Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 12:26:42
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1063309 keer)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #195 Gepost op: 28 december 2014, 23:20:48 »
Tijd voor archeologie!

Ik heb de roco 215 uit 1973 gedigitaliseerd. Uit 1973? Ja, volgens het 215 modeloverzicht in ieder geval wel. Het is de "Erstserie mit sichtbaren Rastnocken" en heeft het nummer "215 031-6". Ook staat er bij die versie Modelle von 1973 haben noch einen anderen Innenaufbau mit fliegender Verdrahtung ohne Schwungmasse. Auch Versionen mit zwei oder ganz ohne Schwungmassen bekannt. Erstversionen mit matten Scheiben. Dat klopt ook met mijn versie. Als extra hint heeft een vorige eigenaar "11-1973" onderop één van de draaistellen gezet, wat nogal een stevige hint is dat 'ie in november 1973 is aangekocht.

Ik zou een ander onderstel met betere motor eronder kunnen zetten, maar ergens vind ik het gewoon gaaf een lok te hebben die net een jaartje jonger is dan ikzelf. Zeker als 'ie nog zo slecht niet rijdt. Dit is hoe 'ie er van binnen uitziet:



Dikke vette motor. Trekt 900mA-1500mA, heb ik ergens gelezen. Maar goed dat ik er een ESU lokpilot (standard) in gooi. Die kan er tegen :)

Ik heb 'em dus vandaag gedigitaliseerd. Uurtje of drie en dan was 'ie wel klaar. Niet erg moeilijk, in een lok zoals dit is er afdoende ruimte aan de binnenkant. Het is wel een dermate oude dat er geen printplaat in zit en dat de normale gebruiksaanwijzing van hp-pfeiffer.de uitgaat van een moderner model. Dus ik moest gewoon zelf opletten.

Het is prima gelukt, alleen moet ik drie zaken nog fixen:

  • Hij hapert op één bepaald punt. Daar wiebelt het spoor een beetje. Mijn huidige theorie is dat de stroomafname daar niet goed genoeg is. De lok is dermate oud dat hij ervan afhankelijk is dat de massa van de lok één van de polen is. En volgens mij dragen de twee metalen draaistellen volgens rechtstreeks contact hun spanning over. Daar kan makkelijk een hapering/vuiltje/whatever tussen zitten, lijkt me. Dus... ik moet wat gaan solderen!
  • De verlichting van de koplampen schijnt door. Ik heb er een stukje ducttape achter geplakt, maar da's blijkbaar niet afdoende.
  • Eigenlijk... de voorruiten van de 215 zijn ondoorzichtig. Eigenlijk wil ik daar een machinist achter zetten en de boel zichtbaar maken. Dat is iets voor de lange termijn, denk ik. Hoewel ik bij "etsemmen.nl" binnenkort een bestelling wil plaatsen en die hebben een boel onderdelen. Dus misschien ook nette ruiten voor de br215 :)

Ook heb ik dit weekend aan de br23 gezeten. Dat was een lok die ik al eerder had gedigitaliseerd, maar die niet goed liep. Een draadje zat ergens klem tussen tender en lok, waardoor 'ie de bochten niet door wilde. En de stoomafname was slecht omdat de stroomafname in de tender slecht was en er maar één as van de lok meehielp. Enfin, ik heb de stroomafname een beetje gerepareerd, maar het is nog niet goed. Misschien bij etsemmen.nl m'n bestelling een beetje upgraden? Maar goed, ik heb de 23'er weer enigszins aan de praat zodat meneer de bocht in ieder geval door wil. En, mits op volle snelheid, redelijk bruikbaar stroom afneemt.

Dus... tijd voor een video  ;D 2 minuut 40 met voornamelijk br215 en een beetje br23. Eerst de 215 voor een tweetal silberlinge, daarna voor een goederentrein. Dat laatste wil ik 'em het meest voor gebruiken. Op de eifelquerbahn heb ik een 215 meerdere malen op foto's en video's voor een goederentrein gezien. Reizigerstreinen waren voor de v100 of voor stoomloks. Dus het prominenste deel van de video is voor de 215 met een goederentrein.



Leuk!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Esufreak

  • Offline Offline
  • Berichten: 1245
  • Als er maar ESU op staat
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #196 Gepost op: 29 december 2014, 09:35:32 »
Hoi Reinout,

Complimenten hoor, hoe je dit allemaal gefixed hebt.
Nog even een vraag: ga je hier en daar nog valbescherming aanbrengen?
Op de brug lijkt me dit geen overbodige luxe.

Gr, Arie
HO 3rail, verder alleen maar ESU en Pullman.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #197 Gepost op: 29 december 2014, 10:38:54 »
Valbescherming: er komt nog een reling op de brug, maar dat staat niet direct voor volgende week op de planning omdat het bij het landschap hoort. Tot die tijd is het ergens inderdaad gevaarlijk. Aan de andere kant, er zijn moduleovergangen die veel "gevaarlijker" zijn qua soepelheid van de overgang. Het viadukt is een net recht stuk spoor. De moduleovergangen zijn met raillassen gedaan en zijn dus soepel.

Het enige rare aan deze plek is dat het zo hoog boven het trapgat zit :)

In de uiteindelijke situatie zit er een reling bij het viadukt en zit er, denk ik, ook een doorzichtige plaat voor de modules.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #198 Gepost op: 30 december 2014, 10:34:02 »
Op het duitstalige Hunsrückbahnforum zijn drie mooie winterse foto's van Monreal geplaatst. Aanrader voor de liefhebbers.

Ik heb er een foto van m'n Monreal module bijgezet. Sluikreclame :)

Reinout
« Laatst bewerkt op: 31 december 2014, 10:43:26 door Reinout van Rees »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #199 Gepost op: 06 januari 2015, 07:43:43 »
Hoi Reinout,
 
In een ander draadje stelde je deze vraag aan Gerard:
Je zei dat je "de rotsen met krantenpapier en gips deed". Kun je daar ietsje over uitweiden? Krantenproppen en/of piepschuim als basis, daar krantenpapier overheen en dan een laagje gips ofzo? Kranten eerst nog vastlijmen? Of papier-maché-achtig mengsel van kranten+gips?

Je zou ook een basis kunnen maken aan de hand van Bananendozen. De inlegvellen kan je (kleingemaakt) met behangerslijm daaroverheen draperen. Stevig pakpapier kan je er ook voor gebruiken. Vervolgens strooi ik daar een mengsel op van gezeefd vogelzand en gips. Dat drup ik dan in met een mengsel van verdunde houtlijm (en een drup afwasmiddel) en een kneep uit de tube van de basis ondergrond. Bij de laatste poging heb ik er ook wat fijne ballast en grof zand doorheen gemengd om kiezels en grotere stenen te imiteren.


De rotsen heb ik veranderd en dan ziet het na een verkwikkende regenbui er zo uit ;)

Van de onderste basis heb ik geen foto's helaas.

Groet,
michel

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #200 Gepost op: 06 januari 2015, 11:09:05 »
Michel, die bouwbeschrijving van jou ga ik vanavond eens op m'n gemak doorlezen, daar kan ik volgens mij veel uithalen, ook qua goedkoop strooimateriaal. Combi van bananendozen-karton voor het "frame" en bananendozen-inlegvellen voor de "huid": geinig!

Bedankt voor de tip en de link naar je draadje.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #201 Gepost op: 06 januari 2015, 12:03:44 »
Waarom geen horregaas?
zie hier.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #202 Gepost op: 06 januari 2015, 13:56:50 »
Waarom geen horregaas? Niet om een hele diepe reden. Puur omdat ik ooit dertig jaar geleden wat met kippegaas + krantepapier heb gedaan en er dus mee bekend was. En... het kippegaas was het goedkoopste dat ik twee maanden geleden aan materiaal in de bouwmarkt zag. Ik had net die middag gegoogled op de prijs van XPS plaat. Vast mooier, maar dat zou in totaal 100 Euro of meer voor de hele baan gekost hebben, waar ik wat van schok. Terwijl ik nu dacht voor een tientje klaar te zijn, daarom heb ik het rolletje gelijk meegenomen toen ik het zag.

