Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
16 June 2025, 23:34:55
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door VictorPM
16 June 2025, 23:15:32
Rails roestig verven door Martin Welberg
16 June 2025, 23:14:39
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door KNed
16 June 2025, 23:11:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
16 June 2025, 22:59:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
16 June 2025, 22:53:35
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
16 June 2025, 22:52:38
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
16 June 2025, 22:45:34
TT-DEC programmeren en aan andere centrale. door C_Jabaaij
16 June 2025, 22:45:02
Frans loodsje et cetera door Huup
16 June 2025, 22:38:14
Raadplaatje door Hlv53
16 June 2025, 22:22:47
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door rjr
16 June 2025, 22:15:51
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
16 June 2025, 21:37:22
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
16 June 2025, 21:32:08
Een nieuw begin door dreezy
16 June 2025, 20:02:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
16 June 2025, 19:30:22
Fleischmann 6052 draaischijf aansturen met een L293D Motor-Shield? door bask185
16 June 2025, 16:48:30
Plan E - 2023 oplage door 1200blauw
16 June 2025, 16:45:41
Minibaan Visserskaai H0 door Scratchbuilt
16 June 2025, 16:35:09
Br 38 Piko Superen. door Wim Vink
16 June 2025, 16:34:47
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
16 June 2025, 16:27:50
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
16 June 2025, 16:14:29
US diorama in H0 door puntenglijder
16 June 2025, 16:02:56
Magneet koppelingen voor Bemo door MOVisser
16 June 2025, 15:19:56
TEE / Rheingold door Benelux795
16 June 2025, 15:04:25
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Edsko Hekman
16 June 2025, 14:50:23
Hulp bij update Mobile Station 2 door Ronald Halma
16 June 2025, 14:02:31
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
16 June 2025, 12:23:42
Kent iemand een geschikte striptang door AB 7216
16 June 2025, 11:38:27
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
16 June 2025, 11:09:34

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1170525 keer)

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #480 Gepost op: 13 April 2015, 12:47:06 »
Wel moet ik goed op de grootte en plaatsing letten. Het wordt sowieso een "doorgesneden" pand waar je in kan kijken, want er is geen ruimte voor een hele lokloods.
Aha, zoiets dus:

(een vorige modelbaan, dit is dan een luxe uitvoering met kuil (Piko))

Ik ben benieuwd naar de vorderingen.

Groet,
Michel

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #481 Gepost op: 13 April 2015, 15:24:48 »
Ja, zoiets inderdaad. Moet ik wel "iets" leren over de inrichting van zo'n loods in het echie. De meeste beschrijvingen die je ziet zijn van de veel grotere Bahnbetriebswerke. Ik wil alleen zo'n klein ding met één spoortje aan het eind van een zijlijntje. Onderdak, kolen/water/zand, dan heb je het wel gehad. Ontslakken zal ook wel nodig zijn, maar dat kan geloof ik tussen de rails? Moet je wel weer een plekje hebben waar je het na afloop naartoe kan scheppen. Enz. Enz. Heeft iemand een goede link hiervoor?

Makkelijk is wel dat ik qua grondoppervlak allerlei zaken weg kan laten ("dat zit in het afgesneden gedeelte") :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

HAR 67

• Offline Offline
« Reactie #482 Gepost op: 13 April 2015, 18:51:59 »
Hoi Reinout.

Je kan de loods van Daun zo nabouwen want volgens mij heb jij hetzelfde boekje als ik namelijk Die Eifelquerbahn Mayen Gerolstein. Hier staat de loods in. Of je bouwt die van van Neuerburg na. Staat hier op zolder in een doos te wachten tot ik er plek voor heb. Gebouwd door een goede vriend van mij.

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #483 Gepost op: 13 April 2015, 23:20:52 »
Dat boek heb ik inderdaad. Ik heb er glad niet meer aan gedacht dat daar gewoon een keurige maatschets van die lokloods in staat :) Toch handig, dit forum. Ik zal zo eens naar boven lopen om te schikken van de maten.

Met wat googlen heb ik een leuke set foto's op de pagina van het plaatsje Neuerburg gevonden. Onder andere eentje van de lokloods die je noemt:

(Foto: Bernd Melcher)

't Is niet helemaal de stijl die ik voor ogen heb, maar dat kan zó veranderen :) Heb je misschien een foto van het gebouwde model voor me ter inspiratie?

Interessant is ook de dertiende foto op deze pagina, dat is de lokloods van Waxweiler, een ander eindpunt van een zijlijntje vanuit Pronsfeld. Die vind ik er interessant uitzien.

Wat me opvalt: al die lokloodsen waren tweesporig. Zo'n zijlijntje naar Waxweiler is zelfs voor Eifelbegrippen een armetierig zijlijntje. Ik vermoed dat er nooit meer dan één lok in heeft gestaan....

Ik vraag me af of ik de rails van het spoor naar de lokloods los moet halen en er een lichte bocht in moet leggen. Dan kan ik 10cm lengte winnen. Aan de andere kant... Volgens mij is de huidige plek qua verhouding wel OK. Het moet niet tè ruim worden want dan lijkt de rest van het station weer zo klein.

Benieuwd wat er over een paar maandjes staat!

Reinout

NS264

• En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
    • Midland
« Reactie #484 Gepost op: 13 April 2015, 23:26:26 »
@Hout uit de natuur moet je wel behandelen met iets maar ik weet niet precies wat.

Weet wel dat brandhout een jarenlang droogproces heeft.
Als je het wilt gaan gebruiken als basis voor bomen of stammen als lading komt er sowieso een basislaagje op.

Er zijn er vast wel hier op het forum die er ervaring mee hebben.

Het is ook mooi als decoratie van hellingen langs je baan.

Voor meer interactie (komt ten einde)voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
Eagles

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #485 Gepost op: 14 April 2015, 08:36:34 »
@ Koen: Oh, wij gooien het redelijk verse hout gewoon in de kachel.... Het knettert wat, maar brand ook :D

@ Reinout: Is het misschien een idee om een tweesporige loods te bouwen, waarvan 1 spoor al jaren geleden is afgesloten?

Groet,
Michel

SimonH

• Offline Offline
  • Heußenstein Bf
« Reactie #486 Gepost op: 14 April 2015, 15:27:51 »
volgens de encyclopedie dien je natuurlijke materialen te behandelen met een badje van water en glycerine (niet te verwarren met nitroglycerine, da's wat anders). Het schijnt bij de drogist verkrijgbaar te zijn, dus gewoon even een kwestie van een paar flesjes halen bij de drogist en dit aanlengen in een verhouding één deel glycerine op 2- à 3 delen water. Als de takjes in jouw badkuip passen, zou dertig liter glycerine wel genoeg moeten zijn.
Heußenstein : HO, DB 1957

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #487 Gepost op: 14 April 2015, 17:02:23 »
 ;D Ik weet dat de Eifel bekent staat om z'n houtproductie, maar ik geloof dat ik failliet ga als ik voor m'n complete kastanjeboom rongenwagens moet kopen.  ;D

Reinout

HAR 67

• Offline Offline
« Reactie #488 Gepost op: 14 April 2015, 19:25:21 »
Hoi Reinout

Ik bedoel de lokloods van Waxweiller. Zodra ik er op zolder bij kan dan krijg je een PB met de afmetingen. Het is wel een dubbele loods. Die foto van Neuerburg kende ik nog niet gelijk ff verder gekeken leuke foto's.

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #489 Gepost op: 17 April 2015, 21:54:46 »
Voor het eten nog even bezig geweest. Even de losweg in stukken gesneden:

Mijn bedoeling is er een betonnen losweg van te maken, ter plekke gestort als losse platen. Dus niet modern stelcon spul met metalen randen enzo. Nu heb ik de volgende opmerking van Rotaspeed gezien:

Wat mij bij is gebleven dat op elke losweg waar ik in de Eifel ben geweest de losweg bestond uit kinderkoppen of fijn split.

