Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€50.00
Per saldo:
€-200.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Marklin Telexkoppelingen blijven hangen
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 15:51:59
Zoekfunctie ?
door
VAM65
Vandaag
om 15:22:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Keska
Vandaag
om 14:48:26
Werps Soldeerworkshop
door
Marco Staartjes
Vandaag
om 14:47:12
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54
door
Peter Kleton
Vandaag
om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald.
door
MaraNCS
Vandaag
om 14:25:44
FFA koelwagen
door
Duoblock
Vandaag
om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
sncf231e
Vandaag
om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem
door
Rick
Vandaag
om 13:24:51
Punt- en hartstukken
door
1200blauw
Vandaag
om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit
door
Bahn-AG
Vandaag
om 12:42:50
US diorama in H0
door
moonlicht
Vandaag
om 12:40:54
Doornvliet
door
raymond erdtsieck
Vandaag
om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails)
door
eitreb
Vandaag
om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug)
door
gdh
Vandaag
om 11:55:50
7 april De Karel on tour
door
NL-modelspoor
Vandaag
om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein)
door
Arjan6511
Vandaag
om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 11:19:47
Beekdaelen in H0
door
VulcanRaven
Vandaag
om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens
door
henk
Vandaag
om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
door
NTeering
Vandaag
om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken
door
Jelmer
Vandaag
om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen...
door
Rsd1000
Vandaag
om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag
door
Jelmer
Vandaag
om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
DJV
Vandaag
om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen
door
Pauldg
Vandaag
om 07:52:09
NS 8400 van Werps
door
MathynK
Vandaag
om 07:05:15
Al mijn goede ideeën...
door
bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;)
door
bask185
28 maart 2024, 22:51:58
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
EifelBurgenBahn
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
Vorige
-
Volgende
-
1
...
29
30
[
31
]
32
33
...
340
Omlaag
Auteur
Topic: EifelBurgenBahn (gelezen 1063371 keer)
gvandersel
HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
Offline
Berichten: 3602
Als het maar elektrisch is.
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #450 Gepost op:
23 maart 2015, 09:12:31 »
Nog een kleine toevoeging. Je schakelaar staat verkeerd om. Handwisselstellers vertellen met de stand van de handel welk spoor er bereden gaat worden. Wat bij jouw afbuigend is, is in werkelijkheid rechtdoor en omgekeerd. Het is inderdaad te groot in vergelijking met je H bord iets verderop.
Groet,
Gerard van der Sel.
Gelogd
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de
bouw
en lees de
avonturen
.
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7361
Forummoderator
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #451 Gepost op:
30 maart 2015, 11:03:27 »
Leuke post afgelopen zaterdag! Een proefpakketje brits materiaal!
In het "litter bin" draadje had ik een
vraag gesteld over materialen
. Je leest in britse boeken over
rubberised horsehair
,
carpet underfelt
en
surgical lint
, maar wat is dat nou precies? Is er een NL alternatief?
Surgical lint is in ieder geval verband met heel veel haartjes. Precies hetgene dat je niet in je wond vast wil hebben zitten, dus je ziet het ook aan de andere kant van het kanaal steeds minder. En van wat googlen op UK forums kreeg ik de indruk dat het tegenwoordig nog te krijgen spul allemaal niet echt geschikt meer is.
Bleef rubberised horsehair en carpet underfelt over. Hoe ziet dat er nou uit?!? Hoera voor smalspoorcompagnie, die
me bovenstaande pakketje opstuurde
als reclame voor dit soort methodes. Leuk! Ik ga binnenkort experimenteren. En de volgende keer in bouwmarkt, tuincentrum en andere plekken een oogje openhouden voor vergelijkbare materialen
Reinout
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
Esufreak
Offline
Berichten: 1245
Als er maar ESU op staat
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #452 Gepost op:
30 maart 2015, 11:06:50 »
Reinout,
Ziet er niet verkeerd uit.
Gr, Arie
Gelogd
HO 3rail, verder alleen maar ESU en Pullman.
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7361
Forummoderator
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #453 Gepost op:
30 maart 2015, 12:21:24 »
Offtopic: bij de afgelopen fotowedstrijd
ben ik gedeeld eerste geworden
Reinout
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7361
Forummoderator
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #454 Gepost op:
30 maart 2015, 16:59:30 »
De afgelopen dagen heb ik af en toe aan de wissels verder geklust. Niet altijd even succesvol, maar da's prima. Dat betekent dat ik ervaring opdoe en dingen leer
Wel is het een tikkie frustrerend omdat het wel tijd kost die ik aan andere zaken (seinpaal, stukkie landschap, wissels in Berenbach) zou willen besteden. Enfin, even doorbuffelen en dan zou ik wat werkends moeten hebben.
Even snel wat plaatjes.
Een schuifschakelaar omdat daar makkelijk een gaatje in te prikken is (wel bleek ik een veertje geraakt te hebben, dus het moet nog wat zorgvuldiger). Ook is de beweging van een schuifschakelaar lekker horizontaal.
Met een lange cocktailprikker en een messing buisje een gaatje door de onderste blauwe plaat gedrukt en toen een stuk buitenomhulling van een remkabel voor een fiets erdoorheen gedrukt.
Verenstaal naar de wisselsteller, door de remkabel heen. Moeitevol via de onderkant door het gaatje gewurmd en toen karton (en een stripje messing) eronder om te voorkomen dat het haakje er weer uit schiet:
Niet ideaal. Wrijving. Ook was het lastig in te stellen.
Poging twee: koperen buisje door de grondplaat heen op de plaats waar bij de peco wissels normaliter het stukje plastic zit waar het veertje voor het op z'n plek houden van de wisseltongen in valt. Dat ziet er niet echt uit, maar zo'n haakje als ik nu heb aangebracht ziet er ook niet echt uit:
Wel een voordeel: je kan het verenstaal op je gemakje op maat buigen en
van bovenaf
in het gaatje van de wisselsteller laten zakken. Stukken minder gevrut dan als je het van onderen moet doen!
Ik zit eraan te denken om, als ik met dit systeem door ga, een stukje messing erboven aan te brengen zoals je in Nederland volgens mij wel ziet, als "bescherming tegen los hangende koppelingen". Ik weet niet of je dat in Duitsland ook hebt. Maar zoals gezegd, het standaard peco stukje plastic ziet er ook niet uit en alles is beter dan zo'n herkenbaar stukje verendraad, lijkt mij.
Aan de onderkant ziet het er zo uit:
Verenstaal omgebogen zodat je een hefboom krijgt. Voordeel is dat je de hefboom ten alle tijde parallel met de voorkant kan buigen, dus ook wissels die een beetje schuin liggen leveren geen probleem op.
Vervolgens de rem-buitenkabel onder de plaat door leggen en verenstaal erdoor. Met een regulier draadklemmetje een kort stukje normaal (=makkelijk buigbaar) ijzerdraad eraan vastgemaakt dat om de hefboom ligt. Oogje aan het eind om alles in bedwang te houden. Door het draadklemmetje is het makkelijk instelbaar.
Ik ben bij een tweede wissel (waar de draden een beetje in de weg zitten) een andere oplossing aan het testen:
Gewooon de draadklem gebruiken om de hefboom om te zetten! Klijkt in eerste instantie als een zonnetje te werken. Maar... ik heb het verder nog niet op een schuifschakelaar aangesloten, dus zeker weten of het lekker werkt weet ik nog niet.
Nog een opmerking over de schuifschakelaars: die hebben een "slag" van 6mm en de wisseltongen hebben 3mm verplaatsing nodig. Door een paar marges in het systeem is het
net
genoeg bij mijn eerste wissel. Hier moet ik nog goed naar kijken om het bedrijfszeker te krijgen en te houden!
Enfin, vanavond of morgen maar eens verder klussen. Ik wil het nu wel eens afhebben
Reinout
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
VFR
Offline
Berichten: 2326
Really old handsome bastard
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #455 Gepost op:
30 maart 2015, 17:38:11 »
Reinout, ik vind het prachtig om te zien wat je allemaal uitprobeert op je baan. Nieuwsgierig en onderzoekend. En al doende leer je van alles. En wij ook.
Gelogd
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai
De Wadlander
Tjalling
Offline
Berichten: 3388
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #456 Gepost op:
30 maart 2015, 17:45:30 »
Hallo Reinout,
Goed bezig!
Het is een heel gemier om zoiets goed werkend te krijgen.
Als je de schakelaar dichterbij het puntstuk houdt, is het eenvoudiger om de slag van de schakelaar goed af te stemmen icm de slag van de wisseltongen.
Hier
een draadje waarin een paar mogelijkheden besproken worden. Misschien heb je er wat aan....
