Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 01:21:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Jos B.
Vandaag om 00:22:36
20 jaar BNLS door Huup
Vandaag om 00:01:14
AI is (gelukkig) nog niet perfect door Joz
23 June 2025, 23:43:11
Plan E - 2023 oplage door jandcargo
23 June 2025, 23:36:04
Depot + vervolg Vlieringen-2 door Hans Reints
23 June 2025, 23:16:02
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
23 June 2025, 23:03:37
Draadbreuk in draaischijf aandrijving door saskia
23 June 2025, 23:01:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
23 June 2025, 22:57:45
lais dcc decoder aan sluiten door Biesje
23 June 2025, 22:25:45
Station Roodeschool door Huup
23 June 2025, 22:16:37
Lichtprintjes NS2400 door patrick
23 June 2025, 21:51:00
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
23 June 2025, 21:42:38
Raadplaatje door Keska
23 June 2025, 21:41:02
Piko NS1100, materieelbespreking door cor_b
23 June 2025, 21:30:55
Een nieuw begin door dreezy
23 June 2025, 21:23:23
Nahmertaler Kleinbahn door GD
23 June 2025, 21:04:25
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
23 June 2025, 20:57:54
Rails roestig verven door ruudns
23 June 2025, 19:34:43
Cranicher Altbahn door Arjen52
23 June 2025, 19:21:49
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
23 June 2025, 19:12:10
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
23 June 2025, 18:44:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
23 June 2025, 17:39:36
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
23 June 2025, 16:35:45
ESU Lokpilot 5 loc 'vliegt weg' door Zillertalbahn002
23 June 2025, 16:31:44
Railcom zender bouwen door AP3737
23 June 2025, 16:19:27
Roco bd218 162-6 doet 't niet meer door Ronald69
23 June 2025, 16:10:55
onderzoeksrapport ontsporing Ertstrein door VictorPM
23 June 2025, 14:45:42
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door bask185
23 June 2025, 14:35:23
US diorama in H0 door MOVisser
23 June 2025, 13:19:12

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1174580 keer)

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #405 Gepost op: 11 March 2015, 21:57:25 »
Hmm... wat ook nogal opvalt is de facetvorm, dwz de afgeschuinde kanten, van de bovenkant:

Daarnaast vind ik er nogal verschil zitten tussen de kleur van de rails en de dwarsliggers, althans op deze foto. Dat de uiteinden van de stalen dwarsliggers een soort klauwvorm hebben, valt hier weg in het ballastbed, op andere foto's duidelijker zichtbaar. Zie ook hier.

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #406 Gepost op: 11 March 2015, 23:00:15 »
44: facetvorm? Is dat de juiste term? Ok. 't Was in ieder geval wat ik bedoelde met "de zijkanten (in de lengterichtging van de dwarsligger, dus haaks op het spoor) zijn ook wat afgeschuind" :) Om dat in model echt mooi te krijgen had ik tillig stahlschwellen rails moeten kopen. Die hebben ook nog eens de "klauwen" aan het eind.

Enfin, ik heb vanavond wat verder geëxperimenteerd. Onder andere met een tube bruine acrylverf die ik als test bij de Action heb gekocht. Op Ontraxs werd De Lof Op De Action gezongen bij een mitropa bomenbouw demonstratie, dus ik heb drie tubes verf, spuitlijm en een spuitbus witte grondverf gekocht om te experimenteren. De genoemde goedkope houtlijm kon ik niet vinden, er stonden alleen kleine busjes watervaste (=fout) houtlijm. (Vraag: zouden ze dat wel normaliter moeten hebben?)

Als test heb ik de bruine verf op een setje dwarsliggers gekliederd. Met het idee dat het een basislaag geeft met een redelijk kleurtje waar daarna de eigenlijke roestkleur overheen kan. En als bonus is de houtnerfstructuur dan hopelijk ook wat extra afgezwakt. Hier een foto:

Op de linkerhelft heb ik zorgvuldig de bovenkanten van de dwarsliggers aangestipt om de houtnerf zo goed mogelijk te bedekken. De rechterhelft heb ik inclusief rails gewoon ondergekladderd. Morgen eens kijken of het wat uitmaakt.

