Google+
Doel:€250.00
Donaties:€103.95

Per saldo:€-146.05

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 26-04-2017
Algemeen

De stichting

Recente berichten

3D/RM: NS Sik 200/300 locomotor in schaal N 1:160 door HansQ
Vandaag om 13:32:50
EifelBurgenBahn door Rondje_HO
Vandaag om 13:30:38
Frans bietenbaantje in 009 (en parallel in 0e) door sdz1976
Vandaag om 13:30:06
Eén en één is één door Gert Arkema
Vandaag om 12:57:17
BNLS-module: "Grasland" door Mitchell
Vandaag om 12:56:24
Saint Tourbière, een Franse enkelsporige lijn door de Ardeche door Milocomarty
Vandaag om 12:52:06
Kleine rondjes - grote rondjes door Johnnytrein
Vandaag om 11:30:50
Langdorf (h0 : 340 x 100) door wimk
Vandaag om 11:14:42
Rocky Rail- NS Plan U door AdLoc
Vandaag om 10:43:48
Rijden van een trein door de Shadows? door Sobat Kras
Vandaag om 10:41:36
Schragenhave (1:45) door nighttrain1
Vandaag om 10:29:40
Bouwdozen en verf, fabrikanten: graag kleurnrs. op doos vermelden? door Floris Dilz
Vandaag om 10:28:46
Digitaliseren Fleischmann draaischijf door Timo
Vandaag om 10:08:06
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door rotaspeed
Vandaag om 10:07:28
Aanrijding Deurne door André82
Vandaag om 09:47:17
Nederlandse stads- en streekbussen in model door MOVisser
Vandaag om 09:32:12
De Hoekse Lijn nader bekeken. door Sobat Kras
Vandaag om 09:07:05
Rosestraat in 0m/0, bouwdraadje door Marc tramt
Vandaag om 08:42:07
Ontwikkelingen "IJzeren Rijn" door JKER
Vandaag om 07:34:36
Raadplaatje door Martijnstein
Vandaag om 01:05:19
Ombouw-Renovatie SS 862 door roadster36
25 april 2017, 23:47:23
Nieuw baanplan ''Nog geen naam'' door jandcargo
25 april 2017, 23:37:48
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Thijs1271
25 april 2017, 23:35:27
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
25 april 2017, 23:26:45
Without automatisch door Klaas Zondervan
25 april 2017, 23:09:11
Van Swarzach naar Swarzburg door nkob
25 april 2017, 22:59:36
Kaal maken modellen voor overspuiten door Menno
25 april 2017, 21:27:29
BNLS Baanbreker - Zelf bouwen. door Marij Stoffels
25 april 2017, 21:26:19
Bröckenbahn door Frank 123
25 april 2017, 21:19:00
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door Falkenberg
25 april 2017, 20:58:59

Poll

Stem op de beste foto

Gert-Jan
1 (1.3%)
Matthijs Verzijden (MTV)
1 (1.3%)
Edde
6 (7.8%)
WimC
1 (1.3%)
Eelco Geill
6 (7.8%)
Hoontje / Alwin de Hoon
5 (6.5%)
Jeroen Mentink
4 (5.2%)
Bessel de Jong
2 (2.6%)
Ernst
4 (5.2%)
ca.gorter
0 (0%)
Dave van Berkel
1 (1.3%)
Patrick Pontier
0 (0%)
Sobat Kras
0 (0%)
Michel (MiHe)
0 (0%)
NS8714
0 (0%)
Hendrik Jan
4 (5.2%)
Jason95
0 (0%)
Koen Frijlink
1 (1.3%)
Reinout van Rees
3 (3.9%)
Bob R
3 (3.9%)
44
0 (0%)
J. Moors
0 (0%)
Jajo/Jaap
4 (5.2%)
Ruud K
2 (2.6%)
Jeroen Water
6 (7.8%)
Wim Hoekema (Sneek)
23 (29.9%)

Totaal aantal stemmen: 77

Poll gesloten: 28 december 2016, 12:44:20

  

Auteur Topic: Fotowedstrijd BeneluxSpoor.net  (gelezen 112122 keer)

Bob R.

  • ***
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 6918
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Fotowedstrijd BeneluxSpoor.net
« Gepost op: 26 maart 2009, 15:51:44 »

Jubileumfotowedstrijd ter gelegenheid van ons tienjarig bestaan!