Zelf heb ik split en asfalt gezien. En geen beton. 't Kwam in die periode wel voor en een beetje vrijheid mag wel. Op het moment is het voor mij vooral wat variatie: beton heeft een wat lichtere kleur en dat lijkt me wel goed staan hier. En als het er niet uit ziet is het zo weggesneden en vervangen door wat asfalt.

Ook test ik hiermee hoe die betonkleur me bevalt: het viadukt aan de rechterkant van Kelberg wordt ook deels in beton uitgevoerd. Ik vind op het moment het Heki-betonverf kleurtje wat gelig, moet ik zeggen. Maar wat verdunde zwarte verf eroverheen en wat subtiele andere kleurtjes... Dan moet het wel goed komen.

Enfin, snij snij snij:

Voor de breedte van de platen heb ik 2.5cm gebruikt en de lengte 3cm. Zomaar op het gevoel. Niet te groot, niet te klein. Hoop ik :)

Reinout

HAR 67

• Offline Offline
« Reactie #490 Gepost op: 17 April 2015, 22:21:37 »
 Gaat helemaal goedkomen zie ik. Fijn knutsel weekend.

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #491 Gepost op: 18 April 2015, 22:09:22 »
Vandaag als eerste verder gegaan met de betonnen platen van de losweg. Eerst op een stukje wat houtlijm (en daarna uitsmeren):

Vervolgens steeds een van te voren uitgesneden stukje 3mm blauwe plaat pakken. De bovenkant had ik (voor het snijden) al in betonkleur geschilderd, nu hoeft alleen de zijkant nog bijgewerkt te worden. Wèl goed in de gaten houden welke kant 'ie op moet liggen.

Na een tijdje ziet het er zo uit:

Da's nogal maagdelijk lichtgeelgrijzig. Dus het vuile potje met sterk vervuild zwartig water gepakt. Hoewel, twee potjes. Eentje met flink verdunde donkergrijze verf en eentje met vuil water. Eerst als kwast-uitspoel-water gebruikt, nu is het inmiddels goed voor een lichte vervuilende laag. Af en toe de kwast in de verdunde verf en voor de rest in het vuile water. Als het ergens te vuil wordt: gewoon wat van het vuile water erbij dan spreidt het zich uit en wordt het niet te erg. Tadaaaah:

En vervolgens in de spleten her en der een beetje groen/geel/bruin strooisel en af en toe wat aarde ("oud bruinig zakje ballastbed-achtige substantie van 25 jaar oud dat ik laatst vond") aanbrengen met verdunde houtlijm.

Morgen als het gedroogd is ga ik wel kijken of het goed staat, eventueel mag er dan nog wat bij of af. Ik heb trouwens vanmiddag een theezeefje gekocht om te experimenteren met een vliegenmepper :)

Vanmiddag heb ik ook twee blikjes Bitburg bier gekocht, da's toch eigenlijk ook wel verplicht bij een Eifel spoorlijn, toch? :)

Als tweede heb ik de plastic natuurstenen steunmuren van het viadukt met een sterk verdund lichtgrijs verfje van voegen voorzien. Gewoon goed verdunnen (ik gok dat ik 1:5 gedaan heb ofzo) en af en toe een beetje van de stenen deppen met een keukenpapier.

In een recent aangeschaft tijdschrift werd gesuggereerd met aquarelpotloden de stenen van accenten te voorzien. Ik had nog ergens wat van die potloden liggen en heb maar geëxperimenteerd. Geen idee waarom het aquarelpotloden moeten zijn. In ieder geval kan ik er nu makkelijk met een kwastje nog overheen gaan om het te verspreiden.

Zeker op de volgende foto zie je het effect van de aquarelpotloden. Bevalt me prima! En het is heel makkelijk te doen. Je kan grof over een groot gebied gaan voor een subtiel waasje of je kan gericht een enkele steen inkleuren.

Ik gok dat het handig is om er nog met een spuitbus blanke lak over te gaan. Ach, voorlopig blijft het wel zitten.

