Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Station Roodeschool door Sikko
Vandaag om 11:15:30
EifelBurgenBahn door meino
Vandaag om 11:09:47
20 jaar BNLS door Reinout van Rees
Vandaag om 10:59:14
Draaischijf digitaal aansturen. door Eenerspoor
Vandaag om 10:58:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 10:55:40
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
Vandaag om 10:52:16
Rails roestig verven door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:45:56
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:45:05
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door spock
Vandaag om 10:38:15
Gewoon wat busfoto's door Hans Reints
Vandaag om 10:12:38
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 10:05:06
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 09:48:41
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
Vandaag om 09:10:16
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 00:31:20
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door Tedo
20 June 2025, 23:23:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door lrrw
20 June 2025, 22:33:23
Lenz Digital LF100 Functiedecoder door RICROO
20 June 2025, 22:18:35
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM door MOVisser
20 June 2025, 22:14:13
Railcom zender bouwen door AP3737
20 June 2025, 22:01:55
Stalen D 4 deurs spoor 0 door moonlicht
20 June 2025, 21:53:32
19 Toen door defender
20 June 2025, 21:49:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
20 June 2025, 19:30:56
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door Dave.......
20 June 2025, 19:30:36
Handregelaar aan IB Basic door laurent
20 June 2025, 18:51:08
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
20 June 2025, 18:37:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
20 June 2025, 17:59:07
Raadplaatje door Nohome
20 June 2025, 17:50:55
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door KNed
20 June 2025, 16:41:47
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door AlbertG
20 June 2025, 16:33:28
Spoorhumor door Eric B
20 June 2025, 12:21:56

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1172224 keer)

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #600 Gepost op: 11 July 2015, 22:34:19 »
Hmmm. Oepsie... Afwasmiddel... Oeps...

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

NS264

• En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
    • Midland
« Reactie #601 Gepost op: 12 July 2015, 12:51:53 »
Ai, gelukkig een klein stukje ;D.
Voor meer interactie (komt ten einde)voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
Eagles

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
« Reactie #602 Gepost op: 12 July 2015, 13:01:04 »
Geen afwasmiddel gebruiken als je gras zet. Het moet juist niet vloeien..

VFR

• Offline Offline
  • Really old handsome bastard
« Reactie #603 Gepost op: 12 July 2015, 13:44:43 »
Hmmm, hoe ontstaat zoiets dan? Teveel lijm gebruikt? Te weinig gras? (Alles is relatief).
Kleur is wel mooi getroffen. Ben benieuwd naar het vervolg. 
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Railroadtycoon

• ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
« Reactie #604 Gepost op: 13 July 2015, 10:42:53 »
Te dunne lijm?  Martin zegt terecht, het moet niet vloeien......

Allie
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
« Reactie #605 Gepost op: 13 July 2015, 11:26:18 »
Lijm zo dik als magere yoghurt, maar geen afwasmiddel of ander vloeimiddel..

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #606 Gepost op: 13 July 2015, 11:34:01 »
Dank voor de tips. Het verder uittesten zal over een paar weken zijn i.v.m. vakantie.

Reinout

VFR

• Offline Offline
  • Really old handsome bastard
« Reactie #607 Gepost op: 15 July 2015, 21:35:08 »
Je bent je koffers aan het inpakken las ik elders.
Fijne vakantie toegewenst Reinout.

Doe rust op en inspiratie. (hmmm ach nee, inspiratie heeft ie zo ook al genoeg)
Doe rust op, geniet en maak foto's van inspirerende dingen, zodat wij ook weer geïnspireerd worden.
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
Vakantie
« Reactie #608 Gepost op: 09 August 2015, 00:08:34 »
Zo... paar dagen terug van vakantie. Lekker met vrouw en twee kinderen (10/11 (jarig i/d vakantie) en 13) door de Eifel, Luxemburg en over de Vennbahn gefietst. Trein naar Wehl (bij Doetinchem), 20km fietsen naar Emmerich en daar de Regionalexpress naar Remagen (aan de oostkant van de Eifel). En vanaf daar fietsen over en langs spoorlijnen! Ahrtalbahn plus zijn stragische verlengingen: Kreuzberg, Ahrdorf, Gerolstein. Dan de "Westeifelbahnen" via Prüm, Pronsfeld, Neuerburg. Stukkie zonder spoorlijn richting Echternach en dan weer via oud spoor langs de Sauer naar Ettelbrück. Stukkie met de trein naar Troisvierges en vanaf daar de Vennbahn richting Aachen. Vanaf Heerlen terug met de trein naar huis.

Zie kaart hieronder. Cirkels zijn campings:

De tweede dag vanuit Remagen nog even met de trein en twee kinderen naar Monreal aan de Eifelquerbahn geweest. Mooi stukje! Ben ik eindelijk ook zelf eens op de Eifelquerbahn geweest. Warm weer en promt was de trein op de terugweg uitgevallen wegens spoorspatting. Een medewerker van de DB (DB Netz, neem ik aan) heeft ons heel aardig met z'n auto teruggebracht vanaf Monreal naar Mayen vanaf waar weer treinen reden. Service!

Ook heb ik een stuk Eifelbahn meegepikt doordat we vanaf Gerolstein naar Philippsheim (pretpark "Eifelpark" te Gondorf: pappa had het perfect gepland voor zoonliefs verjaardag!) en de dag erna van Gerolstein naar Trier (toerist uithangen) gingen. Mooi traject. Op het station van Trier nog een boek gekocht:

Het boek over de Ahrtalbahnen. Een goede! Alleen heeft 'ie nu wat waterschade omdat ik 'em tijdens het koken per ongeluk half in een teiltje water had neergezet...

We stonden op een camping vlak bij St Vith en vanaf daar heb ik in m'n eentje nog m'n quotum aan Westeifelbahnen compleet gemaakt door vanaf St Vith via Bleialf en Pronsfeld naar Waxweiler en terug te fietsen. Prachtige tocht. Zeker halverwege is het mooie natuur waar je doorheen rijdt. Van de lijnen ten westen van Gerolstein heb ik nu alles gehad. Op de fiets tenminste. En een biertje gepakt in het oude stationsgebouw van Bleialf :)

Fietsen over de Vennbahn is ook wel apart. Ook een mooi traject. En een traject waar een boel geschiedenis aan hangt. Als je die geschiedenis een beetje weet fietst het toch anders. Ik zal later nog wel wat foto's van dat deel van de route laten zien.

Verhalen? Geschiedenis die eraan hangt? Wo ist den Bollenien? is dan een aanrader. Die had ik bij de auteur besteld (en in de vakantie gelezen. Een paar van de verhalen staan ook online en een deel van de info staat in het boek "hommage aan de Vennbahn" waar de auteur aan mee heeft gewerkt, maar... de extra verhalen en de extra achtergrondinformatie maken het meer dan de moeite waard. Aanrader. Het geeft wat meer de menselijke achtergrond erbij. 16 Euro ofzo.

("Bollenien" = de paar stukjes Duitsland die na de oorlog van Duitsland bleven maar wel voor een paar jaar onder Belgisch bewind stonden. Onder leiding van de belgische generaal Paul Bolle.)

Enfin, lekker gefietst. Iets meer dan 450 km.

Reinout

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
Eerste geklus na de vakantie
« Reactie #609 Gepost op: 09 August 2015, 00:22:31 »
Vandaag heb ik op m'n gemakje twee keer een korte dienstregeling doorgespeeld. Een korte dienstregeling in mijn geval is een tweetal reizigerstreinen plus een goederentrein. Inclusief kopmaken enzo.

Trein Kelberg-Mayen die kruist met een Mayen-Kelberg trein die daarna gelijk teruggaat. Dan een goederentrein die Berenbach en Kelberg afwerkt en terugrijdt. En dan de eerste reizigerstrein weer terug naar Kelberg. De lok daarvan zet ik altijd netjes in de nog-te-bouwen lokloods van Kelberg neer.

Leuk en rustgevend!

Tussendoor heb ik wat met gras zitten spelen. Eerst wat water gespoten op het gras dat er door lijmresten niet uitzag (zie de tweede foto in dit bericht) en daarna de bovenste week geworden laag eraf gekrabt. Vervolgens wat verdunde houtlijm her en der aangebracht en wat turf ("woodland scenics earth color") gestrooid. En wat 2mm gras in "late summer" en "beige" kleuren. Dat was leuk, dus ik heb nog wat meer plekken gedaan. En ook ergens met 4.5mm gras geëxperimenteerd en dat ziet er ook wel leuk uit.

Hier is een foto van het huidige resultaat. Met de november-foto van Ulmen op de achtergrond ter vergelijking.

Doordat m'n vorige experiment vanwege de lijm niet lukte en ik nu wat heb lopen krabben en klooien en opnieuw heb lopen doen... daardoor is er nu wèl wat leuke variatie in hoogte ontstaan.

Wel moet ik zeggen dat de wat lichtgele plekken me niet echt aanstaan. Dat is Woodland scenics "yellow grass" turf en da's toch een beetje een te fel kleurtje. Het was een zakje dat ik nog had liggen van 20 jaar geleden volgens mij. De grote donker/vaal/bruingroenige bus "earth" turf die ik laatst in Houten kocht bevalt me veel beter. Maar ik heb wel een tweede kleur turf ernaast nodig. Liefst wel iets richting beige, dat staat wel goed lijkt me.

Heeft iemand een idee welke kleur turf ik dan het beste kan nemen? Tja. misschien is een wat donkergroene kleur ook wel goed. Het lijkt me wel dat een tweede kleur een goed idee is, toch?

Enfin: ik ben weer bezig :)

Reinout

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
« Reactie #610 Gepost op: 09 August 2015, 13:08:00 »
Probeer er eens wat burned grass doorheen..

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #611 Gepost op: 11 August 2015, 14:10:02 »
Handig, werken in de binnenstad. Zonet tijdens de lunch een paar straatjes omgegaan:

Dat kleurtje ziet er beter uit ja, merci.

Gelijk ook wat vallejo verf meegenomen voor wat kleine schilderklusjes. Zwart/rood voor camouflage van decoderdraden in een stoomlok. Wit/zwart/grijs/geel voor vangrails, reflectorpaaltjes en wisselhandles.

Qua landschapskleuren krijg ik steeds meer door dat ik echt op moet passen met te felle of te heldere of te duidelijke kleuren. Vaal past beter bij de herfstsfeer die ik na wil bootsen. Felle kleuren zijn uit den boze. Wordt nog wel een uitddaging bij de soms uitbundige herfstkleuren die bomen kunnen hebben :)

Ik heb een tijdschrift eine kleine Anlage von A bis Z (goede!) over de bouw van een stationnetje in de Eifel. Het enige dat me niet aanstond was het kleurgebruik. Te felle kleuren. En de "pollen gras" waren me ook te fel en te gelijkmatig verdeeld. Tijdens de vakantie zijn we langs "Ars Tecnica" in Losheim gefietst, daar was de beschreven baan in het echie te zien. Mooi, maar ook in het echt stonden de kleuren me niet aan:

Verder is het een mooie weergave van een verlaten in het bos liggend Eifel-station!

Bij deze laatste foto bevalt me de dominerende kleur van de boom op zich wel. Het zijn volgens mij toch die egaal verspreide grasklompen die de indruk afbreuk doen.

Reinout
« Laatst bewerkt op: 11 August 2015, 14:11:50 door Reinout van Rees »

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #612 Gepost op: 12 August 2015, 12:28:41 »
Achter de muur van de Monreal module ligt de kamer van dochterlief. Dezelfde dochterlief die de achtergrond wil schilderen.