In samenwerking met Railmagazine organiseren wij een speciale fotowedstrijd!
De opdracht voor deze fotowedstrijd: stuur een foto in waar jouw belangrijkste model- of modelbouwproject van de afgelopen 10 jaar op staat. De foto moet dus antwoord geven op de vraag: Wat heb jij de afgelopen 10 jaar gebouwd op modelspoorgebied? Wat was de invloed van het forum hierop, en wat heb jij van andere forumgebruikers geleerd/afgeleerd?
Denk bijvoorbeeld aan een model of modelbouwproject wat je met ons hebt gedeeld op het forum, of waar het forum invloed op heeft gehad door adviezen of bouwverslagen van anderen. Zoals bijvoorbeeld een station wat je hebt gebouwd tussen 2006 en 2016, een verbouwde trein, een aanschaf waar je een mooi verhaal bij kunt vertellen.
Houd er bij inzending rekening mee, dat we niet alleen naar de originaliteit of onderwerp van de foto kijken, maar ook de kwaliteit is zeer belangrijk.
We hebben met Railmagazine (Uitgeverij Uquilair) een geweldige prijzenpot samengesteld:
1e prijs - tweejarig abonnement op Railmagazine of een boekenbon van 75 euro (te besteden bij  Uitgeverij Uquilair). Tevens een BNLS jubileumwagen (uitvoering en schaal naar keuze)
2e prijs - tweejarig abonnement op Railmagazine of een boekenbon van 75 euro (te besteden bij  Uitgeverij Uquilair)
3e prijs - eenjarig abonnement op Railmagazine of een boekenbon van 50 euro (te besteden bij  Uitgeverij Uquilair)

Zo werkt het:
- Stuur uiterlijk 31 oktober 2016 je foto in, dit kan via e-mail naar:  fotowedstrijd @ beneluxspoor.net
- Per deelnemer is slechts 1 inzending toegestaan.
- Van 1 november t/m 28 december kan er door elk forumlid gestemd worden middels een poll..
- De uitslag wordt op 29 december 2016 bekend gemaakt op het forum.
- Inzendingen worden in licentie eigendom van Beneluxspoor.net en kunnen gebruikt worden voor publicatie!
« Laatst bewerkt op: 18 oktober 2016, 11:22:20 door Bob R. »
Vr. groeten,
Bob

Bob R.

  • ***
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 6918
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: Fotowedstrijd BeneluxSpoor.net
« Reactie #1 Gepost op: 10 augustus 2016, 10:17:07 »
Gert-Jan



In vroegere tijden las ik modelspoortijdschriften. Favoriet onderdeel waren voor mij de verslagen over modelbanen van anderen. Toen ik diverse fora ontdekte, vond ik: en de bouwverslagen; en de mogelijkheid om de bouwers vragen te stellen. Veel goede ideeen van anderen heb ik gebruikt om een "betere" modelbouwer te worden.
 


Matthijs Verzijden (MTV)



Vier jaar ben ik nu actief op Beneluxspoor. Twee jaar ben ik aan mijn huidige modulegroep bezig. De rails ligt nog niet vast, het houtwerk is nog steeds niet helemaal af, en ik heb ook nog geen materieel... Van mijn vier jaren rondneuzen hier heb ik vooral één ding geleerd: het gevoel voor schaal en verhoudingen. Daarom trek ik nu voor een simpele halte 4,5 meter uit, en probeer ik niet meer een heel station met vrije baan en smalspoorlijntje in het tuinhuisje te proppen. Daarom heb ik meneer Lukáč in 1:87 naast een trekker in 1:72 gefotografeerd. Van deze trekker dacht ik heel lang dat hij in H0 was...
De achtergrond wordt gevormd door een zoveel-mogelijk-op-schaal Weinert wissel, de houtwoestijn van mijn modulegroep en de 1:1 planten in de achtertuin.


Edde



Mijn eerste modelbaan Breitendorf heb ik vijf jaar geleden afgebroken.
Het jaar daarvoor een draadje gehad waar ik veel foto’s heb geplaats en veel reacties kreeg, was erg leuk.
Hier komt een trekduwtrein, geduwd door loc V160 061, de tunnel uitgereden en passeert daarbij het inrijsein van Breitendorf.2-9-1967


WimC



In 2011 ben ik weer opnieuw begonnen met modelspoor, na een lange periode. Op
het forum veel geleerd en ook mooie dingen gezien. De foto is gemaakt naar
aanleiding van een initiatief om een trein (virtueel) op verschillende banen
rond te laten rijden. Erg leuk om aan mee te doen. Deze foto was van mijn eerste
fotoserie daarvoor, maar is op dit forum nog nooit geplaatst, omdat besloten
werd de trein andersom te laten rijden, waardoor ik de fotoserie opnieuw moest
doen. Nou komt deze foto dus alsnog ook hier te staan.


Eelco Geill



Heerlijk boemelend langs Neerlandsch dreeven. Pruttelend van plaats naar plaats. Romantiek van weleer.......zal nooit meer terug komen.


Bij gebrek aan ruimte voor een modelbaan heb ik een paar ingerichte stukjes spoor als onderlegger . Kan ik overal buiten neerleggen om foto' s van mijn verzamelde modellen in de vrije natuur te kunnen maken.

Deze hobbys sluiten feilloos op elkaar aan.


Hoontje / Alwin de Hoon



10 jaar een forum en encyclopedie vol informatie. Proficiat!
Informatie die mede hielp bij de totstandkoming van mijn nieuwe modulebaan. Sinds 2013 werk ik aan het stamlijntje tussen Station Gilze-Rijen en industrieterrein Oosterhout Vijf Eiken. Tot een bouwdraadje hier is het (nog) niet gekomen, er is teveel informatie om te lezen en ik geniet van alle werkelijke kunstwerken die hier voorbij komen. Daarvoor dank! Dat maakt niet alleen dat ik erg geniet, maar ook gewoon huiverig om een eigen draadje te starten. Immers, is het wel mooi genoeg? Is het wel boeiend genoeg? Een enkelbaans lijntje dwars door een bosgebied...
Doch, het zelfvertrouwen groeit en één foto moet de eerste zijn, dus waarom dan niet gelijk zo instappen?
Iedereen dank voor het vrijelijk delen van alle informatie, vaak toch ook humor, ideeën, creativiteit en vooral hele mooie plaatjes. Op naar 20 jaar BNLS!


Jeroen Mentink



In tien jaar Beneluxspoor is er veel gebeurd. In beeld project nummer drie van mijn handen, Backeramm am Rhein in schaal N. Met dank aan onder meer Beneluxspoor ben ik mijn credo ‘less is more’ altijd blijven nastreven, heb ik geleerd hoe ik zelf begrassing e.d. maak, dat bovenleiding geverfd moet worden en dat je ‘gewoon’ eens een wagonnetje moet verouderen. En dan noem ik slechts een paar dingen. Misschien is het leuker dat ik door bijvoorbeeld Beneluxspoor wat vrienden her en der heb gemaakt en ik zelfs, voorheen totáál ondenkbaar, al een paar keer op een beurs heb gestaan. Want dat kan met modules. Ook weer een ideetje van het forum. Op naar de volgende tien jaar dan maar!


Bessel de Jong



Het betreft mijn inzending van de Beneluxspoor dioramawedstrijd van destijds: ik heb voor dit tafereel gekozen omdat het zo leuk was eens terug te gaan naar de allereerste spoorweghistorie. Hiervoor moest de Arend rijvaardig gemaakt worden en is de breedspoorrails ook geheel eigenbouw, het scheppen van 19e eeuwse sfeer was één van mijn plezierigste projecten. Door de reacties op Beneluxspoor kwam ik bovendien in contact met gelijkgestemden, wat het nog leuker maakte om dit project te voltooien.


Ernst



Die Niederland Strecken.

ca.gorter



Dit is mijn module in schaal N.
Alle gebouwen zijn zelfbouw, en van foto,s nagemaakt.
Het gaat om het voorbeeld van de opgeheven treinlijn van Falls naar Gefrees.
Deze foto is bij het station Falls.
Alle gebouwen zijn heden niet meer te vinden.
Mijn inspiratie heb ik door het lezen van stukjes van anderen, op het forum,  gekregen.


Dave van Berkel



Een doorkijkje in mijn Station. Door ideeën en adviezen op beneluxspoor ben ik begonnen met modulair bouwen en heb ik gekozen voor een stadbaan.

Patrick Pontier




Sobat Kras



BNLS heeft laten zien dat een geintje op zijn tijd kan en gewaardeerd word.

Michel (MiHe)



Jarenlang heb ik rondgelopen met het idee om een modelbaan te bouwen. Begin dit jaar ben ik via via via (zoals dat vaak gaat op het internet) op Beneluxspoor.net terecht gekomen, door de artikelen en de bouwdraadjes op het forum is het idee eindelijk van mijn hoofd naar mijn handen gegaan.

Voor de fotowedstrijd heb ik een klein diorama gebouwd bestaande uit een stuk dubbelspoor met twee portalen om mijn eerste aanwinst in een dagelijkse omgeving te fotograferen. Verder is de foto wat bewerkt om een jaren 60 sfeer te creëren.


NS8714



"Voor mij geeft dit het beste weer wat BNLS in de afgelopen tien jaar voor mijn hobbybeleving heeft betekend. Een eindeloze bron aan informatie, zowel historisch als bouwtechnisch, die mij in staat stelde een zelden getoond deel van de Nederlandse spoorweggeschiedenis in model weer te geven: Het spoor in Nederlands Indie. Van rechts naar links een kleine 1C tenderloc, een 2C1 sneltreinloc en een 1DD loc, allen van de Staatsspoorwegen op Java.
Zonder BNLS zou de kans klein geweest zijn dat deze modellen, in elk geval op deze manier, het licht gezien zouden hebben. Voeg daarbij de grote reeks sociale contacten en het heerlijke off topic geneuzel in de betreffende topics, die voor mij ook op een positieve manier hebben bijgedragen aan mijn BNLS-beleving."


Hendrik Jan

De BNLS-Zephyr.


Zonder BNLS was deze hondekop-fantasie er niet geweest.
De modulebak trouwens ook niet.


Jason95



Het betreft de tramcollectie van de HTM die voor mij erg speciaal is. Met dit type trams ben ik opgegroeid of waar ik pas geleden nog mee gereisd heb. Dit was mij nooit gelukt dankzij de hulp van Wes die een aantal hiervan voor mij gebouwd heeft.


Koen Frijlink



Voor mij is 10 jr BNLS toch tekenent dat ik overga op modulebouw.
 
Begon ik ooit op een onderstel als tafel, nu bouw ik een module.
 
Mededankzij het volgen van bouwers en een deelname aan een vriendenclubje die ik hier heb ontmoet.


Reinout van Rees



Op het beneluxspoor forum kan je je spoorlijn zoals die langzamerhand ontstaat tonen. Van het naakte multiplex tot het volgroeide stadium. Mijn foto zit er tussenin. Het landschap is vrijwel af, maar het kale multiplex aan de buitenkant is nog zichtbaar.

Op het forum kan je discussies hebben. Zoals over de reflectorpaaltjes aan de weg onder aan het viadukt: bestonden die al in 1970? Antwoord: ja. Ook krijg je tips over de kolenimitatie die je op je tender weergeeft. De versie die je hier ziet glimt mooi, maar is misschien wat te hoog.

De achtergrond is te eenvoudig. Dat werd me op het forum in ieder geval duidelijk gemaakt. Is een fotoachtergrond niet beter? Na wat heen-en-weer-gediscussieer ga ik binnenkort toch eens naar zelfgemaakte fotoachtergronden kijken. Kijk! Op die manier verhoogt een forum de kwaliteit van je baan! Mits het experiment slaagt, uiteraard.

Wat je hier op de foto ziet is een module van anderhalve meter die boven een trapgat hangt. Het mormel heeft me twee maanden werk gekost. Twee maanden werk die ik met alle leed en (vooral) lief heb gedeeld op het forum. De enthousiaste reacties helpen om lekker door te gaan!

Een tweede blik is waardevol, of het nou kritisch of lovend is. Lang leve beneluxspooor! (En Railmagazine ook, want ik heb twee strekkende meter modelkroniek/railmagazine met een flinke stapel gele memovelletjes die bruikbare pagina's aangeven).