Groet,
Tjalling
Gelogd
modulebaan.nl
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7361
Forummoderator
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #457 Gepost op:
30 maart 2015, 20:06:52 »
Dat draadje had ik nog niet gezien, merci. De carosserieringen-met-fietsspaken had ik al wel ergens anders ontdekt, maar nog niet zo'n duidelijk plaatje. Het klopt wel dat het afstellen goed gaat als de schakelaar dicht bij de wissel zit. Op zich gaat dat nu ook goed omdat er voldoende speling in de verenstaaldraad bij de wissel zit, dus ik kan wat "te ver" doorschieten, da's juist goed in dit geval.
Bij het andere station (Berenbach) ben ik van plan met een ander systeem te experimenteren omdat het bij dat station essentieel is dat er
niets
aan de voorkant uitsteekt omdat ik de bakken anders de kast niet in/uit krijg
Reinout
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7361
Forummoderator
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #458 Gepost op:
01 april 2015, 23:35:21 »
Zo, vanavond ben ik verder gegaan met de handbediende wissels: ze doen het! Dat wil zeggen: ze doen het
mechanisch
. Ik moet nog draadjes vastsolderen
Ik ben doorgegaan op de ingeslagen weg. Wel heb ik inderdaad bij de twee resterende wissels het kroonsteentje als "meenemer" gebruikt voor het hefboompje. Dat werkt uitstekend!
Ik heb wel een extra stukje regulier ijzerdraad door het kroonsteentje en het oogje gestoken om zeker te zijn dat het niet los gaat schieten. Een extra 90 graden bocht in het ijzerdraad biedt nog extra zekerheid.
De rem-buitenkabels heb ik met het lijmpistool vastgezet. Uiteindelijk ziet de hele constructie van onderen er zo uit:
Lijkt prima te werken. Wat ik zeg zonder er überhaupt een trein overheen te hebben laten rijden, maar goed.
Nu moet ik nog wat gaatjes boren en wat draadjes vastsolderen. Bij de volgende baan over 10 jaar ga ik dat netjes van te voren doen. En bij het andere station (Berenbach) is de boel nog niet geballast, dus daar gaat het ook vast makkelijker
Als bewijs dat het mechanisch goed werkt bij deze een filmpje waarin ik simpelweg de werking laat zien:
Reinout
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7361
Forummoderator
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #459 Gepost op:
01 april 2015, 23:40:22 »
Aanvulling: in de eerste schuifschakelaar had ik met m'n dremel een gaatje geboord. En dus met een 3mm boortje. Ik had wel 1mm boortjes, maar mijn goedkope dremel setje had geen kop waar zo'n boortje inpaste: alleen 3mm ging goed.
Inspankoppen (of hoe die dingen ook heten) voor 1mm zijn wel te koop. Ook wat meer reguliere boorkoppen waar spul van verschillende diktes in past zijn te koop. De ijzerhandelaar bij m'n werk in de buurt had dat soort koppen alleen voor proxon, niet voor dremel.
Maar ze hadden wel een keurig eenvoudig ouderwets handboortje. Dat wilde ik altijd al een keer kopen, dus...
... Dus heb ik in de tweede en derde schuifschakelaar subtiel een 1mm gaatje geboord. Da's toch een stuk netter
Reinout
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
Esufreak
Offline
Berichten: 1245
Als er maar ESU op staat
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #460 Gepost op:
02 april 2015, 14:27:47 »
Kan niet anders zeggen, hier is over nagedacht.
Gr, Arie
Gelogd
HO 3rail, verder alleen maar ESU en Pullman.
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7361
Forummoderator
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #461 Gepost op:
04 april 2015, 22:48:23 »
Vandaag heb ik de handaandrijvingen afgerond. Namelijk: de bedrading.
Netjes een gaatje onder het plankje met de schakelaar en vervolgens de draadjes erdoor. Bij de wissel het blauwe draadje in de buurt van het puntstuk vastsolderen. De rode en zwarte (linker en rechter spoorstaaf) gaan naar het centrale punt waar die spanning binnenkomt.
Lang leve het forum
. Ik weet niet waar, maar bij één van de links naar zelfbouw handaandrijvingen stond een opmerking over peco wissels. Dat het bij handaandrijving niet nodig was om de wisseltongen en het puntstuk van elkaar te isoleren. Laat die gewoon electrisch aan elkaar zitten. Immers: bij het omzetten van de schakelaar is er een dood punt voordat de stroom daadwerkelijk wordt omgeschakeld. Per definitie zijn de wisseltongen dan aan het bewegen van de ene naar de andere kant. En... maken dus geen electrisch contact. Dus het is perfect veilig ze electrisch aan het puntstuk vast te laten zitten.
Daarvoor had ik nou met de slijpschijf m'n wissels zitten mishandelen:
Enfin, zo leert men ook weer bij. Ik heb de sleufjes weer dichtgesoldeerd. Later werk ik het wel weer eens bij
Lang leve het forum
. Want daar
kreeg ik de tip
om boekbinders te gebruiken om mijn bedrading te ordenen. Die tip kreeg ik al snel na m'n eerste foto's met
de kabelsalade onder m'n eerste modules
En ja hoor, kijk eens hoe geordend en netjes dit er door die tip uit ziet:
Deze netheid zorgt er ook extra voor dat ik geen fouten maak. Nu heb ik sowieso tot nu toe geen bedradingsfouten gemaakt. Netheid helpt daar zeker bij!
BZZZZZT!!!
Kortsluiting. Euhhh wattuh? Hoe kan dat?
Enfin, ik bleek twee schakelaars omgewisseld te hebben: de draadjes gingen naar de verkeerde wissels... De wissels liggen redelijk in elkaars verlengde, maar omdat de schakelaar ter hoogte van de stelbalk zit en het draadje vast zit bij het hartstuk... En de ene wissel ligt naar rechts en de ander naar links... Daarom moesten de draden elkaar kruisen. Enfin, dit was snel verholpen.
Ter illustratie nog even het module- en electriciteitssysteem. In dit geval een paar boekensteunen waar de module op komt te liggen. Een latje eronder waar de bedrading over loopt. En ik heb de stekker in de hand die aan de soortelijke stekker van de module wordt bevestigd. Dit zorgt voor de enige electrische kopeling die met de module nodig is.
Module op de boekensteunen, aansluiten, beetje recht leggen en klaar:
Nu zie je ook goed waar de drie handmatige wisselaandrijvingen zitten. Ik ga ze nog wel een keer afwerken zodat het er wat appeteitelijker uit ziet.
Voorlopig eerst verder met het landschap! De rechterkant van het kopstation Kelberg wilde ik op een mooie manier afsluiten. Ooit had ik daar een bruggetje gepland om een
Bundesstrasse
over de sporen te laten gaan. Inmiddels was ik er ook achter dat het wel erg handig is om in die buurt bij de overgang tussen de stationsmodule en de rest van de baan te kunnen. "Erbij kunnen" is niet hetzelfde als "er ligt daar een weg en er staan bomen langs".
Een
afneembaar scenerystuk
zou ideaal zijn. Dus ben ik kort aan het plannen en uitmeten gegaan. Dat kan vrij snel. Het bruggetje wordt 8cm hoog. met een talud van 2:3 (dat hou ik standaard aan) wordt het talud dus 12 cm breed (het stuk tussen de weg en het 0-niveau). Ok, 12+8=20cm. Dat past
net
aan de rechterkant op de module. Het goederen-kopspoortje zit net niet in de weg.
Vervolgens wat schetsen op de blauwe plaat en besluiten de weg licht schuin te laten lopen om het visueel aantrekkelijker te laten worden.
Vervolgens de restanten multiplex bekijken en het geheel nog een centimeter aanpassen zodat het uit een reststuk gezaagd kan worden
Zoiets wordt het:
Even snel wat gezaagd. En toen de omtrek op de blauwe plaat overgetrokken en een stuk losgestoken. Het liggende hout verdwijnt onder een talud. De eerste 8cm van het hoger gelegen hout is de weg. Het stuk achter die 8 cm ga ik nog uitzagen en weer "laag" leggen. Zijwanden erin, achterwand erin, vastschoeven en kijken of het nog past. Nog een beetje nameten, want de weg lijkt nu wel erg hoog te komen.
Ach, mijn tekstuele omschrijving zal wel niet erg duidelijk zijn, maar dat komt over één of twee dagen wel als ik het een beetje af heb. Ik schrijf dit ook op om m'n gedachtengang te laten zien met als doel te laten zien dat je er met wat vuistregels ("2:3 talud", "weg is 8cm breed", "7cm speling tussen bovenkant rails en onderkant viadukt") en wat meten vaak wel komt.
Gewoon de omstandigheden deels je keuzes laten bepalen
. Niets mis mee! Beperkingen lokken creativiteit uit.
Voorbeeld: voor de stevigheid en stabiliteit gebruik ik hier 12mm multiplex. De "grondplaat" steekt dus 6mm boven de 2x3mm dikke blauwe laag uit. Ach, dat werk ik dan wel weer weg door een geleidelijk hoogteverschil aan te brengen (=mooi) of door een klein muurtje aan te leggen (=ook mooi). Zie je wel? Alles lost zichzelf vanzelf op
Reinout
«
Laatst bewerkt op: 04 april 2015, 22:57:00 door Reinout van Rees
»
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7361
Forummoderator
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #462 Gepost op:
05 april 2015, 18:31:15 »
Vandaag ben ik niet meer aan geklus toegekomen. Wel heb ik de kinderen ingeschakeld voor een klein geintje. Zie
mijn verhaaldraadje
. Ze waren er erg enthousiast over
Reinout
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7361
Forummoderator
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #463 Gepost op:
06 april 2015, 22:10:39 »
Vandaag ben ik verder gegaan met de rechter afsluiting van Kelberg. Nog wat hout gezaagd en het hele zwikkie met houtlijm en schoeven in elkaar gezet. Zoals gezegd, het wordt een afneembaar gedeelte:
Daarna nog een achtergrond aan de zijkant gemaakt en een steunbeer voor het viadukt. Dit gedeelte is afneembaar en het leek met het makkelijkst het afneembaar te maken inclusief de achtergrond op die plek. Het station zelf kan ik dan van een reguliere rechte plaat als achtergrond voorzien. Dit betekent dat er geen mooie afgeronde hoeken in de achtergrond komen, maar dat neem ik dan maar voor lief. Misschien een boomje van 30cm hoog om het te verbergen?
Ik heb een deel van het landschap met kippegaas met daarover krantepapier+behanglijm gedaan. Op dit deel wil ik een tweede methode uitproberen, namelijk uit een boek van Iain Rice (
Railway modelling, the realistic way
). Van karton dwarsprofielen maken en met een lijmpistool vastzetten. Vervolgens strips dun karton erover. En daarna in verdunde houtlijm gedrenkte papieren toilethanddoeken erover. Voor dat laatste ga ik keukenpapier gebruiken, dat werkt volgens mij ook goed.
Enfin, ik heb eerst het landschap op het hout geschetst. Da's niet veel meer dan wat lijntjes om aan te geven dat iets in een bepaalde richting omhoog loopt. En, belangrijk, een lijntje dat aangeeft waar een klein beekje loopt. Dat beekje moet natuurlijk wel steeds
langs het laagste punt
lopen!
Vervolgens met verpakkingskarton en een afbreekmesje en een lijmpistool aan de gang. Stukje karton (met een rechte onderkant) op de plaat houden en een lijn erlangs trekken. Hier moet later de lijm op. Dan het karton langs de lijn houden en streepjes zetten waar iets speciaals aan de hand is. Hieronder zie je een lijntje waar de weg begint ("hier afsnijden") en waar het beekje komt ("laagste punt in het landschap"). Aan de hand daarvan een vloeiende lijn trekken en dan uitsnijden:
Voor de strips over de ribben heb je wat dunner karton nodig. In het boek worden cornflakesverpakkingen aangeraden. Ik had nog wat oude vouwmappen liggen, die werken ook prima. Even in strips snijden en lijmen maar. Ik begin lijmpistolen steeds handiger te vinden.
Tot slot nog wat vertikale strips eroverheen geplakt om het verloop van de helling goed te krijgen:
Nou, morgen eens kliederen met keukenpapier en licht verdunde houtlijm. Volgens Iain Rice iets wat je in je netste pak kan doen zonder gevaar voor troep
Ik ga toch m'n kluskleren maar aantrekken.
Zo nog eens wat foto's van de Eifelquerbahn in de herfst bekijken, want langzamerhand ontkom ik niet meer aan het aanleggen van m'n eerste stukje groen. En dan moet ik weten hoe groen/geel/bruin het moet worden!
Reinout
«
Laatst bewerkt op: 06 april 2015, 22:14:49 door Reinout van Rees
»
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7361
Forummoderator
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #464 Gepost op:
06 april 2015, 22:40:54 »
Bij googlen vond ik onderstaande foto. Die geeft aardig aan wat ik wil hebben. Wel nog veel blaadjes aan de meeste bomen, maar al wel herfstkleuren. En veel verschillende. En ook een paar kale bomen. We zien wel of het lukt! Waarschijnlijk is er een reden dat de meeste banen netjes fel groen zijn
(Foto: Kurt Oblak, op panoramio.com)
Reinout
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
Vorige
-
Volgende
-
1
...
29
30
[
31
]
32
33
...
340
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
EifelBurgenBahn