Valt me trouwens niet eens tegen, de kleur, nu de verf nog nat is. Gewoon de bruine acrylverf van de Action. Daar morgen ook extra goed naar kijken. Misschien kan ik wel gewoon deze verf (minder dan twee euro per grote tube!) gebruiken en dan na afloop wat vervuilen en drybrushen voor een realistischer effect? Mengen van de verf kan ook nog. Ik heb ergens de tip gelezen om verschillende delen van het emplacement van verschillende roesttinten te voorzien omdat het er anders te egaal uit ziet. Wat afwisseling zou best realistischer kunnen zijn.

Het resultaat trouwens van de enkele laag Anita Decor donkere roestverf nu het opgedroogd is:

Ziet er niet verkeerd uit! Ook komt het op de foto verbazingwekkend egaal/glad over.

Tijd voor een groter experiment: de eerste keer ballasten. Nou, in ieder geval de eerste keer ballasten volgens de nette methode. Ik heb bij de ik-was-16 baan ook al een ballastbed aangebracht, maar toen smeerde ik dik houtlijm op de ondergrond, legde de rails erin en strooide er ballast overheen. Niks netjes de ballastbedvorm aanbrengen: gewoon een voldoende dikke laag en strooien maar  ;D Zag er niet eens verkeerd uit, hoor.

Maar voor deze baan wil ik een mooi ballastbed. Geklungel met moeizaam in kleine hoeveelheden handmatig aanbrengen van ballast... Ik heb dus maar een tientje uitgegeven voor zo'n ballasthulp. Ik heb flink gemopper erop gehoord ("je hoort het therapeutisch handmatig te doen") en later ook alternatieven gezien ("zelfbouw met bierviltje en lijmpistool"). Dat zelfbouwalternatief zag er best aardig uit. Enfin, ik had zo'n ding al gekocht (bij Paerd op de beurs in Houten):

20 seconden later zag het er zo uit:

Dat is niet verkeerd! Wel liggen er nog her en der steentjes bovenop de dwarsliggers, die moeten alsnog weggehaald worden met een zachte kwast:

Zo, dat ziet er beter uit. De handmatige veegarbeid doet me wel verlangen naar nog zo'n plastic hulpmiddeltje, namelijk de "ballastbezem". Een vergelijkbaar plastic ding, maar met twee "bezems" in wigvorm. Hiermee bezem je voorzichtig de losliggende steentjes naar de buitenkant zodat er als bonus naast de rails een klein realistisch verhogingkje in het ballastbed ontstaat. Ach, ik zie nog wel :)

Ik merkte dat de ballasthulp wel her en der wat verf van de dwarsliggers af had gekrabt. Kijken hoe storend dat gaat zijn. Misschien is de verf ook wel wat kwetsbaar?

Vervolgens een 1:1 water/houtlijm mengsel gemaakt met een drupje afwasmiddel. En in plaats van een pipet (dat ik niet heb liggen) heb ik een naaimachineolie-flesje schoongemaakt. Werkt ook prima.

Nou, vervolgens druppelen!

Huh? Het blijft eerder op de dwarsligger liggen in plaats van dat het in het ballastbed trekt?!?

Oh ja, ik heb een stap vergeten... Het natspuiten van het ballastbed:

Dit is de eerste keer, dus ik vraag me af of ik het te nat heb gemaakt. In ieder geval wilde de houtlijm zich nu wel netjes tussen de steentjes wurmen:

Het ziet er wel uit als een zompige bende, maar dat schijnt de bedoeling te zijn. Morgenochtend kijken of het goed genoeg vast zit.

Ik was nog wat met een cocktailprikker bezig om een tweetal steentjes weg te duwen en merkte dat toen wat verf dat op de rails zat losliet. Ook daar moet ik op letten: hecht de verf goed genoeg als het weer droog is geworden.

