Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 12:10:14
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 12:06:53
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:03:49
Haandrecht materieel door orientexpress
Vandaag om 12:03:03
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:57:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Syb030
Vandaag om 11:48:10
Het betere bochtenwerk door Ronald Halma
Vandaag om 11:47:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Harryku
Vandaag om 11:36:38
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Ric
Vandaag om 10:50:20
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 10:29:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 10:12:38
LS Models 2024 door Dennis1984
Vandaag om 10:09:54
h0 diorama USA “The Paintshops” door meino
Vandaag om 10:05:20
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door gdh
Vandaag om 10:02:43
Einde Koemo ballast ??? door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:56:39
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 09:29:39
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Servé
Vandaag om 07:46:32
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:14:29
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Corné81
Vandaag om 06:07:34
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
19 april 2024, 21:51:42
Cranicher Altbahn door Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Aachenau West door MichielB
19 april 2024, 18:48:39
  

Auteur Topic: Neukirch am Eisel  (gelezen 71230 keer)

Gastheerg

  • Offline Offline
  • Berichten: 374
  • Doen!
    • Gerard van Dongen
Re: Neukirch am Eisel
« Reactie #45 Gepost op: 04 januari 2015, 02:53:19 »
De fiddle in de stellingkast wil ik gedeeltelijk "opleuken"

Plan is een plaatje om gevoel te krijgen en niet meer dan dat.

Onder het raam komt (links onder in het plaatje) H0e en H0
Ik wil H0e achter een coulisse laten verdwijnen om 2,60m verder op te laten duiken in een mini station.  Lokje en drie kleine wagonnetjes gaan hier prima passen

De H0 fiddle moet 3 functies hebben:
railbus (personen)
goederen
wagons met als bestemming de rollwagenanlage



Onder het raam loopt dan smal en normaal-spoor naast elkaar. Ik heb even overwogen daar 3 railspoor neer te leggen alleen heb ik dan twee passieve wissels nodig. Deze dingen overtuigen tot nu toe niet. Snel kortsluiting en ben bang dat ik met relais moet gaan werken om het echt smooth te laten functioneren.

De traverse onder het raam wil ik echter wel aankleden en er moet een reden zijn waarom smal en normaalspoor naast elkaar lopen? Misschien niet te moeilijk doen en gewoon een mooie doorgang van maken  ;D

g-j

  • Offline Offline
  • Berichten: 1643
Re: Neukirch am Eisel
« Reactie #46 Gepost op: 04 januari 2015, 08:45:46 »
Langs het raam oplopend hoogteverschil tussen normaalspoor en smalspoor. In je inleiding schrijf je: particuliere smalspoorlijn naar hoger gelegen dorpen! Al is het maar een paar centimeter, de smalspoorlijn kun je dan in de coulisse weer laten zakken.

Mvg Gert-Jan

Gastheerg

  • Offline Offline
  • Berichten: 374
  • Doen!
    • Gerard van Dongen
Re: Neukirch am Eisel
« Reactie #47 Gepost op: 04 januari 2015, 10:32:22 »


De hogere dorpen is de andere kant op  ;) Maar een beetje verschil in hoogte tussen de sporen is wel een goeie tip en zal het al aantrekkelijker maken. Kijken of ik die ruimte nog heb. Smalspoor zijn maar paar wagonnetjes dus kan wel een procentje pikken denk ik.
« Laatst bewerkt op: 10 januari 2015, 22:36:23 door Bert van Gelder. Reden: Om te antwoorden de REAGEER-knop gebruiken, niet de CITAAT-knop. »

Gastheerg

  • Offline Offline
  • Berichten: 374
  • Doen!
    • Gerard van Dongen
Re: Neukirch am Eisel
« Reactie #48 Gepost op: 04 januari 2015, 14:18:59 »
Doen nog even een filmpje. Nu een rangeerlok voor de houttrein uit laten rijden.



Het H0 deel laat ik voorlopig even wat het is. Doe nog klein stukje van balast voorzien en dan in het H0 deel de overbodige "kiezels) weghalen.
Ga me nu weer even op het Eiseltal richten.


RudyB

  • Offline Offline
  • Berichten: 630
  • EMV
    • RudysModelRailway
Re: Neukirch am Eisel
« Reactie #49 Gepost op: 04 januari 2015, 14:33:00 »
Heel erg leuk gefilmd !

Gastheerg

  • Offline Offline
  • Berichten: 374
  • Doen!
    • Gerard van Dongen
Re: Neukirch am Eisel
« Reactie #50 Gepost op: 04 januari 2015, 14:37:02 »


Dank je. Hier zie je wel het voordeel van digitaal. Loks kan je echt het hele traject precies achter elkaar laten rijden. Alleen bij de wissel moest ik even stoppen. Treinen bedien ik met m'n tablet en de camera met m'n telefoon. Daar heb ik ook het beeld op wat ik film.
« Laatst bewerkt op: 10 januari 2015, 22:36:50 door Bert van Gelder. Reden: Om te antwoorden de REAGEER-knop gebruiken, niet de CITAAT-knop. »

Gastheerg

  • Offline Offline
  • Berichten: 374
  • Doen!
    • Gerard van Dongen
Re: Neukirch am Eisel
« Reactie #51 Gepost op: 05 januari 2015, 20:32:47 »
De fiddle H0 maak ik met Roco Geoline. Spuuglelijk maar heb uit twee startsets redelijk wat van dat spul. Ben pas een paar maanden bezig en dan kan ik daar wel mee leven. Als ik het niet had dan had ik waarschijnlijk op een beurs een bos oud Lima of Fleischmann gekocht.

Alleen de Roco Geoline moet verlaagd worden naar het Tillig-niveau bij het uitrijden van de fiddle. Gewoon met een rasp schaven.

Plak ze aan elkaar soldeer ze door en als ze het af laten weten pak ik de volgende drie ;D



Overigens vind ik Geoline wel heerlijk spul om mee te experimenteren en wie regelmatig een baantje in de woonkamer of tuin legt zal hier toch prima mee uit de voeten kunnen.
« Laatst bewerkt op: 06 januari 2015, 00:35:46 door Gastheerg »

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7397
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Neukirch am Eisel
« Reactie #52 Gepost op: 05 januari 2015, 21:58:38 »
Je zei dat je "de rotsen met krantenpapier en gips deed". Kun je daar ietsje over uitweiden? Krantenproppen en/of piepschuim als basis, daar krantenpapier overheen en dan een laagje gips ofzo? Kranten eerst nog vastlijmen? Of papier-maché-achtig mengsel van kranten+gips?

Ik vraag ernaar omdat ik binnenkort met het landschap van m'n Eifelburgenbahn wil beginnen. Daarvoor heb ik een tijdje geleden kippengaas gekocht: tientje voor een rol die voldoende moet zijn voor de hele baan. En een familieverpakking Rotband gips. Maar los kippengaas + gips gaat niet lukken omdat de mazen veeeeeeel te groot zijn :) Dus ik zit een beetje te piekeren wat ik er als "afsluiting" op ga leggen. Repen krant in behangplaksel weken en eroverheen leggen is goedkoop. En dan gips erover. Maar hecht het gips daar goed genoeg op? Hoe dik moet de laag zijn? Enz. Dat soort vragen.

Vandaar m'n vraag naar jouw bouwmethode en je ervaring & tevredenheid ermee :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Gastheerg

  • Offline Offline
  • Berichten: 374
  • Doen!
    • Gerard van Dongen
Re: Neukirch am Eisel
« Reactie #53 Gepost op: 05 januari 2015, 23:48:17 »
Ik heb een paar stukken piepschiuim neergezet ter ondersteuning. Kranten in repen gesneden van circa 10cm breed. Insmeren met behangerslijm en drie lagen op elkaar en aanbrengen op de gewenste plek. Zo de boel "dicht bouwen" en steeds de helft overlappen. Zo nu en dan een strook diagonaal om wat verband aan te brengen.
Als het droog is nog zo'n laag en daarna een heel dun laagje gips met een kwast aangebracht.
Zoals eerder gemeld ga ik wat rotsblokken gieten (mal van een vriend geleend) en deze in de bergwanden plakken op plaatsen waar ik wil dat de rotsen echt uitsteken.
Plaatsen waar gras komt hoef je je natuurlijk niet uit te sloven  8)

Je kan ook van oude kranten en behangerslijm een pap maken en deze als afwerklaag gebruiken.

