Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Esu Ecos - Aansluiten en verdelen spanning over meerdere boosters door Peter.v.L
Vandaag om 01:03:51
Piko 2025 door KNed
Vandaag om 00:10:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Roy van Dijk
30 June 2025, 23:53:36
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
30 June 2025, 23:46:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door hervé
30 June 2025, 23:24:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door puntenglijder
30 June 2025, 23:18:39
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
30 June 2025, 22:23:52
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
30 June 2025, 22:14:08
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door AP3737
30 June 2025, 22:08:22
meer wissels invoeren in Z21 door Frank 123
30 June 2025, 21:30:51
Set met 2 VAM GFT en 1 VAM potgrond exclusief MTE door Mug
30 June 2025, 21:02:21
Time-of-flight module door janvanbemmel
30 June 2025, 20:31:48
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door prutser
30 June 2025, 20:27:32
Werkt de Yamorc software op Ubuntu? door reinderlf
30 June 2025, 20:10:28
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door raymond erdtsieck
30 June 2025, 20:04:58
US diorama in H0 door Frank 123
30 June 2025, 20:00:16
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Modellbahnwagen
30 June 2025, 19:43:42
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
30 June 2025, 19:13:34
keerlusproblemen door astrantia
30 June 2025, 18:04:38
De Projecten van RetroJack door RetroJack
30 June 2025, 17:07:25
Bauarbeiten im gange door spoorijzer
30 June 2025, 16:31:53
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
30 June 2025, 16:30:43
Een nieuw begin door dreezy
30 June 2025, 16:23:56
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
30 June 2025, 15:19:31
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Dave.......
30 June 2025, 15:05:55
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door spoorijzer
30 June 2025, 14:26:22
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
30 June 2025, 14:18:38
Aanluiting tussen tender en stoomlok door Klaas Zondervan
30 June 2025, 12:44:13
Klein baantje 1200x1200mm door spoorijzer
30 June 2025, 12:38:46
20 jaar BNLS door Hans Reints
30 June 2025, 12:31:00

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1176723 keer)

4k

• Offline Offline
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #390 Gepost op: 04 March 2015, 19:10:47 »
Dank je Reinout voor je tips
vandaag het sein al ingebouwd vooraf getest en aangesloten  ingebouwd en toen,..en toen werd de spoel heel warm en is het sein ,,..jawel overleden.!
kan dus sparen voor een nieuw sein 4500 heb je een goedkoop adresje misschien
vind je draadje informatie en goed duidelijk oevrigens heb hem geheel gelezen gisteren, zal ik toch maar weer een draadje Schmalspoor gaan openen misschien. Dank je voor het meedenken
groetjes IVK
4k: ik gok dat je een analoge baan hebt? En dat je "de twee rode draden" van de viessmann aandrijving gebruikt om spanning op de baan te zetten als het groen is (en de spanning eraf te halen als het sein op rood staat)?

En dan is dus je vraag hoe je, als het sein op rood staat, tòch spanning op de rails krijgt als de trein je station uit rijd langs het inrijsein (dat dan niet voor hem geldig is)?

Dat hangt er van af hoe je je baan aanstuurt. Als het analoog is zou je een diode kunnen gebruiken om in één richting toch spanning op de rails te krijgen. Simpelweg met een diode het stroomloze deel toch aansluiten. In één richting zal de spanning dan toch bij de rails komen. Als het de verkeerde kant uit is de diode omwisselen :)

En alternatief zou je een schakelaar toe kunnen voegen die voor uitrijdende treinen alsnog spanning op de rails zet. Maar dat hangt heel erg af van hoe je je bedieningspaneel enzo hebt opgezet.

Reinout

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #391 Gepost op: 04 March 2015, 22:25:16 »
Jammer dat het sein stuk is. Mooie aandrijving als het werkt, maar als het niet werkt... Kennelijk werkt het vaak niet goed.

Een paar gedachtes:

• Bestuur het sein met drukschakelaars, dan staat er nooit continu spanning op. Je probleem is denk ik geweest dat de eindafschakeling niet goed werkte. Met een kortdurende puls heb je daar geen last van.
  • (Wil je wel kiepschakelaars, zet er dan één enkele drukschakelaar ergens in de stroomkring tussen, dat werkt even goed. Zie een tiental berichten terug ofzo.)
  • Je kan het sein zelf wel behouden en er een andere viessmann aandrijving onder zetten. Soms zijn die aandrijvingen tweedehands te koop (ik heb er in totaal vier gekocht, waarvan twee inmiddels stuk).
  • Je kan er een andere aandrijving onder klussen, maar dat wordt huisvlijt.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #392 Gepost op: 04 March 2015, 22:51:39 »
Vanavond heb ik de twee aangedreven wissels van Kelberg gepolariseerd. De conradaandrijving drukt de wisseltongen niet hard genoeg tegen de rails aan, dus blijven de tongen en het puntstuk stroomloos. In het schaduwstation gaat het wèl goed, maar daar ligt 3mm minder blauwe plaat, het kan zijn dat dat net het verschil maakt.