Best spannend! Zit het ballastbed goed genoeg vast? Is de verf niet uitgelopen? Bevalt het uiterlijk van de dwarsliggers me nu? Hoe bevalt de kleur van het ballastbed me nu het vastgelijmd is (want dan wordt het donkerder)?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

marcombv

• Gast
« Reactie #407 Gepost op: 11 March 2015, 23:15:02 »
Ziet er al netjes uit hoor.  :D

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #408 Gepost op: 11 March 2015, 23:20:42 »
Als ballast gebruik ik trouwens "AD 2020 zandsteen" van Anita Decor.

Ruim een jaar geleden op het oog gekocht op de beurs in Rijswijk. Ik heb niet uitgebreid onderzoek gedaan wat er in de Eifel werd gebruikt. Wel wat gegoogled, maar ik kreeg er niets definitiefs uit. Wel was geloof ik m'n conclusie dat het wel een aardige keus was geweest.

Zo als het er nu in natte toestand uit ziet vind ik het er prima uitzien qua korrelgrootte en niet-rond-zijn.

Reinout

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #409 Gepost op: 12 March 2015, 10:39:14 »
Vanochtend boven op zolder gekeken en ja hoor: het ballastbed zit keurig stevig vast! De manier waarop ik de vastzet-procedure heb uitgevoerd klopt dus :)

De kleur moet ik nog afwachten. Ik vind het nog vrij donker, ik neem aan dat het nog wat door moet drogen:

Wèl is het een prima roestkleur. Hoewel dat op zich niet uitmaakt: donkerbruin-na-regenbui is ook prima :) Vandaag of morgen ga ik verder experimenteren. Ik ga de helft van het met bruine Actionverf geschilderde stuk met de roestverf schilderen. En de tweede helft een tweede keer met Actionverf. Misschien een drupje gele verf erdoor om het roestkleuriger te krijgen.

"Na regenbui" zei ik: dat is weer een idee dat al een tijd in m'n hoofd ronddwarreld. Op de meeste modelbanen is het zomer en droog. Ik wilde al afwijken door richting herfst te gaan, waarom dan ook niet een natte regenbui? Her en der een plas. En... het ballastbed dus donkerder van kleur dan normaal. Ik kan natuurlijk ook het ene station natter maken dan het andere, er liggen immers meerdere kilometers tussen!

Uiteindelijk is het onderstaande een beetje het effect waar ik op hoop voor het drogere deel van de baan:

(Credits: screenshot uit video van efbeVideo, br41 op de Hunsrückquerbahn).

Ik besef me, door wat opmerkingen van anderen in hun draadjes, ook dat ik zelf uiteindelijk degene ben die er tevreden mee moet zijn. Geeft het mij een leuke, realistische indruk? Ik bedoel dat ik ieder familielid dat m'n baan bekijkt uit zal moeten leggen dat er überhaupt zoiets als stalen dwarsliggers bestaat. De precieze kleur zal ze niet boeien, als het er maar op de eerste blik realistisch uitziet.

Reinout

Esufreak

• Offline Offline
  • Als er maar ESU op staat
« Reactie #410 Gepost op: 12 March 2015, 10:58:00 »
Reinout,

Precies, je moet hetzelf mooi vinden.
Iedereen mag een mening hebben, maar het is jouw baan, naar jouw idee.
Ga daar vanuit.

Gr, Arie

Ps. de lijm moet minimaal 24 uur uitharden.
HO 3rail, verder alleen maar ESU en Pullman.

VFR

• Offline Offline
  • Really old handsome bastard
« Reactie #411 Gepost op: 12 March 2015, 13:39:32 »
Hoi Reinout,

Ik kick altijd wel op dit soort fotoseries waarin een techniek stap voor stap wordt uitgelegd. Het echt in beeld zien gebeuren, werkt blijkbaar beter dan tekst.
Ben nieuwsgierig naar het eindresultaat na volledige droging.

Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Gastheerg

• Offline Offline
  • Doen!
    • Gerard van Dongen
« Reactie #412 Gepost op: 12 March 2015, 16:10:36 »
Ik kick altijd wel op dit soort fotoseries waarin een techniek stap voor stap wordt uitgelegd.

+1

Zelf ben ik daar altijd wat ongeduldig voor maar dit soort bijdrages zijn wel - wat mij betreft - essentiële zaken op een forum: andere helpen met tips en inzicht.

(y)

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #413 Gepost op: 12 March 2015, 20:42:20 »
Fotoseries worden gewaardeerd? Nou, vooruit dan maar :)

Als eerste de kleur van het ballastbed na een hele dag drogen:

Dat is niet verkeerd. Vervolgens heb ik verder geschilderd. Ik had de losweg rechts van het ballastbed al van een eerste laag bruine verf voorzien als basislaag. Over de ene helft heb ik de Anita Decor roestverf geschilderd en over de andere de bruine verf. De bruine verf heb ik overigens eerst met wat geel vermengd om wat meer richting roest te gaan. Hieronder het resultaat:

Links roestverf over de basislaag en rechts de bruingele verf over de basislaag. Hier is het nog nat, dus kleurvergelijken is lastig. M'n eerste gedachte? Dat het bruingeel te boomachtig/houtachtig is. En dat in ieder geval het kleurverschil met de roestkleur te groot is.

Op de achtergrond zie je een tweede bruin spoor. Daarvoor heb ik het bruin/gele mengsel aangelengd met donkergrijze verf. Experimenteren :) Verf mengen heb ik sinds de kleuterschool niet meer gedaan, dus wat oefenen kan geen kwaad :) En op de foto's van de lijn leek het roestbruin vaak best donker te zijn.

Zonet heb ik nog een foto gemaakt, het is al aardig gedroogd, dus de kleur komt dichter bij het uiteindelijke resultaat. Goed om te vergelijken met bovenstaande foto.

Kleuren verschillen ook door andere hoek, ander licht, enz, dus vergelijken is lastig. Les voor mezelf: zorg dat het orde-van-grootte klopt qua kleur en maak je voor de rest geen zorgen.

De tweede laag bruine Action verf is dekkend! Ook op de rails. Niet verkeerd! De prijs maakt het erg aantrekkelijk. Het potje roestverf begint al aardig te slinken en ik heb nog maar een klein stukje losweg ermee gedaan... Ik denk dat ik maar Action verf ga gebruiken voor het gros van de rails en de Anita Decor verf voor de zijsporen. Het is een mooie roestkleur! Daardoor is het juist ook een mooie kleur voor de minder gebruikte zijsporen. De hoofdsporen ga ik dan bruin/zwart doen. Misschien tikje rood/geel erdoor.

Deze strategie betekent wel dat ik het "bruine" stukje van de losweg nog met de roestverf moet behandelen. Dat wordt de derde laag... ;)

Tot slot een overzichtsfoto van al het geklieder:

Ik weet nu ook dat ik op de stukjes spoordijk EERST het spoor ga ballasten VOORDAT ik het landschap "stroomafwaarts" van de rails ga schilderen  ;D Wat een troep kan het worden. Lekker knoeien en kliederen. Mooier kan een hobby toch niet worden?

Wat ik ook weet: ik moet m'n materieel vervuilen. Wist ik al, maar nu nog zekerder. Zo'n schone trein staat voor geen meter in de buurt van zo'n ballastbed.

Reinout

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #414 Gepost op: 13 March 2015, 10:30:30 »
Dezelfde foto als hierboven, maar nu in gedroogde vorm:

Volgens mij bevalt het me wel dat er een kleurverschil is tussen de hoofdsporen en de losweg.

Nog iets dat ik ben vergeten te zeggen: direct na het schilderen van de rails ga ik met m'n duim over de nog natte bovenkant van de rails om alvast wat verf weg te halen. De verf is dan nog nat en gaat er makkelijk af. Als je een kwartiertje te laat bent heeft de verf al een beetje gehecht. Alleen helaas beter aan zichzelf dan aan de spoorstaaf, dus je trekt dan met je duim hele vellen van de zijkant van de spoorstaaf af...

Dus: vrij snel na het schilderen met je duim schoonmaken. En de restantjes na volledige droging met de railgum.

Reinout

Esufreak

• Offline Offline
  • Als er maar ESU op staat
« Reactie #415 Gepost op: 13 March 2015, 10:56:24 »
Hoi Reinout,

(y)

Gr, Arie
HO 3rail, verder alleen maar ESU en Pullman.

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #416 Gepost op: 13 March 2015, 20:36:49 »
Een plaatje zegt meer dan duizend woorden, dus ik gooi er maar een bewegend plaatje tegenaan:

Ik laat hierin vier dingen zien: gebruik van de ballasthulp, het schoonvegen van de dwarsliggers, het aanbrengen van wat extra ballast tussen de rails en het bedruppelen met verdunde houtlijm. Alleen het natmaken met de plantenspuit ben ik vergeten op te nemen, zucht  :P

Ik heb vanmiddag de rest van de losweg en het spoor erachter van ballast voorzien:

Het proces is verder grotendeels hetzelfde als hiervoor. Een complicatie was dat er een modulescheiding in het zicht kwam. Hier heb ik twee gladde stukjes papier tussengestopt: het soort glad velletje waar etiketten op zitten. Ik heb letterlijk een rol van dat spul liggen. Volgens mij heb ik nog 1000 etiketten...

Bij de randen moest ik er wat extra ballast met de hand bij doen, de ballasthulp kon daar niet komen. Ik heb de schoeven verder niet af proberen te slijpen ofzo. Beetje schilderen en ik kijk later wel hoe veel het opvalt. Anders een plukje gras of wat steentjes erop ofzo.

Oh... ik wilde eigenlijk nog een tweetal dwarsliggers aanbrengen. Glad vergeten. Nou, ik zie wel in hoeverre het op gaat vallen. Desnoods wordt het wat bikken :)

Tweede verschil met hiervoor is dat ik nu twee sporen naast elkaar heb aangelegd. Dus zat er wat ruimte tussen de twee sporen. Ik heb ervoor gekozen om er "gewoon" ballast tussen te strooien. Ze liggen zo dicht bij elkaar... Eventueel later nog wat zand overheen of wat groenspul. Volgens mij lag er op de stations die ik als voorbeeld neem vaak gewoon een egaal laagje ballast tussen de sporen.

Een uurtje geleden zag het er zo uit:

De kleur wordt nog lichter. Ik ben benieuwd!

Wel een aardig klusje op deze manier. Met het drogen tussendoor en steeds een stukje verder experimenteren ben ik nu eigenlijk al een halve week bezig om twee halve spoortjes van ballast te voorzien. Ach, de rest gaat sneller omdat ik nu ervaring heb opgedaan.

Wel moet ik kijken of ik bij de ingang van het station en bij de omloopwissel wat moet gaan snijden in de ondergrond. Op zich zou daar een regulier ballastbed goed staan. Ik bedoel hiermee een ballastbed dat een halve centimeter ofzo hoog is in plaats van een "plat" ballastbed zoals op het station.

Dat ik daarnaar moet gaan kijken is goed: dat betekent dat ik weer verder na moet denken over het landschap als geheel op de stationsmodule!

Reinout

marcombv

• Gast
« Reactie #417 Gepost op: 13 March 2015, 21:05:32 »
Wel een groot contrast in kleur tussen het voorste en achterste spoor.
Maar ik heb wel weer veel van je beschrijving en bijbehorende foto's geleerd.  :)

Spanje

• Offline Offline
« Reactie #418 Gepost op: 13 March 2015, 21:44:52 »
Bedankt Reinout,

Ik heb nog niks, kan ook nog niks door een schouderontsteking maar dit zijn dingen van waarde voor mij, die ik lees en onthoud om later te gebruiken!

Groet
Henk

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #419 Gepost op: 13 March 2015, 21:50:51 »
Groot contrast qua kleur, inderdaad. Het valt vanuit andere hoeken en met ander licht ook wel weer mee. Ik kijk het even aan en ga misschien later nog wel wat drybrushen en/of vervuilen. Daar valt ook altijd nog wat mee te rommelen/corrigeren :)

Reinout