Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:10:25
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Mischa
17 July 2025, 23:45:16
Piko 2025 door 5166
17 July 2025, 23:40:41
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
17 July 2025, 23:25:36
digitaal veranderd in 15 jaar door Blausee-Mitholz
17 July 2025, 22:59:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
17 July 2025, 22:57:41
Raadplaatje door Hlv53
17 July 2025, 22:56:03
DCM motor van Märklin demonteren. door Martijn193
17 July 2025, 22:11:30
Sikje 225 door Huup
17 July 2025, 21:51:52
De Projecten van RetroJack door RetroJack
17 July 2025, 21:20:38
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
17 July 2025, 21:13:10
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
17 July 2025, 21:11:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Gert Arkema
17 July 2025, 19:49:44
Station Roodeschool door Torikoos
17 July 2025, 19:40:08
Aachenau West door wob
17 July 2025, 18:05:46
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
17 July 2025, 16:20:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
17 July 2025, 15:28:50
Modeltreinexpress gesloten op 22juli2025 door VAM65
17 July 2025, 15:12:12
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
17 July 2025, 14:29:47
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MaraNCS
17 July 2025, 14:22:42
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Corné81
17 July 2025, 12:59:21
Railpro 607 door Bob11
17 July 2025, 12:53:23
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
17 July 2025, 10:39:09
LS Models / Models World 2021 door Benelux795
17 July 2025, 10:00:39
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
17 July 2025, 09:56:00
Lima IRM pimpen door Brouwersbaan
17 July 2025, 09:42:01
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door laurent
17 July 2025, 08:55:50
  

Auteur Topic: Wisselaandrijvingen, fietsen en geknutsel  (gelezen 2124 keer)

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3480
    • modulebaan.nl
Wisselaandrijvingen, fietsen en geknutsel
« Gepost op: 23 October 2012, 19:14:27 »
Hallo allemaal,

Onderweg naar de BNLS-dag in Zwolle hadden Michel (ToTheBeach) en ik het in de auto over wisselaandrijvingen met behulp van fietsonderdelen.
Het is mogelijk wissels om te zetten mbv remkabels, zoals hier beschreven: http://forum.e-train.fr/viewtopic.php?f=2&t=57674&hilit=rotonde&start=585

In dit topic op een Frans forum zitten de schakelaartjes aan de voorkant, en lopen de Bowden-kabels naar de wissels.

Een alternatief is om de wissels om te zetten mbv spaken:


Dit is de onderzijde van een station dat ik lang geleden eens bouwde (en daarna af moest breken wegens ruimte-gebrek).

Uitleg van de nummers:
1: kop van de spaak, als knopje uitstekend aan de voorzijde van de baan.
2: Carrosserie-ring met 3 gaatjes in de ring geboord om de richting te veranderen. In het "middelste" gat zit de schroef waarmee de ring vast zit aan de plaat, en dient als draaipunt. In de twee andere gaten zitten de spaken, gewoon omgezet met een tang.
3: Het stuk onder het wissel: De spaak eindigt in een haakje die in een gaatje valt dat in het knopje van het schakelaartje geboord is. Deze schakelaartjes zijn essentieel: Ze beperken de slag van het stangenstelsel, en kunnen meteen gebruikt worden voor het polarieren van de puntstukken.
De spaken worden gekoppeld met kroonsteentjes, zonder isolatie. Vlakbij de schakelaar zit ook een kroonsteentje: daar gaat een pen naar boven naar het wissel. De richting van de stang moet haaks staan op de rijrichting van het spoor.

Hopelijk is dit zo een beetje een duidelijk verhaal.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26633
    • Pagina van klaas
Re:Wisselaandrijvingen, fietsen en geknutsel
« Reactie #1 Gepost op: 23 October 2012, 23:37:28 »
Deze methode van wisselbediening bestaat in vele varianten.
Ik snap alleen niet dat je met behulp van die carrosserieringen zo vaak het "hoekje om" gaat.
Als je de bediening recht voor het betreffende wissel zet, dan is dat toch niet nodig?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9401
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re:Wisselaandrijvingen, fietsen en geknutsel
« Reactie #2 Gepost op: 24 October 2012, 00:00:17 »
Ook een manier  ;)

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8847
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re:Wisselaandrijvingen, fietsen en geknutsel
« Reactie #3 Gepost op: 24 October 2012, 08:23:53 »
Hoi Tjalling,

Dank je wel voor je uitleg en foto. Ik heb er nu een beeld bij om zelf eens te gaan knutselen.
Overigens die link mag er ook zijn, en niet alleen voor de wisselaandrijving. Mooie franse baan!

@ Martin
Heb jij een andere manier?

Groet,
Michel
« Laatst bewerkt op: 24 October 2012, 08:30:12 door tothebeach »

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3480
    • modulebaan.nl
Re:Wisselaandrijvingen, fietsen en geknutsel
« Reactie #4 Gepost op: 24 October 2012, 09:17:34 »
Deze methode van wisselbediening bestaat in vele varianten.
Ik snap alleen niet dat je met behulp van die carrosserieringen zo vaak het "hoekje om" gaat.
Als je de bediening recht voor het betreffende wissel zet, dan is dat toch niet nodig?

Hoi Klaas,

De reden dat hier nogal wat bochten gemaakt zijn:
Je kijkt tegen de onderzijde van een gecombineerd smalspoor-normaalspoor station, waarbij ik de bediening van de wissels van smalspoor gescheiden wilde hebben van het normaalspoor. Bovendien moest het hele geheel verschoven worden, omdat een deel van de wisselstraat in de hoek lag.

Doordat de schakelaars, en daarmee de beperking van de weg van de wisselsteller, onder de wissels zitten, maakt het niet zo heel veel uit als er wat meer leven zit in het eerste deel vanaf de bediening. De speling in alle tussenstappen wordt opgevangen door een langere weg van de knop die je bedient.
Bij de oplossing in de genoemde link is het juist van belang dat er zo min mogelijk speling in het stangenstel zit, omdat de beperking van de beweging vooraan, bij de bediening, zit.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re:Wisselaandrijvingen, fietsen en geknutsel
« Reactie #5 Gepost op: 24 November 2012, 20:07:08 »
Dag Tjalling,

Nou hèhè, nou snap ik het ook. Heb deze manier al wel eens in tekst uitgelegd gezien, maar kon het juiste technische plaatje er niet helemaal bij bedenken. Ik ben zelf erg visueel ingesteld (nou ja, dat zullen we allemaal wel zijn, 'der Mensch ist ein Augentier'; Rammstein) en met die foto van jouw is het me nu in één klap duidelijk.

Uiteraard mijn hartelijke dank  (y)
 
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander