinout,

voor het spoorbeveiligingssysteem van Siemens, het type SpDrS60 bestaat er software voor nabootsing op een computer scherm.
Zie: http://home.planet.nl/~helde862/ModellStw-NL/modellstw.htm, dit is een Nederlandse jongen die het Duitse seinstelsel in software heeft weten te vertalen.

Groeten,

Christoph

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1573 Gepost op: 30 May 2016, 08:57:17 »
Op Duitse fora zie ik ook dat soort software langskomen, ik dacht dat het een ander naampje was. Maar dat maakt niet uit: jouw link is de jackpot want er staat een complete handleiding inclusief uitleg (voorbeeld) van dat soort bedieningspanelen. Dat ga ik vanavond doorlezen en dan snap ik eindelijk hoe zo'n paneel werkt :)

Dit filmpje zag ik gisteren langskomen van soortgelijke software:

https://www.youtube.com/watch?v=evvqv-ZDvtw

Geinig spul!

Reinout

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #1574 Gepost op: 30 May 2016, 18:35:55 »
Floris: toevallig zie ik net daar op DSO de twee laatste stoom-reizigerstreinen van de DB langs komen. Bad Harzburg. Ik heb het even niet helemaal helder meer hoe dat nou zat qua locatie met jouw "Bad Harzwald", maar 't is vast wel een interessante.

;D
Ja das een bekend linkje,ik probeer grofweg een eigen interpretatie van dat station en die omgeving neer te zetten.
Ofwel qua ik en die locatie is t bingo  ;)
Ben op DSO regelmatig aan t struinen naar nieuwe plaatjes uit die streek,en toevallig afgelopen weekend kwam ik daar weer wat plaatjes tegen die voor mij nieuw en informatief waren  (y)
Zaten weer wat dingen tussen die ik wellicht als project op pak voor m'n baan  :angel:
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0