Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Lenz spoor 0 Deutz KG 230 B voorzien van Petau auto koppeling door BartvD
Vandaag om 16:57:29
Minder wissels door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:55:21
NS 6100 van GM&S door Ivo tB
Vandaag om 16:49:48
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Gert Arkema
Vandaag om 16:44:49
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Hollandserhbfan
Vandaag om 16:03:28
Draaischijf Fleischmann 6053 werkt vaak niet. door Joz
Vandaag om 15:36:57
NS 8800 als BR J 94 met enorme kortingen bij MU (Modellbahn Union) door Tom Z.
Vandaag om 15:36:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door saskia
Vandaag om 15:30:51
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Vislijn
Vandaag om 15:19:43
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 14:43:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:39:02
Ronald doet de Fork Challenge! door Peter J K
Vandaag om 13:54:29
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door spoorijzer
Vandaag om 12:21:25
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
Vandaag om 11:54:48
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Ronald Halma
Vandaag om 11:51:42
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:47:03
NS 8400 van Werps door Dave.......
Vandaag om 11:28:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:27:24
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:26:25
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 11:00:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 11:00:08
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:29:40
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:06:40
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Eric B
Vandaag om 09:09:54
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Erwin 054
Vandaag om 08:53:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 08:36:33
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door Ferdinand Bogman
Vandaag om 00:06:54
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door WesleyMunnik
31 August 2025, 22:36:15
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door MathynK
31 August 2025, 21:48:20
Roco BR 93 stroomafname door Herb73
31 August 2025, 21:04:53
  

Auteur Topic: Wisselaandrijvingen, fietsen en geknutsel  (gelezen 2149 keer)

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3486
    • modulebaan.nl
Wisselaandrijvingen, fietsen en geknutsel
« Gepost op: 23 October 2012, 19:14:27 »
Hallo allemaal,

Onderweg naar de BNLS-dag in Zwolle hadden Michel (ToTheBeach) en ik het in de auto over wisselaandrijvingen met behulp van fietsonderdelen.
Het is mogelijk wissels om te zetten mbv remkabels, zoals hier beschreven: http://forum.e-train.fr/viewtopic.php?f=2&t=57674&hilit=rotonde&start=585

In dit topic op een Frans forum zitten de schakelaartjes aan de voorkant, en lopen de Bowden-kabels naar de wissels.

Een alternatief is om de wissels om te zetten mbv spaken:


Dit is de onderzijde van een station dat ik lang geleden eens bouwde (en daarna af moest breken wegens ruimte-gebrek).

Uitleg van de nummers:
1: kop van de spaak, als knopje uitstekend aan de voorzijde van de baan.
2: Carrosserie-ring met 3 gaatjes in de ring geboord om de richting te veranderen. In het "middelste" gat zit de schroef waarmee de ring vast zit aan de plaat, en dient als draaipunt. In de twee andere gaten zitten de spaken, gewoon omgezet met een tang.
3: Het stuk onder het wissel: De spaak eindigt in een haakje die in een gaatje valt dat in het knopje van het schakelaartje geboord is. Deze schakelaartjes zijn essentieel: Ze beperken de slag van het stangenstelsel, en kunnen meteen gebruikt worden voor het polarieren van de puntstukken.
De spaken worden gekoppeld met kroonsteentjes, zonder isolatie. Vlakbij de schakelaar zit ook een kroonsteentje: daar gaat een pen naar boven naar het wissel. De richting van de stang moet haaks staan op de rijrichting van het spoor.

Hopelijk is dit zo een beetje een duidelijk verhaal.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26761
    • Pagina van klaas
Re:Wisselaandrijvingen, fietsen en geknutsel
« Reactie #1 Gepost op: 23 October 2012, 23:37:28 »
Deze methode van wisselbediening bestaat in vele varianten.
Ik snap alleen niet dat je met behulp van die carrosserieringen zo vaak het "hoekje om" gaat.
Als je de bediening recht voor het betreffende wissel zet, dan is dat toch niet nodig?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9415
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re:Wisselaandrijvingen, fietsen en geknutsel
« Reactie #2 Gepost op: 24 October 2012, 00:00:17 »
Ook een manier  ;)

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8883
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re:Wisselaandrijvingen, fietsen en geknutsel
« Reactie #3 Gepost op: 24 October 2012, 08:23:53 »
Hoi Tjalling,

Dank je wel voor je uitleg en foto. Ik heb er nu een beeld bij om zelf eens te gaan knutselen.
Overigens die link mag er ook zijn, en niet alleen voor de wisselaandrijving. Mooie franse baan!

@ Martin
Heb jij een andere manier?

Groet,
Michel
« Laatst bewerkt op: 24 October 2012, 08:30:12 door tothebeach »

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3486
    • modulebaan.nl
Re:Wisselaandrijvingen, fietsen en geknutsel
« Reactie #4 Gepost op: 24 October 2012, 09:17:34 »
Deze methode van wisselbediening bestaat in vele varianten.
Ik snap alleen niet dat je met behulp van die carrosserieringen zo vaak het "hoekje om" gaat.
Als je de bediening recht voor het betreffende wissel zet, dan is dat toch niet nodig?

Hoi Klaas,

De reden dat hier nogal wat bochten gemaakt zijn:
Je kijkt tegen de onderzijde van een gecombineerd smalspoor-normaalspoor station, waarbij ik de bediening van de wissels van smalspoor gescheiden wilde hebben van het normaalspoor. Bovendien moest het hele geheel verschoven worden, omdat een deel van de wisselstraat in de hoek lag.

Doordat de schakelaars, en daarmee de beperking van de weg van de wisselsteller, onder de wissels zitten, maakt het niet zo heel veel uit als er wat meer leven zit in het eerste deel vanaf de bediening. De speling in alle tussenstappen wordt opgevangen door een langere weg van de knop die je bedient.
Bij de oplossing in de genoemde link is het juist van belang dat er zo min mogelijk speling in het stangenstel zit, omdat de beperking van de beweging vooraan, bij de bediening, zit.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re:Wisselaandrijvingen, fietsen en geknutsel
« Reactie #5 Gepost op: 24 November 2012, 20:07:08 »
Dag Tjalling,

Nou hèhè, nou snap ik het ook. Heb deze manier al wel eens in tekst uitgelegd gezien, maar kon het juiste technische plaatje er niet helemaal bij bedenken. Ik ben zelf erg visueel ingesteld (nou ja, dat zullen we allemaal wel zijn, 'der Mensch ist ein Augentier'; Rammstein) en met die foto van jouw is het me nu in één klap duidelijk.

Uiteraard mijn hartelijke dank  (y)
 
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander