Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Marklin Telexkoppelingen blijven hangen door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:51:59
Zoekfunctie ? door VAM65
Vandaag om 15:22:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 14:48:26
Werps Soldeerworkshop door Marco Staartjes
Vandaag om 14:47:12
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Peter Kleton
Vandaag om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 14:25:44
FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1063371 keer)

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #450 Gepost op: 23 maart 2015, 09:12:31 »
Nog een kleine toevoeging. Je schakelaar staat verkeerd om. Handwisselstellers vertellen met de stand van de handel welk spoor er bereden gaat worden. Wat bij jouw afbuigend is, is in werkelijkheid rechtdoor en omgekeerd. Het is inderdaad te groot in vergelijking met je H bord iets verderop.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #451 Gepost op: 30 maart 2015, 11:03:27 »
Leuke post afgelopen zaterdag! Een proefpakketje brits materiaal!



In het "litter bin" draadje had ik een vraag gesteld over materialen. Je leest in britse boeken over rubberised horsehair, carpet underfelt en surgical lint, maar wat is dat nou precies? Is er een NL alternatief?

Surgical lint is in ieder geval verband met heel veel haartjes. Precies hetgene dat je niet in je wond vast wil hebben zitten, dus je ziet het ook aan de andere kant van het kanaal steeds minder. En van wat googlen op UK forums kreeg ik de indruk dat het tegenwoordig nog te krijgen spul allemaal niet echt geschikt meer is.

Bleef rubberised horsehair en carpet underfelt over. Hoe ziet dat er nou uit?!? Hoera voor smalspoorcompagnie, die me bovenstaande pakketje opstuurde als reclame voor dit soort methodes. Leuk! Ik ga binnenkort experimenteren. En de volgende keer in bouwmarkt, tuincentrum en andere plekken een oogje openhouden voor vergelijkbare materialen :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Esufreak

  • Offline Offline
  • Berichten: 1245
  • Als er maar ESU op staat
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #452 Gepost op: 30 maart 2015, 11:06:50 »
Reinout,

Ziet er niet verkeerd uit.

Gr, Arie
HO 3rail, verder alleen maar ESU en Pullman.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #453 Gepost op: 30 maart 2015, 12:21:24 »
Offtopic: bij de afgelopen fotowedstrijd ben ik gedeeld eerste geworden  ;D

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #454 Gepost op: 30 maart 2015, 16:59:30 »
De afgelopen dagen heb ik af en toe aan de wissels verder geklust. Niet altijd even succesvol, maar da's prima. Dat betekent dat ik ervaring opdoe en dingen leer :) Wel is het een tikkie frustrerend omdat het wel tijd kost die ik aan andere zaken (seinpaal, stukkie landschap, wissels in Berenbach) zou willen besteden. Enfin, even doorbuffelen en dan zou ik wat werkends moeten hebben.

Even snel wat plaatjes.



Een schuifschakelaar omdat daar makkelijk een gaatje in te prikken is (wel bleek ik een veertje geraakt te hebben, dus het moet nog wat zorgvuldiger). Ook is de beweging van een schuifschakelaar lekker horizontaal.

Met een lange cocktailprikker en een messing buisje een gaatje door de onderste blauwe plaat gedrukt en toen een stuk buitenomhulling van een remkabel voor een fiets erdoorheen gedrukt.

Verenstaal naar de wisselsteller, door de remkabel heen. Moeitevol via de onderkant door het gaatje gewurmd en toen karton (en een stripje messing) eronder om te voorkomen dat het haakje er weer uit schiet:



Niet ideaal. Wrijving. Ook was het lastig in te stellen.

Poging twee: koperen buisje door de grondplaat heen op de plaats waar bij de peco wissels normaliter het stukje plastic zit waar het veertje voor het op z'n plek houden van de wisseltongen in valt. Dat ziet er niet echt uit, maar zo'n haakje als ik nu heb aangebracht ziet er ook niet echt uit:



Wel een voordeel: je kan het verenstaal op je gemakje op maat buigen en van bovenaf in het gaatje van de wisselsteller laten zakken. Stukken minder gevrut dan als je het van onderen moet doen!