Enfin, de twee wissels en een stuk rails moesten los om de wissel te kunnen verwijderen. Water erover (met een beetje beleid):

En loshalen:

Vervolgens kon ik de verbinding tussen de tongen en het puntstuk doorknippen. Dat zat inderdaad zó dicht onder de rails dat het klopt dat ik er er van de zijkant ("raggen met een boortje en prikken met een schoevendraaier...") niet bij kon. Zie onderstaand plaatje, de twee zichtbare verbindingen naast m'n duim.

Ja, die pleister kwam door het weghalen van een stuk dwarsligger met een afbreekmesje. Gevaarlijke hobby :) Morgenavond ga ik middeleeuws zwaardvechten, daar heb ik tenminste nog nooit een schammetje opgelopen  ;D

Vervolgens een draadbrug tussen de buitenste rails en de wisseltongen gelegd (zichtbaar in het midden van onderstaande foto). En een draad aan het puntstuk gesoldeerd en er een gaatje voor in de grondplaat geboord.

Vervolgens de twee wissels weer op hun plek vastgelijmd. Het staat nu te drogen met twee potten verf erop:

Ik ben nog niet aan het aansluiten van de puntstuk-draad op de schakelaars toegekomen. Gaat er voor het weekend ook niet van komen. Donderdagavond zwaardvechten en vrijdag overdag ontraxs en vrijdagavond een concert (gaat waarschijnlijk een nachttrein betekenen) en dan zaterdag met zoonlief naar ontraxs. Volgens mij ben ik daarna flink moe :)

Reinout

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #393 Gepost op: 09 March 2015, 09:09:58 »
Nou, Ontrax 2015 heb ik overleefd. Mooie banen!

Her en der vooral op de bomen en begroening en rotsen gelet en wat nog wat foto's ervan gemaakt. En een demo bomenbouwen gezien en er wat benodigdheden voor meegenomen. Binnenkort (=ergens komende twee maanden) eens een bomenbouwpoging wagen!

Reinout

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #394 Gepost op: 09 March 2015, 09:14:31 »
Sluikreclame: ik heb een foto ingeleverd voor de fotowedstrijd waar je nu voor kunt stemmen. Onderwerp "humor", dus ik heb een screenshot van de trein met hamsteraandrijving geplaatst. Was een paar jaar geleden op eurospoor. Als het je niet zegt, kijk even in dat stem-draadje, de link naar de video staat er bij. Hilarisch.

Reinout

Rieks

• Helemaal opnieuw begonnen
  • Offline Offline
  • Fiat Voluntas HrMs Poolster A835
« Reactie #395 Gepost op: 09 March 2015, 11:40:58 »
Hoi Reinout,
als je nog info zoekt over polariseren hier staat ook het een en ander.
Schrik niet van de kreet dcc dit geldt ook voor analoog.

Mvg Rieks
Listen very carefully, I shall say this only once.

Cetero censeo birrum  bibendum esse

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #396 Gepost op: 11 March 2015, 10:20:55 »
Gisteravond een eerste stuk rails met roestkleur bewerkt. Het "proefstukje" is in dit geval de eerste 20 cm van de losweg in Kelberg :). Ik heb anita decor roestverf in de donkere variant gebruikt.

Het klopt dat ik ook de dwarsliggers heb bewerkt! Op de Eifelquerbahn liggen vrijwel overal stalen dwarsliggers. Tillig heeft ze in het assortiment, maar ik had voorkeur voor de code 75 peco rails. Via wat tweedehands marktplaats zoekwerk is het met peco ook een factor 2 of 3 goedkoper geworden dan het met tillig Stahlschwellengleis was geworden.

Dus... ik hoopte met het roestkleurig schilderen van de dwarsliggers er ook te komen. Van heel dichtbij zou je de houtnerfimitatie wel zien, maar met wat verf erop dempt dat ook, gokte ik, wel. De boel gaan schuren leek me wat te enthousiast.

Op bovenstaande foto is het me eigenlijk TE goed te zien dat er houtnerfimitatie is. En een enkele laag van de acryl roestverf is voor de rails afdoende, maar niet voor de zwarte plastic dwarsliggers. Misschien dat een tweede laag, naast een betere dekking, ook de houtnerf beter verbergt. En... de hele indruk wordt ook anders als ik het ballastbed toe ga voegen.

Heeft iemand hier nog tips voor? Even brainstormend wat gedachtes/vragen:

• Ik zou nog wat met een schuurpapiertje over de dwarsliggers kunnen vrutten. Of kijken of er iets polijst-achtigs in de doos van m'n dremel zit dat ik hiervoor kan gebruiken.
  • Dit soort acrylverf heeft een mooi kleurtje, maar als het minder hecht op de dwarsliggers moet ik misschien eerst een ander laagje eroverheen schilderen. Maar wel iets waar de acrylverf op hecht. Of gewoon een dubbele laag, maar dan moet ik even naar de kosten kijken.
  • Sommigen rossen er met een airbrush rode verf overheen als basislaag. Ik heb geen airbrush. Een knikkerbus roodbruine verf lijkt me geen geweldig idee voor dit doel. Tenzij ik alle modules loshaal en in de achtertuin neerzet.
  • Hm. Misschien een apart draadje opstarten. Ik heb gegoogled op "stahlschwellen imitieren" enzo en kom niets ende niemand tegen die reguliere flexrails als stalen-dwarsligger-rails gebruikt. Ik krijg de indruk dat er in model veel minder stalen dwarsliggers liggen dan in het echie...
  • Ik moet niet te snel conclusies proberen te trekken. Eerst nog een laagje erover en wat ballast erbij en kijken wat DAN het effect is. Zeker met ballast erbij zou het er wel eens veel beter uit kunnen zien :)

Reinout

gvandersel

• HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
« Reactie #397 Gepost op: 11 March 2015, 10:29:26 »
Geen tips. Ik gebruik gewoon houten dwarsliggers. Maar waarom een apart draadje voor een vraag. Lekker hier houden, maakt het makkelijker om het straks terug te vinden.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Esufreak

• Offline Offline
  • Als er maar ESU op staat
« Reactie #398 Gepost op: 11 March 2015, 10:47:33 »
Hoi Reinout,

Zeker geen apart draadje openen.
Persoonlijk vind ik de kleur mooi zo, en zou er niets meer aan doen. Smaken verschillen natuurlijk.
Mocht het niet mooi zijn in het ballastbed, dan kun je er altijd nog iets aan doen.

Gr, Arie
HO 3rail, verder alleen maar ESU en Pullman.

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #399 Gepost op: 11 March 2015, 11:59:40 »
M'n gedachte bij een los draadje was dat lang niet iedereen dit bouwdraadje leest. En specifiek een draadje voor imitatie stalen dwarsliggers lokt misschien meer reacties uit. Maar ik zal voorlopig even zelf verder testen en hier rapporteren :)

Arie: hoe langer ik ernaar kijk hoe beter het me bevalt :) Het ziet er inderdaad niet verkeerd uit.

Het doorschijnen van het zwart van de dwarsliggers blijf ik echter zien en daar wil ik nog wel vanaf. Aan de andere kant heb ik een setje foto's van de Eifelquerbahn en daar verschilt het uiterlijk ook enorm. Ik heb plaatjes met keurig egaal fel-roestbruine rails en dwarsliggers in een opvallend vers lichtgrijs ballastbed. En ook donkerbruine rails en bijna donkerbruin/zwart ballastbed na een regenbui. Elke combinatie is dus ongeveer wel goed.

Ik zie ook dat het op zo'n foto enorm opvalt dat er een gaatje in de dwarsligger zit. Da's gelukkig zo te verhelpen.

Mja... ik begin me er al beter over te voelen :) Vanavond eens 20cm ballastbed leggen en het resultaat bekijken.

Reinout

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
« Reactie #400 Gepost op: 11 March 2015, 12:02:58 »
Knikkerbus rode primer werkt prima, stinkt alleen een beetje..

Tjalling

• Offline Offline
    • modulebaan.nl
« Reactie #401 Gepost op: 11 March 2015, 14:49:49 »
Een kleinigheidje:stalen dwarsliggers zijn helemaal aan het eind naar beneden gebogen. Misschien dat je dat effect nog kunt bereiken door de kopse kanten van de houten dwarsliggers af te schuren.
Over onderlinge afstaneen tussen dwarsliggers is al veel geschreven in de bouwdraadjes van de Britse BNLS-modules.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #402 Gepost op: 11 March 2015, 16:29:04 »
Klopt van die schuine uiteindes. De zijkanten (in de lengterichtging van de dwarsligger, dus haaks op het spoor) zijn ook wat afgeschuind.

Idealiter zou ik de uiteindes en zijkanten afschuinen. En gelijk de bovenkant glad schuren. Nogal een klus  :-\ M'n huidige gedachte is om het maar zo te laten. Aan de andere kant zit er bij m'n dremel een rond schuurpapiertje. Als ik die voorzichtig tussen de dwarsliggers, haaks op de rails, wat eraf laat slijpen zou dat wel karakteristiek kunnen staan. En de uiteindes? Misschien de reguliere vlakschuurmachine? Klinkt wat lomp :)

Alternatief is om een paar erg zichtbare lokaties apart te behandelen. Tussen de tunnelingang en de burcht bij de Monreal-module, bijvoorbeeld. Daar denk/hoop ik veel te gaan fotograferen.

Reinout

Tjalling

• Offline Offline
    • modulebaan.nl
« Reactie #403 Gepost op: 11 March 2015, 16:50:40 »
Het gaat om het deel dat het meest opvalt. Ik denk dan de uiteindes opvallen, en de zijkanten eigenlijk niet. Een schuurblokje lijkt me voldoende voor de kpse kanten.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

VFR

• Offline Offline
  • Really old handsome bastard
« Reactie #404 Gepost op: 11 March 2015, 17:19:40 »
Als ik een foto bekijk van werkelijke stalen dwarsliggers dan valt me twee dingen op waarin ze verschillen van houten dwarsliggers:
1. kleur
2. structuur van het materiaal

De kleur is meestal roest en wat grijs.
Structuur is gladder dan hout.

Scoor je op fotografeerafstand op beide goed zou ik er niets meer aan doen.   
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander