Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Pauldg
Vandaag
om 00:33:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
saskia
Vandaag
om 00:17:42
Rails roestig verven
door
Ronald Halma
21 June 2025, 23:21:13
Piko 1136 van AC naar DC
door
Blausee-Mitholz
21 June 2025, 22:51:54
Railcom zender bouwen
door
bask185
21 June 2025, 22:35:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Dave.......
21 June 2025, 22:21:46
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
FritsT
21 June 2025, 22:08:53
Minibaan Visserskaai H0
door
Sikko
21 June 2025, 22:05:28
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
21 June 2025, 21:50:58
CIWL type P
door
sncf231e
21 June 2025, 21:48:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin.
door
ES44C4
21 June 2025, 21:19:32
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft?
door
Ronaldk
21 June 2025, 19:50:20
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
21 June 2025, 19:47:23
Een nieuw begin
door
dreezy
21 June 2025, 19:31:32
Raadplaatje
door
grossraumwagen
21 June 2025, 18:24:53
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
21 June 2025, 16:17:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Wim Vink
21 June 2025, 16:17:01
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70
door
1200blauw
21 June 2025, 15:56:45
US diorama in H0
door
Wim Vink
21 June 2025, 15:48:33
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ?
door
Tedo
21 June 2025, 15:44:35
Polderbaan(tje) 0,3m2
door
defender
21 June 2025, 15:40:19
BR-18.6 Schaal-0.
door
Frits C
21 June 2025, 15:36:20
Station Roodeschool
door
Torikoos
21 June 2025, 15:34:14
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV.
door
jandcargo
21 June 2025, 14:45:36
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder.
door
olaf99
21 June 2025, 14:45:31
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven.
door
Hans Reints
21 June 2025, 13:42:56
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald
door
Ronald Halma
21 June 2025, 13:04:26
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips?
door
Jasperr
21 June 2025, 12:49:13
Draaischijf digitaal aansturen.
door
Eenerspoor
21 June 2025, 12:11:59
20 jaar BNLS
door
Hans Reints
21 June 2025, 11:42:29
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
EifelBurgenBahn
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
Vorige
-
Volgende
-
1
...
27
28
[
29
]
30
31
...
359
Omlaag
Auteur
Topic: EifelBurgenBahn (gelezen 1172617 keer)
NS264
En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
Offline
Berichten: 8914
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #420 Gepost op:
14 March 2015, 01:15:01 »
Voordat je verder gaat met de rails misschien de draden van de voedingsleiding onder of binnen je railsstaaf solderen.
Dan zie je het minste ervan.
Voor de rest vindt ik het een mooi ballastbed worden zo
.
Gelogd
Voor meer interactie (komt ten einde)voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
Eagles
Martin Welberg
FYA !!!
Offline
Berichten: 9394
OO. Organisatie OntraXS!
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #421 Gepost op:
14 March 2015, 02:15:33 »
Hmm, laat die ballasthulp maar zitten, ben sneller klaar met een make up penseel..btw, zou eerst alles ballasten en dan pas gaan lijmen..
Gelogd
Mvgr. Martin
https://www.youtube.com/c/martinwelbergscenicstudios
Mooie grasjes enzo
https://www.facebook.com/martinwelbergscenicstudios/
SimonH
Offline
Berichten: 803
Heußenstein Bf
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #422 Gepost op:
14 March 2015, 07:45:03 »
hoi Reinout,
Bedankt voor jouw duidelijke filmpje over het ballasten! Zo'n ballasthulp kan mij ook nog wel eens van pas komen.
groeten Simon
Gelogd
Heußenstein
: HO, DB 1957
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7746
Forummoderator
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #423 Gepost op:
14 March 2015, 12:09:49 »
Intermezzo
. Ik kreeg net via PB een vraag "waar ik dat blauwe ethafoam kocht en hoe ik het vastzette". Ik copy/paste m'n antwoord hier gelijk maar even. Paar doublures met wat ik eerder heb geschreven, maar dit draadje is inmiddels zo lang geworden dat ik ook zelf aardig moet zoeken naar m'n vroegere berichten
. Enfin, hier is m'n antwoord:
De blauwe platen? Ik wist niet eens dat de officiële naam "ethafoam" is
(
Update
: uit een tweede PB blijkt er verwarring te zijn, kennelijk lijken de blauwe platen op de foto op ethafoam, maar is het dat niet.)
Op het forum worden het "de blauwe platen van de gamma" genoemd. Bij de afdeling parket/laminaat ligt het als materiaal om onder het laminaat te stoppen. Ik heb het zelf bij de karwei gehaald. Dus in ieder geval gamma en karwei hebben het. (Nu heb ik het wel bij een iets grotere karwei gehaald omdat de plaatselijke kleine vestiging het niet had. Nu heeft die het ook weer, dus kennelijk was het alleen tijdelijk uitverkocht).
De eerste foto in dit bericht
geldt als bewijs: je ziet een pak blauw spul net zitten tussen de platen multiplex
Bevestiging:
hier schrijf ik er iets over
. De platen blauw spul heb ik voor het grootste deel met boekbinderslijm vastgezet (potjes bij de "Pippo's" knutselwinkel gekocht). Dat blijft kennelijk net iets flexibeler dan houtlijm. Alle rails heb ik ook met een heeeeeeel dun laagje boekbinderslijm op de blauwe plaat vastgezet.
Alleen ben ik dan nu wel weer (inconsequent) met houtlijm de boel aan het ballasten... Maar da's op het station en dan maakt het geen verbinding met de ondergrond. Ik denk dat ik voor de vrije baan, waar het ballastbed
wel
contact maakt met het multiplex, wel boekbinderslijm ga verdunnen. Tja, houtlijm is net een tikkie goedkoper dan boekbinderslijm.
Reinout
«
Laatst bewerkt op: 14 March 2015, 16:15:44 door Reinout van Rees
»
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
HAR 67
Offline
Berichten: 779
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #424 Gepost op:
14 March 2015, 14:18:38 »
Hoi Reinout
Afgelopen week het hele verhaal gevolgd van de stalen bielzen. Nu had ik een idee Om de schuine kanten aan de bielzen te krijgen heb ik een stukje messing genomen en hier schuine kanten aan gevijld. Aan de achterkant ee M6 boutje gemonteerd en in de soldeerbout gestoken. Hierna voorzichtig tussen de bielzen gestoken. Je krijgt dan inderdaad een schuine kant maar het materiaal (roco flex) is heel taai waardoor je geen mooi strakke afdruk krijgt. Hierna de bielzen nog met schuurlinnen mishandeld. De kopse kanten heb ik ook met het hete stempel bewerkt rechts op de foto.
Eigenlijk is het heel veel werk met een matig resultaat.
Zoals jij beschrijft is het schilderen van de bielzen met acrylverf voldoende. Hoogstens de kopse kanten wat afschuinen en de bielzen met schuurlinnen wat mishandelen.
Wat de kleuren betreft vindt ik persoonlijk de onderste het mooist is dat de Action Acryl verf?
Gelogd
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7746
Forummoderator
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #425 Gepost op:
14 March 2015, 16:10:04 »
Leuk experiment! Jammer dat het niet mooi lukt.
Zelf dacht ik aan schuren met de dremel, maar gegarandeerd dat ik dan bij de helft van de dwarsliggers toch even de rails aantik. En dat wilde ik niet.
En helaas... het onderste spoor op de foto is met de Anita Decor verf, niet met de goedkope zelfgemixte Actionverf. Dat is het donkerder spoor bovenaan.
Over Action gesproken: zonet met vrouwlief voor huishoudelijke zaken het winkelcentrum in geweest en de Action en de Hema bezocht:
Zwarte en vooral rode verf om het roestmengsel nog wat aan te passen. 60cent plantenspuitje (stond bij de lippenstiftafdeling) omdat de reguliere plantenspuit die we hebben niet goed meer is. En ik zag een kleisoort die kennelijk bij opdrogen op steen gaat lijken qua uiterlijk. Maar eens mee gaan experimenteren of hier bruikbare rotsen uit komen.
En aan de rechterkant een Hema make-up kwast. Eens experimenteren of ik die tip van Martin lekker vind werken!
Voordat ik de stad inging heb ik nog snel op een paar kale plekken tussen de rails wat Heki groen/geel/bruin spul gelijmd met verdunde houtlijm. Ziet er direct na het lijmen weer bagger (en vooral wit) uit. Als ik m'n koffie op heb ga ik kijken hoe het er nu uitziet
Reinout
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
HAR 67
Offline
Berichten: 779
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #426 Gepost op:
14 March 2015, 16:42:13 »
Het lijkt wel een schoonheidssalon.
Met de Dremel heb ik vanmiddag geexperimiteerd maar ook dat wordt niet echt mooi. Zowel met puntfrees als schuurrolletje was niet bevredigend. Wat wel mooi wordt is met een schuurblokje onder 45 gr langs de kopse kant en mbv een sleutelvijltje tussen de bielzen in onder een hoek vijlen. Dit is goed te doen als je geen meters hoeft te maken.
Gelogd
Gastheerg
Offline
Berichten: 374
Doen!
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #427 Gepost op:
14 March 2015, 17:51:16 »
Dit project valt ook niet stil
Gelogd
Treintjes
|
Fietsavonturen
|
Kookles
|
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7746
Forummoderator
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #428 Gepost op:
14 March 2015, 21:01:04 »
Rotaspeed: alle rails liggen bij mij al vast. Dus even met een vijltje ertussendoor ga ik niet doen, hi hi
Schuurblokje over de zijkanten... Ga ik bij Kelberg niet meer doen omdat ik al geballast heb. Tja, nadeel van soms snel gaan.
Wel is het voor de rest van de baan duidelijk een optie. Het maakt op een opvallende plek de biels ronder. Scheelt het in jouw beleving veel qua uiterlijk?
Reinout
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
HAR 67
Offline
Berichten: 779
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #429 Gepost op:
14 March 2015, 22:22:24 »
Hoi
ik zou het zeker proberen de kopsekant is het meest markante van de stalen bielzen. Ik vraag mij alleen af als het geballast is of het resultaat dan nog de moeite waard is. Helaas ben ik nog niet zover met ballasten. Gewoon een restje raails proberen en kijken hoe het bevalt.
Groet Harry.
Gelogd
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7746
Forummoderator
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #430 Gepost op:
15 March 2015, 00:20:12 »
Vanavond nog de resterende sporen (=ruim de helft van het station) van een eerste laag bruin/zwarte Action verf voorzien. Een tikkie rood door het bestaande mengsel gedaan, het lijkt hierdoor iets roestbruiner te zijn geworden. Voor zover je het kan zien nu het nog nat is, uiteraard.
Om overal bij te kunnen heb ik de twee stationsplaten losgehaald. Hier is de helft waar al wat geballast is.
Als je goed kijkt zie je dat er tussen de sporen een paar plukjes groen zitten. Nu de lijm droog is ziet het er prima uit. Zowel vrouwlief als dochterlief keken goedkeurend bij de inspectie
Hierboven de rechterhelft van het station, de helft met de meeste wissels. Oh wat een zenuwengedoe, zo'n wissel verven. Ook al is het nog maar de basislaag. Je moet erg goed oppassen geen bewegende delen te raken. En bij de handwissels moet ik ook nog eens extra goed letten op goed electrisch contact voor de wisseltongen. Ik heb nog geen pogingen gewaagt er een mechaniek met polarisatie aan vast te maken. "Volgens mij moet het zo wel kunnen"
Jammeren en klagen en moeizaam herstellen kan later altijd nog.
Blijft het probleem van de bewegende delen. Moet ik maar accepteren dat er stukken ongeschilderd blijven? Op het moment is mijn neiging nogal risico-mijdend (en dus accepterend).
Kleine complicatie: mijn verfmengsel is op. Dus ik moet voor de hoofdsporen een poging doen zo goed mogelijk de bestaande kleur te benaderen. Zal wel lukken. Zo lang het niet te ver afwijkt is het wel goed.
Het spoor naar de lokloods en het achterste goederenspoor doe ik sowieso met de Anita Decor roestverf als tweede laag. Hm: dan moet ik wel kijken hoe ik het bij de wissel doe, want daar komen twee kleuren samen. Even oppassen dat het er niet belachelijk uit gaat zien.
Zondag verder!
Reinout
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
Christoph
Offline
Berichten: 3054
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #431 Gepost op:
15 March 2015, 11:44:46 »
Hallo Reinout,
je schrijft dat je de wissels ook verft, om er metalen dwarsliggers onder na te bootsen of heb ik dat mis?
Zijn de wissels in werkelijkheid ook van metalen dwarsliggers voorzien? of liggen hier toch houten onder?
In het begin van betonnen dwarsliggers, waren de wissels ook voorzien van houten dwarsliggers. Vandaar mijn vraagstelling.
Groeten,
Christoph
Gelogd
ivanzon
Offline
Berichten: 1595
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #432 Gepost op:
15 March 2015, 11:55:54 »
Die bijna oranje bielzen kan je ook als plastic exemplaren opnemen in het baanplan. Ik kan alleen geen plaatje vinden waar ze die dingen in grind ballast hebben liggen, alleen combinaties met HSL / Schnellfahrstrecke beton bedding
Gelogd
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7746
Forummoderator
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #433 Gepost op:
15 March 2015, 17:04:15 »
Christoph: goede vraag, of het geen houten bielzen moeten zijn. Ik heb het voor de zekerheid nagekeken op de foto's die ik in 1991 van Uersfeld heb gemaakt. Als eerste de inrijwissel uit de richting Laubach-Müllenbach. Het gedeelte bij de tongen is daar van hout, het achterste deel van de wissel van staal:
Als tweede de inrijwissel uit de richting Ulmen. Deze is helemaal van staal:
Dus ben ik maar lekker verder gegaan met het mengen van een nieuwe voorraad donkerroestbruinzwarte verf:
Eerst bruin, wat rood erbij, dan een flinke scheut zwart en vervolgens wat geel. De stippen zijn de pure kleuren, de strepen eronder hoe de gemengde verf er in dat staduim uitzag. Wel is dit de "natte" kleur. Enfin, het uiteindelijke kleurtje leek best goed op wat ik eerst had.
Ik wilde de omloopwissel roestiger weergeven dan de twee hoofdsporen die er op aan sluiten. Dat wordt immers alleen gebruikt door een enkele lok die om moet lopen. De railbus en trek-duw silberlingen en goederenwagens komen daar nooit langs. Dat betekent wel dat ik een overgang moet maken ter plaatse van het "H-bord". Op het al geballaste spoor heb ik her en der dun wat roestverf aangebracht. Op het andere spoor ga ik wel rommelen als het opgedroogd is:
De wissels. Ik heb ze maar geverfd. Maar ik ben wel van de bewegende delen weggebleven. Eens kijken hoe ik dat ga fixen bij het ballasten... Oh had ik de ondergrond maar geverfd vóórdat ik de wissel had aangebracht. Ach, dat onthou ik dan maar voor de volgende baan
Tot slot heb ik de draden van de hartstukpolarisatie van de inrij- en de omloopwissel aangesloten op de printerstekkers en vervolgens van daar doorgetrokken naar het bedieningspaneeltje. De middelste schakelaar op onderstaande foto is een nieuwe driepolige. De bestaande tweepolige heb ik eruit moeten halen.
En gelijk maar een boekbindstripje aangebracht ter ordening van de draden
Reinout
«
Laatst bewerkt op: 15 March 2015, 17:10:10 door Reinout van Rees
»
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
HAR 67
Offline
Berichten: 779
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #434 Gepost op:
15 March 2015, 19:54:39 »
Beste Reinout
Hierbij nog een foto van halte Hermespand even ten noordelijk van Prum. Hier zie je dat als de sporen niet meer in gebrik zijn de bielzen zelfs naar zwart kleuren. Misschien dat je hier ook nog wat aan heb.
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
Vorige
-
Volgende
-
1
...
27
28
[
29
]
30
31
...
359
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
EifelBurgenBahn