Geen idee meer hoe duur horregaas was (en of ik het stevig genoeg vond zijn) :)

Samen met de tip over bananendozen en de antwoorden op m'n vraag in het Neukirch a/d Eisel draadje denk ik dat ik het op de volgende manier ga proberen:

  • Kippegaas aan de randen en tussenschotten en rijbaan van de modules nieten. Lang leve een eenvoudig mechanisch nietpistool van 15 Euro, daar heb ik al veel lol van gehad :) Misschien kom ik dan eindelijk door m'n voorraad nietjes heen.
  • Kippegaas gelijk in vorm buigen, uiteraard. Met de randen van de modules (die heb ik al in vorm gezaagd) heb ik de loop van het landschap al aangegeven, net zo met de tussenschotten. Dat moet al een aardig idee geven.
  • Oh, wel eerst even nog op drie plekken afmeten waar een inrijsein moet komen en of er nog een stukje hout aan de rijbaan gemaakt moet worden...
  • Her en der misschien ook nog eerst een stuk achtergrondplaat op maat zagen en eventueel al aanbrengen. Liefst later, want dat is makkelijker met het schilderen van de achtergrond. Maar in ieder geval bij de uitrit van het schaduwstation moet ik een "zijwand" tussen het schaduwstationdeel en het landschaps-deel aanbrengen. Dat kon ik eerder niet doen omdat het kopstation er boven nog aangelegd moest worden. Dat is er nu, dus ik kan aan de slag.
  • Behangplaksel maken en de oudpapierbak plunderen en repen krantepapier op het kippegaas aanbrengen om het af te sluiten.
  • Gipslaagje erover, liefst met wat kleur er al doorgemengd.

... en dan maar verder kijken. Eerst bij één gedeelte van de baan uittesten.

Wat ik me nog een beetje afvraag is hoe het dan gaat qua bevestiging van bomen. Het wordt een redelijk dun laagje. De bomen wat wortels geven die over de grond lopen waar 'ie z'n stabiliteit uit haalt? Of is een half centimetertje gips afdoende om overeind te blijven staan? Dat soort vragen.

Reinout
« Laatst bewerkt op: 06 januari 2015, 13:58:22 door Reinout van Rees »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

pietgrasparkiet

  • Offline Offline
  • Berichten: 200
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #203 Gepost op: 06 januari 2015, 14:06:36 »
Hoi Reinout

De manier die je beschrijft is een makkelijke en goedkope manier, die ik ook vaak gebruik.
Met het plaatsen van bomen heb je helemaal geen problemen als je de bomen voorziet van een spijker aan de onderkant en dan met een klein beetje lijm vastzet.
op de foto zie je hoe ik het gedaan heb.

met vr gr
Dirk



gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #204 Gepost op: 06 januari 2015, 14:08:32 »
Reinout,

Mijn boom (Zie foto stationsplein) staat in circa 5 mm gips. Ik moet wel toegeven dat het maar een boom van circa 16 cm is in schaal N. De boom zit niet in een gat, maar is in het gips gegoten door een stuk draad als "wortel" door het gips te draaien.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #205 Gepost op: 06 januari 2015, 14:20:17 »
Ok, ik ga het gewoon proberen. Zodra ik überhaupt een boom heb :) En anders kan ik altijd een beetje klei ofzo onder de landschapshuid ertegenaan vrutten :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #206 Gepost op: 07 januari 2015, 00:27:43 »
Ik heb maandag een kleine test gedaan met koppelingen. Ik heb wat kadee's liggen, ik heb een voorraadje roco universal en ik heb (uiteraard) roco beugelkoppelingen. Voor het reizigersmaterieel is een starre (kort)koppeling bijna verplicht omdat ik 1:87 rijtuigen gebruik en een relatief krappe bocht (45cm?) bij het schaduwstation heb. Ik gebruik hiervoor de roco universal omdat die ook koppelbaar is met reguliere beugelkoppelingen. En hij koppelt lekker soepel.

Maar dan het goederenmaterieel. Kadee is ervoor gemaakt om het soepelst van allemaal te koppelen. Het is het summum. Maar eerdere testen van mij waren toch niet 100% tevredenstellend. Er was eigenlijk geen verschil met de soepelheid van de roco universal. Koppelen gaat meestal in één keer goed, maar da's ook zo bij de universal. En het gaat ook nog wel eens fout. Ik praat dan over standaard tweeassige lichte roco wagentjes, niet over complete treinen. Dat laatste gaat bij beide altijd goed.Maar ik wil nu juist op een rustig zijlijntje rustig rangeren. Dus losse wagens komt best vaak voor.

De goede naam die kadee bij me had verdampte deels bij de smalspoormodeldagen in Katwijk van afgelopen september. Op twee kadee-gebruikende banen was het koppelgedrag niet altijd perfect.

Universal is ook niet perfect, omdat de beugel niet rond loopt zoals bij een reguliere beugelkoppeling. Hij is aan één kant open. Koppelen met een lok waar nog een beugelkoppeling, of nog erger alleen een haak zonder beugel, gaat niet goed. Hoewel, het koppelen lukt prima, maar bij bochten of wissels de verkeerde kant uit ontkoppelt de trein steeds omdat het haakje uit de opening schiet...

Dus... testen. Wordt het toch kadee? Maar dan moet ik twee losse sets loks hebben. Wordt het universal? Maar dan moet ik idealiter alles naar universal ombouwen. Gebruik ik reguliere beugelkoppelingen voor het goederenmaterieel? Maar dat koppelt niet altijd lekker.

Testen dus. Drie identieke goederentreinen en identieke rangeerbewegingen. Zoontjelief rijdt en ik film. En aan het eind kijken wat het lekkerste werkt. Bij deze de video (2minuut42; geluid aanzetten is nodig omdat ik er commentaar bij ingesproken heb):



Niet alles loopt goed, dus het is een realistische test. Het viel me tegen hoe rommelig het bij de beugelkoppelingen liep. Daar heb ik tussendoor veel bij lopen buigen met een tang! Als alles goed is ingesteld werkt het misschien wel goed.

Kadee had niet echt een voordeel boven de roco universal.

Uiteindelijk heb ik het zoonlief gevraagd. Die had het liefst roco universal, daarna eventueel kadee en het minst graag beugelkoppelingen.

Dus... ik ga me nu richten op roco universal. Dus langzamerhand het goederenmaterieel ombouwen, want veel daarvan heeft nog geen NEM schacht. En een paar oude loks ook niet. Deels moet ik daarvoor naar roco reserveonderdelen kijken. Deels moet ik er zelf voor klussen. De br23 heeft aan de voorkant alleen een haak. Naar wat ik gegooglet heb is het een handige oplossing daar een klein symoba kortkoppelingsmechaniek in te bouwen. Klinkt handig. Ik speel met de gedachte dat ook voor de br50 te gaan doen.

Ik laat het nog even bezinken, maar het lijkt dus volledig roco universal te gaan worden!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #207 Gepost op: 07 januari 2015, 09:02:12 »
Voor Roco's Baureihe 23 bestaat ook een adapter, waarmee aan de voorkant een koppeling naar keuze gekozen kan worden. Dus ook een in hoogte verstelbare Universalkupplung. Die schuif je er op met het zwaluwstaartsysteem. In deze pdf vind je onderaan pagina 4 een onderdelenset van de 23, waar het bewuste deel in zit.



Mijn materieel beschikt voor 99,8% over gelijke koppelingen. Zo kan ik vrijwel onbeperkt en zonder nadenken bijna alles met elkaar koppelen. Dat geeft mij meer speelplezier. Ik kan me nog goed herinneren, dat ik jaaaren geleden in een dolle bui eens een 80er met ICE-tussenrijtuig liet rangeren. 8)

Groet,
Bas

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #208 Gepost op: 07 januari 2015, 09:32:10 »
80er met ICE rijtuig... Ach, hoeveel erger is dat dan de 80 met twee silberlinge die zoontjelief de baan op stuurde? :)

Je hebt wel gelijk als je het speelplezier benadrukt van alles-heeft-dezelfde-koppeling. Als ik echt per lok een keus moet maken tussen reizigerslok (universal) en goederenlok (kadee) bijvoorbeeld, dan kom ik voor wat akelige keuzes. Die mooie br 50 is voor allebei zo goed geschikt. De 86 is ook een universeel gebruikte lok. Enz. Dat is wel goed te doen als je een uitgebreidere collectie hebt.

Zo'n koppelstuk-met-zwaluwstaart zat als onderdeel bij m'n tweedehands 23, maar die was door de mangel gehaald: er was aan gesneden en er was een GFN profikoppeling aan gelijmd. Tweedehands kan ik dat bijkopen (etsemmen.nl). Idem voor de br 50 (m'n huidige koppeling is te slap, de nieuwe versies zijn steviger).

Maar... ik kan ook bij hetzelfde etsemmen.nl een startsetje symoba kopen. Die kleine koppeling past naar wat ik begreep prima bij de meeste stoomloks daar aan de voorkant. Voordeel: het is gelijk een kortkoppeling. Ook zit er in die startset een "kupplungslehre" om de juiste hoogte van NEM koppelingen na te meten: een onderdeel dat ik graag wil hebben.

Risico is wel dat zo'n symoba toch net niet past. Maar ik neem aan dat dat meevalt.

Overigens moet ik sowieso nog wel de onderdelenbladen in duiken, want de achterkant van de 23 tender en de voor/achterkant van de 80 en de draaistellen van de 215... allemaal hebben ze een apart koppeldingtje (met zwaluwstaart :) ) nodig.

Na de beurs in Rijswijk hoop ik in ieder geval m'n lokomotieven netjes te kunnen maken qua koppelingen. Dan volgt daarna als stap twee het ombouwen van 2/3 van de goederenwagons, wat dat zijn oudere roco tweeassers zonder NEM schacht. Achteraf gezien had ik beter moeten letten op het aanwezig zijn van zo'n schacht. Leuk om een goedkoop tweedehands wagentje voor vier of vijf Euro per stuk te kopen, maar als er vervolgens weer een kortkoppelingshouder van ook rond de vijf Euro in moet...


Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #209 Gepost op: 07 januari 2015, 09:47:19 »
Overigens moet ik sowieso nog wel de onderdelenbladen in duiken, want de achterkant van de 23 tender en de voor/achterkant van de 80 en de draaistellen van de 215... allemaal hebben ze een apart koppeldingtje (met zwaluwstaart :) ) nodig.

Daarvoor bestaan ook handige onderdeeltjes, die Roco vroeger kon leveren. Fleischmann had ze ook in het programma. Ik heb nu de artikelnummers niet bij de hand. Als je wil, kan ik ze vanavond even opzoeken. Ik heb ze graag op voorraad, want die zwaluwstaartjes kunnen breekgevoelig zijn. Bij mij gebeurt dat meestal op tijden dat leveranciers terecht van hun rust genieten. Mocht je zaterdag in Houten zijn, kun je ook bij TEE-Erwin terecht. Hij kan je schijnbaar moeiteloos de gewenste koppelingen leveren. In zijn vakkendoosjes op de stand liggen veel van dit soort koppelingen of onderdelen daarvan klaar.

Groet,
Bas