Op de tweede dag van de vakantie zijn we met de trein naar Monreal gegaan zodat ze met eigen ogen het uitzicht op het mooie vakwerkstadje heeft kunnen zien. Bij deze een stukje van een panorama:

Mooi plaatsje hoor:

Ook leuk kerkje. Maar dat past niet meer op de modelbaan. Dus moet het maar op de achtergrond komen.

Wat wel toepasselijk is: sinds eergisteren staat er op de plek waar die kerk zou moeten staan, dus achter de achtergrond in de kamer van dochterlief, iets kerk-gerelateerds. Een orgel. Dochterlief speelt orgel en heeft er nu zelf een. Avondje en nachtje klussen om 'em weer helemaal in orde te krijgen.

Over een paar maanden moet ik die kerk daar maar eens in m'n verhalendraadje integreren. Kan ik er live orgelmuziek achter zetten :)

Tussen het orgel-reparatiewerk door kon ik mooi steeds wat turf danwel grasvezels aanbrengen en het daarna weer een uurtje laten drogen. Best leuk werk, op deze manier. Even 10 minuten lekker tussendoor vrutten en dan weer met iets anders door. Op die manier komt er ook mooi afwisseling omdat je niet alles tegelijkertijd doet. Geen egale 2mm vacht in hetzelfde kleurtje over de hele baan, puur omdat je zoveel noooit in één keer kan doen, zeker niet met een schikdraad-theezeefje.

Dus: steeds tussendoor een klein stukje begroenen is leuk èn goed voor het eindresultaat. Tenminste, zo werkt het nu voor mij in de praktijk.

Aan de andere kant van Kelberg, bij de losweg, heb ik nu ook een eerste vachtje tussen de sporen aangebracht:

Ook ben ik met de losweg zelf bezig. Ik had op twee plekken een laagje botenlak op de losweg gesmeerd als regenplas-imitatie, maar dat zag er compleet niet uit. Je zag duidelijk dat het erop lag. Zucht.

Dus ik heb het eraf gekrabt zodat er een kuiltje ontstond. Opnieuw schilderen met betonverf. Gelijk een tweetal reeds vervuilde platen opnieuw geschilderd zodat het lijkt alsof er wat vernieuwd is. Komt wel weer wat vervuiling overheen, maar dan is er in ieder geval variatie.

Links zie je het gat voor de plas en rechts de "nieuwe" plaat.

Vervolgens heb ik als experiment de plas gevuld met acryl medium (tip van Martin om als water te gebruiken). Eigenlijk een soort doorzichtige acrylverf. Vanavond zal het wel droog zijn, dan ga ik eens kijken hoe het met m'n vijvertje staat :)

Reinout

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #613 Gepost op: 12 August 2015, 13:47:13 »
In een los bericht heb ik trouwens een vraag over telefoons gesteld. En een mooie stapel antwoorden gekregen.

Ik denk nu twee standaard telefoons op de simpelste manier met elkaar door te verbinden met een batterij (zie het draadje). En los daarvan een tweetal zoemers (al gekocht) en op elk station een drukknop. Kelberg en het schaduwstation liggen boven elkaar, dus één telefoon is voldoende. Twee keer zoemen is Kelberg, drie keer is Mayen, bijvoorbeeld. Zoiets.

Ik laat het even bezinken. Ergens is het ook overkill omdat je vlak bij elkaar staat. Maar het lijkt me een leuk speelelement en dat is ook belangrijk :)

Voor je het weet ga ik nog een setje echte draaitelefoons kopen... :)

Reinout

Basilicum

• Prae-adviseur
  • Offline Offline
    • Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #614 Gepost op: 12 August 2015, 14:22:25 »
Citaat
Ergens is het ook overkill omdat je vlak bij elkaar staat.

Je zou ook twee zoemers kunnen maken met losse telefoonhoorns, die niet aangesloten zijn. Je verstaat elkaar toch wel, als je dochter niet alle registers opentrekt. :P

Groet,
Bas