Bob R



Deze 3 locomotieven zouden zonder Beneluxspoor.net nooit zo veranderd zijn. Ze zijn eigenlijk alleen maar verbouwd om reacties uit te lokken op het forum. Ze behoren bij de "wat als" serie ;D

44



Niet lang nadat ik hier op het forum actief werd, ben ik begonnen aan mijn modelbaan met als hoofdthema “Bw Lümmeln”. De bouw van die baan wordt vanaf het begin uitvoerig beschreven in mijn draadje “Project 083 tot 338”, waarin zo nu en dan ook wel uitstapjes worden gemaakt naar andere (maar wel spoorse) activiteiten.
Zeer veel genoegen ontleen ik aan de bouw van de baan zowel als aan de verslaglegging daarvan.
Doordat de gebruikers van dit forum kunnen reageren in het genoemde draadje, ontstaat er een mooie wisselwerking: enerzijds blijft daardoor het draadje “Project 083...” interessant en levendig, anderzijds word ik als bouwer soms gewezen op mogelijkheden of invalshoeken die ik anders over het hoofd zou hebben gezien.

De modelbaan is nog lang niet klaar, en van enige vorm van scenery is nog nauwelijks sprake zodat foto's van mooie (hoop ik) landschappen met treinen erin voorlopig nog niet mogelijk zijn. De getoonde foto moet dan ook een soort momentopname zijn van het stadium waarin de bouw van de baan zich ten tijde van deze fotowedstrijd bevindt.


J. Moors



Deze rijtuigen had ik nooit tot dit resultaat gekregen zonder hulp van beneluxspoor. Met dank van het advies van Sven van der hart, heb ik de rijtuigen tot de mooie teakkleur gekregen.
Verder waren de reacties op het forum (waar de bouw werkzaamheden in een draad verwerkt waren) een goede motivatie om door te zetten om een paar moeilijke probleempjes te overwinnen.
Daarbij heb ik enkele forumleden blij kunnen maken met deze rijtuigen als bouwset waarbij vooral de onkosten voor materiaal en cnc-fresen geteld zijn. Geen echte winstpakkers, maar betaalbare bouwsets van modelspoorder voor modelspoorder.


Jajo/Jaap



----- April 2012----H0—Nieuw Preiserland



Ruud K



Een impressie van mijn baan waaraan ik ongeveer acht jaar heb gebouwd.

Jeroen Water



De brug van Oosterbeek, zelf gebouwd uit hoofdzakelijk styreen strips en profielen en bevat ongeveer 4000 onderdelen. De brug is uitvoerig beschreven op het forum en dankzij tips van mede hobbyisten ben ik nog steeds ontzettend blij met het resultaat. Ook is de brug gepubliceerd in Railmagazine en heeft het model meegedaan aan de bruggenexpositie in de stand van BNLS op Eurospoor 2011.

In het voorjaar van 2017 zal de brug weer even in beeld komen in het draadje Ermehuizen anno 1974, want het is de bedoeling dat tegen die tijd de eerste treinen over de brug kunnen rijden.



Wim Hoekema (Sneek)



De foto toont een stukje van mijn baan in opbouw, gelegen in Duits heuvellandschap. Het was een uitdaging om met in de handel verkrijgbare H0-natuurproducten van Mininatur, Heki, Welberg en MBR een redelijk natuurgetrouw landschapsbeeld te maken. De inspiratie daartoe is mede ontstaan op BNLS waar soms prachtige staaltjes voorbijkomen van forumleden die een meester zijn in het maken van gras, bomen en struiken.


« Laatst bewerkt op: 31 oktober 2016, 22:06:45 door Bob R. »
Vr. groeten,
Bob

Bob R.

  • ***
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 6918
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: Fotowedstrijd BeneluxSpoor.net
« Reactie #2 Gepost op: 28 december 2016, 15:35:53 »
Wim Hoekema (Sneek) gefeliciteerd!  :) (y)

uitslag:

1, Wim Hoekema (Sneek) 23
2, Jeroen Water 6
2, Eelco Geill 6
2, Edde 6
3, Hoontje / Alwin de Hoon 5
4, Jeroen Mentink 4
4, Ernst 4
4, Hendrik Jan 4
4, Jajo/Jaap 4
5, Reinout van Rees 3
5, Bob R 3
6, Bessel de Jong 2
6, Ruud K 2
7, Gert-Jan 1
7, Matthijs Verzijden (MTV) 1
7, Dave van Berkel 1
7, Koen Frijlink 1


Informatie over de prijsuitreiking volgt nog.
« Laatst bewerkt op: 29 december 2016, 14:23:13 door Bob R. »
Vr. groeten,
Bob