Als derde heb ik de grote pot bruine verf opengetrokken. En ik ben de zwarte basislaag te lijf gegaan. Op sommige plekken heb ik er gewoon een dekkende laag overheen geschilderd. Op andere plekken heb ik het zwart gelaten. Elders weer een beetje eroverheen om wat kleurverschil en diepte te krijgen. Er komt nog een lichtgelig laagje daar waar het beekje loopt.

Links zie je een stukje beton boven de rails. Gewoon een verfmeng-stokje in betonkleur geschilderd. Er komt voldoende groen in de buurt dat dat een afdoende imitatie van een betonnen viaduktje wordt. Nog een reling erop en het is wel OK. Ook aan de andere kant moet nog wat komen.

Op dit viadukt heb ik met een zwart aquarelpotlood in het midden aanslag van de stoomloks aangebracht. Je merkt dat ik de aquarelpotlood-techniek gelijk leuk begin te vinden.

Ook heb ik de rotsen een beetje met aquarel bewerkt. Groenig, donkergeel, zwart. Zelfs een tikkie rood. Dat laatste moest duidelijk wel uitgesmeerd worden met een drupje water.

Morgen maar verder!

Reinout

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #492 Gepost op: 18 April 2015, 22:54:20 »
Laatst heb ik het tijdschift Rund um den Bahnhof gekocht uit de serie "1x1 des Anlagenbaus". Nuttig blad voor waar ik nu mee bezig ben.

Er staat een citaat in wat er nogal uitsprong voor mij. Een citaat bij het setje foto's op de eerste bladzijdes waarmee ze de sfeer weer willen geven.

Citaat
"Stationen des Lebens"

Denkt man zurück an wichtige Lebensabschnitte, so kommen einem unwillkürlich Szenen auf verschiedene Bahnhöfen in den Sinn. Der eine denkt an verflossene Liebschaften, der andere an seine erste Fahrt zur Bundeswehr end manch einer gar an die Ausreise aus der DDR. So lebendig, wie die Bahnhöfe in Erinnerung bleiben, sollten sie auch im Modell wirken, ... [knip]

Dat vond ik erg klinken naar hoe ik in mijn verhaaldraadje begonnen ben: met het station Kelberg dat het verhaal vertelt omdat die levenloze locatie eigenlijk levend(ig) is geworden door alles wat daar in de loop der tijd is gebeurd.

Ik wou het toch even delen.

Verder is het een nuttig blad: hoe perronranden aan te leggen, vormgeving van de wisselbedieningen en trekdraden enzo, stationspleintje, enz. Dit is ook het blad waar ik de tip over de aquarelpotloden (zie vorige bericht) uit heb gehaald. Alleen die tip is voor mij het geld al waard geweest :)

Reinout

NS264

• En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
    • Midland
« Reactie #493 Gepost op: 19 April 2015, 00:09:33 »
Daar komt duidelijk vorm in.

Zo lijkt de basis niks te worden maar als je eenmaal de boel verder afwerkt kom het inderdaad tot leven in je eigen gekozen stijl.

Die "water" potloden zijn zeer bruikbaar voor kleuraccentjes. Zo kun je ook goed krijtjes afschrapen met een mesje en de voegen wat levendiger maken door het krijtpoeder met een kwastje er tussen te vegen.

Hoe is het met het kastanjehout (klik op de onderste foto in link) agelopen??? ;D
« Laatst bewerkt op: 19 April 2015, 00:26:42 door KoenF. »
Voor meer interactie (komt ten einde)voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
Eagles

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #494 Gepost op: 19 April 2015, 17:33:17 »
Het bleek dat de gemeente toch wel hout ophaalt bij het grof vuil. Zolang het maar niet teveel en niet te zwaar is. Ik heb zaterdag alles wat ik zelf ook niet goed in m'n eentje kon tillen in stukken gezaagd, dan is dat wel goed. En toen op de grond allerlei droge takjes en een voorraad zaagsel in een plastic zakje gedaan. Ter voorbereiding :)

Reinout