Ik zit eraan te denken om, als ik met dit systeem door ga, een stukje messing erboven aan te brengen zoals je in Nederland volgens mij wel ziet, als "bescherming tegen los hangende koppelingen". Ik weet niet of je dat in Duitsland ook hebt. Maar zoals gezegd, het standaard peco stukje plastic ziet er ook niet uit en alles is beter dan zo'n herkenbaar stukje verendraad, lijkt mij.

Aan de onderkant ziet het er zo uit:



Verenstaal omgebogen zodat je een hefboom krijgt. Voordeel is dat je de hefboom ten alle tijde parallel met de voorkant kan buigen, dus ook wissels die een beetje schuin liggen leveren geen probleem op.

Vervolgens de rem-buitenkabel onder de plaat door leggen en verenstaal erdoor. Met een regulier draadklemmetje een kort stukje normaal (=makkelijk buigbaar) ijzerdraad eraan vastgemaakt dat om de hefboom ligt. Oogje aan het eind om alles in bedwang te houden. Door het draadklemmetje is het makkelijk instelbaar.

Ik ben bij een tweede wissel (waar de draden een beetje in de weg zitten) een andere oplossing aan het testen:



Gewooon de draadklem gebruiken om de hefboom om te zetten! Klijkt in eerste instantie als een zonnetje te werken. Maar... ik heb het verder nog niet op een schuifschakelaar aangesloten, dus zeker weten of het lekker werkt weet ik nog niet.

Nog een opmerking over de schuifschakelaars: die hebben een "slag" van 6mm en de wisseltongen hebben 3mm verplaatsing nodig. Door een paar marges in het systeem is het net genoeg bij mijn eerste wissel. Hier moet ik nog goed naar kijken om het bedrijfszeker te krijgen en te houden!

Enfin, vanavond of morgen maar eens verder klussen. Ik wil het nu wel eens afhebben :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #455 Gepost op: 30 maart 2015, 17:38:11 »
Reinout, ik vind het prachtig om te zien wat je allemaal uitprobeert op je baan. Nieuwsgierig en onderzoekend. En al doende leer je van alles. En wij ook. ;D
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3388
    • modulebaan.nl
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #456 Gepost op: 30 maart 2015, 17:45:30 »
Hallo Reinout,

Goed bezig!
Het is een heel gemier om zoiets goed werkend te krijgen.

Als je de schakelaar dichterbij het puntstuk houdt, is het eenvoudiger om de slag van de schakelaar goed af te stemmen icm de slag van de wisseltongen. Hier een draadje waarin een paar mogelijkheden besproken worden. Misschien heb je er wat aan....

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #457 Gepost op: 30 maart 2015, 20:06:52 »
Dat draadje had ik nog niet gezien, merci. De carosserieringen-met-fietsspaken had ik al wel ergens anders ontdekt, maar nog niet zo'n duidelijk plaatje. Het klopt wel dat het afstellen goed gaat als de schakelaar dicht bij de wissel zit. Op zich gaat dat nu ook goed omdat er voldoende speling in de verenstaaldraad bij de wissel zit, dus ik kan wat "te ver" doorschieten, da's juist goed in dit geval.

Bij het andere station (Berenbach) ben ik van plan met een ander systeem te experimenteren omdat het bij dat station essentieel is dat er niets aan de voorkant uitsteekt omdat ik de bakken anders de kast niet in/uit krijg :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #458 Gepost op: 01 april 2015, 23:35:21 »
Zo, vanavond ben ik verder gegaan met de handbediende wissels: ze doen het! Dat wil zeggen: ze doen het mechanisch. Ik moet nog draadjes vastsolderen :)

Ik ben doorgegaan op de ingeslagen weg. Wel heb ik inderdaad bij de twee resterende wissels het kroonsteentje als "meenemer" gebruikt voor het hefboompje. Dat werkt uitstekend!



Ik heb wel een extra stukje regulier ijzerdraad door het kroonsteentje en het oogje gestoken om zeker te zijn dat het niet los gaat schieten. Een extra 90 graden bocht in het ijzerdraad biedt nog extra zekerheid.

De rem-buitenkabels heb ik met het lijmpistool vastgezet. Uiteindelijk ziet de hele constructie van onderen er zo uit:



Lijkt prima te werken. Wat ik zeg zonder er überhaupt een trein overheen te hebben laten rijden, maar goed.

Nu moet ik nog wat gaatjes boren en wat draadjes vastsolderen. Bij de volgende baan over 10 jaar ga ik dat netjes van te voren doen. En bij het andere station (Berenbach) is de boel nog niet geballast, dus daar gaat het ook vast makkelijker :)

Als bewijs dat het mechanisch goed werkt bij deze een filmpje waarin ik simpelweg de werking laat zien:



Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #459 Gepost op: 01 april 2015, 23:40:22 »
Aanvulling: in de eerste schuifschakelaar had ik met m'n dremel een gaatje geboord. En dus met een 3mm boortje. Ik had wel 1mm boortjes, maar mijn goedkope dremel setje had geen kop waar zo'n boortje inpaste: alleen 3mm ging goed.

Inspankoppen (of hoe die dingen ook heten) voor 1mm zijn wel te koop. Ook wat meer reguliere boorkoppen waar spul van verschillende diktes in past zijn te koop. De ijzerhandelaar bij m'n werk in de buurt had dat soort koppen alleen voor proxon, niet voor dremel.

Maar ze hadden wel een keurig eenvoudig ouderwets handboortje. Dat wilde ik altijd al een keer kopen, dus...

... Dus heb ik in de tweede en derde schuifschakelaar subtiel een 1mm gaatje geboord. Da's toch een stuk netter :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Esufreak

  • Offline Offline
  • Berichten: 1245
  • Als er maar ESU op staat
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #460 Gepost op: 02 april 2015, 14:27:47 »
Kan niet anders zeggen, hier is over nagedacht. (y)

Gr, Arie
HO 3rail, verder alleen maar ESU en Pullman.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #461 Gepost op: 04 april 2015, 22:48:23 »
Vandaag heb ik de handaandrijvingen afgerond. Namelijk: de bedrading.



Netjes een gaatje onder het plankje met de schakelaar en vervolgens de draadjes erdoor. Bij de wissel het blauwe draadje in de buurt van het puntstuk vastsolderen. De rode en zwarte (linker en rechter spoorstaaf) gaan naar het centrale punt waar die spanning binnenkomt.

Lang leve het forum. Ik weet niet waar, maar bij één van de links naar zelfbouw handaandrijvingen stond een opmerking over peco wissels. Dat het bij handaandrijving niet nodig was om de wisseltongen en het puntstuk van elkaar te isoleren. Laat die gewoon electrisch aan elkaar zitten. Immers: bij het omzetten van de schakelaar is er een dood punt voordat de stroom daadwerkelijk wordt omgeschakeld. Per definitie zijn de wisseltongen dan aan het bewegen van de ene naar de andere kant. En... maken dus geen electrisch contact. Dus het is perfect veilig ze electrisch aan het puntstuk vast te laten zitten.

Daarvoor had ik nou met de slijpschijf m'n wissels zitten mishandelen:



Enfin, zo leert men ook weer bij. Ik heb de sleufjes weer dichtgesoldeerd. Later werk ik het wel weer eens bij :)

Lang leve het forum. Want daar kreeg ik de tip om boekbinders te gebruiken om mijn bedrading te ordenen. Die tip kreeg ik al snel na m'n eerste foto's met de kabelsalade onder m'n eerste modules :)

En ja hoor, kijk eens hoe geordend en netjes dit er door die tip uit ziet:



Deze netheid zorgt er ook extra voor dat ik geen fouten maak. Nu heb ik sowieso tot nu toe geen bedradingsfouten gemaakt. Netheid helpt daar zeker bij!

BZZZZZT!!! Kortsluiting. Euhhh wattuh? Hoe kan dat?

Enfin, ik bleek twee schakelaars omgewisseld te hebben: de draadjes gingen naar de verkeerde wissels... De wissels liggen redelijk in elkaars verlengde, maar omdat de schakelaar ter hoogte van de stelbalk zit en het draadje vast zit bij het hartstuk... En de ene wissel ligt naar rechts en de ander naar links... Daarom moesten de draden elkaar kruisen. Enfin, dit was snel verholpen.

Ter illustratie nog even het module- en electriciteitssysteem. In dit geval een paar boekensteunen waar de module op komt te liggen. Een latje eronder waar de bedrading over loopt. En ik heb de stekker in de hand die aan de soortelijke stekker van de module wordt bevestigd. Dit zorgt voor de enige electrische kopeling die met de module nodig is.



Module op de boekensteunen, aansluiten, beetje recht leggen en klaar:



Nu zie je ook goed waar de drie handmatige wisselaandrijvingen zitten. Ik ga ze nog wel een keer afwerken zodat het er wat appeteitelijker uit ziet.

Voorlopig eerst verder met het landschap! De rechterkant van het kopstation Kelberg wilde ik op een mooie manier afsluiten. Ooit had ik daar een bruggetje gepland om een Bundesstrasse over de sporen te laten gaan. Inmiddels was ik er ook achter dat het wel erg handig is om in die buurt bij de overgang tussen de stationsmodule en de rest van de baan te kunnen. "Erbij kunnen" is niet hetzelfde als "er ligt daar een weg en er staan bomen langs".

Een afneembaar scenerystuk zou ideaal zijn. Dus ben ik kort aan het plannen en uitmeten gegaan. Dat kan vrij snel. Het bruggetje wordt 8cm hoog. met een talud van 2:3 (dat hou ik standaard aan) wordt het talud dus 12 cm breed (het stuk tussen de weg en het 0-niveau). Ok, 12+8=20cm. Dat past net aan de rechterkant op de module. Het goederen-kopspoortje zit net niet in de weg.

Vervolgens wat schetsen op de blauwe plaat en besluiten de weg licht schuin te laten lopen om het visueel aantrekkelijker te laten worden.

Vervolgens de restanten multiplex bekijken en het geheel nog een centimeter aanpassen zodat het uit een reststuk gezaagd kan worden :) Zoiets wordt het:



Even snel wat gezaagd. En toen de omtrek op de blauwe plaat overgetrokken en een stuk losgestoken. Het liggende hout verdwijnt onder een talud. De eerste 8cm van het hoger gelegen hout is de weg. Het stuk achter die 8 cm ga ik nog uitzagen en weer "laag" leggen. Zijwanden erin, achterwand erin, vastschoeven en kijken of het nog past. Nog een beetje nameten, want de weg lijkt nu wel erg hoog te komen.

Ach, mijn tekstuele omschrijving zal wel niet erg duidelijk zijn, maar dat komt over één of twee dagen wel als ik het een beetje af heb. Ik schrijf dit ook op om m'n gedachtengang te laten zien met als doel te laten zien dat je er met wat vuistregels ("2:3 talud", "weg is 8cm breed", "7cm speling tussen bovenkant rails en onderkant viadukt") en wat meten vaak wel komt. Gewoon de omstandigheden deels je keuzes laten bepalen. Niets mis mee! Beperkingen lokken creativiteit uit.

Voorbeeld: voor de stevigheid en stabiliteit gebruik ik hier 12mm multiplex. De "grondplaat" steekt dus 6mm boven de 2x3mm dikke blauwe laag uit. Ach, dat werk ik dan wel weer weg door een geleidelijk hoogteverschil aan te brengen (=mooi) of door een klein muurtje aan te leggen (=ook mooi). Zie je wel? Alles lost zichzelf vanzelf op :)

Reinout
« Laatst bewerkt op: 04 april 2015, 22:57:00 door Reinout van Rees »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #462 Gepost op: 05 april 2015, 18:31:15 »
Vandaag ben ik niet meer aan geklus toegekomen. Wel heb ik de kinderen ingeschakeld voor een klein geintje. Zie mijn verhaaldraadje. Ze waren er erg enthousiast over  ;D

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #463 Gepost op: 06 april 2015, 22:10:39 »
Vandaag ben ik verder gegaan met de rechter afsluiting van Kelberg. Nog wat hout gezaagd en het hele zwikkie met houtlijm en schoeven in elkaar gezet. Zoals gezegd, het wordt een afneembaar gedeelte:



Daarna nog een achtergrond aan de zijkant gemaakt en een steunbeer voor het viadukt. Dit gedeelte is afneembaar en het leek met het makkelijkst het afneembaar te maken inclusief de achtergrond op die plek. Het station zelf kan ik dan van een reguliere rechte plaat als achtergrond voorzien. Dit betekent dat er geen mooie afgeronde hoeken in de achtergrond komen, maar dat neem ik dan maar voor lief. Misschien een boomje van 30cm hoog om het te verbergen? :)



Ik heb een deel van het landschap met kippegaas met daarover krantepapier+behanglijm gedaan. Op dit deel wil ik een tweede methode uitproberen, namelijk uit een boek van Iain Rice (Railway modelling, the realistic way). Van karton dwarsprofielen maken en met een lijmpistool vastzetten. Vervolgens strips dun karton erover. En daarna in verdunde houtlijm gedrenkte papieren toilethanddoeken erover. Voor dat laatste ga ik keukenpapier gebruiken, dat werkt volgens mij ook goed.

Enfin, ik heb eerst het landschap op het hout geschetst. Da's niet veel meer dan wat lijntjes om aan te geven dat iets in een bepaalde richting omhoog loopt. En, belangrijk, een lijntje dat aangeeft waar een klein beekje loopt. Dat beekje moet natuurlijk wel steeds langs het laagste punt lopen!

Vervolgens met verpakkingskarton en een afbreekmesje en een lijmpistool aan de gang. Stukje karton (met een rechte onderkant) op de plaat houden en een lijn erlangs trekken. Hier moet later de lijm op. Dan het karton langs de lijn houden en streepjes zetten waar iets speciaals aan de hand is. Hieronder zie je een lijntje waar de weg begint ("hier afsnijden") en waar het beekje komt ("laagste punt in het landschap"). Aan de hand daarvan een vloeiende lijn trekken en dan uitsnijden:



Voor de strips over de ribben heb je wat dunner karton nodig. In het boek worden cornflakesverpakkingen aangeraden. Ik had nog wat oude vouwmappen liggen, die werken ook prima. Even in strips snijden en lijmen maar. Ik begin lijmpistolen steeds handiger te vinden.



Tot slot nog wat vertikale strips eroverheen geplakt om het verloop van de helling goed te krijgen:



Nou, morgen eens kliederen met keukenpapier en licht verdunde houtlijm. Volgens Iain Rice iets wat je in je netste pak kan doen zonder gevaar voor troep :) Ik ga toch m'n kluskleren maar aantrekken.

Zo nog eens wat foto's van de Eifelquerbahn in de herfst bekijken, want langzamerhand ontkom ik niet meer aan het aanleggen van m'n eerste stukje groen. En dan moet ik weten hoe groen/geel/bruin het moet worden!

Reinout
« Laatst bewerkt op: 06 april 2015, 22:14:49 door Reinout van Rees »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #464 Gepost op: 06 april 2015, 22:40:54 »
Bij googlen vond ik onderstaande foto. Die geeft aardig aan wat ik wil hebben. Wel nog veel blaadjes aan de meeste bomen, maar al wel herfstkleuren. En veel verschillende. En ook een paar kale bomen. We zien wel of het lukt! Waarschijnlijk is er een reden dat de meeste banen netjes fel groen zijn :)



(Foto: Kurt Oblak, op panoramio.com)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)