Op een modelracebaan heb ik daar eens erg goede resultaten mee bereikt:

 



Nadeel van die pap is dat het erg langzaam droogt. Voordeel: voor een paar euro bouw je de Mount Everest ;D
« Laatst bewerkt op: 06 januari 2015, 08:20:57 door Gastheerg »

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7397
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Neukirch am Eisel
« Reactie #54 Gepost op: 06 januari 2015, 11:23:54 »
Ah! Ik neem aan dat het laagje gips is om een wat natuurlijker ondergrond te krijgen dan glad krantenpapier? Hm. Dan klinkt kippegaas+krantenpapier/behangerslijm+laagje gips me nu wel aardig in de oren :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Gastheerg

  • Offline Offline
  • Berichten: 374
  • Doen!
    • Gerard van Dongen
Re: Neukirch am Eisel
« Reactie #55 Gepost op: 06 januari 2015, 20:05:02 »
Ah! Ik neem aan dat het laagje gips is om een wat natuurlijker ondergrond te krijgen dan glad krantenpapier?

Yep! Krantenpapier met behangerslijm droogt vrij glad op en als je het alleen zou schilderen ziet het er niet erg natuurlijk uit.  Voor grotere oppervlakte is ondersteunen met kippengaas wel handig. Het dal wat ik dit keer gemaakt heb is vrij klein en is de maximale overspanning van de natte kranten (die dus kunnen scheuren) maar een cm of 20.
Blijft wel erg leuk om te doen ;)

Gastheerg

  • Offline Offline
  • Berichten: 374
  • Doen!
    • Gerard van Dongen
Re: Neukirch am Eisel
« Reactie #56 Gepost op: 07 januari 2015, 23:16:51 »
Ik heb me 2 dagen helemaal kleurendoof gewerkt dus vanavond een uurtje klederen met bergen, gras en bomen. Of dit blijft staan weet ik niet. Ik wilde gewoon een stukje aankleden en ik ben niet van het loket dat we alles in beton gieten.
Morgen trap ik een deel van de baan gewoon kapot om iets nieuws te maken. Wellicht voor sommige een shock maar voor mij is een modelbaan een levendig iets.

Hoe je het ook ziet ik heb een hoekje met wat groen en grijs voorzien om meer gevoel te krijgen.





Het lichtgrijs is dus tijdelijk!!!


Vandaag de minichip binnen om deze fraaie BR99 van digi te voorzien




Komende twee dagen moet er nog erg hard gewerkt worden maar dit weekend heb ik genoeg mogelijkheden om het rond rijden met smalspoor af te maken. En als het niet lukt is er ook niks aan de hand ;D

Gastheerg

  • Offline Offline
  • Berichten: 374
  • Doen!
    • Gerard van Dongen
Re: Neukirch am Eisel
« Reactie #57 Gepost op: 07 januari 2015, 23:57:19 »
Ik ben VOOR dualisme. Ik ben VOOR tegenstellingen. Maar in een paar topics ben ik toch wat geschrokken van de bekrompenheid op dit platform.

Ik zal hier niet meer actief zijn en wie dit project wil volgen kan terecht op mijn blog:
http://gastheerg.blogspot.nl/search/label/Treintjes

willem22

  • Offline Offline
  • Berichten: 1545
    • willem22
Re: Neukirch am Eisel
« Reactie #58 Gepost op: 08 januari 2015, 00:10:23 »
@Gerard je blogspot is zeker een bezoek waard.
Maar je heb ook andere specialiteiten.

wil.   

g-j

  • Offline Offline
  • Berichten: 1643
Re: Neukirch am Eisel
« Reactie #59 Gepost op: 08 januari 2015, 07:22:30 »
Gerard, ik vind dit jammer! Jouw projecten waren en zijn een verademing (iets te zwaar woord, kon even niets anders bedenken) om te lezen. Een verfrissende blik op deze hobby. Het snelle werken, het alles is vervangbaar of herbouwbaar idee en het :"het is goed genoeg voor mij" principe.

Het sluit zeker aan bij mijn ideeën over deze geweldige hobby en op een gegeven moment heb je me ook echt geinspireerd! Lekker doorbouwen!

Grote groet, Gert-Jan